Foto
FM rallymovies
ga naar de website: www.fmrallymovies.be
www.fmrallymovies.be
24-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langenakens in extremis toch met Focus '08 in Wallonie

“In extremis rijden we nu toch met de Ford. Dankzij een grote inspanning van mijn partner Johan Kempeneers van HotSpring Garden kunnen we in Namen starten met de NCRS-Focus WRC,” steekt Jonas van wal. “Ik ben echt heel blij dat ik weer achter het stuur kan kruipen van deze droomwagen. Ik wil dan ook iedereen bedanken die aan dit project heeft gewerkt.”

De Rallye de Wallonie is een wedstrijd die Jonas goed ligt. “Ja, ik mag wel stellen dat deze wedstrijd mij wel ligt. Ze is snel en technisch maar zeker niet te onderschatten. Ook het parcours is geweldig. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nu wel makkelijker zal hebben in Namen. Ik ken de Focus nu al redelijk goed en weet dus wat mij te wachten staat. Maar ik ga zeker geen gekke dingen doen. Ik ga zo hard mogelijk proberen te gaan zonder fouten te maken en dan zal een goed resultaat wel volgen.”

De wagen zal net zoals in Tielt in de kleuren staan van hoofdsponser HotSpring Garden en Accent Jobs for People.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rallye de Wallonie: volledige voorbeschouwing

Rallye de Wallonie: volledige voorbeschouwing

De Rallye de Wallonie is een klassieker op de kalender van het BFO-BRC, ook de 29ste editie biedt redenen genoeg voor een weekendje aan de Maas door te brengen. Naaste de Belgische en Nederlandse toppers komen in Namen zowel de Citroën Racing Trophy Belux en de Ford Fiesta Sporting Trophy 2012 voor het eerst op Belgische wegen.

Deelnemers.
Meer dan 180 teams zijn ingeschreven, maar voor de overwinning gaan de meeste ogen naar Pieter Tsjoen. De huidig Belgische kampioen kan volgend weekend voor de achtste keer de rally winnen. De belangrijkste tegenstrever van de zevenvoudige Belgische kampioen is nog steeds Patrick Snijers, in 1984 de eerste winnaar van deze wedstrijd. Maar uitgaande van wat we in Tielt zagen is de vraag of zijn Mini JCW WRC 1.6 turbo krachtig en snel genoeg is om op de Waalse wegen te concurreren met de dominante WRC van de vorige generatie : de Citroën C4 WRC? Andere kandidaten zijn de WRC's van Mathias Viaene (Subaru WRC S12), Jonas Langenakens (Subaru WRC S10) en streekgenoot David Bonjean (Peugeot 307 WRC). Maar er is ook de rally-comeback van de Nationale kampioen van 15 jaar geleden, Phillipe Steveny, die net zoals Tsjoen een Citroen C4 WRC ging huren. De vraag is of Steveny gezien zijn groot aanpassingsvermogen reeds van in het begin zal kunnen schitteren?

Outsiders zijn zeker de Subaru WRC S5 van Xavier Bouche, de Skoda Octavia WRC van Stephane Lhonnay en de Nederlandse WRC's. Zo laat Erik Van Loon een Ford Fiesta WRC (ex-Latvala) debuteren op de Belgische wegen. Veder komen ook Erik Bolhaar (Skoda Fabia WRC) en Edwin Schilt (Subaru WRC S14) punten zoeken voor het Nederlands kampioenschap. De Godrive VW Polo's (Verschueren - Vanden Abeele) hebben in de eerste manches reeds duidelijk bewezen snel en betrouwbaar te zijn, dus ook in de Wallonie mogen we deze wel vooraan verwachten. Het zelfde verhaal voor de Porsche GT3, die door de hoge topsnelheid en betrouwbaarheid niet kansloos is voor een top 5, dan denken we vooral aan Tim Van Parijs of Francis Lejeune en Henri Schmelcher of misschien wel de BMW 1 van Chris Van Woenel.

Minstens 6 wagens maken kans op de klassewinst in groep N, de Subaru van Collard mag het opnemen tegen de Lancers van Bob Colsoul, Marc Streel, Cédric De Cecco, Anthony Martin en Eric Cunin. Al zullen deze groep N Lancers eerst moeten af rekenen met de Nederlander Piet Van Hoof (een krachtige Evo4 ingeschreven in Gr.E) en Arjen de Koning (Evo7 Gr.A). zonder evenwel de beste Gr.N-teams te vergeten !

Namen is ook het strijdtoneel van de eerste Belgische manche voor de merkencups. Bij de Citroëns DS3 verwachten we alvast een explosieve strijd tussen Caren Burton, Raphaël Auquier en Kevin Demaerschalk! Uiteraard kan ook het gevecht tussen C2R2’s van Heuninck, Foxius, Dilley en Collignon interessant zijn om volgen, net zoals dat tussen de 15 deelnemers aan de Ford Fiesta Sporting Trophy. In die Trophy zullen wellicht Kellen, Arellano, Dedouaire, Scaillet, Radoux, Fernémont maar ook... Xavier Baugnet een hoofdrol spelen in de strijd om de kroon van het blauwe ovaal. Laat ons echter ook de voortrekkers van Nicolas Damsin (debuut met de Renault Clio R3), Van Bellingen (Renault Clio R3), Canal Robles (Skoda Fabia R2) en Boesmans (Citroën C2 R2 – buiten de challenge) toevoegen aan deze groep.

