Komend weekend (14/15 april) staat bij zowat elke grote rallyliefhebber de Rallysprint van de Monteberg aangeduid met rood in de agenda. Deze alomgekende rallysprint heeft voor sinds dit jaar toch enkele drastische veranderingen in petto.
Zo begint het weekend vanaf dit jaar met het RACB en zullen de piloten van het VAS kampioenschap pas zondag rijden. Dit is echter om zo meer Engelse piloten naar de Monteberg te lokken. Andere jaren ging dit moelijk omdat deze mensen nog de ferry naar Engeland moesten halen en dit zorgde voor problemen.
Anderzijds zullen we zaterdag ook al een mooi deelnemersveld te zien krijgen met onderandere Paul Lietaer met de Subaru S6, Stouf met de Escort en Maes met de Octavia WRC.
Het VAS-deelnemersveld is zeer uitgebreid. Er zullen zowat 122 piloten van start gaan voor 3 grote ritten. In dit startveld zien we ook veel toppiloten maar ook spectakelmakers zoals Tommy Reynaert en Spillebeen.
Voor de deelnemers aan de internationale RACB wedstrijd op zaterdag valt er een fel gegeerde gratis inschrijving voor de Geko Ypres Rally 2012 te winnen. De RACB wedstrijd wordt over drie ronden verreden. Na deze wedstrijd wordt nog een "Super Ronde" gereden. De 10 snelsten van de RACB wedstrijd nemen het tegen elkaar op in een extra rit. De winnaar krijgt als toemaatje een gratis inschrijving voor de Geko Ypres Rally 2012.
Timing
zaterdag 14 april - RACB
9u30 start oefenrit 1 11u00 start oefenrit 2 14u00 start wedstrijd rit 1 15u40 start wedstrijd rit 2 17u20 start wedstrijd rit 3
zondag 15 april - VAS
10u00 start oefenrit 1 11u00 start oefenrit 2 13u00 start wedstrijd rit 1 15u00 start wedstrijd rit 2 17u00 start wedstrijd rit 3
Tickets
de tickets zijn te verkrijgen aan de ingangen van de parcours.
Na de Haspengouw hebben Pieter Tsjoen en Eddy Chevaillier ook de tweede manche van het BFO Belgian Rally Championship, de TAC rally gedomineerd. Met deze overwinning behoudt de titelverdediger het maximum van de punten in het kampioenschap. "Dankzij een gewijzigde transmissie en een geslaagde testdag, voelde ik vandaag de C4 WRC veel beter aan dan vorig jaar," vertelde de winnaar. "Op de eerste proef vanochtend, in de regen, sloeg ik meteen een kloofje en stelselmatig heb ik die voorsprong iets verder uitgebouwd. Maar, zonder te forceren of risico's te nemen."
De tweede plaats ging naar zijn belangrijkste challenger voor de titel, Patrick Snijers. Met de Mini WRC reed Snijers een beresterke wedstrijd, maar pas op de allerlaatste proef kon de Mini een snelste tijd op de tabellen zetten. In de eerste helft van de wedstrijd had Snijers de handen vol met Freddy Loix, die profiteerde van de natte omstandigheden om de WRC-piloot onder druk te zetten met zijn Peugeot 207 S2000. Maar, eens het droger werd, moest Loix tevreden zijn met de derde plaats, natuurlijk wel als winnaar in Klasse 2, de categorie voor atmosferische tweeliters. "Ik heb vandaag maximaal aangevallen. Van start tot finish hebben we op de limiet gereden met de Peugeot en onderweg hebben we de afstellingen sterk verbeterd met het oog op de Rally van Ieper. Ik heb ervan genoten," lachte Freddy Loix, die volgende week de tweede wedstrijd van het Frans kampioenschap zal betwisten. Dat Freddy Loix op de limiet zat kan u duidelijk zien in onze foto-reportage. Op een bepaalde proef begon het aanwezig publiek spontaan te aplaudiseren na de doortocht van Fast Freddy...
