Pitstop.tv, het enige echte autosportmagazine in Vlaanderen die totkort enkel te zien was op Life TV heeft nu ook de overstap gemaakt naar EXQI sport.
De afleveringen van Peter Baert worden wekelijks opgenomen in de studio van EXQI, waar Baert telkens een gast uitnodigd om ermee te spreken over de rallysport.
FM rallymovies komt geregeld aan bod in de afleveringen van Pitstop.tv, zo kon je in 2011 al beelden zien van de klapband van Guy Wilks in de Geko Ypres Rally. Ook in de reportages van de Haspengouw rally werd de rallymovie van de crash van Kerkhove-Lemaire uitgezonden.
Vorige week werden zelfs beelden gebruikt van de TAC rally waar Loix op het onverhard van KP Ondanks een mooie passage maakt, alsook de schuiver van Andy Lefevere.
Voor Whitney Ferlatje was de Monteberg zeker een hoogdag, ze kreeg haar vuurdoop als co-pilote naast haar vriend Tommy Reynaert. Zeker en wel bekend als één van dé spektacelmakers van de streek. Ze wou dan ook graag een EXCLUSIEF interview afleggen voor FM rallymovies over haar eerste keer. ( in als co uiteraard...)
Whitney is fotografe,ze gaat veel rally's om foto's te nemen en om voor haar vriend, Reynaert, te supporteren. Maar naast de fotografie wou ze toch wel eens voelen hoe het is om in dat befaamde rechterzitje te zitten.
"Het was eerlijk gezegd geen 1ste kinderdroom maar het was een soort uitdaging voor me gewoon eens te weten hoe het voelt om in de wagen te zitten tijdens een wedstrijd"
De Monteberg was dus de uitgekozen rally, veel publiek, veel show, de ideale vuurdoop voor Ferlatje. Al was ze blijkbaar al op voorhand voorbestemd om Tommy te navigeren.
"Het doet me wel iets dat ik naast mijn vriend Tommy zit. Ik had hem gezegd dat ik mijn uiterste best zou doen voor onze eerste rit, wel dit is mij gelukt want de piloot boft zelfs. "
Naast de nota's te lezen kon Whitney enkele momenten genieten van het spektakel. Haar verwachtingen zijn dan ook volbracht.
"Mijn verwachtingen zijn inderdaad volbracht van de Monteberg, ik wou graag dat het vlotjes ging met mijn notas en de tijd. Maar het belangrijkste was voor mij dat we hem samen uitreden en dat de sfeer er in de wagen was en daarmee bedoel ik elkaar begrijpen(communiceren in de wagen). Ook dit is zeker geslaagd"
Nu Ferlatje haar debuut als co achter de rug heeft wordt ze meteen verder ingezet om "haar showmanneke" verder te navigeren in de rally van Staden, de TBR en misschien ook nog in Tienen,Kasterlee of Sint-Truiden.
Whitney Ferlatje is ook lid van OPELRALLYLOVERZ, de bekende supporters van Tommy die ondertussen overal bekend zijn met hun oranje petjes. Graag zou ze dan ook nog een dankwoordje richten aan enkele mensen: "Heb een prachtige dag had, en wil de opelrallyloverz fanclub bedanken voor al dat oranjeaan de start NOGMAALS een DIKKE MERCI GASTJES,deze vergeet ik zeker niet! En natuurlijk mijn vriend Tommy wil ik ook bedanken voor een onvergetelijke dag. Op naar de volgende zou ik zeggen WOOT WOOT!!!"
op youtube vind je nu ook een complicatie van hun passages op de Monteberg made by FM rallymovies:
en voor de rest kan ik enkel nog Whitney Ferla bedanken voor dit interview en veel succes wensen in haar verder carrière en dan natuurlijk nog WOOT WOOT!!!
Met nog 11 dagen te gaan zijn er opnieuw 2 WRC's bijgekomen op de voorlopinge deelnemerslijst van de Rallye de Wallonie. Zowel Xavier Bouche als Stephane Lhonnay zullen aan de start komen met een Subaru S5 WRC.
