Wanneer het woord "kwaliteitszorg" valt is er steeds een terughoudende reactie van "wat komt er nu weer op mij af". Nochtans het woord kwaliteitszorg geeft exact weer waarvoor het staat nl. zorg dat je de zaken vanaf de eerste keer goed doet.
Wanneer je zaken van de eerste keer goed doet betekent dit heel eenvoudig: geen extra inspanningen, geen extra kosten etc. een mooier en gemakkelijker leven met een beter resultaat.
Op het ogenblik dat je over kwaliteitszorg spreekt moet je dus ook aan een werkwijze of een systeem denken en het is hier dat meestal de vraagtekens komen van "Hoe moet dit in godsnaam gebeuren?".
Wanneer we even terugkijken in de geschiedenis van kwaliteitszorg zien we ook een evolutie in de punten waarop het accent gelegd wordt.
Oorspronkelijk gestart met het accent op kontroleren van het product is men opgeschoven naar werkwijzen en methodieken om dit product korrekt te maken om uiteindelijk tot het besef te komen dat eigenlijk de organisatie van het bedrijf de sleutel is tot succes.
In de vervolgstappen worden een aantal punten aangehaald die U inzicht geven in deze schijnbaar complexe materie maar die enkel bedoeld zijn om U duidelijk te maken dat kwaliteitszorg -De moeite waard is
-Niet complex
-Een uitdaging waard.
De uitdaging van kwaliteitszorg bestaat hierin : met minder inspanningen een beter resultaat bekomen.
24-02-2015, 00:00 geschreven door Jean 
|