Na dit leiderstrio was de strijd open... David Bonjean was halverwege de koers nog kanshebber voor de vierde plaats, maar toen reed de 307 WRC lek en verloor Bonjean meer dan 2 minuten "We reden lek in het begin van de proef van Schuiferskapelle en we hebben het wiel niet gewisseld op de proef," vertelde de piloot van de Peugeot 307 WRC. "Toen de band van de velg schoot, hebben we heel rustig de proef verder afgewerkt om niet van de baan te sukkelen zoals vorig jaar in de Rally van Wallonië." Langenaekens maakte op de openingsproef een foutje, maar zette dan ook enkele sterke tijden neer en verloor na een lekke band opnieuw een pak tijd. Zo leek de vierde stek naar thuisrijder Viaene te gaan, maar een motorprobleem dwong Viaene tot de opgave. Zo kwam de vierde stek, en de belangrijke BK punten in handen van Jonas Langenakens in de Accent Ford Focus WRC.
Paul Lietaer, die hier in Tielt 35 jaar geleden zijn eerste wedstrijd reed sloot de top 5 af. David Bonjean viel door de lekke band terug naar de 6de plaats, terwijl Tim Van Parijs (koppeling) en Ferdi Biesheuvel (sortie) een mooie klassering helemaal in het water zagen vallen.
Vincent Verschueren tikte in de tweede wedstrijd met de Godrive VW Polo S2000 als 7de aan. Verschueren kon onmogelijk het tempo van de 207 van Loix volgen. "In de tweede ronde hadden we de intermediates te fel opgesneden. De banden waren te soepel om vertrouwen te hebben in de snelle waaiers. Maar, de tijden van Freddy Loix zijn gewoon ongelofelijk!" De MIES Racing Subaru WRC werd door Bert Cornelis op een mooie achtste plaats gezet, terwijl Andy Lefevere na de opgave van Tim Van Parijs als eerste achterwielaangedreven wagen als negende werd afgevlagd... Bij de GT's ging de overwinning zo naar Guino Kenis, die zijn sortie van Haspengouw mocht doorspoelen met champagne in Tielt. De top 10 werd afgesloten door Sebastien Sturbois in de Corolla WRC.
In Klasse 3 ging de overwinning naar thuisrijder Philip Barbier. Babier kon profiteren van de turboprobleem bij Bob Colsoul en een lekke band voor Cédric De Cecco. Colsoul werd nog tweede en Bert Coene derde in de standaardklasse.
In Historic besliste Didier Vanwijnsberghe het duel met Gunther Monnens in zijn voordeel. Kris Cools won het RACB Rally Criterium voor Alain Renkin. De twee Mitsubishi's made by Colsoul werden op het podium vergezeld door de Subaru van Tjoens.
INTERVIEW: Pieter Tsjoen " De motivatie om te winnen is er zeker"
INTERVIEW: Pieter Tsjoen "De motivatie om te winnen is er zeker"
Een dag voor de TAC rally mocht FM rallymovies een EXCLUSIEF interview afnemen van één van de topfavorieten voor de zege in Tielt, Pieter Tsjoen.
Tsjoen kijkt graag terug naar 2011, hij haalde er zijn 7e titel als Belgisch Kampioen en evenaarde zo Patrick Snijers, de grote rivaal voor dit jaar.
"2011 was een leuk jaar voor mij, het was moeilijker voor mij dan het leek want het was toch wel wat aanpassen, nieuw team, nieuwe auto en voor het eerst ook m'n grote concurrent die ook in hetzelfde team reed (Alexandre Romain). Normaal heb ik een team rond mij maar nu moest ik samen met Romain de ingenieurs volgen en met 2 de informatie delen en dit was soms toch niet evident. Vandaar was 2011 wel een meer stresserend jaar voor mij. Maar de voldoening met de titel is dan ook veel groter."
Rallye de Wallonie valt bij zeer veel piloten in de smaak, ook Tsjoen houdt van het snelle, brede parcours in de streek rond Namen.
Pieter heeft alle rally's van het BK op zijn programma staan. Al zou hij ook graag enkele rally's in het buitenland rijden.
"Voor het moment staan alle rally's van het BK op mijn lijstje. Al zou ik ook graag 2 rally's in het buitenland gaan rijden maar dat is nog niet geplant. Stel dat alles goed gaat en ik kampioen ben voor de Condroz kan het zijn dat ik terug deze rally over zal slaan en deze inruil tegen een rally in het buitenland. Maar het is nog te vroeg om daarover te oordelen."
Dit jaar wordt hét jaar om te vechten voor de 8e titel tegen Patrick Snijers. Tsjoen kijkt daar dan ook echt naar uit. Al wordt het hem niet gemakkelijk gemaakt.
"Het is moeilijk in te schatten of ik dit jaar mijn 8e titel zal behalen. Normaal reed ik elk jaar tegen Patrick (Snijers) met dezelfde generatie WRC en toen wist ik wat ik eraan had en hoe ik hem moest aanpakken maar nu rijdt hij met die 1.6 liter WRC en ik denk dat ik daardoor enkele rally's in het voordeel ben, zoals de Haspengouw met de vele rechte stukken, maar ook in het nadeel ben, zoals hier in Tielt. Ik was in Landen verrast van de tijden die Snijers draaide op de onverharde kp's en op de laatste kp nam hij ook nog heel wat tijd terug dus is het zeer moeilijk in te schatten voor mij. Als ik een bepaalde tijd voor heb op hem, is het nu meer mogelijk dat hij die tijd terug inhaalt. Maar dit maakt het dan ook leuk en zorgt ervoor dat we misschien een paar verrassingen zullen krijgen."
Tsjoen kreeg eind vorig jaar de aanbieding om in 2012 met een Citroën DS3 WRC te rijden in het Franse kampioenschap. Dit ging echter niet door vanwege het aantal piloten die in het WK rijden.
Tsjoen deed de rallywereld in België schokken toen hij in St. Vith sprak van stoppen en een andere richting uit te gaan. Toch rijdt hij dit jaar terug met volle motivatie om z'n 8e titel binnen te halen.
"De motivatie is om te winnen is altijd gebleven. Maar er is ook een financiele kant aan het rallyrijden. Ik had graag het Franse Kampioenschap gereden maar de rally's zijn daar een stuk duurder dan in België en ik zou over 40% meer budget moeten beschikken om daar te kunnen rijden en dit is helaas ook voor mij onmogelijk."
De Haspengouw Rally opende het BK. Pieter behaalde metteen de zege en door de fout van Snijers heeft hij ook al wat voorsprong.
"De wegen in Tielt zijn vaak rechte stukken. Dit onderschatten vele mensen toch. Er zijn veel verschillende soorten ondergrond, de ene biedt veel meer grip dan de andere en meng dit dan met nog modder en regen en het is en dit is om moeilijkheden vragen. Ik hoorde Patrick zeggen dat hij 1 foutje heeft gemaakt en dit hem zijn punten heeft gekost. Ik heb beelden gezien waarin hij ook foutjes maakt dus dit bewijst ook dat bijna niemand foutloos op dat parcours kan rijden. Ikzelf heb 3 fouten gemaakt, gelukkig voor mij waren dit geen beslissende fouten."
Pieter heeft niet meegedaan aan de shakedown, hij testte apart en heeft enkele nieuwe dingen op z'n C4 getest.
"We hebben enkele leuken dingen getest op de wagen en ze ook laten zitten. Ik denk dat de wagen daardoor gemakkelijker hebben gemaakt om te besturen maar het is niet omdat het gemakkelijker gaat dat het efficienter is.Het voelt allesinds beter aan maar of dat zal helpen, zullen de chrono's morgen moeten uitwijzen."
Pieter denkt een goeie kans te maken om dit jaar z'n 8e titel binnen te halen. Ondanks de grote weerstand van Snijers.
"Sinds ik tegen Patrick (Snijers) rijd in 2001 heb ik hem steeds verslaan in de strijd om de titel, al zegt dit niets tegenover dit jaar want dat wil ook zeggen dat er een dag komt dat ik ook zal eens zal verliezen en ik ook niet zo dominant meer zal zijn. Ik zie het als 50 - 50 en in Haspengouw heb ik de volle punten en Snijers niet dus ben ik al licht in het voordeel."
Pieter Tsjoen staat morgen aan de start in de TAC rally met de grote motivatie om zijn winst van vorig jaar te herhalen en hopelijk voor hem behaalt hij dit ook. FM rallymovies bedankt alvast heel erg de Belgisch Kampioen 2011!
