Foto
FM rallymovies
ga naar de website: www.fmrallymovies.be
www.fmrallymovies.be
06-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: New Caen Rally Sport by FM rallymovies
RALLYMOVIE: New Caen Rally Sport by FM rallymovies

Speciaal voor NCRS maakte FM rallymovies een compilatie van de afgelopen 3 rally's: Haspengouw, TAC en Wallonie.


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verschueren: "Opgave maar toch tevreden met progressie"

Verschueren:"Opgave maar toch tevreden met progressie"

Vincent Verschueren startte in de Rallye de Wallonie terug met de Godrive Polo S2000. Deze met een nieuwe sponsor 36WIN. Het doel van Vincent was vooral om progressie te maken, dit ging zeer goed met enkele toptijden voor een S2000 tot we op kp 15, Bois-de-Villers de opgave meldden.

Verschueren was bezig aan een goede wedstrijd, enkele goeie tijden zorgden ervoor dat de piloot uit Zingem na 14 kp's op een 9e algemene plaats en 1e S2000 geklasseerd stond. Over het algemeen is Vincent tevreden.

"Ons doel was om progressie te maken, wat ons uiteindelijk gelukt is. Onze tijden verbeterden alsmaar. Ook de wagen voelde goed aan op het snelle parcours, we weten nu wat ons te doen staat om sneller te gaan rijden met de POLO."

Op kp 15 moest Verschueren opgeven, een scheur in de boite leidde tot z'n opgave.

"Een spijtige zaak, wie had daar nu aan gedacht?"

Vincent zal niet starten in Bocholt, dit is de enige BK rally die niet op z'n lijstje voor 2012 staat.

Verschueren kan u hier onboard volgen.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
03-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: onboard met Verschueren en Vanassche
RALLYMOVIE: onboard met Verschueren en Vanassche

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
02-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Tsjoen: "Gaan om te winnen maar 2e plaats is zeker niet slecht"

INTERVIEW: Tsjoen: "Gaan om te winnen maar 2e plaats is zeker niet slecht"

Pieter Tsjoen vertelde me over hoe hij de Rallye de Wallonie voor de 8e maal op z'n naam schreef alsook een vooruitblik naar komende Sezoensrally Bocholt die binnen 3 weken gereden zal worden op de Maaskiezel. Hier het EXCLUSIEVE interview met Tsjoen.

Ondanks z'n begripvolle mentaliteit moest Tsjoen zich toch kwaad maken vrijdagavond op de befaafde klassementsproef van de Citadelle.
Die liep totaal uit de hand qua timing en daar kent Pieter wel de redenen voor.

"Het is al het eerste jaar niet dat dit gebeurd, door sorties,fouten,dronkaards enzoverder liep de timing van de Citadelle volledig verkeerd. We zaten pas om kwart voor twee in ons bed om de volgende dag om 6u30 terug fit te zijn en zo 2 dagen geconcentreerd te rijden. Dit kan niet, men zou toch terug moeten gaan naar het 1x verreden worden en dit in de juiste volgorde ( 1 - 2 -....)."

Plotse regenval ging over de Citadelle terwijl de grote namen waaronder Tsjoen op slicks stonden. Snijers nam 3 seconden voor op Tsjoen, een verrassende gebeurtenis maar Tsjoen bleef rustig.

"We wisten dat we in het voordeel waren op kp Malonne en Crupet, 2 zeer snelle parcours ik denk dat Snijers gewoon wat meer risico's genomen heeft vrijdagavond."

Zaterdagmorgen startte de rally dan helemaal, en Tsjoen deed wat van hem verwacht werd, hij reed de besttijd met maar liefst 19 seconden voorsprong op Snijers. Metteen een hele boterham om te verwerken dus voor de MINI piloot.

"Het was de bedoeling om vollop te attackeren, we waren in het voordeel en we wilden metteen laten zien dat we er stonden. Een beetje de courage wegnemen bij de anderen, laat het ons zo zeggen (lacht)."

Voor de rest van de 2 dagen koos Tsjoen voor een veilige bandenkeuze om zo vollop verder te controleren. Al bij al is de voorspelling van vele rallyliefhebbers uitgekomen, Tsjoen wint relatief gemakkelijk de Rallye van Wallonië.

