Motivatie: Ik wou al heel erg lang naar dit circus gaan. Ik had
immers al vele filmpjes bekeken en vond het fantastisch wat de leden van het
circus allemaal konden. Dit jaar kreeg ik een ticket cadeau voor mijn verjaardag.
Ik ging er naartoe met een zeer grote verwachting. Ik kwam zeer tevreden
buiten, ik vond het nog geweldiger dan ik me kon voorstellen.
Voorkennis: Zoals ik eerder in dit document al aangaf had ik al
meerdere filmpjes van het cirque du soleilgezelschap gezien alvorens ik wat opzoekwerk deed. Ze komen elk jaar wel
een paar keer op TV o.a. op het nieuws en enkele andere programmas zoals telefacts.
Ik wist dus min of meer wat me te wachten stond. Ik wist wel nog niet hoe de
tent eruit zou zien.
Recensie Corteo,
wat processie betekent in het Italiaans, is een vrolijke stoet, een
feestelijke parade vanuit het perspectief van een clown. Mauro, de clown droomt
in zijn bed zijn eigen begrafenis in een carnavalssfeer, terwijl zorgzame
engelen stil de wacht houden. Tot 30 januari staat Cirque du Soleil met deze
productie in Groot-Bijgaarden. Daarna trekt het gezelschap naar Wenen. Hier en
daar wordt al gefluisterd dat Corteo in 2012 Antwerpen zou aandoen in de maand
augustus.
Jean Rabasse tekende voor
het decorontwerp van Corteo. Hij koos om een cirkelvormig podium met twee
draaischijven in het midden op te stellen dat de tent en het publiek in twee
verdeelt. De toeschouwers zitten aan de twee zijden van het Grand Chapiteau en kunnen
elkaar zien. Bovenaan hangt een metalen structuur met 2 rails waar telkens 4
karretjes scène of acrobatie-elementen vervoeren.
Traditiegetrouw warmt een
bont gezelschap het publiek op voor de voorstelling begint. Een meisje in
pyjama die een beer vasthoudt, weent erop los en maakt het publiek nat. Anderen
oefenen een salto vlak voor de neus van enkele toeschouwers. Corteo opent
immens sterk met een acrobatische act in drie kroonluchters boven Mauros
hoofd. De vier dames stellen zijn ex-geliefden voor die een intimistische maar
tegelijk ook zeer dynamische act neerzetten. Hoog in de lucht maken ze figuren,
trekken ze gebogen, dan weer rechte lijnen met hun lichaam terwijl de
kroonlusters op en neer gaan. Hangend met één voet aan zon luster, bengelt een
acrobate ondersteboven. Een adembenemende start.
Onze pyjama acrobate zien
we al snel terug wanneer twee reuzebedden de scène worden opgerold. Het blijken
trampolinebedden, wat zowat de droom van élk kind moet zijn. 5 Acrobaten en
zij, springen, maken saltos op bed om te landen op de bedrand. Daar is het een
zaak om het evenwicht te behouden. De speelsheid van deze act straalt
ontzettend af op het publiek. Wij zijn zeer benieuwd of dat de fantasie van
kinderen in het publiek niet te hard op hol zal doen slaan. Want na de
voorstelling denken we dat sommige kinderen die act s avonds in bed wel eens
zouden willen nabootsen. Ouders: u bent bij deze gewaarschuwd.
Mauro met bed en al naar de
hemel leiden, is geen sinecure voor de engelen. Hoog in de nok van de tent wil
die niet altijd mooi horizontaal blijven. Mauro zweeft dus met behoorlijk wat
angst. Ik ben al dood zegt ie om van die extra spanning af te zijn. Later zal
hij moeten leren vliegen als een engel. Maar dat blijkt, hoewel hij gezekerd
is, moeilijker dan verwacht en meermaals dreigt hij te pletter te storten. Met
vijf cirkelen acrobaten rond in een rhönrad op het cirkelvormige podium zonder
elkaar te raken. Ook met twee in zon grote hoepel rondcirkelen lukt. Wanneer
zon wiel stil lijkt te draaien op de grond, houdt een acrobaat die erin zit
het geheel toch nog in beweging en uiteindelijk terug recht. Kracht, sterke
techniek en dynamiek ontmoeten elkaar hier. Opnieuw beleven we een mooi
poëtisch moment met een koorddanser die ondersteboven van links naar rechts
wandelt.