Historics.
Met 27 deelnemers mogen van een groot succes spreken in de historic wedstrijd. Dat peloton wordt aangevoerd door de Porsche’s van Ruben Maes en Glenn Janssens, de Ford Escort Gr.4 van Arnaud Clause, de Ford Sierra Cosworth van Gunther Monnens en…Debyser, Deveux en consoorten met snelle Escorts.

Critérium.
Naast de 122 deelnemers voor het Belgisch rally kampioenschap, zijn er ook nog 62 teams ingeschreven voor het Criterium. Naast twee proeven op zaterdagavond, werken zij hun derde manche van het kampioenschap voor het eerst grotendeels af op zondag. Hoewel hij stevig de tussenstand aanvoert kan de jonge Jordan
Remilly wellicht niet strijden voor een thuiszege. Met zijn Peugeot 206 is hij immers onvoldoende gewapend om het op te nemen tegen de krachtigere Mitsubishi’s van Kris Cools (Evo10, winnaar van de TAC-rally) en die andere streekpiloot Alain Renkin (Evo9, 2de in Tielt en gemotiveerd om zijn tegenslagen van de twee vorige
edities te vergeten) of de BMW’s van Greg Sacré (die nadat hij tijdens de rally van de Ardennen de “0” wagen bestuurde, nu terugkeert in competitie) Franky Boulat en ex-winnaar Manu Bouts, zonder de Ford Escort van Olivier Docquier (die hier zowel vorig jaar als in 2010 reeds flirtte met succes), de Renault Clio RS van Laurent
Léonard (winnaar in 2010), Markus Meyer (de winnaar van de BFO-Award in Tielt, die zijn Toyota Yaris evenwel ruilt voor een Renault Clio R3) en… zonder nog een tiental anderen te vergeten zoals Vermeulen, T'Joens, Verstaen, Lannoo, Servais, Bragard of Dehaye...

Parcours - Timing
Het parcours en de timing ondergingen enkele belangrijke wijzigingen. Zo zijn er op vrijdagavond reeds 2 passages op de Citadelle. En er is een speciale prijs voor de beste chrono!

Zaterdag staan er dan op een vernieuwd parkoers 3 ronden van 4 kp’s op het programma. En… de nieuwe proef van Arbre wordt nu reeds aanzien als de nieuwe scherprechter van deze rally. De criteriumdeelnemers beginnen pas zaterdagavond aan hun wedstrijd tijdens laatste twee proeven van die dag. Zondag werken zij net zoals hun nationale collega’s twee ronden van 4 kp’s af. Door die wijziging zullen dus ook zij enkele nieuwe proeven (Naninne en Vedrin) kunnen rijden, die voorheen niet op hun programma stonden.

Tickets

Een paar dagen geleden is ook de voorverkoop opgestart. Door op internet te surfen naar www.nousorganisons.be, kan je voor een algemene inkomkaart van een fraaie korting genieten (15€ i.p.v. 20€). Ook het volledige pakket (algemene inkomkaart + inkom op de Citadelle vrijdagavond) is daar eveneens beschikbaar voor de prijs van 28€ i.p.v. 35 Euro. Kortom interessante kortingen. Profiteer ervan! Voor de volledigheid vermelden we ook nog dat inkomkaarten voor individuele kp’s niet beschikbaar zijn via www.nousorganisons.be maar enkel ter plaatse kunnen gekocht worden tegen 5 Euro, behalve voor de show kp’s van Malonne (8€) en uiteraard op de Citadelle (15€).

Rallycentrum - Website
Het rallycentrum is gelegen in het centrum van Jambes op en rond de Place de Wallonie. Meer info over de wedstrijd via www.automobileclubnamur.be. Wil je de wedstrijd live volgen op de radio, dan kan je tijdens het weekend in de regio Namen luisteren naar Must FM via 87.6FM.

Rallye de Wallonie Complete voorbeschouwing

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXCLUSIEF interview met Thierry Neuville

Neuville: filmpjes bekijken om te leren, top 5 moet mogelijk zijn

Thierry Neuville, onze jonge belg in het WRC gaf een EXCLUSIEF interview voor FM rallymovies over zijn leven in het Junior Citroën kamp.

De foto's die Neuville online post liegen niet, onze jonge oostkantonner amuseert zich best tussen de grote namen in het Citroën team.

"Het was een droom om rallypiloot te worden, na goeie prestaties in België en omstreken zit ik nu bij Citroën, terug een droom die uitkomt voor mij want wie droomt nu niet van een leven bij zo'n topteam"

Naast al het amusement is er ook nog een zeer professionele kant aan het WRC - gebeuren. Zo is fitness en sport zeker een must om fit te blijven achter het stuur. Thierry moet ook een aangepast dieet volgen om in topvorm te blijven.

