Inhoud blog
  • OpenMonumentendag
  • cirque du soleil
  • Sting
  • 32, Rue Vandenbrande
    Zoeken in blog

    Jelke Leiyckx

    01-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.32, Rue Vandenbrande

    32, Rue Vandenbrande

     

    -          Naam: 32, Rue Vandenbrande van het gezelschap Peeping Tom.

    -          Plaats: KVS te Brussel

    -          Datum en tijdstip: 29/09/2010 omstreeks 20:00 uur

    -          Met wie: De hele klas

    -          Motivatie: Ik koos deze activieteit omdat die mij werd aangeraden door Jeroen Degreef en ik dacht dat het een leuke dag ging worden met de hele klas. Hij zei dat dit een voorstelling was op onze maat en dat we dit zouden begrijpen. Ik ging er nieuwsgierig naartoe omdat ik niet wist wat er zou komen. Toen de voorstelling voorbij was, ging ik eerder teleurgesteld naar buiten, omdat ik niet veel van dit verhaal begreep.

    -          Voorkennis: Voordat we naar dit gezelschap waren gaan kijken had ik hier geen voorkennis over. Peeping Tom was voor mij een volkomen onbekend begrip, ik had hier nog nooit over gehoord. Tijdens het opzoekwerk kwam ik voor het eerst hiermee in contact.

     

    Recensie:

    Handelsblad: Een baby begraven onder een trailer.

    32 rue Vandenbranden (2009) van het Brusselse gezelschap Peeping Tom begint goed: met een babymoord. De vrouw die het kind onder haar trailerwoning begraaft, draagt een volgend potentieel slachtoffertje in haar buik. Aan de overkant, in een andere stacaravan, wisselen hartstocht en mishandeling elkaar af en vinden twee immigranten een schamel onderkomen.

    Gezellig is het niet aan rue Vandenbranden. Het achterdoek met besneeuwde bergtoppen laat de vraag open waar dit oord is gesitueerd - in een dunbevolkt berglandschap? Of een aso-containerdorp aan de rand van een stad?

    In elk geval wil het gemeenschapje geen aansluiting met de "beschaafde" wereld, een idee dat het regisseurs-choreografenduo Franck Chatrier en Gabriella Garrizo ontleende aan de film
    The Ballad of Narayama van Shohei Imamura. Het zwangere hoertje (Marie Gyselbrecht) ontvangt haar pas gearriveerde buitenlandse klant. Haar hospita (zangeres Eurudike De Beul) koestert als een moederdier haar commensaal aan de borst en zingt even makkelijk Bellini als Pink Floyd. De onderdrukte vrouw (Sabine Molenaar - een revelatie) is zo murw geworden, dat haar lichaam in de meest bizarre knopen kan worden gezet. De twee ontheemde Aziaten (Seoljin Kim en Hun-Mok Jun) zoeken met pantomime, zelfbevlekking, acrobatiek en karaoke naar liefde.

    Anders dan in de trilogie
    Le Jardin/Le Salon/Le Sous-Sol van Peeping Tom, waarin drie generaties van een familie werden geschilderd, zijn de zes personages in 32 rue Vandenbranden vreemden voor elkaar. Daar verandert in 80 minuten niets aan, ondanks pogingen tot toenadering en een enkele dolle groepsontmoeting tussen hun trailers. Telkens als een gevoel van saamhorigheid het groepje dreigt te bevangen, maken angst en achterdocht daar korte metten mee. "Meisjes, naar binnen!" roept macho Jos Baker dan, ingespannen turend richting publiek.

    Soms steekt er onverhoeds een ijzige storm op of dreunt en trilt het plotseling. Maar of dit verbeelding van de personages is of werkelijkheid, laten Chatrier en Garizzo aan de toeschouwer over. In filmische beelden, meestal traag en verstild, dan weer vol dynamiek, schetsen zij een wereld van verloren zielen, misfits en uitgestotenen. Ook al versmelten de trucs en acrobatische kunsten niet steeds even organisch in de handeling, ze scheppen wel lucht in deze schets van een bestaan aan de rafelranden van het leven.
    32 rue Vandenbranden wekt huiver.

    Door: NRC Handelsblad, Francine van der Wiel
    Datum: 17-08-2010


     

     

    Reactie

    Op 29 september 2010 ging ik met de hele klas naar het toneelstuk 32, Rue Vandenbrande van Peeping Tom. Deze uitstap was gepland door mijn Titularis: Jeroen Degreef.

    Toen ik naar dit toneelstuk vertrok wist ik niet wat mij te wachten stond omdat ik nog nooit eerder met dit gezelschap in aanraking was gekomen. Ik had eigenlijk iets totaal verschillends verwacht dan dat ik die avond te zien heb gekregen. In de recensie laat Francine Van Der Wiel blijken dat zij het decor mooi vindt, maar ik was hierover eerder teleurgesteld. Ze zegt ook dat de  babymoord een goed begin was, maar ik vond dat dit niet echt duidelijk te zien was, maar dat zou ook aan mijn zitplaats kunnen liggen.

    Over de zangeres van het gezelschap: Eurudike De Beul ben ik het echter wel eens met de recensent, deze had ondanks haar eerder bizarre voorkomen wel een prachtige stem. Dit wijst dan weer op de professionele aanpak van het gezelschap. Eveneens Sabine Molenaar liet een indruk op mij na, door haar onnatuurlijke lichaamshoudingen.

    Ondanks de vele talenten van het gezelschap kwam ik eerder teleurgesteld naar buiten. Ik ben er zelfs zeker van dat ik ooit meer naar dit soort toneel zal terug keren. Ik denk dat ik gewoonweg niet vergenoeg kan denken voor hier iets uit te begrijpen.

    Kortom dit genre is weggelegd voor andere mensen, maar zeker niet voor mij.

     

     

     

    01-12-2010 om 16:06 geschreven door JelkeLeiyckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 29/11-05/12 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs