-Naam: Symphonicity Sting: Performing with the Royal
Philharmonic Concert Orchestra
-Plaats:
Sportpaleis Antwerpen
-Datum
en tijdstip: 13/10/2010 vanaf 20:00 uur
-Met
wie: Elke Michiels en Christel Pé
-Motivatie:
Ik ging naar dit concert omdat mijn mama het mij heeft aangeraden, ik had ook
al enkele liedjes van The Police (Een ex-groep van Sting) gehoord en ik vond ze
wel leuk om naar te luisteren. Ik ging er naartoe met de verwachting een leuk
optreden te zien en enkele bekende liedjes te horen, maar de avond was beter
dan ik had gedacht. Ik kende meer liedjes dan ik eerst dacht en het orkest was
echt imponerend.
-Voorkennis:
Van The Police had ik al enkele voorkennis alvorens ik een beetje opzoekwerk
deed. Mijn mama kent immers al veel liedjes van The Police en bijgevolg had ik
al enkele Cds gehoord waardoor ik liedjes zoals: Englishman in New York,
Message is a Bottle, Roxanne en nog veel meer kende. Van het filharmonisch
orkest had ik echter nog geen voorkennis.
Recensie
Sting
Wie nu
nog durft te zeggen dat het Sportpaleis niet geschikt is om de subtiliteiten in
de muziek van een symfonisch optreden tot zijn volle recht te laten komen,
moeten we helaas tegenspreken. De geluidstechnicus van Stings Symphonicity
Tour deed er weliswaar 4 uur over om tijdens de technische repetitie het een en
ander juist in te stellen. Daarbij mat hij ook het geluid in de verschillende
bochten van het Sportpaleis, de dode hoeken. Wij namen plaats op de
linkerbocht, een dode hoek, van de eerste verdieping.
Het is
van 1993 geleden dat Sting met symfonisch orkest nog te horen was in de
Merksemse concerttempel. Toen stond ie op het programma van de Night of The
Proms. Zon 8000 toeschouwers maakten zijn Symphonicity optreden mee dat uit
twee delen bestond, met opvallend veel bekend werk helemaal vooraan in deel 1.
Na de pauze werd een menu voor fijnproevers opgediend. Een combinatie die
verrassend werkte.
Sting opende met If I ever lose my faith in you. Het zou echter geen stijf optreden
worden. Het publiek mocht i oho nazingen tijdens Every little thing she does
is magic terwijl hij zelf mee het ritme op beatring meesloeg. Sting vleide
zich neer aan de piano wanneer de klarinet een prachtige solo kreeg in
Englishman in New York waar het instrument net als op het album trouwens de
klankkleur bepaalt.Be yourself zong Sting terwijl het publiek de No matter
what they say voor zijn rekening nam.
Roxanne
wint aan tristesse met zijn cellobegeleiding en klinkt Zuiders met de Spaanse
gitaar die Sting bespeelt. Volgens de singer-songwriter zijn er twee manieren
om een liefdeslied te schrijven. Je kan schrijven: I love you and you love me. Of I love you and you love somebody
else. Dat laatste is volgens Sting veel interessanter want er gaat pijn mee gepaard.
De maat tikt gedisciplineerd mee tijdens het prachtige When we dance dat
ondanks de scherpe s-klanken van de zanger en de zang met de backing vocal die
hier maar in beperkte mate blendt, meer dan overeind blijft. Sting zong met een
zilverkleurige retro microfoon, waardoor scherpere klanken in zijn stem minder
gefilterd werden. Later zal de zang met zijn backing vocal oa in Whenever I
say your name een stuk beter blenden.
Russians
gaat over de Koude Oorlog en kreeg een dreigendere, militaristischer
arrangement met veel trom, strijkers en kopers die halfweg het nummer de sound
nog aanzwellen. Sting laat optekenen dat ie wel houdt van Westernseries uit de
jaren 50 en 60. Bonanza rekent hij tot zijn lievelingsseries van dat genre en
uit die tijd. I hung my head zet hij in op mondharmonica. De zanger zet het
nummer ook gedeeltelijk over in acteren. Hij doet alsof hij een jachtgeweer
vastneemt en richt het de lucht in. Shape of my heart is opnieuw een
hoogtepunt met gitaren, strijkers, kopers en piano die we daartussen zeer
zuiver kunnen horen. Met mondharmonica eindigt het nummer.