Neuville staat 18e in het algemeen klassement met Argentinië in het uitzicht. Tot nu toe is hij tevreden, al vond hij zelf ook dat het soms beter kon.

"We hebben zowel goede als slechte prestaties maar het belangrijkste is dat we vooruitgang boeken, we doen ervaring op en ondervinden telkens nieuwe mogelijkheden met de wagen. De tijden worden ook steeds beter en beter en dat is zeker een grote boost om verder te gaan."

Onze jonge held had het in het begin wat moeilijk bij het aanpassen van van een S2000 naar een WRC.

"Ik heb lang met de Peugeot S2000 gereden, een zeer atmosferische auto vergeleken met de zware, maar efficiente WRC wagens. Vooral met de snelheid van zo'n WRC had ik problemen. Door die snelheid moeten de nota's ook helemaal anders worden gelezen en dit is een grote aanpassing voor zowel ik als Nicolas (Gilsoul). Maar voor de rest ben ik zeker tevreden met de DS3, de sfeer in de wagen zit altijd goed!"

Neuville maakt zich ondertussen klaar voor Argentinië, de volgende manche van het WRC.

"Ik bekijk nu vooral veel filmpjes om zo de bijzonderheden en moeilijkheden aan deze rally te leren. Het echte werk start pas als ik terug in de wagen stap en kilometers maal. Dit is mijn eerste rally die ik echt als heel moeilijk beschouw. De ondergronden verschillen bijna per kp en dit maakt het dus extra moeilijk.  Ik hoop geen gebruik te moeten maken van Rally 2 zoals ik dit wel moest doen in de vorige rally. Maar ik denk dat zonder dergelijke incidenten, dat de top 5 mogelijk moet zijn."

Thierry wil dit jaar vooral ervaring opdoen, zowel met de DS3 als al de verschillende ondergronden en parcours.

"Als er daar dan nog een goed resultaat tussen zit, waarom dan niet?"


Spijtig genoeg staat België niet in het programma van Neuville. Voor 2012 althans niet....

Thierry Neuville - FIA World Rally Championship Monte-Carlo - Day One

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
21-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pitstop.tv nu ook op EXQI

Pitstop.tv nu ook op EXQI

Pitstop.tv, het enige echte autosportmagazine in Vlaanderen die totkort enkel te zien was op Life TV heeft nu ook de overstap gemaakt naar EXQI sport.

De afleveringen van Peter Baert worden wekelijks opgenomen in de studio van EXQI, waar Baert telkens een gast uitnodigd om ermee te spreken over de rallysport.

FM rallymovies komt geregeld aan bod in de afleveringen van Pitstop.tv, zo kon je in 2011 al beelden zien van de klapband van Guy Wilks in de Geko Ypres Rally. Ook in de reportages van de Haspengouw rally werd de rallymovie van de crash van Kerkhove-Lemaire uitgezonden.

Vorige week werden zelfs beelden gebruikt van de TAC rally waar Loix op het onverhard van KP Ondanks een mooie passage maakt, alsook de schuiver van Andy Lefevere.


zie 19.20 minuten


Erg bedankt aan Peter Baert.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
18-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Whitney Ferlatje

INTERVIEW: Whitney Ferlatje

"Een geslaagde vuurdoop als co-pilote"

Voor Whitney Ferlatje was de Monteberg zeker een hoogdag, ze kreeg haar vuurdoop als co-pilote naast haar vriend Tommy Reynaert. Zeker en wel bekend als één van dé spektacelmakers van de streek. Ze wou dan ook graag een EXCLUSIEF interview afleggen voor FM rallymovies over haar eerste keer. ( in als co uiteraard...)


Whitney is fotografe,ze gaat veel rally's om foto's te nemen en om voor haar vriend, Reynaert, te supporteren. Maar naast de fotografie wou ze toch wel eens voelen hoe het is om in dat befaamde rechterzitje te zitten.

"
Het was eerlijk gezegd geen 1ste kinderdroom maar het was een soort uitdaging voor me gewoon eens te weten hoe het voelt om in de wagen te zitten tijdens een wedstrijd"

De Monteberg was dus de uitgekozen rally, veel publiek, veel show, de ideale vuurdoop voor Ferlatje. Al was ze blijkbaar al op voorhand voorbestemd om Tommy te navigeren.

"
Het doet me wel iets dat ik naast mijn vriend Tommy zit. Ik had hem gezegd dat ik mijn uiterste best zou doen voor onze eerste rit, wel dit is mij gelukt want de piloot boft zelfs. "

Naast de nota's te lezen kon Whitney enkele momenten genieten van het spektakel. Haar verwachtingen zijn dan ook volbracht.