Bouche heeft na enkele deelnames aan de Condroz Rally reeds wat ervaring met een Subaru Impreza WRC. Lhonnay zal de Subaru Impreza WRC S5 ontdekken tijdens de Wallonie, het was al langer bekend dat Stephane Lhonnay graag een andere wagen wou na vele seizoenen met een Mitsubishi Lancer Evo 9 die de laatste tijd niet meer de tijden kon draaien van de EVO X.
Andere WRC's in Jambes zijn die van onderandere Pieter Tsjoen (Citroen C4 WRC), Patrick Snijers (Mini WRC), Jonas Langenakens (Subaru Impreza WRC S10), Mathias Viaene (Subaru Impreza WRC S12), David Bonjean (Peugeot 307 WRC), Philippe Steveny (Citroen C4 WRC) en de Nederlanders Erik Van Loon (Ford Fiesta WRC), Edwin Schilt (Subaru Impreza WRC S12) en Erik Bolhaar (Skoda Fabia WRC).
"Ik voelde me goed, crash is gevolg van limietenwerk"
Steven Dolfen reedt dit weekend op de Monteberg zichzelf echt wel in de kijker. De piloot met de zwart-oranje Clio Kitcar gesponsord door Noma eindigde zaterdag op een prachtige 3e plaats met slechts 21 seconden achterstand op winnaar Lietaer. Zondag, in het VAS gedeelte startte hij ook goed maar toen werd het stil...een bikkelharde crash zette een punt achter de Monteberg 2012 voor Dolfen. Een goede reden dus om een EXCLUSIEF interview te geven voor FM rallymovies.
Dolfen startte zaterdag erg goed, hij had het goede gevoel en dat kon je merken aan de tijden. Terwijl zijn doelstelling de top 10 was, reed hij al snel 3e. Steven is tevreden over zaterdag.
"4 minuten 44 sec. is echt wel een knaltijd met dergelijke wagen" wist hij te zeggen."
Na een prachtige prestatie startte Dolfen zondagmorgen met de ambitie om toch in de top 5 te eindigen, al was dit geen makkelijke proef tegen al dat zwaar geweld. Dolfen moest wel op de limiet rijden met een harde crash als gevolg. Hij kwam na een wip uit het couperen iets te wild uit en ging zo van de baan, in de gracht en kwam tot stilstand tegen een omgevallen elektriciteitspaal.
"Als je op de limiet rijdt, hoort een sortie bij de risico's"
De schade is, tot wat nu bekend is, redelijk beperkt, de kas en de rolkooi zijn nog 100% in tact. Ook aan de carroserie is de schade beperkt gebleven. Qua mecaniek is de opgelopen schade nog onbekend maar Dolfen en z'n team blijft hopen.
Ondanks z'n crash wil Steven Dolfen graag z'n team en enkele mensen bedanken zoals garage Garage Delplace-Capoen uit Vlamertinge die de carroserie tot zich nemen en ook Altec-Seys die de mecaniek verzorgen.
Deze mensen zullen ervoor zorgen dat de Clio terug op punt staat.
"We hopen in Wervik terug te kunnen starten als we het nodige budget vinden. Maar dit moet zeker lukken met m'n topteam"
Ook tijdens de tweede manche van het Kampioenschap van Frankrijk, de Rallye Lyon-Charbonnières, speelde Freddy Loix een hoofdrol in de Peugeot 207 Super 2000 van 2C Compétition. Ondanks zijn gebrek aan parcourskennis, strandde Freddy op slecht 23" van Bryann Bouffier. De tweede plaats in de categorie Super 2000 en de zesde plaats algemeen levert de BFO-piloot een voorlopige derde plaats op in het Kampioenschap van Frankrijk, achter twee voormalige Franse kampioenen gewapend met een krachtigere WRC.
Vrijdagavond moesten Freddy Loix en Lara Vanneste even op zoek naar de juiste afstelling op het supersnelle parcours, maar toen het in de slotfase begon te regenen, rukten ze op naar de leidersplaats in Super 2000.
