Ik ben Spriet Charlotte
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is kleuterleidster.
Ik ben geboren op 10/10/1983 en ben nu dus 41 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dansen, zumba.
Ik ben gehuwd in augustus 2010 en ben sinds juni 2012 mama geworden van een flinke meid: Lieze.
Onze leerlingenraad! Uit elke klas vanaf het derde leerjaar worden er kandidaturen uitgeschreven. De leerlingen beslissen zelf of ze al dan niet in de leerlingenraad willen zetelen. Als alle kandidaten zijn bekend dan beginnen ze aan een ware verkiezingsstrijd. Ze ontwerpen flyers, posters, delen briefjes uit, ... Dit allemaal om stemmen te verdienen. Ze lijsten ook een heleboel zaken op van wat ze allemaal zouden willen veranderen op school. Waar ze willen aan werken of wat ze van activiteiten willen uitwerken. Op die manier werken we aan de leerlingenparticipatie. We zijn heel fier om het team verkozenen aan jullie voor te stellen!
Hiep hiep hoera voor onze jarigen!
De peuterklas
12-06-2013
Naar de kinderboerderij.
De rupsjes en de vlindertjes gingen op bezoek bij de dieren van de kinderboerderij. Samen met Slijmpje de slak gingen ze op zoek naar alle dieren van de boerderij. Elk dier had een zakje waarin vanalles verstopt zat. Aan de hand van het verhaal en de voorwerpen kwamen we heel wat te weten over de dieren. We zaten in een gezellige klas om onze koekjes op te eten, drankjes te drinken en ons middagmaal te nuttigen. In die klas stonden ook heel wat leerrijke zaken. De deuren waren ook allemaal voorzien van boerderijdieren. Het was er superleuk. We hadden wel de regen mee maar we hadden toch even geluk in de namiddag. De regen stopte even en wij konden genieten van het spelen op het speelplein.
Mama's dragen graag schoenen met hakken. Die klikken en die klakken.
Wij hebben daar hele leuke spelletjes rond gedaan. We kregen een zak vol met schoenen en wij moesten ze per paar zetten. Een paar schoenen dat zijn 2 schoenen. Dit was een beetje moeilijk hoor. De juf had ook heel wat foto's genomen van de schoenen en wij moesten ze in de juiste richting plaatsen bij de foto. De hak zat links/rechts of boven/onder. Het was zoeken maar we hebben het toch heel flink gedaan. We mochten ook dansen met onze schoenen, we staken onze handen er in en op de muziek deden we allerlei leuke bewegingen.
We luisterden naar een verhaal waarbij een jongetje op zoek was naar de verdwenen schoen van papa. Daarbij zagen we dat iedereen andere schoenen heeft: mama met een hak, zus had ballerina's, broer had sportschoenen, ... We sorteerden ook de spullen van mama, papa en kinderen.
Het feest van mama kwam er ook aan en we konden dit niet zomaar voorbij laten gaan. We rijgden met allerlei materialen kettingen: parels, knopen, bobijnen, ... We maakten een heel mooi geschenkje. We versierden een doosje met glanspapier. Al vlug zagen we dat als we met onze vingers op het papier met de lijm wreven dat de kleuren door elkaar liepen. Een heel mooi effect. Als het doosje droog was hebben we er ook nog bloemen op gekleefd. De juf had pasta gespoten in allerlei kleuren en daarmee maakten wij een mooie ketting voor in het doosje. Zo hadden we een heel mooi juwelenkistje. We leerden ook een versje met gebaren er bij. De juf was heel fier toen iedereen het eens gezegd had of de bewegingen had meegedaan. We oefenden ook even op de pengreep door het kleuren van een bloem. De juf keek goed of we het potlood op de juiste manier vast hadden. En wat voor mooie bloemen werden er gekleurd. We schilderden ook een bloem met waterverf. Ook hier liepen de kleuren door elkaar.
Hopelijk hebben alle mama's genoten van hun feest!
Naar aanleiding van het mooie weer hebben we het klasje van de peuters buiten gezet!
We hebben veel buiten gespeeld, maar ook gewerkt. We tekenden bloemen, hartjes en cadeautjes voor onze mama. We werkten aan de tafeltjes, mochten op de trampoline springen, mochten met de fietsen rijden, ... Koekje en drankje hebben we genuttigd in onze zitput.
Naar aanleiding van ons project hebben we een hele leuke spelletjesnamiddag gehouden met de ouders en grootouders. Alle spelletjes hadden iets met Nijntje te maken: bonte ballonnen, een memory, een lotto, ... Ook zaten er spelletjes tussen van de ouders zelf. Kijk maar even naar de foto's en geniet mee!
Beelden, geluiden, bewegen met lichaam en taal, wij doen het allemaal!
Dit jaar kozen we een muzisch project. We maakten samen met de eerste kleuterklas een film. Alle aspecten van muzische vorming kwamen daarin voor. Beeld: toveren. Bewegen: dansjes van het familiefeest. Muziek: het liedje: "Een liedje, een muziekje, ..." begeleiden met instrumenten Drama: het prentenboek Eefje Donkerblauw dramatiseren.
Om een rode draad te maken in ons project kozen we voor Nijntje, dit naar aanleiding van de film die we in de cinema hebben gezien. Nijntje en Nina zijn 2 dikke vrienden en ze hebben ons doorheen het project geleid. Zo hebben we heel wat prentenboeken gebruikt en heel wat geknutseld.
We maakten onze eigen affiches, de cinematickets, de uitnodigingen, ... Het was net echt!
Voor beeld luisterden we naar Nijntje in het museum. We maakten de schilderijen na en speelden het verhaal na met poppen. In de kunstkoffer zat alles wat we nodig hadden.
Voor muziek luisterden we naar het verhaal Nijntje en de fluit. We speelden een geluidenlotto, dansten op verschillende muziekjes, we luisterden naar muziek, ...
Voor bewegen luisterden we naar Nijntje beweegt. In dit boek stonden allerlei bewegingen die we konden nadoen. In de turnles hebben we natuurlijk ook veel bewegingsmomenten gehad.
Voor drama hebben we vooral naar dramastukjes gekeken van de juffen. Zij kunnen dat heel goed en wij vinden dat heel leuk!
Als afsluiter hebben wij onze turnzaal omgetoverd in een echte cinema en mochten de ouders naar onze eigen film komen kijken. We hadden popcorn voorzien en een gezond drankje.
Voor ons project: beelden, geluiden, bewegen met lichaam en taal, wij doen het allemaal! zijn we met z'n allen naar de kinepolis in Brugge geweest. Daar konden we op het grote scherm genieten van: Nijntje de film. Hij was heel mooi. Onze directie was ook mee en zij trakteerde ons op heerlijke snoepjes. We zijn heel flink en heel stil geweest. We waren verwonderd over de grote, donkere zaal. Na de film vielen we bijna allemaal in slaap op de bus. Wat was het stil!
Met z'n allen gingen we naar het zebrapad om er te leren hoe we moesten oversteken.
We moesten allen onze fluo-jas aandoen. Zo kunnen ze ons goed zien. Dan was het kijken naar links, kijken naar rechts en nog eens naar links. Als we geen auto zagen dan mochten we door. 1 keer hadden we pech en moesten we even wachten voor een voorbijkomende auto. Het was een hele lieve chauffeur want hij zwaaide naar ons en reed niet snel.
We leerden ook dat we op de strepen moeten stappen en rechtdoor. We mogen niet schuin stappen en zo op de straat lopen. Dat is veel te gevaarlijk!
2 weken lang werkten we rond kippen, eieren en hazen. We gingen van start met een bezoekje aan onze kippen in het kippenhok. We zochten naar eieren. Die vonden we niet in het hok maar toen we achter het hok keken zagen we dat de kippen eieren hadden gelegd op het hout! Er waren 2 verschillende eieren te vinden. Een ei met een harde schaal en een ei met een zachte schaal. Dit was wel een beetje vreemd hoor.