"
Mijn verwachtingen zijn inderdaad volbracht van de Monteberg, ik wou graag dat het vlotjes ging met mijn nota’s en de tijd. Maar het belangrijkste was voor mij dat we hem samen uitreden en dat de sfeer er in de wagen was en daarmee bedoel ik elkaar begrijpen  (communiceren in de wagen). Ook dit is zeker geslaagd"

Nu Ferlatje haar debuut als co achter de rug heeft wordt ze meteen verder ingezet om 
"haar showmanneke" verder te navigeren in de rally van Staden, de TBR en misschien ook nog in Tienen,Kasterlee of Sint-Truiden.

Whitney Ferlatje is ook lid van OPELRALLYLOVERZ, de bekende supporters van Tommy die ondertussen overal bekend zijn met hun oranje petjes. Graag zou ze dan ook nog een dankwoordje richten aan enkele mensen:

"Heb een prachtige dag had, en wil de opelrallyloverz fanclub bedanken voor al dat oranje  aan de start NOGMAALS een DIKKE MERCI GASTJES,deze vergeet ik zeker niet! En natuurlijk mijn vriend Tommy wil ik ook bedanken voor een onvergetelijke dag. Op naar de volgende zou ik zeggen WOOT WOOT!!!"

op youtube vind je nu ook een complicatie van hun passages op de Monteberg made by FM rallymovies:




je kan hen altijd volgen op de site van opelrallyloverz: http://www.opelrallyloverz.be/index.php

en voor de rest kan ik enkel nog Whitney Ferla bedanken voor dit interview en veel succes wensen in haar verder carrière en dan natuurlijk nog WOOT WOOT!!!

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouche en Lhonnay ook met WRC in Jambes

Bouche en Lhonnay ook met WRC in Jambes

Met nog 11 dagen te gaan zijn er opnieuw  2 WRC's bijgekomen op de voorlopinge deelnemerslijst van de Rallye de Wallonie. Zowel Xavier Bouche als Stephane Lhonnay zullen aan de start komen met een Subaru S5 WRC.

Bouche heeft na enkele deelnames aan de Condroz Rally reeds wat ervaring met een Subaru Impreza WRC. Lhonnay zal de Subaru Impreza WRC S5 ontdekken tijdens de Wallonie, het was al langer bekend dat Stephane Lhonnay graag een andere wagen wou na vele seizoenen met een Mitsubishi Lancer Evo 9 die de laatste tijd niet meer de tijden kon draaien van de EVO X.

Andere WRC's in Jambes zijn die van onderandere Pieter Tsjoen (Citroen C4 WRC), Patrick Snijers (Mini WRC), Jonas Langenakens (Subaru Impreza WRC S10), Mathias Viaene (Subaru Impreza WRC S12), David Bonjean (Peugeot 307 WRC), Philippe Steveny (Citroen C4 WRC) en de Nederlanders Erik Van Loon (Ford Fiesta WRC), Edwin Schilt (Subaru Impreza WRC S12) en Erik Bolhaar (Skoda Fabia WRC).

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
17-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Steven Dolfen

INTERVIEW: Steven Dolfen

"Ik voelde me goed, crash is gevolg van limietenwerk"

Steven Dolfen reedt dit weekend op de Monteberg zichzelf echt wel in de kijker. De piloot met de zwart-oranje Clio Kitcar gesponsord door Noma eindigde zaterdag op een prachtige 3e plaats met slechts 21 seconden achterstand op winnaar Lietaer. Zondag, in het VAS gedeelte startte hij ook goed maar toen werd het stil...een bikkelharde crash zette een punt achter de Monteberg 2012 voor Dolfen. Een goede reden dus om een EXCLUSIEF interview te geven voor FM rallymovies.

Dolfen startte zaterdag erg goed, hij had het goede gevoel en dat kon je merken aan de tijden. Terwijl zijn doelstelling de top 10 was, reed hij al snel 3e. Steven is tevreden over zaterdag.

"4 minuten 44 sec. is echt wel een knaltijd met dergelijke wagen" wist hij te zeggen."

Na een prachtige prestatie startte Dolfen zondagmorgen met de ambitie om toch in de top 5 te eindigen, al was dit geen makkelijke proef tegen al dat zwaar geweld. Dolfen moest wel op de limiet rijden met een harde crash als gevolg. Hij kwam na een wip uit het couperen iets te wild uit en ging zo van de baan, in de gracht en kwam tot stilstand tegen een omgevallen elektriciteitspaal.

"Als je op de limiet rijdt, hoort een sortie bij de risico's"

De schade is, tot wat nu bekend is, redelijk beperkt, de kas en de rolkooi zijn nog 100% in tact. Ook aan de carroserie is de schade beperkt gebleven. Qua mecaniek is de opgelopen schade nog onbekend maar Dolfen en z'n team blijft hopen.

Ondanks z'n crash wil Steven Dolfen graag z'n team en enkele mensen bedanken zoals garage Garage Delplace-Capoen uit Vlamertinge die de carroserie tot zich nemen en ook Altec-Seys die de mecaniek verzorgen.

Deze mensen zullen ervoor zorgen dat de Clio terug op punt staat.