"Oké, de rally moet wel eerst gereden worden en dan zien we pas hoever we staan maar dit was toch de gemakkelijkste zege van de 3."

En toen viel het, 3 op 3 voor de C4 piloot. Met de Sezoensrally die als volgende op de kalender staat kan daar gerust verandering in gebracht worden. De Maaskiezel is niet de favoriete ondergrond van Tsjoen. Vorig jaar crashte hij hard tegen een boom, Snijers werd sterk 2e nadat die andere C4 piloot, Alexandre Romain zijn eerste zege behaalde. Maar Pieter blijft positief denken.

"Het is niet mijn favoriete rally, maar de rally moet gereden worden, we zien wel. We zullen niet te wild starten en geleidelijk aan opbouwen en dan zien we wel. Ik ga om te winnen maar een 2e plaats is zeker ook niet slecht!"

Tsjoen gaat dus met volle moed terug naar Bocholt waar hij vorig jaar bikkelhard tegen een boom crashte. Hoe hij het ervan afbrengt zullen we weten op 19 mei.



                          geef uw waardering hieronder!! Bedankt!

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
01-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: Rallye de Wallonie - zondag
Rallye de Wallonie - zondag

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Langenakens:

INTERVIEW: Jonas Langenakens: "spijtig van de banden"

Jonas Langenakens kon in de Wallonie toch met de Focus aan de start komen, op het laatste moment kon de jonge piloot uit Landen toch dankzij zijn vertrouwde sponsors met de mooie WRC van het NCRS kamp starten. Jonas is ondertussen al goed vertrouwd met deze wagen. Al heeft die late keuze voor de Focus toch wel een bittere nasmaak.. Jonas gaf een exlucusief interview voor FM rallymovies.

Langenakens is uiteraard tevreden over het feit dat hij terug met de Ford Focus '08 kon beschikken voor de Rallye de Wallonie. Het snelle parcours lag deze wagen echt wel maar door de late keuze (ondermeer door het budget) kon Jonas niet beschikken over genoeg nieuwe banden.

"Het is van groot belang, zoals Tsjoen en Snijers dit wel konden, om na 4 kp's nieuwe banden op te leggen, door de late keuze voor de Focus en dus het beperkte budget konden wij dit niet. Dit maakte het voor mij extra moeilijk."

Dit lag toch niet aan de oorzaak van de fouten van Jonas, zaterdagavond reed hij 2x lek door een tegenstander van de rally.

"Er lagen nagels in de coupuren van enkele kp's. Daardoor reed ik 2x lek en ging ik daardoor in de fout wat later moest ik nog 20 kilometer met lekke banden op de autostrade rijden. Dit maakte heel de kas rond de band kapot. Ik wou zondag toch starten om nog punten te scoren voor het BK."

Die zondag liep niet te goed voor Jonas op de eerste kp van de dag ging het fout.

"Ik startte wat te optimistisch en ging in de fout, ik belandde in de gracht, de achterkant was te beschadigd en ik geraakte niet meer eruit met behulp van toeschouwers."

Einde Wallonie voor Langenakens dus. Over het algemeen is hij wel tevreden over zijn wedstrijd al komt het resultaat daarmee niet overeen.

"Met meer budget voor nieuwe banden ging het een heel andere wedstrijd kunnen worden" wist Jonas mij te vertellen.

Langenakens zal starten in de Sezoensrally met nieuwe moed, hij zal komende dagen nog samenzitten met Wim Soenens van NCRS om te bespreken met welke wagen hij daar aan de start zal staan. Het is zelfs nog niet zeker of hij er zal staan met de Subaru S10.