Jonas neemt dit weekend deel aan de TAC rally, de tweede wedstrijd van het BK rally. In de Haspengouw maakte Langenakens zijn debuut met de GEKO Ford Focus WRC van NCRS en eindigde na een foutloze wedstrijd op een onverhoopte tweede plaats. Langenakens wil dit weekend bevestigen.
"In mijn tweede wedstrijd van het jaar, de tweede met de Focus teken ik meteen voor dezelfde tweede plaats" zegt Jonas Langenakens. "Maar ik besef maar al te goed dat het een bijzonder zware opdracht wordt. Ik sta voor een nieuw examen met de Ford Focus en ben gemotiveerd om het goed te doen."
De Haspengouw rally was een sterk bezette wedstrijd maar de organisatoren van de TAC Rally zijn erin geslaagd om een zo mogelijk nog sterker deelnemersveld bij elkaar te krijgen. "Meer dan 10 WRC's en enkele zeer snelle Super 2000 rijders. Dat wordt geen makkelijke opdracht" aldus Jonas Langenakens. "Ik mik op de top 5, de top 3 zou fantastisch zijn. Het weer zal ook een belangrijke rol spelen. Het asfalt op de wegen in en rond Tielt is bij droog weer al zeer glad. Bij regenweer geeft het bij momenten een gevoel van op zeepsop te rijden. De eerste ronde doe ik het sowieso rustig aan. Het is al van de Haspengouw rally geleden dat ik nog eens met de Focus gereden heb. De shakedown hebben we om budgettaire redenen aan ons voorbij laten gaan."
Enkele dagen na de tweede plaats in de Haspengouw rally ging Jonas Langenakens met het NCRS team mee op stage in Frankrijk. "Het was een geweldige ervaring. Eentje die zeker voor herhaling vatbaar is. Ik heb er de zoon van Cracco begeleid en tips gegeven en kroop zelf achter het stuur van een Citroën Saxo T4 en de Peugeot 207 S2000. De sfeer in het NCRS team was fantastisch. Ik wil iedereen van het team en zeer speciaal Wim Soenens daarvoor bedanken en ik hoop dat te doen door dit weekend goed te presteren."
Deze jonge piloot zal als 5e over de Tieltse wegen gaan.
Als u wil weten hoe hij kijkt tegenover deze rally, lees dan zeker het EXCLUSIEVE interview met hem door FM rallymovies!
Na een lange winter en een grote verandering zal het Boezings Rally Team met als piloot Rudi Dekimpe en co Geert Seys starten in de TAC rally. Dit echter niet met de witte Ascona maar met een knalgele Opel Kadett GTE van TT Autosport.
"Dit wordt onze allereerste deelname in Tielt. We hebben dan ook de 'You-Tube'-filmpjes van de parcours al enkele malen aandachtig bekeken. Het wordt meteen ook de eerste kennismaking met de nieuwe wagen : de Opel Kadett GTE van TT autosport. Het zal zeker aanpassen worden de eerste kilometers. Maar we zijn ervan overtuigd om ook met deze wagen side-ways te gaan. En dat dit hiervoor een geschikte wagen is, dat hebben we al meermaals gezien. Het wordt wat aanpassen voor iedereen. Geen witte of oranje Ascona voor het Boezings rally team, maar een gele Kadett, met onze trouwe sponsors erop." Aldus het Boezings Rally Team.
Dekimpe - Seys starten in de TAC met nummer 66 maar wees gerust, ze zullen zeker niet onopgemerkt voorbijkomen!
Albert en Pauwels onder de indruk over Fast Freddy
Albert en Pauwels onder de indruk over Fast Freddy
Rally en veldrijden, het zijn twee echte volkssporten. De rallyfans staan, net zoals de wielerliefhebbers, in weer en wind in de velden om de passages van hun idolen te volgen. En de piloten gaan tot het uiterste in hun confrontatie met de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Daarom was de ontmoeting tussen de Belgisch tenoren van beide sporten erg boeiend. Freddy Loix nam tijdens de shakedown voor de TAC Rally, vanavond de Wereldkampioen Niels Albert en de winnaar van de Wereldbeker Kevin Pauwels mee voor een ritje in de Peugeot 207 Super 2000.
De interesse van beide renners voor de rallysport was verrassend. Voor de testrit stelde Niels Albert heel wat vragen aan Lara Vanneste, de copilote van Freddy Loix. Toen het over de topsnelheid van de 207 S2000 ging, werd het even stil
Het was al donker toen Niels Albert in het rechterkuipje werd ingesnoerd in het veiligheidsharnas. Na de run van 5 km was de renner van BKCP erg enthousiast: Ongelofelijk. Ik heb van bij de start tot de finish genoten. Op een bepaald moment, toen recht voor ons een huis op dook in de lichtbundel van de verstralers, dacht ik gaat die nu niet remmen, maar Freddy schakelde nog een tandje bij om een snelle waaier in zesde te nemen. Indrukwekkend. Ik vond het ook fantastisch om te zien hoe de rallyfans in het donker voor ons stonden te supporteren. Echt, dit was een unieke belevenis. Alle respect voor Freddy Loix en Lara Vanneste!
Ook Kevin Pauwels ging met veel plezier in op de uitnodiging van BFO om met Freddy Loix mee te rijden: Ik voelde me helemaal niet nerveus naast Freddy. Voor een belangrijke veldrit heb ik veel meer zenuwen. Ik had ooit al eens op circuit meegereden met Anthony Kumpen, net zoals Niels, maar dit is veel indrukwekkender. De snelheid op die smalle baantjes kan je pas inschatten als je het hebt meegemaakt. Ik heb ervan genoten.
Zaterdag zal Freddy Loix in de TAC Rally natuurlijk wel genavigeerd worden door Lara Vanneste, want de twee veldrijders vergaten wel de notes te lezen
Vincent Verschueren is dit jaar piloot bij het team van GoDrive. Hij rijdt een goedgevuld programma met de Volkswagen Polo S2000. Hij wou een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.
Verschueren is tevreden over 2011 want ondanks een beperkt budget heeft hij toch veel rally's in het ASAF kunnen rijden. Voor de Geko Ypres Rally koos hij voor een Fiesta. Een keuze waarmee hij ook zeer tevreden is. Zijn beste prestatie in 2011 was ongetwijfeld de overwinning in de TBR.
"Ik had na 3 jaar na elkaar aan de leiding te liggen in de omloop en steeds uit te vallen eindelijk eens een overwinning in Roeselare."
Ook zijn seizoen startte in de Haspengouw Rally. Hij is uitermate tevreden met zijn mooi plaats daar ( 3e algemeen) mede door het uitvallen van Snijers. Een betere plaats zal moeilijk worden denkt hij.
" Maar ik ben voorzichtig, de start van 2010 was ook veelbelovend met de subaru maar is uiteindelijk in niets verlopen..."
Ook de wagen is echt iets voor Verschueren. De aanpassingen verlopen goed maar hij moet nog veel leren van de wagen. Dit zal hij kunnen doen gedurende het hele jaar want zijn programma is het hele BK met de Polo.
Vincent kijkt vooral uit naar het einde van het jaar. De Condroz is zijn favoriete rally.
Verschueren start ook in de TAC rally op 7 april. Hij gaat als 9e over de baan met zijn Polo. We wensen hem veel succes en een leerrijk seizoen!
Dit weekend zal het terug druk worden in de streek rond Tielt. Alles wordt klaargestoomd voor de TAC rally. Deze zal zeker niet onopgemerkt passeren in het BFO BRC klassement want er zijn heel wat piloten die grote kans maken om dé favoriet, Pieter Tsjoen te kloppen.
91 deelnemers in het Nationaal gebeuren en daar nog eens 51 bij van het Criterium, een groot maar vooral smakend deelnemersveld.
De te kloppen man is uiteraard winnaar van vorig jaar Pieter Tsjoen met zijn C4. Hij wil deze TAC zeker nog op zijn lijstje met overwinningen zien staan en zal daar dan ook alles aan doen. Al zou hij toch sterke concurrentie kunnen krijgen van Snijers, hij won ook al op de Tieltse wegen en deze zijn net wat de MINI nodig heeft. Door het mindere vermogen van de MINI zou hij, tot tegenstelling van de Haspengouw rally wel eens wat meer kunnen Tsjoen bijhouden ( of inhalen...). Dit zijn natuurlijk niet de enigen die kans maken op de zege, Jonas Langenakens (Focus '08), Mathias Viaene (Subaru S12) en Freddy Loix zullen ook van de partij zijn. Loix, die zorgt voor het debuut van de Peugeot 207 S2000 met nieuwe revolutie, is steeds ook een grote rivaal voor de WRC's. Verder denken we ook nog aan Paul Lietaer (Subaru S6), David Bonjean ( Peugeot 307), Bert Cornelis (Subaru Impereza) en Sturbois (Toyota Corolla WRC).
Ook de 2 GoDrive Polo's zullen van de partij zijn. Tuur Vanden Abeele en Vincent Verschueren hopen beiden verder te zetten waarmee ze in de Haspengouw gestart zijn.
In groep N (klasse 3) zullen Colsoul (EVO X) en De Cecco (EVO 9) het moeten opnemen tegen enkele lokale specialisten. Bert Coene, maar ook Rigole (EVO X), Van Campenhoudt (Subaru Impreza) en Barbier (EVO IX) willen scoren in eigen provincie. In de GT klasse vinden we de Porsche van Van Parijs terug, hij staat tegenover de Z4 van Kenis en de groep M BMW's van Lefevere,Van Woensel, Braeckevelt en Bossu.
Bij de voortrekkers krijgt Geoffrey Vander Schelden met zijn DS3 opnieuw weerwerk van Steve Vanbellingen (Clio). Enkele jongeren komen in Tielt hun seizoen voorbereiden, zoals Guillaume Dilley, Polle Geusens en Eric Haccourt met hun Citroën C2-R2. Voor hen zijn de drie Fiesta's R2 van Maertens, Pittellioen en Depuydt mooie referenties.
Ook in de Historic wedstrijd zullen de kampioenschaprijders moeten afrekenen met de lokale specialisten, en dan denken we meteen aan Didier Vanwijnsberghe. De autohandelaar is favoriet en mag het opnemen tegen Debyser (Escort MKII), Vandoorne (Escort MKI), Maes (Porsche), Janssens (Porsche), Deveux (Escort), Monnens (Sierra), Bruneel (Trans Europe) en ex-wereldkampioen Harri Rovanperra in de SMS Opel Ascona. Bovendien is de Historic bijzonder sterk bezet in Tielt met 35 deelnemers!
In het Criterium zullen er 51 wagens van start gaan met als topfavorieten Cools,Pyck en Renkin. Maar ook de BMW's zullen in goede omstandigheden meekunnen met deze Lancer's.
Het parcours is licht gewijzigd, al krijgen de deelnemers terug de alomgekende 4 kp's voorgeschoteld. Schuiferskapelle,Ondank,Poelberg en Oosthoek. De Poelberg, het parcours die langs de bekende molen passeert zal dit jaar in omgekeerde richting worden verreden. Voor een goede verbinding zijn dus Poelberg en Oosthoek verwisseld van plaats. Poelberg is voortaan de 3e rit en Oosthoek de 4e. Deze 4 kp's moeten telkens in verreden worden in 4 lussen. ( dus 4x4= 16 kp's). De start wordt gegeven omstreeks 8 uur.
Het rallycentrum ligt in en rond de Europahallen in hartje Tielt. Daar kunt u het servicepark gaan bekijken alsook het podium. De inkomkaarten (15) en programmaboekje zullen ook daar te koop zijn.
De standen en tijden kunt u LIVE volgen via www.tac-results.be of via de radio 105.8 FM.
De shakedown wordt verreden op kp de Ratte op woensdag 4 april van 19u tot 22u. Ook hier zullen rallymovies van te zien zijn met dank aan Tommy Reynaert.
Stéveny, die we de laatste tijd vooral aan het werk konden zien in het BTCS zal in Wallonie zijn come back maken.
Philippe wil meestrijden voor de zege. Dat is duidelijk. Hij zal aan de start staan met de Citroën C4 WRC van PH sport (ex-Romain).
Dit zal, als we hem mogen geloven niet de enige rally zijn waar we hem aan de start zullen zien staan...
Voor de Rallye de Wallonie wordt ik onder meer gesteund door lokale partners en BUY WAY, verheugt Philippe zich, die beroep zal doen op een copiloot die al ervaring heeft met de C4 WRC. En in functie het resultaat is het mogelijk dat ik nog een andere wedstrijd afwerk met de C4. Ik heb redelijk veel klanten in de streek van Hoei Aldus Stéveny.
Dario Verschaeve, onlangs geinterviewd door FM rallymovies brengt nu ook zijn jaaroverzicht online uit! Hieronder ziet u prachtige passage's én onboardbeelden van het DMV racing team!
Hét nieuws van de week kwam met de vierde manche in het WRC uit Portugal. Wie uiteindelijk de 25 punten van de winst zal meegraaien is nog niet duidelijk. Na afloop van chaotische rally bleek een stukje van de koppeling op de Citroën van vermeende winnaar Mikko Hirvonen niet gehomologeerd. Dom, zo blijkt want bij Citroën waren ze daarvan vooraf al op de hoogte. Een welgemeende sorry aan het adres van Hirvonen is op zijn plaats. Hirvonen verliest niet alleen een verdiende zege, maar ook de leiding in de WK-tussenstand. Of hoe Loeb alsnog met weinig kleerscheuren naar Argentinië mag trekken.
Een laatste Argentinië? Dat is goed mogelijk, want vorige week liet de rallyrijdende Napoleon van zich horen. Zoals gezegd, hét nieuws kwam uit de rally van Portugal, maar de chantage van Loeb mocht ook wel gezien worden.
Wat was er gebeurd. Enkele dagen voor de rally van Portugal die Loeb als leider in de WK-stand aanvatte vond de Elzasser het nodig om eens fijntjes zijn mening te geven over het bestuurschap van Jean Todt en Michèle Mouton. Loeb liet zich ontvallen dat keuze van de WRC-bonzen om terug naar een endurance-sport te gaan de beslissing over een mogelijk pensioen zou kunnen versnellen. Pure chantage als je het mij vraagt.
De Franse wereldkampioen in Haguenau heeft het gehad met de verkenningen, en vindt het niet kunnen dat hij een dag vroeger dan gewoonlijk moet afreizen naar het land waar de rally plaatsvindt. Hij heeft het dan vooral over de rallys ver weg van huis. Dus even recapituleren. Hij vindt de verkenningen saai, vindt dat hij te lang en te veel moet werken en wil indien mogelijk wegblijven uit Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië, Mexico, Zo lees ik het toch. En over de proeven weet hij dit: Het zijn gewoon meer proeven die op elkaar gelijken. Fronsende wenkbrauwen want geen enkele proef gelijkt op elkaar, toch? Dan moeten ze ook niet meer in de Elzas gaan touren want dat gelijkt toch op Duitsland. En Acropolis, Turkije, Cyprus e.d. kunnen ook beter een coöperatie opstarten dan. Loeb begint meer en meer op een verwaand nest gelijken.
Loeb wil ook sleutelen aan de timing. De Fransman stelt voor om op vrijdag en zaterdag te rijden, zodat er s avonds kan gefeest worden. (Voor feesten in het buitenland heeft hij blijkbaar wel tijd? Voor verkennen minder) Ik kan er wel begrip voor opbrengen maar 2 dagen is toch wel echt kort, zeker nu het er niet bepaald naar uit ziet dat men opnieuw pakweg 16 proeven op een dag zal rijden. Die tijd is al lang voorbij, en zo zijn we het ondertussen ook gewend. In januari klaagde ik nog de vijfdaagse van de Monte-Carlo aan, maar tussen die 5-daagse en Loebs perfecte 2-daagse zit nog een groot verschil.
Loeb mag een mening hebben. Hij is de meest ervaren man van het ganse pak en heeft het WRC zien evolueren, maar zijn pensioen laten afhangen van goede intenties van Jean Todt en Michèle Mouton is een brug te ver. In zijn afscheidsjaar / afscheidsjaren zou hij Todt en Mouton moeten helpen, in plaats van hun gezag op een heikel punt in de geschiedenis te ondermijnen. Als hij zon prietpraat verkoopt mag hij gerust het wereldje vaarwel zeggen. Mads Ostberg, Evgeni Novikov en Thierry Neuville hebben getoond dat het ook zonder de fabrieksrijders leuk kan zijn.