"In de eerste ronde werd ik verrast door de enorme grip die het asfalt biedt op deze proeven. Na Touquet en Tielt, twee rally's op glad asfalt, moest ik even de omschakeling maken in mijn hoofd en de afstellingen wat aanpassen, want de grip in de bochten was fenomenaal, waardoor de snelheid veel hoger lag. De ophanging en het differentieel stonden bijzonder stijf afgesteld, maar dat werkte wel. In de tweede ronde, op slicks in de regen, klokte ik een paar toptijden, waardoor ik eerst voorbij Cédric Robert ging en tot slot ook Bryan Bouffier kon passeren."
Zaterdag bleef de regen uit. Bouffier maakte van zijn parcourskennis gebruik om een paar seconden uit te lopen en dat bleek uiteindelijk beslissend. Maar, Freddy Loix en Lara Vanneste deden wel een ideale zaak in het Frans kampioenschap.
"Bryan vertelde me na de wedstrijd dat hij nooit zo hard had aangevallen in een Franse rally als hier. Het was echt een duel op het randje, zeg maar op IRC-niveau. Ik ben heel tevreden, want het verschil werd gemaakt door de uitgebreide parcourskennis van Bouffier. In de tweede ronde kon ik telkens mijn chrono verbeteren. Helaas werd de lange elfde proef tussen Les Ardillats en Chiroubles geneutraliseerd na de sortie van leider Eric Brunson. Het was de laatste lange proef en in de tweede run wilde ik daar het verschil maken. Volgens de splits zag het er goed uit, maar toen trok die neutralisatie een streep door mijn plannen. Toch ben ik heel tevreden, want we staan op de derde plaats in de tussenstand, als eerste met een Super 2000!"
De volgende manche van het Frans kampioenschap, de Rallye Région Limousin Vassivière, wordt verreden van 17 tot 19 mei.
Komend weekend (14/15 april) staat bij zowat elke grote rallyliefhebber de Rallysprint van de Monteberg aangeduid met rood in de agenda. Deze alomgekende rallysprint heeft voor sinds dit jaar toch enkele drastische veranderingen in petto.
Zo begint het weekend vanaf dit jaar met het RACB en zullen de piloten van het VAS kampioenschap pas zondag rijden. Dit is echter om zo meer Engelse piloten naar de Monteberg te lokken. Andere jaren ging dit moelijk omdat deze mensen nog de ferry naar Engeland moesten halen en dit zorgde voor problemen.
Anderzijds zullen we zaterdag ook al een mooi deelnemersveld te zien krijgen met onderandere Paul Lietaer met de Subaru S6, Stouf met de Escort en Maes met de Octavia WRC.
Het VAS-deelnemersveld is zeer uitgebreid. Er zullen zowat 122 piloten van start gaan voor 3 grote ritten. In dit startveld zien we ook veel toppiloten maar ook spectakelmakers zoals Tommy Reynaert en Spillebeen.
Voor de deelnemers aan de internationale RACB wedstrijd op zaterdag valt er een fel gegeerde gratis inschrijving voor de Geko Ypres Rally 2012 te winnen. De RACB wedstrijd wordt over drie ronden verreden. Na deze wedstrijd wordt nog een "Super Ronde" gereden. De 10 snelsten van de RACB wedstrijd nemen het tegen elkaar op in een extra rit. De winnaar krijgt als toemaatje een gratis inschrijving voor de Geko Ypres Rally 2012.
Timing
zaterdag 14 april - RACB
9u30 start oefenrit 1 11u00 start oefenrit 2 14u00 start wedstrijd rit 1 15u40 start wedstrijd rit 2 17u20 start wedstrijd rit 3
zondag 15 april - VAS
10u00 start oefenrit 1 11u00 start oefenrit 2 13u00 start wedstrijd rit 1 15u00 start wedstrijd rit 2 17u00 start wedstrijd rit 3
Tickets
de tickets zijn te verkrijgen aan de ingangen van de parcours.
Na de Haspengouw hebben Pieter Tsjoen en Eddy Chevaillier ook de tweede manche van het BFO Belgian Rally Championship, de TAC rally gedomineerd. Met deze overwinning behoudt de titelverdediger het maximum van de punten in het kampioenschap. "Dankzij een gewijzigde transmissie en een geslaagde testdag, voelde ik vandaag de C4 WRC veel beter aan dan vorig jaar," vertelde de winnaar. "Op de eerste proef vanochtend, in de regen, sloeg ik meteen een kloofje en stelselmatig heb ik die voorsprong iets verder uitgebouwd. Maar, zonder te forceren of risico's te nemen."
De tweede plaats ging naar zijn belangrijkste challenger voor de titel, Patrick Snijers. Met de Mini WRC reed Snijers een beresterke wedstrijd, maar pas op de allerlaatste proef kon de Mini een snelste tijd op de tabellen zetten. In de eerste helft van de wedstrijd had Snijers de handen vol met Freddy Loix, die profiteerde van de natte omstandigheden om de WRC-piloot onder druk te zetten met zijn Peugeot 207 S2000. Maar, eens het droger werd, moest Loix tevreden zijn met de derde plaats, natuurlijk wel als winnaar in Klasse 2, de categorie voor atmosferische tweeliters. "Ik heb vandaag maximaal aangevallen. Van start tot finish hebben we op de limiet gereden met de Peugeot en onderweg hebben we de afstellingen sterk verbeterd met het oog op de Rally van Ieper. Ik heb ervan genoten," lachte Freddy Loix, die volgende week de tweede wedstrijd van het Frans kampioenschap zal betwisten. Dat Freddy Loix op de limiet zat kan u duidelijk zien in onze foto-reportage. Op een bepaalde proef begon het aanwezig publiek spontaan te aplaudiseren na de doortocht van Fast Freddy...
Na dit leiderstrio was de strijd open... David Bonjean was halverwege de koers nog kanshebber voor de vierde plaats, maar toen reed de 307 WRC lek en verloor Bonjean meer dan 2 minuten "We reden lek in het begin van de proef van Schuiferskapelle en we hebben het wiel niet gewisseld op de proef," vertelde de piloot van de Peugeot 307 WRC. "Toen de band van de velg schoot, hebben we heel rustig de proef verder afgewerkt om niet van de baan te sukkelen zoals vorig jaar in de Rally van Wallonië." Langenaekens maakte op de openingsproef een foutje, maar zette dan ook enkele sterke tijden neer en verloor na een lekke band opnieuw een pak tijd. Zo leek de vierde stek naar thuisrijder Viaene te gaan, maar een motorprobleem dwong Viaene tot de opgave. Zo kwam de vierde stek, en de belangrijke BK punten in handen van Jonas Langenakens in de Accent Ford Focus WRC.
Paul Lietaer, die hier in Tielt 35 jaar geleden zijn eerste wedstrijd reed sloot de top 5 af. David Bonjean viel door de lekke band terug naar de 6de plaats, terwijl Tim Van Parijs (koppeling) en Ferdi Biesheuvel (sortie) een mooie klassering helemaal in het water zagen vallen.
Vincent Verschueren tikte in de tweede wedstrijd met de Godrive VW Polo S2000 als 7de aan. Verschueren kon onmogelijk het tempo van de 207 van Loix volgen. "In de tweede ronde hadden we de intermediates te fel opgesneden. De banden waren te soepel om vertrouwen te hebben in de snelle waaiers. Maar, de tijden van Freddy Loix zijn gewoon ongelofelijk!" De MIES Racing Subaru WRC werd door Bert Cornelis op een mooie achtste plaats gezet, terwijl Andy Lefevere na de opgave van Tim Van Parijs als eerste achterwielaangedreven wagen als negende werd afgevlagd... Bij de GT's ging de overwinning zo naar Guino Kenis, die zijn sortie van Haspengouw mocht doorspoelen met champagne in Tielt. De top 10 werd afgesloten door Sebastien Sturbois in de Corolla WRC.
In Klasse 3 ging de overwinning naar thuisrijder Philip Barbier. Babier kon profiteren van de turboprobleem bij Bob Colsoul en een lekke band voor Cédric De Cecco. Colsoul werd nog tweede en Bert Coene derde in de standaardklasse.
In Historic besliste Didier Vanwijnsberghe het duel met Gunther Monnens in zijn voordeel. Kris Cools won het RACB Rally Criterium voor Alain Renkin. De twee Mitsubishi's made by Colsoul werden op het podium vergezeld door de Subaru van Tjoens.
INTERVIEW: Pieter Tsjoen " De motivatie om te winnen is er zeker"
INTERVIEW: Pieter Tsjoen "De motivatie om te winnen is er zeker"
Een dag voor de TAC rally mocht FM rallymovies een EXCLUSIEF interview afnemen van één van de topfavorieten voor de zege in Tielt, Pieter Tsjoen.
Tsjoen kijkt graag terug naar 2011, hij haalde er zijn 7e titel als Belgisch Kampioen en evenaarde zo Patrick Snijers, de grote rivaal voor dit jaar.
"2011 was een leuk jaar voor mij, het was moeilijker voor mij dan het leek want het was toch wel wat aanpassen, nieuw team, nieuwe auto en voor het eerst ook m'n grote concurrent die ook in hetzelfde team reed (Alexandre Romain). Normaal heb ik een team rond mij maar nu moest ik samen met Romain de ingenieurs volgen en met 2 de informatie delen en dit was soms toch niet evident. Vandaar was 2011 wel een meer stresserend jaar voor mij. Maar de voldoening met de titel is dan ook veel groter."
Rallye de Wallonie valt bij zeer veel piloten in de smaak, ook Tsjoen houdt van het snelle, brede parcours in de streek rond Namen.
Pieter heeft alle rally's van het BK op zijn programma staan. Al zou hij ook graag enkele rally's in het buitenland rijden.
"Voor het moment staan alle rally's van het BK op mijn lijstje. Al zou ik ook graag 2 rally's in het buitenland gaan rijden maar dat is nog niet geplant. Stel dat alles goed gaat en ik kampioen ben voor de Condroz kan het zijn dat ik terug deze rally over zal slaan en deze inruil tegen een rally in het buitenland. Maar het is nog te vroeg om daarover te oordelen."
Dit jaar wordt hét jaar om te vechten voor de 8e titel tegen Patrick Snijers. Tsjoen kijkt daar dan ook echt naar uit. Al wordt het hem niet gemakkelijk gemaakt.
"Het is moeilijk in te schatten of ik dit jaar mijn 8e titel zal behalen. Normaal reed ik elk jaar tegen Patrick (Snijers) met dezelfde generatie WRC en toen wist ik wat ik eraan had en hoe ik hem moest aanpakken maar nu rijdt hij met die 1.6 liter WRC en ik denk dat ik daardoor enkele rally's in het voordeel ben, zoals de Haspengouw met de vele rechte stukken, maar ook in het nadeel ben, zoals hier in Tielt. Ik was in Landen verrast van de tijden die Snijers draaide op de onverharde kp's en op de laatste kp nam hij ook nog heel wat tijd terug dus is het zeer moeilijk in te schatten voor mij. Als ik een bepaalde tijd voor heb op hem, is het nu meer mogelijk dat hij die tijd terug inhaalt. Maar dit maakt het dan ook leuk en zorgt ervoor dat we misschien een paar verrassingen zullen krijgen."
Tsjoen kreeg eind vorig jaar de aanbieding om in 2012 met een Citroën DS3 WRC te rijden in het Franse kampioenschap. Dit ging echter niet door vanwege het aantal piloten die in het WK rijden.
Tsjoen deed de rallywereld in België schokken toen hij in St. Vith sprak van stoppen en een andere richting uit te gaan. Toch rijdt hij dit jaar terug met volle motivatie om z'n 8e titel binnen te halen.
"De motivatie is om te winnen is altijd gebleven. Maar er is ook een financiele kant aan het rallyrijden. Ik had graag het Franse Kampioenschap gereden maar de rally's zijn daar een stuk duurder dan in België en ik zou over 40% meer budget moeten beschikken om daar te kunnen rijden en dit is helaas ook voor mij onmogelijk."
De Haspengouw Rally opende het BK. Pieter behaalde metteen de zege en door de fout van Snijers heeft hij ook al wat voorsprong.
"De wegen in Tielt zijn vaak rechte stukken. Dit onderschatten vele mensen toch. Er zijn veel verschillende soorten ondergrond, de ene biedt veel meer grip dan de andere en meng dit dan met nog modder en regen en het is en dit is om moeilijkheden vragen. Ik hoorde Patrick zeggen dat hij 1 foutje heeft gemaakt en dit hem zijn punten heeft gekost. Ik heb beelden gezien waarin hij ook foutjes maakt dus dit bewijst ook dat bijna niemand foutloos op dat parcours kan rijden. Ikzelf heb 3 fouten gemaakt, gelukkig voor mij waren dit geen beslissende fouten."
Pieter heeft niet meegedaan aan de shakedown, hij testte apart en heeft enkele nieuwe dingen op z'n C4 getest.
"We hebben enkele leuken dingen getest op de wagen en ze ook laten zitten. Ik denk dat de wagen daardoor gemakkelijker hebben gemaakt om te besturen maar het is niet omdat het gemakkelijker gaat dat het efficienter is.Het voelt allesinds beter aan maar of dat zal helpen, zullen de chrono's morgen moeten uitwijzen."
Pieter denkt een goeie kans te maken om dit jaar z'n 8e titel binnen te halen. Ondanks de grote weerstand van Snijers.
"Sinds ik tegen Patrick (Snijers) rijd in 2001 heb ik hem steeds verslaan in de strijd om de titel, al zegt dit niets tegenover dit jaar want dat wil ook zeggen dat er een dag komt dat ik ook zal eens zal verliezen en ik ook niet zo dominant meer zal zijn. Ik zie het als 50 - 50 en in Haspengouw heb ik de volle punten en Snijers niet dus ben ik al licht in het voordeel."
Pieter Tsjoen staat morgen aan de start in de TAC rally met de grote motivatie om zijn winst van vorig jaar te herhalen en hopelijk voor hem behaalt hij dit ook. FM rallymovies bedankt alvast heel erg de Belgisch Kampioen 2011!
Jonas neemt dit weekend deel aan de TAC rally, de tweede wedstrijd van het BK rally. In de Haspengouw maakte Langenakens zijn debuut met de GEKO Ford Focus WRC van NCRS en eindigde na een foutloze wedstrijd op een onverhoopte tweede plaats. Langenakens wil dit weekend bevestigen.
"In mijn tweede wedstrijd van het jaar, de tweede met de Focus teken ik meteen voor dezelfde tweede plaats" zegt Jonas Langenakens. "Maar ik besef maar al te goed dat het een bijzonder zware opdracht wordt. Ik sta voor een nieuw examen met de Ford Focus en ben gemotiveerd om het goed te doen."
De Haspengouw rally was een sterk bezette wedstrijd maar de organisatoren van de TAC Rally zijn erin geslaagd om een zo mogelijk nog sterker deelnemersveld bij elkaar te krijgen. "Meer dan 10 WRC's en enkele zeer snelle Super 2000 rijders. Dat wordt geen makkelijke opdracht" aldus Jonas Langenakens. "Ik mik op de top 5, de top 3 zou fantastisch zijn. Het weer zal ook een belangrijke rol spelen. Het asfalt op de wegen in en rond Tielt is bij droog weer al zeer glad. Bij regenweer geeft het bij momenten een gevoel van op zeepsop te rijden. De eerste ronde doe ik het sowieso rustig aan. Het is al van de Haspengouw rally geleden dat ik nog eens met de Focus gereden heb. De shakedown hebben we om budgettaire redenen aan ons voorbij laten gaan."
Enkele dagen na de tweede plaats in de Haspengouw rally ging Jonas Langenakens met het NCRS team mee op stage in Frankrijk. "Het was een geweldige ervaring. Eentje die zeker voor herhaling vatbaar is. Ik heb er de zoon van Cracco begeleid en tips gegeven en kroop zelf achter het stuur van een Citroën Saxo T4 en de Peugeot 207 S2000. De sfeer in het NCRS team was fantastisch. Ik wil iedereen van het team en zeer speciaal Wim Soenens daarvoor bedanken en ik hoop dat te doen door dit weekend goed te presteren."
Deze jonge piloot zal als 5e over de Tieltse wegen gaan.
Als u wil weten hoe hij kijkt tegenover deze rally, lees dan zeker het EXCLUSIEVE interview met hem door FM rallymovies!
Na een lange winter en een grote verandering zal het Boezings Rally Team met als piloot Rudi Dekimpe en co Geert Seys starten in de TAC rally. Dit echter niet met de witte Ascona maar met een knalgele Opel Kadett GTE van TT Autosport.
"Dit wordt onze allereerste deelname in Tielt. We hebben dan ook de 'You-Tube'-filmpjes van de parcours al enkele malen aandachtig bekeken. Het wordt meteen ook de eerste kennismaking met de nieuwe wagen : de Opel Kadett GTE van TT autosport. Het zal zeker aanpassen worden de eerste kilometers. Maar we zijn ervan overtuigd om ook met deze wagen side-ways te gaan. En dat dit hiervoor een geschikte wagen is, dat hebben we al meermaals gezien. Het wordt wat aanpassen voor iedereen. Geen witte of oranje Ascona voor het Boezings rally team, maar een gele Kadett, met onze trouwe sponsors erop." Aldus het Boezings Rally Team.
Dekimpe - Seys starten in de TAC met nummer 66 maar wees gerust, ze zullen zeker niet onopgemerkt voorbijkomen!
Albert en Pauwels onder de indruk over Fast Freddy
Albert en Pauwels onder de indruk over Fast Freddy
Rally en veldrijden, het zijn twee echte volkssporten. De rallyfans staan, net zoals de wielerliefhebbers, in weer en wind in de velden om de passages van hun idolen te volgen. En de piloten gaan tot het uiterste in hun confrontatie met de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Daarom was de ontmoeting tussen de Belgisch tenoren van beide sporten erg boeiend. Freddy Loix nam tijdens de shakedown voor de TAC Rally, vanavond de Wereldkampioen Niels Albert en de winnaar van de Wereldbeker Kevin Pauwels mee voor een ritje in de Peugeot 207 Super 2000.
De interesse van beide renners voor de rallysport was verrassend. Voor de testrit stelde Niels Albert heel wat vragen aan Lara Vanneste, de copilote van Freddy Loix. Toen het over de topsnelheid van de 207 S2000 ging, werd het even stil
Het was al donker toen Niels Albert in het rechterkuipje werd ingesnoerd in het veiligheidsharnas. Na de run van 5 km was de renner van BKCP erg enthousiast: Ongelofelijk. Ik heb van bij de start tot de finish genoten. Op een bepaald moment, toen recht voor ons een huis op dook in de lichtbundel van de verstralers, dacht ik gaat die nu niet remmen, maar Freddy schakelde nog een tandje bij om een snelle waaier in zesde te nemen. Indrukwekkend. Ik vond het ook fantastisch om te zien hoe de rallyfans in het donker voor ons stonden te supporteren. Echt, dit was een unieke belevenis. Alle respect voor Freddy Loix en Lara Vanneste!
Ook Kevin Pauwels ging met veel plezier in op de uitnodiging van BFO om met Freddy Loix mee te rijden: Ik voelde me helemaal niet nerveus naast Freddy. Voor een belangrijke veldrit heb ik veel meer zenuwen. Ik had ooit al eens op circuit meegereden met Anthony Kumpen, net zoals Niels, maar dit is veel indrukwekkender. De snelheid op die smalle baantjes kan je pas inschatten als je het hebt meegemaakt. Ik heb ervan genoten.
Zaterdag zal Freddy Loix in de TAC Rally natuurlijk wel genavigeerd worden door Lara Vanneste, want de twee veldrijders vergaten wel de notes te lezen