Wat Langenakens zal doen is dus nog een groot vraagteken die in de loop van volgende dagen zal opgelost worden. FM rallymovies zal u zeker op de hoogte houden!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
30-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: Rallye de Wallonie - zaterdag
RALLYMOVIE: Rallye de Wallonie - zaterdag

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
26-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stephane Lhonnay met Octavia WRC in Wallonie

Stephane Lhonnay met Ocatvia WRC in Wallonie

Stephane Lhonnay, die reeds enkele jaren aan het werk te zien was met de Evo IX zou in Jambes aan de start komen met een Subaru S5 WRC, gelijknamig als die van Xavier Bouche. Maar Lhonnay kon om budgetaire reden dit niet aan maar wou zeker niet van z'n plan afstappen om een WRC te gaan besturen. Daardoor huurt Stephane voor deze Wallonie de Skoda Octavia WRC van BMA.

Deze wagen kon je al aan het werk zien in onderandere Bocholt 2011 waar Patrick Snijers ermee na een spannende strijd met Romain net niet de zege haalde. Dit wil wel zeggen dat er iets in deze wagen zit. Hoe Lhonnay het ervan afbrengt met zijn debuut met zo'n WRC zien we dit weekend. De kleuren zijn alvast bekend!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
25-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eetfestijn tvv Tuur Vanden Abeele & Isidoor Smets

Eetfestijn tvv Tuur Vanden Abeele & Isidoor Smets

Vanden Abeele, de man achter Climawest geeft op 3 juni een eetfestijn ten voordele van z'n rallycarrière samen met Isidoor Smets in de VW Polo S2000.


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
24-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langenakens in extremis toch met Focus '08 in Wallonie

“In extremis rijden we nu toch met de Ford. Dankzij een grote inspanning van mijn partner Johan Kempeneers van HotSpring Garden kunnen we in Namen starten met de NCRS-Focus WRC,” steekt Jonas van wal. “Ik ben echt heel blij dat ik weer achter het stuur kan kruipen van deze droomwagen. Ik wil dan ook iedereen bedanken die aan dit project heeft gewerkt.”

De Rallye de Wallonie is een wedstrijd die Jonas goed ligt. “Ja, ik mag wel stellen dat deze wedstrijd mij wel ligt. Ze is snel en technisch maar zeker niet te onderschatten. Ook het parcours is geweldig. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nu wel makkelijker zal hebben in Namen. Ik ken de Focus nu al redelijk goed en weet dus wat mij te wachten staat. Maar ik ga zeker geen gekke dingen doen. Ik ga zo hard mogelijk proberen te gaan zonder fouten te maken en dan zal een goed resultaat wel volgen.”

De wagen zal net zoals in Tielt in de kleuren staan van hoofdsponser HotSpring Garden en Accent Jobs for People.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rallye de Wallonie: volledige voorbeschouwing

Rallye de Wallonie: volledige voorbeschouwing

De Rallye de Wallonie is een klassieker op de kalender van het BFO-BRC, ook de 29ste editie biedt redenen genoeg voor een weekendje aan de Maas door te brengen. Naaste de Belgische en Nederlandse toppers komen in Namen zowel de Citroën Racing Trophy Belux en de Ford Fiesta Sporting Trophy 2012 voor het eerst op Belgische wegen.

Deelnemers.
Meer dan 180 teams zijn ingeschreven, maar voor de overwinning gaan de meeste ogen naar Pieter Tsjoen. De huidig Belgische kampioen kan volgend weekend voor de achtste keer de rally winnen. De belangrijkste tegenstrever van de zevenvoudige Belgische kampioen is nog steeds Patrick Snijers, in 1984 de eerste winnaar van deze wedstrijd. Maar uitgaande van wat we in Tielt zagen is de vraag of zijn Mini JCW WRC 1.6 turbo krachtig en snel genoeg is om op de Waalse wegen te concurreren met de dominante WRC van de vorige generatie : de Citroën C4 WRC? Andere kandidaten zijn de WRC's van Mathias Viaene (Subaru WRC S12), Jonas Langenakens (Subaru WRC S10) en streekgenoot David Bonjean (Peugeot 307 WRC). Maar er is ook de rally-comeback van de Nationale kampioen van 15 jaar geleden, Phillipe Steveny, die net zoals Tsjoen een Citroen C4 WRC ging huren. De vraag is of Steveny gezien zijn groot aanpassingsvermogen reeds van in het begin zal kunnen schitteren?

