Ik ben Spriet Charlotte
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is kleuterleidster.
Ik ben geboren op 10/10/1983 en ben nu dus 41 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dansen, zumba.
Ik ben gehuwd in augustus 2010 en ben sinds juni 2012 mama geworden van een flinke meid: Lieze.
Onze leerlingenraad! Uit elke klas vanaf het derde leerjaar worden er kandidaturen uitgeschreven. De leerlingen beslissen zelf of ze al dan niet in de leerlingenraad willen zetelen. Als alle kandidaten zijn bekend dan beginnen ze aan een ware verkiezingsstrijd. Ze ontwerpen flyers, posters, delen briefjes uit, ... Dit allemaal om stemmen te verdienen. Ze lijsten ook een heleboel zaken op van wat ze allemaal zouden willen veranderen op school. Waar ze willen aan werken of wat ze van activiteiten willen uitwerken. Op die manier werken we aan de leerlingenparticipatie. We zijn heel fier om het team verkozenen aan jullie voor te stellen!
Hiep hiep hoera voor onze jarigen!
De peuterklas
21-01-2013
Lichtjes en lampjes
We werkten rond lichtjes en lampjes. Dit thema sloot nog een beetje aan bij het vorige: ik ben zo moe, mijn oogjes vallen toe. We mochten een lampje meebrengen en we experimenteerden met de begrippen aan en uit. We ontdekten dat er een schaduw ontstond wanneer we de lampjes lieten branden. We speelden veel spelletjes rond schaduwen volgen. Zo mochten de rupsjes onder een zwart doek zitten in het donker. Ze legden hun lampje aan en de rest van de rupsjes mocht het lichtje volgen door het zwarte doek. Wat beleefden ze een plezier. De vlindertjes lieten een lichtje schijnen op het tapijt en de rupsjes probeerden het te pakken. Af en toe lukte het wel. De rupsjes leerden ook scheuren. Dit was nog een beetje moeilijk maar we blijven oefenen. De zwarte snippers mochten ze dan kleven bij de maan: NACHT, en de blauwe bij de zon: DAG. We luisterden naar het verhaal van Jules en het nachtlampjes. We zaten allen gezellig in de kring met het nachtlampje van juf Charlotte. Jules kon niet slapen als het nachtlampje brandde dus deden we het uit en samen vielen we heerlijk in slaap. Er werden figuren gemaakt met de schijfjes, er werd veel gespeeld in het ballenbad, de tafel werd rijkelijk versierd, ... We hebben ook geëxperimenteerd met kaarsen. Die hebben ook een lichtje dat je kan laten branden met een aansteker. We tekenden met kaarsen, heel gek want we zagen niets. Daarna overschilderden we het met ecoline en we toverden onze kaarstekening tevoorschijn. Dit gebruikten we om een theelichtje van te maken. Om het thema af te ronden mochten we allen in onze pyjama naar school komen. We hebben eerst heerlijk ontbeten en daarna gedanst. Juf Sofie had haar I-pad mee en we luisterden naar een verhaaltje. Alle lichtjes moesten uit zodat de dieren konden slapen. Alweer een nieuw avontuur beleefd. Op naar een volgend verhaal.
We mogen met fierheid zeggen dat we 6 nieuwe peutertjes bij hebben in de klas. Het zijn allemaal hele flinke kleintjes! Deze week werkten we rond het thema: 'Ik ben zo moe, mijn oogjes vallen toe.' De kleintjes mochten de eerste dagen hun symbooltje kleuren, Jules kleuren, ... om vooraan in het mapje van hun schrift te steken. Ze schilderden ook hun karton met de handen zodat we er een maan konden uit knippen. Daarna stempelden ze nijntje met wattenstaafjes. Dit nijntje zit nu op hun maan. Er werd ook gestempeld met rondjes op een wit blad. Dit deden ze met z'n allen samen. Daaruit werd een ster geknipt om ook te bevestigen aan de maan. Het resultaat hangt in ons klasje. Verder hebben we deze week een geturnd met kussens. Zo leerden we de delen van ons lichaam kennen. We hebben ook al proberen tellen tot 3. Er waren een aantal sterretjes gekleefd op een blad en de kleintjes mochten hetzelfde aantal sterren op de stickers plaatsen. Er werd ook veel gespeeld en plezier beleefd. Vele groetjes en tot een volgend thema
In onze bouwhoek zijn we heel sterk bezig met verruimen. We laten ze eerst vrij experimenteren en daarna krijgen ze een opdracht waarmee ze aan de slag kunnen. Wat maakten ze al: * Een boom met rollen en ronde schijfjes. * Een boot voor de Sint met houten blokken. * Een kasteel voor de Sint met grote blokken en kosteloos materiaal. Zo hadden ze een tafel en stoelen voorzien voor Sint en zijn Pieten, een stal voor het paard. Toen hadden we 1 lege kamer over? Waarvoor zou die dienen? De pakjeskamer misschien? Dan gingen ze aan de slag om pakjes te maken om er in te leggen. * We hebben ook een bouwdoos met rollen gemaakt. Daarin zitten de begrippen: naast - tussen - midden. Ze hebben er al vrij mee geëxperimenteerd en de opdrachtkaarten volgen nog.