"We hopen in Wervik terug te kunnen starten als we het nodige budget vinden. Maar dit moet zeker lukken met m'n topteam" 

beelden van de crash vind je hier

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: RS Monteberg - VAS

RALLYMOVIE: RS Monteberg - VAS

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Freddy Loix zesde in Rallye Lyon-Charbonnières

Freddy Loix zesde in Rallye Lyon-Charbonnières

"Een strijd op IRC niveau"

Ook tijdens de tweede manche van het Kampioenschap van Frankrijk, de Rallye Lyon-Charbonnières, speelde Freddy Loix een hoofdrol in de Peugeot 207 Super 2000 van 2C Compétition. Ondanks zijn gebrek aan parcourskennis, strandde Freddy op slecht 23" van Bryann Bouffier. De tweede plaats in de categorie Super 2000 en de zesde plaats algemeen levert de BFO-piloot een voorlopige derde plaats op in het Kampioenschap van Frankrijk, achter twee voormalige Franse kampioenen gewapend met een krachtigere WRC.

Vrijdagavond moesten Freddy Loix en Lara Vanneste even op zoek naar de juiste afstelling op het supersnelle parcours, maar toen het in de slotfase begon te regenen, rukten ze op naar de leidersplaats in Super 2000.

"In de eerste ronde werd ik verrast door de enorme grip die het asfalt biedt op deze proeven. Na Touquet en Tielt, twee rally's op glad asfalt, moest ik even de omschakeling maken in mijn hoofd en de afstellingen wat aanpassen, want de grip in de bochten was fenomenaal, waardoor de snelheid veel hoger lag. De ophanging en het differentieel stonden bijzonder stijf afgesteld, maar dat werkte wel. In de tweede ronde, op slicks in de regen, klokte ik een paar toptijden, waardoor ik eerst voorbij Cédric Robert ging en tot slot ook Bryan Bouffier kon passeren."

Zaterdag bleef de regen uit. Bouffier maakte van zijn parcourskennis gebruik om een paar seconden uit te lopen en dat bleek uiteindelijk beslissend. Maar, Freddy Loix en Lara Vanneste deden wel een ideale zaak in het Frans kampioenschap.

"Bryan vertelde me na de wedstrijd dat hij nooit zo hard had aangevallen in een Franse rally als hier. Het was echt een duel op het randje, zeg maar op IRC-niveau. Ik ben heel tevreden, want het verschil werd gemaakt door de uitgebreide parcourskennis van Bouffier. In de tweede ronde kon ik telkens mijn chrono verbeteren. Helaas werd de lange elfde proef tussen Les Ardillats en Chiroubles geneutraliseerd na de sortie van leider Eric Brunson. Het was de laatste lange proef en in de tweede run wilde ik daar het verschil maken. Volgens de splits zag het er goed uit, maar toen trok die neutralisatie een streep door mijn plannen. Toch ben ik heel tevreden, want we staan op de derde plaats in de tussenstand, als eerste met een Super 2000!"

De volgende manche van het Frans kampioenschap, de Rallye Région Limousin Vassivière, wordt verreden van 17 tot 19 mei.

Freddy Loix zesde in Rallye Lyon-Charbonnières Een strijd op IRC-niveau

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
16-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: RS Monteberg - RACB

RALLYMOVIE: RS Monteberg - RACB

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
14-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: RS Monteberg - crashes Bossu,Wartelle en Verzeijl
RALLYMOVIE: RS Monteberg - crashes Bossu,Wartelle en Verzeijl

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)
12-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RS Monteberg - voorbeschouwing

Rallysprint Monteberg - voorbeschouwing

Komend weekend (14/15 april) staat bij zowat elke grote rallyliefhebber de Rallysprint van de Monteberg aangeduid met rood in de agenda. Deze alomgekende rallysprint heeft voor sinds dit jaar toch enkele drastische veranderingen in petto.

Zo begint het weekend vanaf dit jaar met het RACB en zullen de piloten van het VAS kampioenschap pas zondag rijden. Dit is echter om zo meer Engelse piloten naar de Monteberg te lokken. Andere jaren ging dit moelijk omdat deze mensen nog de ferry naar Engeland moesten halen en dit zorgde voor problemen.

Anderzijds zullen we zaterdag ook al een mooi deelnemersveld te zien krijgen met onderandere Paul Lietaer met de Subaru S6, Stouf met de Escort en Maes met de Octavia WRC.

Het VAS-deelnemersveld is zeer uitgebreid. Er zullen zowat 122 piloten van start gaan voor 3 grote ritten. In dit startveld zien we ook veel toppiloten maar ook spectakelmakers zoals Tommy Reynaert en Spillebeen.

Voor de deelnemers aan de internationale RACB wedstrijd op zaterdag valt er een fel gegeerde gratis inschrijving voor de “Geko Ypres Rally 2012” te winnen. De RACB wedstrijd wordt over drie ronden verreden. Na deze wedstrijd wordt nog een "Super Ronde" gereden. De 10 snelsten van de RACB wedstrijd nemen het tegen elkaar op in een extra rit. De winnaar krijgt als toemaatje een gratis inschrijving voor “de Geko Ypres Rally 2012”.

Timing

zaterdag 14 april - RACB

9u30          start oefenrit 1
11u00        start oefenrit 2
14u00        start wedstrijd rit 1
15u40        start wedstrijd rit 2
17u20        start wedstrijd rit 3

zondag 15 april - VAS

10u00         start oefenrit 1
11u00        start oefenrit 2
13u00        start wedstrijd rit 1
15u00        start wedstrijd rit 2
17u00        start wedstrijd rit 3

Tickets

de tickets zijn te verkrijgen aan de ingangen van de parcours.

zaterdag: € 10
zondag: €10
zaterdag + zondag: € 15

voor alle verdere info kan je steeds op de site terecht: www.monteberg.com


flyer
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RS Monteberg - genummerde deelnemerslijst
RS Monteberg - genummerde deelnemerslijst

de genummerde deelnemerslijst van de Rallysprint Monteberg staat online, ze is te bezichtigen via volgende links:

-
RACB zaterdag

- VAS zondag

flyer
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
11-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FM RALLYPICTURES: TAC rally 2012
FM RALLYPICTURES: TAC rally 2012

klik hier:  album TAC rally 2012
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
09-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: TAC rally 2012 - schuivers Lefevere en Kenis
RALLYMOVIE: TAC rally 2012 - schuivers Lefevere en Kenis

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: TAC rally 2012 - historics

RALLYMOVIE: TAC rally 2012 - historics


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
08-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjoen wint in TAC, Snijers komt wel dichter

Tsjoen wint in TAC, Snijers komt wel dichter

Na de Haspengouw hebben Pieter Tsjoen en Eddy Chevaillier ook de tweede manche van het BFO Belgian Rally Championship, de TAC rally gedomineerd. Met deze overwinning behoudt de titelverdediger het maximum van de punten in het kampioenschap. "Dankzij een gewijzigde transmissie en een geslaagde testdag, voelde ik vandaag de C4 WRC veel beter aan dan vorig jaar," vertelde de winnaar. "Op de eerste proef vanochtend, in de regen, sloeg ik meteen een kloofje en stelselmatig heb ik die voorsprong iets verder uitgebouwd. Maar, zonder te forceren of risico's te nemen."

De tweede plaats ging naar zijn belangrijkste challenger voor de titel, Patrick Snijers. Met de Mini WRC reed Snijers een beresterke wedstrijd, maar pas op de allerlaatste proef kon de Mini een snelste tijd op de tabellen zetten. In de eerste helft van de wedstrijd had Snijers de handen vol met Freddy Loix, die profiteerde van de natte omstandigheden om de WRC-piloot onder druk te zetten met zijn Peugeot 207 S2000. Maar, eens het droger werd, moest Loix tevreden zijn met de derde plaats, natuurlijk wel als winnaar in Klasse 2, de categorie voor atmosferische tweeliters. "Ik heb vandaag maximaal aangevallen. Van start tot finish hebben we op de limiet gereden met de Peugeot en onderweg hebben we de afstellingen sterk verbeterd met het oog op de Rally van Ieper. Ik heb ervan genoten," lachte Freddy Loix, die volgende week de tweede wedstrijd van het Frans kampioenschap zal betwisten. Dat Freddy Loix op de limiet zat kan u duidelijk zien in onze foto-reportage. Op een bepaalde proef begon het aanwezig publiek spontaan te aplaudiseren na de doortocht van Fast Freddy...

Na dit leiderstrio was de strijd open... David Bonjean was halverwege de koers nog kanshebber voor de vierde plaats, maar toen reed de 307 WRC lek en verloor Bonjean meer dan 2 minuten "We reden lek in het begin van de proef van Schuiferskapelle en we hebben het wiel niet gewisseld op de proef," vertelde de piloot van de Peugeot 307 WRC. "Toen de band van de velg schoot, hebben we heel rustig de proef verder afgewerkt om niet van de baan te sukkelen zoals vorig jaar in de Rally van Wallonië."
Langenaekens maakte op de openingsproef een foutje, maar zette dan ook enkele sterke tijden neer en verloor na een lekke band opnieuw een pak tijd. Zo leek de vierde stek naar thuisrijder Viaene te gaan, maar een motorprobleem dwong Viaene tot de opgave. Zo kwam de vierde stek, en de belangrijke BK punten in handen van Jonas Langenakens in de Accent Ford Focus WRC.

Paul Lietaer, die hier in Tielt 35 jaar geleden zijn eerste wedstrijd reed sloot de top 5 af. David Bonjean viel door de lekke band terug naar de 6de plaats, terwijl Tim Van Parijs (koppeling) en Ferdi Biesheuvel (sortie) een mooie klassering helemaal in het water zagen vallen.

