Dankjewel voor je bezoekje op mijn blog. Ik wil me graag even voorstellen . Mijn naam is Debby Van Cleuvenberg , moeder van twee kinderen ( zoon van 20 en dochter van 17 ) . Ik heb twee schatten van honden , twee witte herders . Ik ga dagelijks 3 x met hen wandelen en dat is mijn perfecte ontspanning tussen al het schoolwerk door. Tijdens de wandelingen maak ik mijn hoofd leeg , kom ik op nieuwe ideetjes , overloop mijn dag en onderhoud zo ook nog eens mijn conditie !
Ik sta sinds 1993 in het onderwijs en heb in al die jaren al heel wat materialen aangemaakt voor mijn klasje . Omdat ik weet hoeveel tijd en werk je in dit alles stopt kwam ik op het idee om dit met jullie te delen via deze blog. Het is voor mij nog een beetje zoeken hoe ik dit het best kan doen dus de blog zal regelmatig aangevuld worden. Hebben jullie vragen of bedenken dan hoor ik die graag natuurlijk , want zo kan ik mijn blog aanpassen en vervolledigen.
In mijn schoolloopbaan ben ik gestart in een graadsklas ( derde en vierde leerjaar samen ) . Daarna een schooljaar het vierde leerjaar . Na mijn bevallingsrust ben ik als zorgleerkracht en ambulante leerkracht een aantal jaren ingeschakeld in de onderbouw . Toen kreeg een eigen klasje , een eerste leerjaar . Dit heb ik 5 schooljaren gedaan . De laatste jaren sta ik in het tweede leerjaar en geef ik les in hoekjes.
De jarigen van de klas worden zichtbaar gemaakt door een boom aan het prikbord. Elke maand is een nestje en daarin zitten de uiltjes die die maand jarig zijn. Als ze jarig zijn krijgen ze een ballonnetje uit de pot en een zakje met daarin een potlood en gom. Ze mogen ook de kaarsjes van de taart uitblazen en krijgen een kroon . Voor elke vakantieperiode vieren we de jarigen van die maanden met iets lekkers dat de kinderen zelf klaarmaken in het hoekenwerk : hotdog , croque monsieur , eiersla op toast , ... .
Omdat we in hoekjes werken is niet iedereen tegelijkertijd met dezelfde opdracht bezig. Om goed op te kunnen volgen wie wat klaar heeft en wat nog moet afgewerkt worden heb ik voor taal , rekenen , schrift ,spelling, allerlei een rood en een blauw papierbakje staan. Op de blauwe bakjes kleef ik bv. 'klaar rekenen' en op de rode bakjes kleef ik 'af te werken rekenen ' . Als het tijd is om door te schuiven dan leggen de leerlingen hun werk in het juiste bakje. Zijn ze bij het volgende hoekje sneller klaar dan kunnen ze het taakje van de vorige hoek uit het afwerkbakje halen . Na het hoekenwerk kan ik als leerkracht zien wie nog iets moet afwerken en dit inplannen tijdens de dag .
In onze school werken we voor spelling met de methode tijd voor taal accent . Voor het tweede leerjaar zijn dat 26 woordpakketten . Als oefening voor het wekelijkse dictee heb ik alle woordpakketten in een worddocument gezet om als huistaak mee te geven. De leerlingen schrijven de woorden 1 keer over tussen de lijntjes. Zo ben ik zeker dat ze ze minstens 1 keer geoefend hebben thuis.
Als inoefening heb ik van elk woordpakket ook een woordzoeker gemaakt . Deze gebruik ik als vervolgopdracht en zitten dus in de vervolgbox ( zie in vorige bericht 'vervolgopdrachten' ) . In bijlage vind je een voorbeeld van de woorzoeker . Indien je graag alle woordzoekers ontvangt dan kan dit via en mailtje.
Elke morgen overloop ik met de kinderen van de klas wat er die dag op het programma staat zodat ze weten wat hen te wachten te staat en ze mee kunnen volgen wanneer het speeltijd en middag is. Dit dagverloop staat ook in het thema van de uiltjes. Ik heb op mijn kast met velcro bevestigt en op de kaartjes ook zodat ik ze alle dagen snel kan afhalen en wisselen. De kaartjes staan op een apart tafeltje in een mandje.
Iedereen heeft al wel gehoord van de beertjes van Meichenbaum die kinderen leert op welke manier ze aan een taak moeten beginnen. Ik heb deze nagemaakt in het thema uiltjes zodat alles binnen het klasthema past. Deze hangen vooraan in de klas zodat alle kinderen ze duidelijk kunnen zien.
Dit schooljaar heb ik mijn kalender aangepast in het klasthema uiltjes. Ik heb de nummers allemaal samengehangen aan een sleutelring zodat ze op volgorde blijven en je niet telkens op zoek moet naar de volgende nummer. Deze sleutelring hangt dan aan een haakje tussen de dag en de maand.
In bijlage vinden jullie het document , je moet het enkel afdrukken , uitknippen en lamineren . Een foto van hoe het in mijn klas hangt volgt nog.
Schooljaar 2015-2016 zijn we gestart met co-teachen in het tweede en derde leerjaar. We hadden 32 kinderen in 1 klas met twee leerkrachten voor de klas . In het begin was het een beetje zoeken hoe we dit het best aan konden pakken , maar al snel hadden we de vele voordelen voor de kids beet! We bleven ook werken met het systeem van hoekenwerk waardoor dat er 1 leerkracht instructie gaf van taal en rekenen en de andere hoekjes en de andere leerkracht deed ondertussen aan zorg ( extra lezen , extra rekenen , nog eens iets uitleggen , bijwerken , ... ) . Na de instructie zat 1 leerkracht bij de rekenhoek om verlengde instructie te geven en de andere leerkracht zat bij de taalhoek om hulp/ondersteuning te bieden . Tijdens de namiddag werden lessen WO en muzische gegeven door 1 leerkracht en de andere leerkracht deed opnieuw zorg . Dit kon individueel zijn of met enkele leerlingen al naargelang de noden van de klasgroep. Het is een supersysteem waarbij we meer dan 11 lestijden per week aan individuele zorg konden doen in de klas . En voor de kinderen was het ook een fijne ervaring : twee juffen die voor hen klaar staan , een grote groep vrienden waardoor ze hun sociale contacten konden uitbreiden.
De naam wijze uiltjes verwijst naar mijn klasthema . Alles staat in het thema van uiltjes : het takenbord , de pictogrammen van het hoekenbord , de verjaardagskalender , de klasdeur , de naamkaartjes van de kinderen . De kinderen in mijn klas zitten steeds in groepjes van 4 . Het groepje dat het flinkst geweest gedurende die dag verdient de trofee van 'onze wijze uiltjes van vandaag' . Zij mogen de volgende dag als eerste naar buiten gaan bij de pauzes , mogen als eerste hun kaft nemen , als eerste hun boekentas in orde maken , ... .
In onze school werken we de laatste jaren in onderbouw met hoekenwerk. De kinderen krijgen 's morgens instructie van taal en rekenen en uitleg over de ander hoeken die moeten afgewerkt worden. Op het digitale bord worden de hoeken met een pictogram voorgesteld en daaronder staat de pagina of materialen die ze nodig hebben. De kinderen zijn in groepjes van vier verdeeld en werken gedurende 20 minuten aan een opdracht. Als ik 24 kinderen in de klas heb dan maak ik dus 6 groepen van 4 kinderen en zorg dat ik 7 hoekjes heb om door te schuiven. Het lege hoekje is dan mijn zorghoekje. Hier laat ik kinderen die extra leesmomentjes nodig hebben of iets extra moeten inoefenen bij mij komen. De andere momentjes zit ik bij de taal of rekenhoek om verlengde instructie te geven aan de kinderen die het nodig hebben. Zo speel ik kort op de bal en zie ik direct wie waar probleempjes ondervind en ik de dag nadien in het zorghoekje even moet bijwerken. Het vraagt wel wat puzzelwerk qua organisatie maar je het brengt zoveel meer op dan gewoon klassikaal lesgeven .
Op de foto zien jullie een voorbeeld van een hoekenbord :
Omdat niet elk kind even snel werkt heb ik een vervolgbox samengesteld waaruit de kinderen een taak , opdracht mogen nemen als ze hun taakje uit het hoekje al klaar hebben en het nog geen tijd is om door te schuiven. Deze vervolgopdrachten gaan over taal , rekenen en muvo. De opdrachten zitten in een mapje , het kind mag er een opdracht uit kiezen en neemt uit de box het werkblaadje of materiaal dat hij nodig heeft om deze opdracht uit te voeren. Als de opdracht klaar is stopt hij/zij deze in zijn werkmap van vervolgopdrachten en vult dit in op het overzichtje vooraan in de kaft. Op vrijdag haal ik de kaften op en kijk ik de werkjes die de kinderen die week gemaakt hebben na zodat ik ook een beeld heb van wie welke opdrachten gemaakt heeft , wie er niet toe komt aan vervolgopdrachten en wie er misschien wel uitdaging nodig heeft.