Outsiders zijn zeker de Subaru WRC S5 van Xavier Bouche, de Skoda Octavia WRC van Stephane Lhonnay en de Nederlandse WRC's. Zo laat Erik Van Loon een Ford Fiesta WRC (ex-Latvala) debuteren op de Belgische wegen. Veder komen ook Erik Bolhaar (Skoda Fabia WRC) en Edwin Schilt (Subaru WRC S14) punten zoeken voor het Nederlands kampioenschap. De Godrive VW Polo's (Verschueren - Vanden Abeele) hebben in de eerste manches reeds duidelijk bewezen snel en betrouwbaar te zijn, dus ook in de Wallonie mogen we deze wel vooraan verwachten. Het zelfde verhaal voor de Porsche GT3, die door de hoge topsnelheid en betrouwbaarheid niet kansloos is voor een top 5, dan denken we vooral aan Tim Van Parijs of Francis Lejeune en Henri Schmelcher of misschien wel de BMW 1 van Chris Van Woenel.

Minstens 6 wagens maken kans op de klassewinst in groep N, de Subaru van Collard mag het opnemen tegen de Lancers van Bob Colsoul, Marc Streel, Cédric De Cecco, Anthony Martin en Eric Cunin. Al zullen deze groep N Lancers eerst moeten af rekenen met de Nederlander Piet Van Hoof (een krachtige Evo4 ingeschreven in Gr.E) en Arjen de Koning (Evo7 Gr.A). zonder evenwel de beste Gr.N-teams te vergeten !

Namen is ook het strijdtoneel van de eerste Belgische manche voor de merkencups. Bij de Citroëns DS3 verwachten we alvast een explosieve strijd tussen Caren Burton, Raphaël Auquier en Kevin Demaerschalk! Uiteraard kan ook het gevecht tussen C2R2’s van Heuninck, Foxius, Dilley en Collignon interessant zijn om volgen, net zoals dat tussen de 15 deelnemers aan de Ford Fiesta Sporting Trophy. In die Trophy zullen wellicht Kellen, Arellano, Dedouaire, Scaillet, Radoux, Fernémont maar ook... Xavier Baugnet een hoofdrol spelen in de strijd om de kroon van het blauwe ovaal. Laat ons echter ook de voortrekkers van Nicolas Damsin (debuut met de Renault Clio R3), Van Bellingen (Renault Clio R3), Canal Robles (Skoda Fabia R2) en Boesmans (Citroën C2 R2 – buiten de challenge) toevoegen aan deze groep.

Historics.
Met 27 deelnemers mogen van een groot succes spreken in de historic wedstrijd. Dat peloton wordt aangevoerd door de Porsche’s van Ruben Maes en Glenn Janssens, de Ford Escort Gr.4 van Arnaud Clause, de Ford Sierra Cosworth van Gunther Monnens en…Debyser, Deveux en consoorten met snelle Escorts.

Critérium.
Naast de 122 deelnemers voor het Belgisch rally kampioenschap, zijn er ook nog 62 teams ingeschreven voor het Criterium. Naast twee proeven op zaterdagavond, werken zij hun derde manche van het kampioenschap voor het eerst grotendeels af op zondag. Hoewel hij stevig de tussenstand aanvoert kan de jonge Jordan
Remilly wellicht niet strijden voor een thuiszege. Met zijn Peugeot 206 is hij immers onvoldoende gewapend om het op te nemen tegen de krachtigere Mitsubishi’s van Kris Cools (Evo10, winnaar van de TAC-rally) en die andere streekpiloot Alain Renkin (Evo9, 2de in Tielt en gemotiveerd om zijn tegenslagen van de twee vorige
edities te vergeten) of de BMW’s van Greg Sacré (die nadat hij tijdens de rally van de Ardennen de “0” wagen bestuurde, nu terugkeert in competitie) Franky Boulat en ex-winnaar Manu Bouts, zonder de Ford Escort van Olivier Docquier (die hier zowel vorig jaar als in 2010 reeds flirtte met succes), de Renault Clio RS van Laurent
Léonard (winnaar in 2010), Markus Meyer (de winnaar van de BFO-Award in Tielt, die zijn Toyota Yaris evenwel ruilt voor een Renault Clio R3) en… zonder nog een tiental anderen te vergeten zoals Vermeulen, T'Joens, Verstaen, Lannoo, Servais, Bragard of Dehaye...