Ben je ziek dan hebben wij het ideale drankje gevonden: Aan de hand van prenten vonden we de juiste ingrediënten en maakten we het klaar. * 3 citroenen * Veel persappelsienen * 300 ml kokend water. * 1 soeplepel honing En mengen maar! MMMM wat was dat lekker. We sorteerden ook de voorwerpen van de dokter bij de juiste prent en maakten hele mooie ziekenhuisbedjes!
Vorige week was er hevige paniek. Jules stond ineens vol rode vlekken. Hij had hevige koorts en voelde zich niet lekker. We hebben de verpleegster gebeld en ze kon in de namiddag even langs komen. Aiden was het helpende handje van de week en mocht helpen bij het verzorgen van Jules. Ze luisterde naar zijn longen en zijn hart. Jules kreeg ook een spuitje en moest heel veel rusten. Nu de verpleegster er toch was heeft ze ook even de bloeddruk gemeten van juf Charlotte. We luisterden naar het verhaal van Jules die voor zijn zieke vriend zorgde. Ook vertelde juf een verhaal over Nel die zich niet wel in haar vel voelde in de klas. We leerden dat je heel veel moet rusten als je ziek bent en dat fruit heel gezond is. Er zitten heel veel vitamientjes in. We maakten bedjes voor onze knuffels. Moesten zij ziek worden kunnen ze daar in rusten. We schilderden onze doos in het wit en ook onze rolletjes. Dit waren de wielen van het bed. We hadden gezien dat ziekenhuisbedden ook wielen hebben.
We stempelden ook allemaal rode vlekjes op Jules zijn gezicht. De peuters met de vingers en de eerste kleuters met een dopje waar ze hun vinger moesten in steken. We hebben nog eens onze lichaamsdelen besproken door er pleisters op te kleven. We sorteerden de pleisters: klein en groot.
In de hoekjes hebben we ook heel wat leuke dingen gedaan. Zo was de poppenhoek een echt ziekenhuis waarin we onze vriendjes konden verzorgen. We mochten pleisters kleven op een gewond kindje (door middel van velcro), we speelden een lotto en een memory.
We zagen ook dat er verschillende verbanden bestaan: lange en korte. Toen we de inhoud van de dokterstas hebben besproken en de prenten + voorwerpen bij de juiste grote prenten mochten leggen merkten we op dat er ook een verschil is in woorden. Zo leerden we moeilijke lange woorden en we klapten ze om eens te kijken uit hoeveel stukken het woord bestond. Stethoscoop: 3 delen, bloeddrukmeter: 4 delen, ... Het was heel leuk maar soms wel wat moeilijk hoor.
Ook Flup en Pol kwamen in onze klas. Zij leerden ons dat je niet zomaar medicijnen mag innemen als de dokter het niet zegt. Pol deed dat wel uit nieuwsgierigheid en hij werd eerst groen, daarna rood om zwart te eindigen. Flup had hem nog zo gewaarschuwd. Gelukkig werd hij weer normaal toen hij wat in zijn bed ging rusten.
Het was een heel leuk thema. we beleefden heel veel plezier!
Het kleuterteam is momenteel bezig met het verrijken van de hoeken.
In het thema ziek zijn mochten de kleuters na het vrij experimenteren met kosteloos materiaal een ziekenhuis bouwen. Ze hebben hele mooie resultaten gemaakt. Terwijl ze bezig waren ontdekten ze dat ze met isomo een dak konden maken. Na het dak begonnen ze de isomo te scheuren. Dit hebben we dan meegenomen en in plaats van de zandbak hadden we een isomobak in onze klas. Heel leuk om hen bezig te zien. Zo ontstonden er ineens figuren zoals o.a. Bumba.
Bij het thema fruit hebben we heel wat nieuws geleerd. Zo weten we nu dat er in de schil van een appel of een peer veel vitamientjes zitten. We eten dus vanaf nu ook de schil op. Naar aanleiding van het verhaaltje van Anna maakten wij een boodschappenlijstje en stapten we met z'n allen naar de carrefour. Daar hebben we fruit, yoghurt en honing gekocht. Toen we terug in de klas kwamen legden we het fruit mooi aan de kant om de dag erna net zoals Anna een fruitsmoothie te maken. We leerden tellen, appels in de boom hangen, appeltjes maken. De vlindertjes oefenden hun knipvaardigheden en de rupsjes hun scheurtechniek. We mochten ook in de voeldoos voelen wat er in zat. Het was ofwel een appel, een banaan of een peer. De poppenhoek was een fruitkraam geworden. We kookten met fruit, we turnden met fruit, we tekenden fruit in de bomen op het bord. Er was ook een filmpje van het zandkasteel: "de bananenboot", die we mochten bekijken. Aan de hand van een stappenplan maakten we in de bouwhoek hele mooie bomen. We vonden dit zo leuk dat we niet meer wilden knutselen! Het was een superleuk en leerzaam thema. We beleefden veel plezier.
Na ons herfstthema hebben we de vakantie mooi ingezet door een spetterend halloweenfeest. We maakten in de klas allemaal spinnetjes: kalfsgehakt met spaghettistokjes. In de derde kleuterklas maakten ze samen met het eerste leerjaar van juf Kristien een heerlijke pompoensoep. De tweede kleuterklas maakte spookstokjes en het eerste leerjaar van juf Bieke maakte heerlijke toastbroodjes. De samenwerking verliep heel vlot. Na het middagmaal hebben we allen samen feest gevierd. We hebben gesmuld, soep gedronken en veel gedanst. Er waren spookjes, skeletten, pompoenen, heksen, dracula's, ... Kortom een hele griezelige afsluiter!
Voor het thema de herfst trokken we op pad rondom de school. Lucas had in het weekend de natuurkoffer meegekregen en had superveel leuke dingen mee die hij samen met zijn papa had gevonden. Onder andere een regenworm zat verstopt in de aarde die hij in het loepepotje had gedaan. Op onze tocht mocht Juleke ook mee samen met het kindje van de dag. We vonden heel wat op onze weg: * Blaadjes. * Takjes. * Een regenworm. * Paddenstoelen. * Kaka van de regenworm. * Een kastanje (welliswaar niet van de kastanjeboom want die groeien niet bij ons op school)
En nog zoveel meer. Het was superleuk. We mochten ook eens aan de stam van de boom voelen en we keken eens hoe dik of dun die wel was. Toen we in de klas kwamen hadden we ook weer wat spulletjes verzameld voor op onze kijktafel en in onze natuurbak te plaatsen. We hebben alles getekend op een blad papier want we trekken nog op tocht naar de Wattewy en dan gaan we eens kijken wat we meer of minder hebben gevonden. Tot later!
Onze champignons. Dat is toch wel een verhaal hoor. Het eerste leerjaar had ze al allemaal verwerkt en die van ons bleven weg. Er kwamen geen uit. Elke dag opnieuw gingen we gaan piepen maar zonder resultaat. Toen hadden we besloten om ze even onder de tafel te zetten zodat ze helemaal in het donker stonden. En ja hoor, ineens waren ze daar. De kleine knopjes. Toen ging het ineens heel vlug. Na het weekend van de halloweentocht hadden we gewoonweg reuzenchampignons. Wat was dat zeg. Hadden ze op de halloweentocht misschien wat toverpoeder over zich gekregen? Samen met de juffen hebben we ze geplukt om ze de dag erna klaar te maken. We mochten al het materiaal zelf naar de tafels brengen. We moesten eerst onze handen wassen want dat is hygiënisch. Daarna was er een groepje die de champignons mocht snijden, een ander groepje mocht de eitjes brengen en ze samen roeren. De juffen hebben dan een deel gestoofd in de pot en een deel gemengd met de eitjes om die dan te bakken. Er werd ook toast gemaakt door boterhammen in de broodrooster te plaatsen. We hebben superveel gesmuld want onze eigen gekweekte champignons waren overheerlijk!
We zijn van start gegaan met schrijdans. Het eerste thema hierbij is: "het zandbergje". We starten steeds vanuit een verhaal en gaan dan via bewegingen de grove motoriek stimuleren. Daarna gaan we aan de slag op het platte vlak, om dan later nog de fijne motoriek aan te spreken. We mochten voor 1 keer met onze handen in de verf de tafels van de eetzaal vuil maken. Het was super leuk. Juf Charlotte had eerste water gespoten op tafel om daarna overal een beetje verf te laten ploffen. Nadat we ons zandbergje hadden gemaakt werd er een afdruk genomen. Jullie zullen binnenkort het resultaat te zien krijgen. Elke maand krijgen we een nieuw thema.
Vrijdag 12 oktober konden alle ouders/grootouders genieten van een namiddag samen met hun kapoen in de klas. We gingen van start met een poppenspel. 2 beren vroegen elkaar wat ze wilden eten. De ene beer vond honing super lekker en moest de andere proberen overtuigen. Samen met de kleuters en de ouders/grootouders proefden ze van de honing. De ene vond het al lekkerder dan de andere. Daarna mochten ze samen met hun kind/kleinkind in de hoekjes gaan spelen of werken. Wij hebben er in elk geval super van genoten. We hopen jullie ook!
Aan dit thema hebben we 2 weken gewerkt. De eerste week stond in het thema van ons lichaam. Waar zit onze neus, mond, arm, ...? De peuters mochten hun lichaam kleuren, daarna knipte ik het in stukken mochten ze alles terug construeren. Stap per stap gingen we te werk. Eerst het hoofd, dan de romp, enz... We hebben ook een handenband gemaakt om boven onze verjaardagskalender te hangen. Elke kleuter drukte zijn/haar hand af op een strook en zo hebben we een vriendjesband. Er werd ook een mannetje gemaakt door gebruik te maken van verschillende technieken. Er werden een aantal kleuters op een groot blad gelegd en ik tekende ze over. Ze mochten zichzelf dan inschilderen maar dit door echt in vlakken te gaan werken. Het hoofd, de romp, de benen. Dit gaf een heel mooi resultaat en er werd ook een groepsgevoel gecreëerd. Er werden ook verschillende verhalen verteld en we hebben een map in de boekenhoek waarin onze lichaamsdelen terug te vinden zijn, alsook bewegingsfoto's. De tweede week werkten we vooral rond hygiëne. Er werden heel wat stappenplannen aangebracht: we snuiten onze neus, we doen onze jas aan, we poetsen onze tanden, ... Samen met Kandoo de kikker leerden we ook hoe we naar het toilet moeten gaan. Om niet meer te spelen met de kraan en het water hebben we de kleintjes een zinnetje geleerd: 1 keer wrijven onder de kraan en dan is het gedaan. En ja hoor. Ze doen het super! Geen plassen water meer aan de lavabo's. We leerden ook leuke liedjes en versjes. Kortom een thema boordevol leuke dingen.
Elke week krijgen wij 2 uurtjes turnen van juf Sarah. Op dinsdag is er telkens een uurtje waarin we onze vaardigheden oefenen en op woensdag is er een uurtje waarin we een omloop krijgen. We gaan altijd van start met ons sportlied om er daarna in te vliegen. We hebben al hele leuke dingen gedaan. Als de muziek speelt rondlopen, stopt de muziek dan raken we iets aan met onze voet, hand, ... In hoepels staan, dansen, springen, klimmen, ... Kortom hele leuke dingen. Zowel onze kleine als grove motoriek komen aan bod. Juf Sarah probeert ook telkens te werken met een thema. Meestal ook het thema waarmee we bezig zijn in de klas. Kijk maar naar de foto's hoe leuk het allemaal is.