Vincent Verschueren tikte in de tweede wedstrijd met de Godrive VW Polo S2000 als 7de aan. Verschueren kon onmogelijk het tempo van de 207 van Loix volgen. "In de tweede ronde hadden we de intermediates te fel opgesneden. De banden waren te soepel om vertrouwen te hebben in de snelle waaiers. Maar, de tijden van Freddy Loix zijn gewoon ongelofelijk!" De MIES Racing Subaru WRC werd door Bert Cornelis op een mooie achtste plaats gezet, terwijl Andy Lefevere na de opgave van Tim Van Parijs als eerste achterwielaangedreven wagen als negende werd afgevlagd... Bij de GT's ging de overwinning zo naar Guino Kenis, die zijn sortie van Haspengouw mocht doorspoelen met champagne in Tielt. De top 10 werd afgesloten door Sebastien Sturbois in de Corolla WRC.

In Klasse 3 ging de overwinning naar thuisrijder Philip Barbier. Babier kon profiteren van de turboprobleem bij Bob Colsoul en een lekke band voor Cédric De Cecco. Colsoul werd nog tweede en Bert Coene derde in de standaardklasse.

In Historic besliste Didier Vanwijnsberghe het duel met Gunther Monnens in zijn voordeel. Kris Cools won het RACB Rally Criterium voor Alain Renkin. De twee Mitsubishi's made by Colsoul werden op het podium vergezeld door de Subaru van Tjoens.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: TAC rally 2012 - moderne (+ schuivers)
RALLYMOVIE: TAC rally 2012 ( + warm moment Lefevere en Kenis)


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
06-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Pieter Tsjoen " De motivatie om te winnen is er zeker"

INTERVIEW: Pieter Tsjoen  "De motivatie om te winnen is er zeker"

Een dag voor de TAC rally mocht FM rallymovies een EXCLUSIEF interview afnemen van één van de topfavorieten voor de zege in Tielt, Pieter Tsjoen.

Tsjoen kijkt graag terug naar 2011, hij haalde er zijn 7e titel als Belgisch Kampioen en evenaarde zo Patrick Snijers, de grote rivaal voor dit jaar.

"2011 was een leuk jaar voor mij, het was moeilijker voor mij dan het leek want het was toch wel wat aanpassen, nieuw team, nieuwe auto en voor het eerst ook m'n grote concurrent die ook in hetzelfde team reed (Alexandre Romain). Normaal heb ik een team rond mij maar nu moest ik samen met Romain de ingenieurs volgen en met 2 de informatie delen en dit was soms toch niet evident. Vandaar was 2011 wel een meer stresserend jaar voor mij. Maar de voldoening met de titel is dan ook veel groter."

Rallye de Wallonie valt bij zeer veel piloten in de smaak, ook Tsjoen houdt van het snelle, brede parcours in de streek rond Namen.

Pieter heeft alle rally's van het BK op zijn programma staan. Al zou hij ook graag enkele rally's in het buitenland rijden.

"Voor het moment staan alle rally's van het BK op mijn lijstje. Al zou ik ook graag 2 rally's in het buitenland gaan rijden maar dat is nog niet geplant. Stel dat alles goed gaat en ik kampioen ben voor de Condroz kan het zijn dat ik terug deze rally over zal slaan en deze inruil tegen een rally in het buitenland. Maar het is nog te vroeg om daarover te oordelen."

Dit jaar wordt hét jaar om te vechten voor de 8e titel tegen Patrick Snijers. Tsjoen kijkt daar dan ook echt naar uit. Al wordt het hem niet gemakkelijk gemaakt.

"Het is moeilijk in te schatten of ik dit jaar mijn 8e titel zal behalen. Normaal reed ik elk jaar tegen Patrick (Snijers) met dezelfde generatie WRC en toen wist ik wat ik eraan had en hoe ik hem moest aanpakken maar nu rijdt hij met die 1.6 liter WRC en ik denk dat ik daardoor enkele rally's in het voordeel ben, zoals de Haspengouw met de vele rechte stukken, maar ook in het nadeel ben, zoals hier in Tielt. Ik was in Landen verrast van de tijden die Snijers draaide op de onverharde kp's en op de laatste kp nam hij ook nog heel wat tijd terug dus is het zeer moeilijk in te schatten voor mij. Als ik een bepaalde tijd voor heb op hem, is het nu meer mogelijk dat hij die tijd terug inhaalt. Maar dit maakt het dan ook leuk en zorgt ervoor dat we misschien een paar verrassingen zullen krijgen."

Tsjoen kreeg eind vorig jaar de aanbieding om in 2012 met een Citroën DS3 WRC te rijden in het Franse kampioenschap. Dit ging echter niet door vanwege het aantal piloten die in het WK rijden.

Tsjoen deed de rallywereld in België schokken toen hij in St. Vith sprak van stoppen en een andere richting uit te gaan. Toch rijdt hij dit jaar terug met volle motivatie om z'n 8e titel binnen te halen.