Parcours - Timing
Het parcours en de timing ondergingen enkele belangrijke wijzigingen. Zo zijn er op vrijdagavond reeds 2 passages op de Citadelle. En er is een speciale prijs voor de beste chrono!

Zaterdag staan er dan op een vernieuwd parkoers 3 ronden van 4 kp’s op het programma. En… de nieuwe proef van Arbre wordt nu reeds aanzien als de nieuwe scherprechter van deze rally. De criteriumdeelnemers beginnen pas zaterdagavond aan hun wedstrijd tijdens laatste twee proeven van die dag. Zondag werken zij net zoals hun nationale collega’s twee ronden van 4 kp’s af. Door die wijziging zullen dus ook zij enkele nieuwe proeven (Naninne en Vedrin) kunnen rijden, die voorheen niet op hun programma stonden.

Tickets

Een paar dagen geleden is ook de voorverkoop opgestart. Door op internet te surfen naar www.nousorganisons.be, kan je voor een algemene inkomkaart van een fraaie korting genieten (15€ i.p.v. 20€). Ook het volledige pakket (algemene inkomkaart + inkom op de Citadelle vrijdagavond) is daar eveneens beschikbaar voor de prijs van 28€ i.p.v. 35 Euro. Kortom interessante kortingen. Profiteer ervan! Voor de volledigheid vermelden we ook nog dat inkomkaarten voor individuele kp’s niet beschikbaar zijn via www.nousorganisons.be maar enkel ter plaatse kunnen gekocht worden tegen 5 Euro, behalve voor de show kp’s van Malonne (8€) en uiteraard op de Citadelle (15€).

Rallycentrum - Website
Het rallycentrum is gelegen in het centrum van Jambes op en rond de Place de Wallonie. Meer info over de wedstrijd via www.automobileclubnamur.be. Wil je de wedstrijd live volgen op de radio, dan kan je tijdens het weekend in de regio Namen luisteren naar Must FM via 87.6FM.

Rallye de Wallonie Complete voorbeschouwing

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXCLUSIEF interview met Thierry Neuville

Neuville: filmpjes bekijken om te leren, top 5 moet mogelijk zijn

Thierry Neuville, onze jonge belg in het WRC gaf een EXCLUSIEF interview voor FM rallymovies over zijn leven in het Junior Citroën kamp.

De foto's die Neuville online post liegen niet, onze jonge oostkantonner amuseert zich best tussen de grote namen in het Citroën team.

"Het was een droom om rallypiloot te worden, na goeie prestaties in België en omstreken zit ik nu bij Citroën, terug een droom die uitkomt voor mij want wie droomt nu niet van een leven bij zo'n topteam"

Naast al het amusement is er ook nog een zeer professionele kant aan het WRC - gebeuren. Zo is fitness en sport zeker een must om fit te blijven achter het stuur. Thierry moet ook een aangepast dieet volgen om in topvorm te blijven.

Neuville staat 18e in het algemeen klassement met Argentinië in het uitzicht. Tot nu toe is hij tevreden, al vond hij zelf ook dat het soms beter kon.

"We hebben zowel goede als slechte prestaties maar het belangrijkste is dat we vooruitgang boeken, we doen ervaring op en ondervinden telkens nieuwe mogelijkheden met de wagen. De tijden worden ook steeds beter en beter en dat is zeker een grote boost om verder te gaan."

Onze jonge held had het in het begin wat moeilijk bij het aanpassen van van een S2000 naar een WRC.

"Ik heb lang met de Peugeot S2000 gereden, een zeer atmosferische auto vergeleken met de zware, maar efficiente WRC wagens. Vooral met de snelheid van zo'n WRC had ik problemen. Door die snelheid moeten de nota's ook helemaal anders worden gelezen en dit is een grote aanpassing voor zowel ik als Nicolas (Gilsoul). Maar voor de rest ben ik zeker tevreden met de DS3, de sfeer in de wagen zit altijd goed!"

Neuville maakt zich ondertussen klaar voor Argentinië, de volgende manche van het WRC.

"Ik bekijk nu vooral veel filmpjes om zo de bijzonderheden en moeilijkheden aan deze rally te leren. Het echte werk start pas als ik terug in de wagen stap en kilometers maal. Dit is mijn eerste rally die ik echt als heel moeilijk beschouw. De ondergronden verschillen bijna per kp en dit maakt het dus extra moeilijk.  Ik hoop geen gebruik te moeten maken van Rally 2 zoals ik dit wel moest doen in de vorige rally. Maar ik denk dat zonder dergelijke incidenten, dat de top 5 mogelijk moet zijn."

Thierry wil dit jaar vooral ervaring opdoen, zowel met de DS3 als al de verschillende ondergronden en parcours.

"Als er daar dan nog een goed resultaat tussen zit, waarom dan niet?"


Spijtig genoeg staat België niet in het programma van Neuville. Voor 2012 althans niet....

Thierry Neuville - FIA World Rally Championship Monte-Carlo - Day One

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
21-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pitstop.tv nu ook op EXQI

Pitstop.tv nu ook op EXQI

Pitstop.tv, het enige echte autosportmagazine in Vlaanderen die totkort enkel te zien was op Life TV heeft nu ook de overstap gemaakt naar EXQI sport.

De afleveringen van Peter Baert worden wekelijks opgenomen in de studio van EXQI, waar Baert telkens een gast uitnodigd om ermee te spreken over de rallysport.

FM rallymovies komt geregeld aan bod in de afleveringen van Pitstop.tv, zo kon je in 2011 al beelden zien van de klapband van Guy Wilks in de Geko Ypres Rally. Ook in de reportages van de Haspengouw rally werd de rallymovie van de crash van Kerkhove-Lemaire uitgezonden.

Vorige week werden zelfs beelden gebruikt van de TAC rally waar Loix op het onverhard van KP Ondanks een mooie passage maakt, alsook de schuiver van Andy Lefevere.


zie 19.20 minuten


Erg bedankt aan Peter Baert.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
18-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Whitney Ferlatje

INTERVIEW: Whitney Ferlatje

"Een geslaagde vuurdoop als co-pilote"

Voor Whitney Ferlatje was de Monteberg zeker een hoogdag, ze kreeg haar vuurdoop als co-pilote naast haar vriend Tommy Reynaert. Zeker en wel bekend als één van dé spektacelmakers van de streek. Ze wou dan ook graag een EXCLUSIEF interview afleggen voor FM rallymovies over haar eerste keer. ( in als co uiteraard...)


Whitney is fotografe,ze gaat veel rally's om foto's te nemen en om voor haar vriend, Reynaert, te supporteren. Maar naast de fotografie wou ze toch wel eens voelen hoe het is om in dat befaamde rechterzitje te zitten.

"
Het was eerlijk gezegd geen 1ste kinderdroom maar het was een soort uitdaging voor me gewoon eens te weten hoe het voelt om in de wagen te zitten tijdens een wedstrijd"

De Monteberg was dus de uitgekozen rally, veel publiek, veel show, de ideale vuurdoop voor Ferlatje. Al was ze blijkbaar al op voorhand voorbestemd om Tommy te navigeren.

"
Het doet me wel iets dat ik naast mijn vriend Tommy zit. Ik had hem gezegd dat ik mijn uiterste best zou doen voor onze eerste rit, wel dit is mij gelukt want de piloot boft zelfs. "

Naast de nota's te lezen kon Whitney enkele momenten genieten van het spektakel. Haar verwachtingen zijn dan ook volbracht.

"
Mijn verwachtingen zijn inderdaad volbracht van de Monteberg, ik wou graag dat het vlotjes ging met mijn nota’s en de tijd. Maar het belangrijkste was voor mij dat we hem samen uitreden en dat de sfeer er in de wagen was en daarmee bedoel ik elkaar begrijpen  (communiceren in de wagen). Ook dit is zeker geslaagd"

Nu Ferlatje haar debuut als co achter de rug heeft wordt ze meteen verder ingezet om 
"haar showmanneke" verder te navigeren in de rally van Staden, de TBR en misschien ook nog in Tienen,Kasterlee of Sint-Truiden.

Whitney Ferlatje is ook lid van OPELRALLYLOVERZ, de bekende supporters van Tommy die ondertussen overal bekend zijn met hun oranje petjes. Graag zou ze dan ook nog een dankwoordje richten aan enkele mensen:

"Heb een prachtige dag had, en wil de opelrallyloverz fanclub bedanken voor al dat oranje  aan de start NOGMAALS een DIKKE MERCI GASTJES,deze vergeet ik zeker niet! En natuurlijk mijn vriend Tommy wil ik ook bedanken voor een onvergetelijke dag. Op naar de volgende zou ik zeggen WOOT WOOT!!!"

op youtube vind je nu ook een complicatie van hun passages op de Monteberg made by FM rallymovies:




je kan hen altijd volgen op de site van opelrallyloverz: http://www.opelrallyloverz.be/index.php

en voor de rest kan ik enkel nog Whitney Ferla bedanken voor dit interview en veel succes wensen in haar verder carrière en dan natuurlijk nog WOOT WOOT!!!

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouche en Lhonnay ook met WRC in Jambes

Bouche en Lhonnay ook met WRC in Jambes

Met nog 11 dagen te gaan zijn er opnieuw  2 WRC's bijgekomen op de voorlopinge deelnemerslijst van de Rallye de Wallonie. Zowel Xavier Bouche als Stephane Lhonnay zullen aan de start komen met een Subaru S5 WRC.

Bouche heeft na enkele deelnames aan de Condroz Rally reeds wat ervaring met een Subaru Impreza WRC. Lhonnay zal de Subaru Impreza WRC S5 ontdekken tijdens de Wallonie, het was al langer bekend dat Stephane Lhonnay graag een andere wagen wou na vele seizoenen met een Mitsubishi Lancer Evo 9 die de laatste tijd niet meer de tijden kon draaien van de EVO X.

Andere WRC's in Jambes zijn die van onderandere Pieter Tsjoen (Citroen C4 WRC), Patrick Snijers (Mini WRC), Jonas Langenakens (Subaru Impreza WRC S10), Mathias Viaene (Subaru Impreza WRC S12), David Bonjean (Peugeot 307 WRC), Philippe Steveny (Citroen C4 WRC) en de Nederlanders Erik Van Loon (Ford Fiesta WRC), Edwin Schilt (Subaru Impreza WRC S12) en Erik Bolhaar (Skoda Fabia WRC).

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
17-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Steven Dolfen

INTERVIEW: Steven Dolfen

"Ik voelde me goed, crash is gevolg van limietenwerk"

Steven Dolfen reedt dit weekend op de Monteberg zichzelf echt wel in de kijker. De piloot met de zwart-oranje Clio Kitcar gesponsord door Noma eindigde zaterdag op een prachtige 3e plaats met slechts 21 seconden achterstand op winnaar Lietaer. Zondag, in het VAS gedeelte startte hij ook goed maar toen werd het stil...een bikkelharde crash zette een punt achter de Monteberg 2012 voor Dolfen. Een goede reden dus om een EXCLUSIEF interview te geven voor FM rallymovies.

Dolfen startte zaterdag erg goed, hij had het goede gevoel en dat kon je merken aan de tijden. Terwijl zijn doelstelling de top 10 was, reed hij al snel 3e. Steven is tevreden over zaterdag.

"4 minuten 44 sec. is echt wel een knaltijd met dergelijke wagen" wist hij te zeggen."

Na een prachtige prestatie startte Dolfen zondagmorgen met de ambitie om toch in de top 5 te eindigen, al was dit geen makkelijke proef tegen al dat zwaar geweld. Dolfen moest wel op de limiet rijden met een harde crash als gevolg. Hij kwam na een wip uit het couperen iets te wild uit en ging zo van de baan, in de gracht en kwam tot stilstand tegen een omgevallen elektriciteitspaal.