De
zanger vertelt honderduit over hoe sommige nummers ontstaan. Zo wist ie te zeggen dat zijn vader destijds weinig
spraakzaam was. Sting herinnerde zich echter wel een wandeling naar de rivier
met zijn pa. Die had m ooit eens gewezen op de boot die op de rivier voer. Ik
wil dat je naar de zee gaat. had hij toen gezegd. Later pas besefte de
songsmid wat zijn vader bedoelde: leef een opwindend leven.Natuurlijk heb ik
hem ontgoocheld grapte Sting die voorts liet weten dat hij ooit het advies van
zijn pa letterlijk heeft toegepast. Ik heb ooit op een cruiseschip opgetreden.
Ik haatte het. zei ie. Voor zijn dode vader schreef ie Why should I cry for
you.
We
work the black seam droeg Sting op aan de 33 Chileense mijnwerkers die
sinds 5 augustus vast kwamen te zitten onder de grond na een ontploffing in een
mijnschacht. Alle 33 kompels zagen de afgelopen en de komende uren opnieuw
daglicht nadat ze één voor één via een speciale lift naar boven werden gehaald.
Sting bewees dat ie goed van stem was. De strofe van het nummer is qua noten
behoorlijk sprongerig. De xylofoon was haarfijn te horen.
Het
enige nummer dat kant noch wal raakte was Next to you net voor de pauze
waarbij Sting een Elvis-effect op zijn stem kreeg, het orkest en de band
probeerden te rocken zoals in die tijd maar dit experiment draaide uit op een
chaotisch boeltje van klanken.
Na de
pauze vertelde Sting dat hij soms met de tekst begint, dan weer met de melodie
wanneer hij songs schrijft. Voor Tomorrow well see had hij alles
muzikaal al vastgelegd. Pas later legde hij de link dat het nummer over een
mannelijke transseksuele prostituee moest gaan. Al wou hij aanvankelijk niet toegeven
wat er op dat moment bij hem te binnen schoot. Pas later besefte ie dat je als
songschrijver soms ook in andermans schoenen moet stappen, om de wereld te zien
door andermans ogen. De man laat de rode voering van zijn vest zien en
zegt dat ie nog nooit een vampier gezien heeft. Maar op de Franse hoek in New
Orleans had hij wel eens het gevoel dat ie achtervolgd werd.
Visuals van een volle maan en een mysterieus aanvoelend arrangement
voor oa strijkers, hobo en piano Moon over Bourbon Street begeleiden.
Even wordt daarbij ook een effecttoestel gebruikt waarbij je door met de hand
in de lucht te trillen rond een zender, het verschillende frequenties kan laten
uitzenden. Het gaf de ganse al mysterieuze sfeer iets zeer beangstigends. Even
zong Sting ook a capella om het nummer te eindigen door een weerwolf na te
bootsen.
End
of the game leidde hij in door te vertellen dat een vos eens al zijn kippen
heeft doodgebeten terwijl You will be my ain true love geschreven werd voor
de film Cold mountain met Nicole Kidman en Jude Law. Opnieuw bewijst de
onberispelijke klank zich tijdens All would envy waar we de harp moeiteloos
door de rest van het symfonisch orkest horen. De Bijbel Samuël 2,Hoofdstuk 11
inspireerde Sting voor Mad about you. In het Bijbelverhaal ruimt David de
Hethiet Uria uit de weg door hem in het leger te laten opstellen op een zwakke
plek tegen de Ammonieten. David heeft immers met diens vrouw Batseba geslapen
en zij is zwanger van hem geworden. God is daar niet blij mee en straft David voor
deze moord. Klarinet en kopers laten dan weer van zich horen in de symfonische
versie van Mad about you.