Twee pantomimepaarden met
telkens 2 mensen in zullen het een kleine clown niet gemakkelijk maken. Heel
jonge kinderen vinden dit wellicht boeiend. Wij zien de act vooral als een
vullertje. Ook de daaropvolgende te feestelijke processie is dat. Leuk is de
golfbalact met de Grote Clown die het hoofd met wit mutsje van een meisje als
golfbal ziet.
Een gezekerde
koorddanseres valt op wanneer ze een steil omhooggaande koord bewandelt met een
hellingsgraad van meer dan 30 percent. Ook het duet, dat een mengvorm van dans
en acrobatie is tussen een man en een vrouw stippen we graag aan.
De clown ziet een potje
voetbal met een strandbal wel zitten tussen Inter Milan en Anderlecht. Zijn
tegenspeelster is een marionet-acrobate . Het geheel ademt een heerlijke
nostalgie uit van een strandspel dat je als klein jongetje of meisje nooit kan
winnen van de ander. Toch hangen de draden van de marionet ons iets te vaak met
elkaar in de knoop nadat ze tuimelde of sprong. Dat levert niet altijd even mooie
beelden op.
Mauro heeft Valentina, een
vrouwelijke dwerg, aan enkele heliumbalonnen bevestigd en laat haar in de
lucht. Aan het publiek vraagt hij om haar op te vangen en verder te duwen.
Leuke interactie. Zeker wanneer iemand iets te veel kracht zet en ze daardoor
behoorlijk hoog in de nok vliegt. Het eerste deel, dat meer dan een uur duurt
en beduidend langer is dan het kortere tweede deel, sluit af op de wip waar
aanvankelijk 3 rivaliserende acrobaten elkaar uiteindelijk toch vinden op de
Koreaanse wip. Een behoorlijk moeilijke techniek omdat een vliegende acrobaat
die soms in de lucht nog een salto doet, perfect op het juiste moment en op de
juiste plek van de wip moet landen. Gebeurt dat niet, dan moet er opnieuw van 0
gestart en hoogte gehaald worden. Snel en complex dus, maar de link met het
poëtische verhaal zijn we even kwijt.
Dat is ook zo bij de
Paradise-act die twee circustechnieken verenigt die nooit eerder werden
gecombineerd volgens Cirque du Soleil: de Koreaanse Wieg en het Tramponet (een
combinatie van trampoline en vangnet). De artiesten worden tussen drie
Koreaanse Wieg-posities gegooid, en veren op en neer op het 30 meter lange
Tramponet. Rond de middelste paal zullen enkele acrobaten met behulp van hun
collegas een grote looping maken om vervolgens naar een andere paal gegooid te
worden. Op het einde zien we iemand van links naar rechts over de middelste
gebracht worden. Indrukwekkend.
De scènewisseling neemt
uiteraard wat tijd in beslag. A 5 minute break stelt iemand van het gezelschap
voor. De ander gaat niet akkoord, in een droom kan je niet zomaar even halt
houden, vindt ie. The show must go on zegt de ander
waarop die ene The show must go home laconiek antwoordt. De circusdirecteur zet dan
maar al fluitend La Donna è mobile in uit Rigoletto. Ook de act met de
kristallen glazen en Tibetaanse klankschalen, vinden we wat bizar. De klank
komt nauwelijks door. Opnieuw beleven we een mooi poëtisch moment wanneer 2
dwergen in een verticale ring kruipen en ermee of met elkaar verschillende
artistieke poses aannemen terwijl een engel het laat sneeuwen. Daarna nemen
jongleurs het over die kegels en daarna hoepels de hoogte ingooien. Op het
einde mag een man aan een snel tempo hoepels die naar hem worden gegooid
opvangen en rond zijn hals leggen.
Met een enkele ladder
probeert een acrobaat een engel te bereiken. Hij stapt er naartoe, krijgt
handvaten om bovenaan de ladder te bevestigen en laat zijn voeten de lucht
ingaan terwijl hij de ladder stabiel probeert te houden. Later komt er een
groter exemplaar uit de hemel van maar liefst 4,5 meter. Ook die zal hij
beklimmen en stabiel houden. Adembenemend.
Het foute Romeo en
Julia-toneelstukje tussen twee dwergen en een acrobate die ook voor de charmes
van Romeo valt, kunnen we ook weer catalogeren onder de noemer vullertjes.
Zeer poëtisch is het duo
dat op een tedere manier met touwen in de lucht rondcirkelt en er poses
aanneemt. Zo zien we haar een grand écart in de lucht doen wat een sterk en
mooi beeld oplevert in het witte tegenlicht. Mauro zien we daarna in de lucht
fietsen begeleid door engelen die zich in een baljurk hebben gehesen.
De voorstelling eindigt met
8 acrobaten die op verticale rekstokken gymnastiek en acrobatie met elkaar
versmelten.
Corteo bewandelt met een
poëtisch verhaal waar het clowneske nooit ver weg is vooral de gymnastiek
en acrobatietechnieken. Dat levert soms prachtige momenten op waar het verhaal
verrijkt wordt. Maar soms is de link met Mauros begrafenisceremonie echter vér
zoek of zien we acts die danig aan niveau inboeten en te banaal voor woorden
zijn. Een wisselvallige voorstelling dus met extreme hoogtepunten maar ook
serieuze dipjes. Ook de lengte van deel 1 en deel 2 zijn niet in verhouding.
Wij onthouden de
kroonlusteract, de luchttouwact, het acro-duet, de trampolinebedden en de
acrobatische ladder.
< Bert Hertogs >
Corteo ging in 2005 in
première in Montréal. Sindsdien bezocht de show 34 steden in vier verschillende
landen over de hele wereld.
De cast en crew
vertegenwoordigen samen 28 nationaliteiten (de cast alleen al 21): Argentinië,
Armenië, Australië, Wit-Rusland, België, Brazilië, Canada, China, Finland,
Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Japan, Kazakstan, Moldavië, Nederland,
Polen, Portugal, Roemenië, Singapore, Slowakije, Zweden, Rusland, Oekraïne,
Oezbekistan, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten.
Bespreking:
Ik ging vol
verwachting samen met mijn doormeter naar de voorstelling corteo van cirque du
soleil. Toen we aankwamen ging het parkeren vlot in tegenstelling tot de
voorafgaande recensie. Nadat we begeleid waren naar onze plaatsen begon zoals
de recensent het noemde de opwarming van het publiek.
De
openingsact was adembenemend en wees op het uiterste kunnen van de acrobaten,
zij voerden deze moeilijke act immers vlekkeloos uit. De vullertjes waar Bert
Hertogs over schreef waren misschien iets minder spectaculair maar zeker niet
cirque du soleil onwaardig. Ze waren vaak hilarisch en vormden een welkome
afwisseling met de imponerende acrobatische acts.
Zoals de
recensent zei waren de twee delen niet volledig in verhouding, maar dit had
volgens mij eerder te maken met de moeilijke opstelling van de eerste act van
het tweede deel dan met een fout dat het gezelschap maakte. Deze act heeft
namelijk de meeste indruk op mij gemaakt wegens de moeilijke acties die
veelvuldig werden getoond.
Ik vond de
link met het verhaal zeer duidelijk op elk moment van de show, hier valt dus
niet over te klagen als je het mij vraagt.
Ik vond dit
een geweldige voorstelling met veel afwisselende emoties, het ene moment kom je
niet bij van het lachen dan is er een droevig of vertederend moment en soms
houdt de hele tent zijn adem in voor de acrobatische acts. Ik ben alvast van
plan om nog heel veel naar dit gezelschap terug te keren.