"Als je op de limiet rijdt, hoort een sortie bij de risico's"

De schade is, tot wat nu bekend is, redelijk beperkt, de kas en de rolkooi zijn nog 100% in tact. Ook aan de carroserie is de schade beperkt gebleven. Qua mecaniek is de opgelopen schade nog onbekend maar Dolfen en z'n team blijft hopen.

Ondanks z'n crash wil Steven Dolfen graag z'n team en enkele mensen bedanken zoals garage Garage Delplace-Capoen uit Vlamertinge die de carroserie tot zich nemen en ook Altec-Seys die de mecaniek verzorgen.

Deze mensen zullen ervoor zorgen dat de Clio terug op punt staat.

"We hopen in Wervik terug te kunnen starten als we het nodige budget vinden. Maar dit moet zeker lukken met m'n topteam" 

beelden van de crash vind je hier

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: RS Monteberg - VAS

RALLYMOVIE: RS Monteberg - VAS

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Freddy Loix zesde in Rallye Lyon-Charbonnières

Freddy Loix zesde in Rallye Lyon-Charbonnières

"Een strijd op IRC niveau"

Ook tijdens de tweede manche van het Kampioenschap van Frankrijk, de Rallye Lyon-Charbonnières, speelde Freddy Loix een hoofdrol in de Peugeot 207 Super 2000 van 2C Compétition. Ondanks zijn gebrek aan parcourskennis, strandde Freddy op slecht 23" van Bryann Bouffier. De tweede plaats in de categorie Super 2000 en de zesde plaats algemeen levert de BFO-piloot een voorlopige derde plaats op in het Kampioenschap van Frankrijk, achter twee voormalige Franse kampioenen gewapend met een krachtigere WRC.

Vrijdagavond moesten Freddy Loix en Lara Vanneste even op zoek naar de juiste afstelling op het supersnelle parcours, maar toen het in de slotfase begon te regenen, rukten ze op naar de leidersplaats in Super 2000.

"In de eerste ronde werd ik verrast door de enorme grip die het asfalt biedt op deze proeven. Na Touquet en Tielt, twee rally's op glad asfalt, moest ik even de omschakeling maken in mijn hoofd en de afstellingen wat aanpassen, want de grip in de bochten was fenomenaal, waardoor de snelheid veel hoger lag. De ophanging en het differentieel stonden bijzonder stijf afgesteld, maar dat werkte wel. In de tweede ronde, op slicks in de regen, klokte ik een paar toptijden, waardoor ik eerst voorbij Cédric Robert ging en tot slot ook Bryan Bouffier kon passeren."

Zaterdag bleef de regen uit. Bouffier maakte van zijn parcourskennis gebruik om een paar seconden uit te lopen en dat bleek uiteindelijk beslissend. Maar, Freddy Loix en Lara Vanneste deden wel een ideale zaak in het Frans kampioenschap.

"Bryan vertelde me na de wedstrijd dat hij nooit zo hard had aangevallen in een Franse rally als hier. Het was echt een duel op het randje, zeg maar op IRC-niveau. Ik ben heel tevreden, want het verschil werd gemaakt door de uitgebreide parcourskennis van Bouffier. In de tweede ronde kon ik telkens mijn chrono verbeteren. Helaas werd de lange elfde proef tussen Les Ardillats en Chiroubles geneutraliseerd na de sortie van leider Eric Brunson. Het was de laatste lange proef en in de tweede run wilde ik daar het verschil maken. Volgens de splits zag het er goed uit, maar toen trok die neutralisatie een streep door mijn plannen. Toch ben ik heel tevreden, want we staan op de derde plaats in de tussenstand, als eerste met een Super 2000!"

De volgende manche van het Frans kampioenschap, de Rallye Région Limousin Vassivière, wordt verreden van 17 tot 19 mei.

Freddy Loix zesde in Rallye Lyon-Charbonnières Een strijd op IRC-niveau

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
16-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: RS Monteberg - RACB

RALLYMOVIE: RS Monteberg - RACB

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
14-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: RS Monteberg - crashes Bossu,Wartelle en Verzeijl
RALLYMOVIE: RS Monteberg - crashes Bossu,Wartelle en Verzeijl

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)


Foto

FM rallymovies


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs