Gisteren ben ik voor de eerste keer op bezoek geweest op de kleuterschool waarvan er kleuters naar hier komen om extra lesjes te volgen. Ik kwam net aan tijdens de speeltijd, dus stonden de kindjes buiten en kwamen ze allemaal naar mij. Ze waren echt geïnteresseerd en ik was direct verkocht! Ze dragen allemaal een uniform, groen rokje of broekje en een groen met wit geruit blouse. Het haar van de meisjes is in vlechtjes en er zitten ook groene strikjes in. Echt mooi!
Na de speeltijd volgde ik de leerlingen van het 2de jaar naar hun klaslokaal. Een kleine ruimte voor veel leerlingen. Of zoals Jeannine het zegt, een goeie ruimte maar met te veel leerlingen. De leerlingen zongen eerst een paar liedjes, van de dagen, de maanden, het alfabet, de kleuren... Ze zongen allemaal flink mee! Daarna kregen ze een werkblaadje met een regenworm erop. De opdracht was om een volgorde van kleuren verder in te kleuren (blauw, geel, rood, bruin, blauw, geel, rood, bruin,...). Ik mocht al direct mee helpen door ze de nodige kleurpotloden te geven. En zo kon ik direct al wat creools oefenen. Ik merkte direct een verschil met de manier van lesgeven hier en manier van lesgeven van bij ons. Hier willen ze het direct juist en perfect hebben en zeggen het ze dus voor in plaats van het vragen. De leerkracht kleurde al voor een deel de regenworm in zodat de kinderen enkel nog maar moesten verder in kleuren. Of ze gaven al direct het juiste kleur van de potlood vooraleer de leerling kon kijken wat hij/zij nodig had. Zo leerden de leerlingen eigenlijk niet wat de bedoeling was van de opdracht, de volgorde weten en die toepassen. Ik vroeg wel aan hen: "Kounye a, ki color?" (welk kleur nu?) Zo moesten ze echt kijken naar het blaadje en het zelf ontdekken.
Vandaag kwamen er in de voormiddag ook kleuters naar hier om te werken met puzzels. Van die houten die je erin kan uithalen en dan er terug moet inleggen. Ze hadden nog nooit gepuzzeld dus ik was benieuwd. Ze kwamen telkens in groepjes van 5 kinderen, samen met de leerkracht van de klas en de schooldirecteur. Jeannine legde uit wat de bedoeling was en liet de kinderen zelf ontdekken wat ze moesten doen. De leerkracht wou al uitleg geven, maar Jeannine hield ze tegen. De kinderen moeten het zelf ontdekken. Ze moesten eerst de puzzelstukken eruit halen dan terugleggen en dan weer opnieuw. Daarna waren ze vrij en mochten ze ook wisselen van puzzel. De meeste kinderen konden dit wel. Maar sommige hadden hier moeilijkheden mee. Dan ging ik er bij staan en begon opnieuw. Alle puzzelstukken er toch in, eentje uit en die terug leggen, dan twee eruit en die terug leggen, dan drie en zo verder. Ze probeerden ook vaak een puzzelstuk in de verkeerde plaats te leggen, omgekeerd en er dan opduwen. Of de puzzelstukken omgekeerd. Ze probeerden en zochten waar ze de puzzelstuk moesten leggen. Ik observeerde goed en noteerde alles in tabel die we later zullen bekijken om te zien wie van de kinderen nog extra hulp of begeleiding nodig heeft in de toekomst.