We hebben verschillende eieren waargenomen. Zo hebben we kunnen zien dat er grote, kleine, zwarte, bruine, witte, ... eieren bestaan. Eieren van de kip, van de gans, van chocolade, ... Allemaal waren ze anders. In de kippeneieren ontdekten we eiwit en eigeel. Daar maakten we roereieren mee. Er bestaan ook verschillende chocolade-eieren: bruine (melk), witte en zwarte (fondant). Alle verschillende smaken vonden we lekker. Na het proeven mochten we zeggen wat we het lekkerste vonden en wonder boven wonder het geroerd kippenei kwam er als beste uit.
We luisterden naar het verhaal van Huub en zijn kip. Die kon heel veel dingen zoals voetballen, waterskiën, ... maar hij kon als het beste eitjes leggen en de mama van Huub maakte daar dan een heel lekker spiegelei van.
Kippetje Tok leerde ons tellen en de kleuren herkennen. Ze at gekleurd graan en dan was het tijd om eieren te leggen. Als ze rood graan pikte legde ze rode eieren, pikte ze geel graan dan had ze gele eieren en pikte ze blauw graan dan waren er blauwe eieren. Ze legde ook vaak meer dan 1 ei. Zo konden we ook gaan tellen. We legden ook eieren van klein naar groot.
We maakten hele leuke paasmanden. We moesten pluimpjes kleven op een doos, we tamponeerden een karton in geel of oranje en daar maakte juf dan vleugeltjes van. We stempelden bloemen op een strook en dat werd ons handvat. Uiteindelijk werd onze paasmand een mooi kuiken. We maakten ook een place-mat waar we ons heerlijk paasontbijt kunnen op eten. Ook hebben we paastekeningen gekleurd, een memory gespeeld, bolletjes van plasticine gemaakt om ons ei mee te versieren, met de paashaasjes gespeeld ... Heel wat leuke dingen.
Vrijdag kwamen we aan op school en waren onze kuikens verdwenen. De paashaas had ze meegenomen. We gingen op zoektocht en toen we weer op school aankwamen merkten we dat onze paasmanden gevuld waren met heerlijke chocolade. Natuurlijk want we zijn dan ook heel flink geweest!!!!
Bij het kleurenthema hebben we elke dag een nieuw kleur geleerd. We begonnen met geel. Jules had een tas mee met gele spulletjes in, wij waren met heel veel in geel of hadden iets geels mee. De juf vertelde een verhaal met iets geels. Kortom alles was geel. Het tweede kleur was blauw, het derde kleur was rood en het laatste kleur was groen. Telkens opnieuw had Jules zijn koffer mee, waren wij in het kleur van de dag of brachten we iets mee en vertelde de juf een verhaal met het kleur. We hebben ook een kleurenboekje gemaakt. Telkens mochten we een wit blad in het kleur versieren met verf. Daarbij gebruikten we verschillende technieken: met de tandenborstel, tamponeren, met de vinger stempelen en met wattenstaafjes. We kregen ook telkens een blad met voorwerpen die we in die kleur vinden. Daarbij kleurden we met verschillende kleurmiddelen en moesten we alles proberen benoemen. Als voorblad kregen we een blad met 4 hokjes. Wij kregen een strook om te scheuren en we moesten we in elk hok een kleur kleven. We speelden met de logiblokken. Op een kleur stonden de vormen en dan mochten we de juiste vormen en kleuren zoeken. We luisterden op woensdag naar een verhaal op de laptop over geeltje en groentje die wilden spelen met elkaar. Ze knuffelden elkaar en werden groen. Wij hebben dit ook gedaan. We kregen wat gele verf, we kregen wat groene verf en met een penseel lieten we de 2 verfbolletjes knuffelen en werd het blad groen. We speelden hele leuke spelletjes en kennen nu toch al 4 kleuren. Er zal toch nog even moeten geoefend worden. Het was een heel kleurrijk thema.
Bij het thema het klinkt als muziek in de oren hebben we vooral veel muziek gemaakt. We hadden 3 mannetjes: geel - blauw en rood. Zij hadden telkens een muziekinstrument bij zich. De rupsjes en de vlindertjes gingen daarbij in onze doos op zoek naar de juiste instrumenten om bij de mannetjes te leggen. Bij rood hadden we de ritmestokjes, bij blauw de sambaballen en bij geel de tamboerijn. Daarna mochten we bij het zien van de juiste kleur met het juiste instrument spelen. We experimenteerden ook met de instrumenten in de instrumentenbak. Wij mochten ook een echte muzikante verwelkomen in de klas. Juf Vanessa speelt dwarsfluit en ze kwam haar dwarsfluit aan ons tonen. Ze speelde een stukje en wij mochten met z'n allen ook eens proberen om er muziek uit te halen. Wat was dat super leuk! Weten jullie wat muzieknoten zijn? Wel wij leerden dat ook. Op een blaadje waren muzieknoten getekend. Daarop stond ook een cijfer en een cijferbeeld. Van 0 tot 3 hebben we leren tellen. Per blad mochten wij het juiste aantal muziekinstrumenten leggen. Voor ons project dat in aantocht is hebben we in dit thema ook alweer een stukje uitgevoerd. We leerden een heel leuk liedje dat ook weer in teken stond van de instrumenten. De juf vertelde een verhaal van Jules die graag naar de radio luistert maar opa wou het nieuws horen. De oplossing voor dit probleem was een hoofdtelefoon. Wij gebruiken die vooral om naar verhalen te luisteren op de laptop. Een superleuk - muzikaal thema.
Op dikke truiendag had de leerlingenraad enkele leuke activiteiten voorzien om ons warm te maken. * Truitje leggen in de zaal. * Stoelendans in de klas. * Truien versieren op de speelplaats. (dit laatste was even een activiteit in de koude maar het weer viel goed mee en met onze dikke truien en jassen hadden we zeker geen koud)
In dit thema stonden spiegels en ons verkleden centraal. We leerden dat er verschillende soorten spiegels bestaan. We keken in de spiegel en tekenden ons gezicht. Bij het verkleden konden we in de grote spiegel kijken hoe we er uit zagen. Wanneer de vlinders gingen turnen met juf Sarah leerden wij de fitometer. We moesten allerlei bewegingen nadoen die op de prenten te zien waren. Op die manier leerden we ook eens bewust met ons lichaam omgaan. We experimenteerden met confetti en serpentines. We mochten een gek gezicht maken van onze foto door er confetti, serpentines en plakfiguren op te kleven. 1 ding moesten we doen: een bol kleven op onze neus. De rest was vrije keuze. Onze juf had een grote blauwe zak mee. We waren heel nieuwsgierig naar wat er in die zak zat. Toen we de rits konden opendoen kwam er een echt prinsessenkleed uit. Juf had ook prinsessenschoenen mee en een tiara. Toen ze haar kleedje aanhad mocht ook Ashley zich in een prinses verkleden en Ziad verkleedde zich in een prinsenindiaan. Wat was dat leuk zeg. We experimenteerden met scheerschuim. Juf had enkele poppenhoofden mee en op 1 van die hoofden tekende ze een snor en een baard. Daarna deed ze er wat scheerschuim op en deed ze het er weer af met een frisco stokje. Wonder boven wonder, de snor en baard waren verdwenen. We mochten ook allemaal een beetje scheerschuim op onze lip en kin doen. Het rook in elk geval super lekker. Na al het spelen en werken hebben we ons thema afgesloten met een modeshow. Alle kleuters verzamelden in de zaal en op de muziek mochten we ons even tonen aan elkaar. We waren echte fotomodellen en we keken allen even in de grote spiegel voor we ons draaiden. Wij hadden fruitspiesjes gemaakt en daar hebben we heerlijk van gesmuld. We hebben ook vers geperst fruitsap gedronken. Het was een heel leuk en leerrijk thema.
Elke vrijdag gaat onze natuurkoffer mee met een vriendje van de klas. Deze keer had Hayden een konijntje meegebracht. Zijn naam was Snoopy. Hij logeerde een weekje in onze klas. Het was een vlaamse reus. Nu was hij nog klein maar als hij groot word dan heeft hij ongeveer de lengte van zijn kooi!
We mochten hem aaien, eten geven, drinken geven. Het was superleuk. Sommige kleuters waren wat bang in het begin om hem te aaien maar na verloop van tijd lukte het hen om hun angst te overwinnen. Dit was zo leuk om te zien. Konijntjes eten korreltjes, worteltjes, snoepjes,... en drinken water van een fles. Als we heel stil waren konden we het balletje in de fles horen rollen wanneer Snoopy aan het drinken was. Snoopy zat in zaagsel en een beetje stro. We zagen ook dat de kaka van Snoopy helemaal anders was dan die van ons. Dit zijn konijnenkeutels.
In onze natuurhoek lagen boekjes over konijnen en we konden heel wat opzoekingswerk doen. Het was heel leuk met Snoopy in de klas. We zullen hem nog gaan missen hoor!
We gingen met z'n allen naar het toneel. Was dat spannend zeg. Het feit dat we met de bus gingen reizen was al een hele belevenis. We konden ons enthousiasme niet onder controle houden. Na een ritje op de bus kwamen we in het gildhof terecht. Daar konden we onze ogen niet geloven. Aan de muren, het plafond, ... gingen overal grote ijsjes en lolly's. Sommigen konden niet geloven dat ze niet echt waren en wilden toch even gaan proeven :)!
Eens in de zaal werd het heel donker. We zaten allen gezellig dicht bij elkaar op de kussentjes. Daar stond enkel een wand. ineens zagen we vingers. Het was even schrikken hoor. Na de vingers kwam er een mevrouw tevoorschijn. Zij deed allemaal gekke dingen. In de wand zaten allemaal kastjes. Ze haalde telkens iets uit waarmee ze dan iets deed. Ze nam een boterham en smeerde er muizenstrontjes op. Ze at er van en dan gooide ze die weg voor de vogeltjes, ...Op het einde was ze heel moe en ging ze slapen. Als alle kastjes omgedraaid waren verscheen een kindje dat in de verf had gespeeld.
Wisten jullie dat er in heel wat voorwerpen gaatjes zitten? Wel wij hebben erover geleerd en heel wat geëxperimenteerd.
We begonnen met het zoeken van heel wat voorwerpen en brachten er zelf ook mee: een vergiet, macaroni, een lepel met gaatjes, ... In ons ateliertje mochten we stempelen met rollen, tekenen in de gaatjes van het speelgoed (en ja hoor we vonden heel veel speelgoed met gaatjes in), we experimenteerde met ponsjes en de gaatjesknipper, ... Heel leuk was dat allemaal.
In ons klasje stond ook een ballenspuwer: een boot met een groot gat. Als we de bal in het gat bovenaan gooiden dan kwam de bal er onderaan weer uit. Wat hebben we gelachen en plezier beleefd.
We speelden ook met de knopendoos en maakten hele mooie mannetjes door de knopen op de juiste gaatjes te leggen. Op die manier kwamen we in contact met de begrippen groot en klein. We rijgden parels op een draad, beertjes met gaatjes en nog zoveel meer.
Ons lichaam heeft ook heel veel gaatjes. Met de oren kan je horen, met de neus ruiken en met de mond kan je proeven. We deden hele leuke spelletjes hieromtrent. We mochten ruiken aan zeep, we proefden van een banaan en we luisterden naar geluiden van dieren en die moesten we proberen raden.
Kortom het was een heel leuk thema en we hebben veel bijgeleerd!
Na ons ontbijt hadden we nog wat sneetjes brood over. Lylou was het kindje van de week en ze mocht een ander rupsje kiezen om samen met haar brood te gaan leggen voor de vogeltjes. Die hebben het in deze vrieskou nogal moeilijk om eten te zoeken. Eerst deden ze het sneetje in stukjes en daarna legden ze die op de bordjes in ons vogelhuisje en op de rand van onze zandbak. Hopelijk hebben de vogeltjes er goed kunnen van smullen.
We werkten rond lichtjes en lampjes. Dit thema sloot nog een beetje aan bij het vorige: ik ben zo moe, mijn oogjes vallen toe. We mochten een lampje meebrengen en we experimenteerden met de begrippen aan en uit. We ontdekten dat er een schaduw ontstond wanneer we de lampjes lieten branden. We speelden veel spelletjes rond schaduwen volgen. Zo mochten de rupsjes onder een zwart doek zitten in het donker. Ze legden hun lampje aan en de rest van de rupsjes mocht het lichtje volgen door het zwarte doek. Wat beleefden ze een plezier. De vlindertjes lieten een lichtje schijnen op het tapijt en de rupsjes probeerden het te pakken. Af en toe lukte het wel. De rupsjes leerden ook scheuren. Dit was nog een beetje moeilijk maar we blijven oefenen. De zwarte snippers mochten ze dan kleven bij de maan: NACHT, en de blauwe bij de zon: DAG. We luisterden naar het verhaal van Jules en het nachtlampjes. We zaten allen gezellig in de kring met het nachtlampje van juf Charlotte. Jules kon niet slapen als het nachtlampje brandde dus deden we het uit en samen vielen we heerlijk in slaap. Er werden figuren gemaakt met de schijfjes, er werd veel gespeeld in het ballenbad, de tafel werd rijkelijk versierd, ... We hebben ook geëxperimenteerd met kaarsen. Die hebben ook een lichtje dat je kan laten branden met een aansteker. We tekenden met kaarsen, heel gek want we zagen niets. Daarna overschilderden we het met ecoline en we toverden onze kaarstekening tevoorschijn. Dit gebruikten we om een theelichtje van te maken. Om het thema af te ronden mochten we allen in onze pyjama naar school komen. We hebben eerst heerlijk ontbeten en daarna gedanst. Juf Sofie had haar I-pad mee en we luisterden naar een verhaaltje. Alle lichtjes moesten uit zodat de dieren konden slapen. Alweer een nieuw avontuur beleefd. Op naar een volgend verhaal.
We mogen met fierheid zeggen dat we 6 nieuwe peutertjes bij hebben in de klas. Het zijn allemaal hele flinke kleintjes! Deze week werkten we rond het thema: 'Ik ben zo moe, mijn oogjes vallen toe.' De kleintjes mochten de eerste dagen hun symbooltje kleuren, Jules kleuren, ... om vooraan in het mapje van hun schrift te steken. Ze schilderden ook hun karton met de handen zodat we er een maan konden uit knippen. Daarna stempelden ze nijntje met wattenstaafjes. Dit nijntje zit nu op hun maan. Er werd ook gestempeld met rondjes op een wit blad. Dit deden ze met z'n allen samen. Daaruit werd een ster geknipt om ook te bevestigen aan de maan. Het resultaat hangt in ons klasje. Verder hebben we deze week een geturnd met kussens. Zo leerden we de delen van ons lichaam kennen. We hebben ook al proberen tellen tot 3. Er waren een aantal sterretjes gekleefd op een blad en de kleintjes mochten hetzelfde aantal sterren op de stickers plaatsen. Er werd ook veel gespeeld en plezier beleefd. Vele groetjes en tot een volgend thema
Hier zullen jullie alle belangrijke data terugvinden van de activiteien die op het programma staan. Zo kunnen jullie op die manier ook volgen wat er al voorbij is en wat nog moet komen.
Dit is juf Elvina, zij is onze lieve kinderverzorgster die ons elke donderdag en om de 14 dagen de vrijdag komt helpen in de klas. Zij helpt bij het stimuleren van de zelfredzaamheid, knutselactiviteiten, educatieve spelmomenten, ...
Wie zit er allemaal in onze klas: Fjona Mariska Marley Mara