Daarna
gaat het geluidsvolume de hoogte in en zorgen King of Pain en Every breath
you take voor voetgestamp en een terechte staande ovatie na een optreden dat
verdient om ingekaderd te worden. Sting zal dan nog 3 keer terugkomen voor het
Oosters aandoende Desert Rose waarbij we in onze notas: wat een
orkestratie! terugvinden. De klokken tikken als intro voor Shes too good for
me, begeleid door zwart-wit fotos van divas. De song is ons iets te
repetitief. Stings gitaar mag boven de strijkers uitklinken tijdens een
intimistische versie van Fragile. Jammer is het dat de koperblazers met witte
zaklampen meezwaaien. Als er een nummer niet gediend is als meezwaaimoment dan
is het Fragile wel. Het mature publiek doet dan ook niet mee: de gsms worden
gelukkig achterwege gelaten. Sting sluit het optreden a capella af met I was
brought to my senses.
Dit
was veruit het meest rijke klankpalet dat we ooit voorgeschoteld hebben
gekregen door een artiest in het Sportpaleis. Sting durfde risicos te
nemen door niet voor de handliggende orkestraties te kiezen. Sommige
melodielijnen werden herbekeken en eerder eigenzinnig geherinterpreteerd. Een
herontdekkingstocht van bestaande nummers werd het dus. Sting zong op het
perfecte af. Een drie sterrenoptreden? Reken maar! En een nominatie voor beste
live performance 2010-2011 er boven op. Hebben we trouwens al gezegd dat onze
lat dit seizoen nóg hoger ligt dan het vorige?
<
Bert Hertogs >
Reactie
Heel
onverwachts heb ik op 13 oktober 2010 het Philharmonic Concert Orchestra van
Sting kunnen bijwonen. Mijn mama had namelijk dit avondje gepland met 2
vriendinnen, maar omdat 1 vriendin had afgezegd, kon ik mee.
Toen ik naar het optreden vertrok, wist
ik dan ook niet wat i k kon verwachten, maar vanaf het eerste moment
was ik sterk onder de indruk van de muziek van het filharmonisch orkest en de
bezetting van het podium. Zoals de recensent al zei, heeft het Sportpaleis van
Antwerpen vaak te kampen met akoestische problemen, maar hiervan was bij het
optreden van Sting niets te merken. De zuivere tonen van de instrumenten en de
fantastische stem van Sting waren perfect in balans.
In het begin van het optreden kwam de
heel goede stem van de backing vocal niet voldoende tot haar recht, maar
naarmate het concert vorderde, kwam d aar verandering in. Ook hieruit blijkt weer
eens dat een wereldartiest als Sting zich door heel professionele mensen laat
omringen.
Ondanks
de sterke nummers die Sting gedurende het hele optreden heeft gebracht, had ik
toch het gevoel dat vele Police fans een beetje op hun honger bleven zitten en
toch iets meer oude Police-songs in hun oorspronkelijke rockversie hadden
willen horen. Misschien heb ik dit gevoel omdat deze liedjes voor mij vooral
gekend zijn in hun originele versie.
Naar
mijn mening was dit een zeer geslaagd optreden, er was veel interactie met het
publiek en vooral de nummers Moon over Bourbon Street en Fragile hebben een
enorme indruk op mij gemaakt. Ik keerde sterk onder de indruk naar huis terug.
-Naam: 32,
Rue Vandenbrande van het gezelschap Peeping Tom.
-Plaats: KVS
te Brussel
-Datum en
tijdstip: 29/09/2010 omstreeks 20:00 uur
-Met wie: De
hele klas
-Motivatie:
Ik koos deze activieteit omdat die mij werd aangeraden door Jeroen Degreef en
ik dacht dat het een leuke dag ging worden met de hele klas. Hij zei dat dit
een voorstelling was op onze maat en dat we dit zouden begrijpen. Ik ging er
nieuwsgierig naartoe omdat ik niet wist wat er zou komen. Toen de voorstelling
voorbij was, ging ik eerder teleurgesteld naar buiten, omdat ik niet veel van
dit verhaal begreep.
-Voorkennis:
Voordat we naar dit gezelschap waren gaan kijken had ik hier geen voorkennis
over. Peeping Tom was voor mij een volkomen onbekend begrip, ik had hier nog
nooit over gehoord. Tijdens het opzoekwerk kwam ik voor het eerst hiermee in
contact.
Recensie:
Handelsblad: Een baby
begraven onder een trailer.
32 rue Vandenbranden (2009) van het Brusselse
gezelschap Peeping Tom begint goed: met een babymoord. De vrouw die het kind
onder haar trailerwoning begraaft, draagt een volgend potentieel slachtoffertje
in haar buik. Aan de overkant, in een andere stacaravan, wisselen hartstocht en
mishandeling elkaar af en vinden twee immigranten een schamel onderkomen.
Gezellig is het niet aan rue Vandenbranden. Het achterdoek met besneeuwde
bergtoppen laat de vraag open waar dit oord is gesitueerd - in een dunbevolkt
berglandschap? Of een aso-containerdorp aan de rand van een stad?
In elk geval wil het gemeenschapje geen aansluiting met de
"beschaafde" wereld, een idee dat het regisseurs-choreografenduo
Franck Chatrier en Gabriella Garrizo ontleende aan de film The
Ballad of Narayama van
Shohei Imamura. Het zwangere hoertje (Marie Gyselbrecht) ontvangt haar pas
gearriveerde buitenlandse klant. Haar hospita (zangeres Eurudike De Beul)
koestert als een moederdier haar commensaal aan de borst en zingt even
makkelijk Bellini als Pink Floyd. De onderdrukte vrouw (Sabine Molenaar - een revelatie)
is zo murw geworden, dat haar lichaam in de meest bizarre knopen kan worden
gezet. De twee ontheemde Aziaten (Seoljin Kim en Hun-Mok Jun) zoeken met
pantomime, zelfbevlekking, acrobatiek en karaoke naar liefde.
Anders dan in de trilogie Le Jardin/Le Salon/Le Sous-Sol van Peeping Tom, waarin drie generaties van een familie werden geschilderd, zijn
de zes personages in 32 rue Vandenbranden vreemden voor elkaar. Daar
verandert in 80 minuten niets aan, ondanks pogingen tot toenadering en een
enkele dolle groepsontmoeting tussen hun trailers. Telkens als een gevoel van
saamhorigheid het groepje dreigt te bevangen, maken angst en achterdocht daar
korte metten mee. "Meisjes, naar binnen!" roept macho Jos Baker dan,
ingespannen turend richting publiek.
Soms steekt er onverhoeds een ijzige storm op of dreunt en trilt het
plotseling. Maar of dit verbeelding van de personages is of werkelijkheid, laten
Chatrier en Garizzo aan de toeschouwer over. In filmische beelden, meestal
traag en verstild, dan weer vol dynamiek, schetsen zij een wereld van verloren
zielen, misfits en uitgestotenen. Ook al versmelten de trucs en acrobatische
kunsten niet steeds even organisch in de handeling, ze scheppen wel lucht in
deze schets van een bestaan aan de rafelranden van het leven. 32 rue Vandenbranden wekt
huiver.
Door: NRC
Handelsblad, Francine van der Wiel
Datum:
17-08-2010
Reactie
Op 29
september 2010 ging ik met de hele klas naar het toneelstuk 32, Rue
Vandenbrande van Peeping Tom. Deze uitstap was gepland door mijn Titularis:
Jeroen Degreef.
Toen ik naar
dit toneelstuk vertrok wist ik niet wat mij te wachten stond omdat ik nog nooit
eerder met dit gezelschap in aanraking was gekomen. Ik had eigenlijk iets
totaal verschillends verwacht dan dat ik die avond te zien heb gekregen. In de
recensie laat Francine Van Der Wiel blijken dat zij het decor mooi vindt, maar
ik was hierover eerder teleurgesteld. Ze zegt ook dat de babymoord een goed begin was, maar ik vond dat
dit niet echt duidelijk te zien was, maar dat zou ook aan mijn zitplaats kunnen
liggen.
Over
de zangeres van het gezelschap: Eurudike
De Beul ben ik het echter wel eens met de recensent, deze had ondanks haar
eerder bizarre voorkomen wel een prachtige stem. Dit wijst dan weer op de
professionele aanpak van het gezelschap. Eveneens Sabine Molenaar liet een
indruk op mij na, door haar onnatuurlijke lichaamshoudingen.
Ondanks
de vele talenten van het gezelschap kwam ik eerder teleurgesteld naar buiten. Ik
ben er zelfs zeker van dat ik ooit meer naar dit soort toneel zal terug keren.
Ik denk dat ik gewoonweg niet vergenoeg kan denken voor hier iets uit te
begrijpen.
Kortom
dit genre is weggelegd voor andere mensen, maar zeker niet voor mij.