"De motivatie is om te winnen is altijd gebleven. Maar er is ook een financiele kant aan het rallyrijden. Ik had graag het Franse Kampioenschap gereden maar de rally's zijn daar een stuk duurder dan in België en ik zou over 40% meer budget moeten beschikken om daar te kunnen rijden en dit is helaas ook voor mij onmogelijk."

De Haspengouw Rally opende het BK. Pieter behaalde metteen de zege en door de fout van Snijers heeft hij ook al wat voorsprong.

"De wegen in Tielt zijn vaak rechte stukken. Dit onderschatten vele mensen toch. Er zijn veel verschillende soorten ondergrond, de ene biedt veel meer grip dan de andere en meng dit dan met nog modder en regen en het is en dit is om moeilijkheden vragen. Ik hoorde Patrick zeggen dat hij 1 foutje heeft gemaakt en dit hem zijn punten heeft gekost. Ik heb beelden gezien waarin hij ook foutjes maakt dus dit bewijst ook dat bijna niemand foutloos op dat parcours kan rijden. Ikzelf heb 3 fouten gemaakt, gelukkig voor mij waren dit geen beslissende fouten."

Pieter heeft niet meegedaan aan de shakedown, hij testte apart en heeft enkele nieuwe dingen op z'n C4 getest.

"We hebben enkele leuken dingen getest op de wagen en ze ook laten zitten. Ik denk dat de wagen daardoor gemakkelijker hebben gemaakt om te besturen maar het is niet omdat het gemakkelijker gaat dat het efficienter is.Het voelt allesinds beter aan maar of dat zal helpen, zullen de chrono's morgen moeten uitwijzen."

Pieter denkt een goeie kans te maken om dit jaar z'n 8e titel binnen te halen. Ondanks de grote weerstand van Snijers.

"Sinds ik tegen Patrick (Snijers) rijd in 2001 heb ik hem steeds verslaan in de strijd om de titel, al zegt dit niets tegenover dit jaar want dat wil ook zeggen dat er een dag komt dat ik ook zal eens zal verliezen en ik ook niet zo dominant meer zal zijn. Ik zie het als 50 - 50 en in Haspengouw heb ik de volle punten en Snijers niet dus ben ik al licht in het voordeel."

Pieter Tsjoen staat morgen aan de start in de TAC rally met de grote motivatie om zijn winst van vorig jaar te herhalen en hopelijk voor hem behaalt hij dit ook. FM rallymovies bedankt alvast heel erg de Belgisch Kampioen 2011!





0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
05-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jonas Langenakens klaar voor strijd in TAC

Jonas Langenakens klaar voor strijd in TAC

Jonas neemt dit weekend deel aan de TAC rally, de tweede wedstrijd van het BK rally. In de Haspengouw maakte Langenakens zijn debuut met de GEKO Ford Focus WRC van NCRS en eindigde na een foutloze wedstrijd op een onverhoopte tweede plaats. Langenakens wil dit weekend bevestigen.

"In mijn tweede wedstrijd van het jaar, de tweede met de Focus teken ik meteen voor dezelfde tweede plaats" zegt Jonas Langenakens. "Maar ik besef maar al te goed dat het een bijzonder zware opdracht wordt. Ik sta voor een nieuw examen met de Ford Focus en ben gemotiveerd om het goed te doen."

De Haspengouw rally was een sterk bezette wedstrijd maar de organisatoren van de TAC Rally zijn erin geslaagd om een zo mogelijk nog sterker deelnemersveld bij elkaar te krijgen. "Meer dan 10 WRC's en enkele zeer snelle Super 2000 rijders. Dat wordt geen makkelijke opdracht" aldus Jonas Langenakens. "Ik mik op de top 5, de top 3 zou fantastisch zijn. Het weer zal ook een belangrijke rol spelen. Het asfalt op de wegen in en rond Tielt is bij droog weer al zeer glad. Bij regenweer geeft het bij momenten een gevoel van op zeepsop te rijden. De eerste ronde doe ik het sowieso rustig aan. Het is al van de Haspengouw rally geleden dat ik nog eens met de Focus gereden heb. De shakedown hebben we om budgettaire redenen aan ons voorbij laten gaan."

Enkele dagen na de tweede plaats in de Haspengouw rally ging Jonas Langenakens met het NCRS team mee op stage in Frankrijk. "Het was een geweldige ervaring. Eentje die zeker voor herhaling vatbaar is. Ik heb er de zoon van Cracco begeleid en tips gegeven en kroop zelf achter het stuur van een Citroën Saxo T4 en de Peugeot 207 S2000. De sfeer in het NCRS team was fantastisch. Ik wil iedereen van het team en zeer speciaal Wim Soenens daarvoor bedanken en ik hoop dat te doen door dit weekend goed te presteren."

Deze jonge piloot zal als 5e over de Tieltse wegen gaan.

Als u wil weten hoe hij kijkt tegenover deze rally, lees dan zeker het EXCLUSIEVE interview met hem door FM rallymovies!
 
http://www.bloggen.be/j50epw/archief.php?ID=1745655

 

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)


Foto

FM rallymovies


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs