ISO 9000 -systeem
Het woord ISO 9000 wordt door ingewijden steeds ervaren als de basis waarvan alle andere systemen zijn afgeleid; Toch heeft ook dit systeem, omwille van het ongepast gebruik, een bijklank van "papierwinkel" gekregen en dit vooral in de "hype-periode" waarin er gezwaaid werd met het "ISO certificaat" als bewijs dat men goed werk kon leveren.
Als basis voor een kwaliteitssysteem gelden volgende drie principes:
Principe 1 Heb een werkmethode.
Principe 2 Leg deze methode vast.
Principe 3 Leef er naar.
Zoals meestal blijkt in de praktijk is principe 3 de moeilijkste. Zonder deze regel te respecteren is men reddeloos verloren wanneer er ergens vragen of problemen opkomen.
Er zijn natuurlijk, bijna in elke tak van de industrie, handel of diensten specifieke kenmerken . Meestal bestaat hiervoor dan ook een leidraad om aan deze eisen van een kwaliteitssysteem te voldoen. De eisen hebben een internationaal karakter maar hebben dus ook een serieuze zeggingskracht en waarde op de eigen maar ook op de internationale markt.
Certificering moet dan ook een erkenning/beloning zijn dat men op de juiste wijze bezig is, waarbij "men" duidelijk staat voor de ganse organisatie.
03-03-2015, 00:00 geschreven door Jean 
|