Op een dag stond er iets in onze zandbak. Wij waren super nieuwsgierig. Na een dag of 2 deed juf Sofie de zandbak open en wat kwam daar uit: Een zak met????? We mochten even kijken en ruiken en eerlijk het rook niet zo lekker. Het was mest. Jakkie. We mochten allen eens proberen de zak op te tillen maar die was superzwaar. We kregen van juf ook een plannetje. Daarop stond dat er nog een witte zak bij was. In die witte zak zit potgrond. Ook aan die zak mochten we ruiken en dat was al wat beter. De witte zak moest in de zak met mest. Daarna moesten we de zak met water begieten. Na dag 5 en dag 7 moesten we ook water toevoegen. Daar hadden we een kalender gemaakt met paddenstoelen. Zo konden we telkens een paddenstoel kleuren en wisten we nog wanneer we water moesten toevoegen. Nadat we alles hadden gedaan deden we de zak weer dicht. Opnieuw mochten we even de zak proberen dragen maar dat lukte niet. Zo zwaar was hij. Dan verdween hij in een bak met een deken over. Juf vertelde ons dat er champignons zouden uit komen. Juf Charlotte had prenten meegebracht om ons te tonen wat een champignon nu precies is. We wachten alvast in spanning. Er volgt nog een verslagje hoor. We houden jullie op de hoogte!
Binnenkort is er ook weer tutti frutti op school. De meeste kinderen hebben daarvoor ingetekend. Om fruit toch al wat in de klas te vermelden hebben we samen met de kleintjes vers geperst fruitsap gemaakt. Dit behoort ook tot techniek. De kleuters leren de techniek van het persen met een handmatige fruitpers. Zo zagen ze dat de sinaasappel oranje is. Je kan hem verdelen in 2 helften om er sap uit te halen. Zo zijn we ook wat bezig met wiskundige initiatie. Het moest nu natuurlijk wel lukken dat de kleintjes die namiddag spinazie hadden gegeten en dus heel sterk waren. Met al hun krachten samen hebben ze heel wat sap kunnen persen om achteraf heerlijk te proeven.
Vrijdag was het niet alleen feest voor onze Jules. Ook Nellie van de 2de kleuterklas en Pistache van de 3de kleuterklas waren jarig! Het was een knallend feest met bananentoastjes, coctails en heerlijke cake.
Naast het feesten hebben we vrijdag ook afscheid genomen van een vriendje. Marley gaat vanaf maandag naar een andere school met nieuwe vriendjes. We gaan hem missen onze lieverd! Hij zal er heel goed opgevangen worden, maar stiekem hopen we dat hij nog eens binnenspringt om ons te vertellen hoe het is in zijn nieuwe school! VEEL succes van al je vriendjes en vriendinnetjes, de juffen en niet te vergeten Jules. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Deze week leefden we enorm naar de vrijdag toe. Het was feest voor Jules. Hij is jarig en we hebben dat samen gevierd met de kindjes die in de vakantie hun verjaardag hadden. De rupsjes zijn weer lustig aan de slag geweest. Ze maakten 2 grote Julekes. Door gebruik te maken van verschillende technieken: * Scheuren en kleven. * Schilderen met huidskleur * Stempelen met sponsjes * ... Hun Julekes kregen dan ook een zichtbare plaats zodat iedereen kon weten dat er feest is in de klas. Naast het vele werken hebben ze ook veel gespeeld samen met de vlindertjes. Vele groetjes en tot een volgend thema!
Omdat we dit jaar gestart zijn met 4 peutertjes zitten we nog even samen met het eerste kleuter. Samen zijn we met 20 kindjes in de klas en hebben we al hele leuke dingen gedaan. Kunnen jullie ons vinden?
Hier zullen jullie alle belangrijke data terugvinden van de activiteien die op het programma staan. Zo kunnen jullie op die manier ook volgen wat er al voorbij is en wat nog moet komen.
Dit is juf Elvina, zij is onze lieve kinderverzorgster die ons elke donderdag en om de 14 dagen de vrijdag komt helpen in de klas. Zij helpt bij het stimuleren van de zelfredzaamheid, knutselactiviteiten, educatieve spelmomenten, ...
Wie zit er allemaal in onze klas: Fjona Mariska Marley Mara