Foto
FM rallymovies
ga naar de website: www.fmrallymovies.be
www.fmrallymovies.be
27-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Jonas Langenakens

INTERVIEW: Jonas Langenakens

Jonas Langenakens, de jonge rallypiloot uit Landen die dit jaar voor het eerst in een WRC rijdt gaf een EXCLUSIEF interview voor FM rallymovies.

Jonas is over het algemeen positief over 2011.

"De uitslagen zonder mechanische pech zijn over het algemeen goed. Spijtig dat we soms door mechanische pech mooie plaatsen niet konden verzilveren."

De Haspengouw rally was een vuurdoop voor Langenakens, hij mocht zijn debuut maken in een WRC en dat voor eigen volk in de Haspengouw Rally. Dit werd terug een zeer mooie editie en Jonas wou vooral de auto leren kennen maar ondertussen ook zo goed mogelijk geklasseerd staan.

"Na 3 jaar met de Mitsubishi van Colsoul Rallysport was het voor mij een logische stap vooruit om met een WRC te rijden. Ik wist dat dit geen gemakkelijke stap zou zijn en dit werd wel bevestigd. Bij NCRS kreeg ik de S10 aangeboden maar door omstandigheden mocht ik toch aan de start komen met de Focus '08. Ik ben niet tot het uiterste gegaan met deze wagen want doorvoor leende het parcours zich niet. Je hebt 3 mogelijkheden om de Focus op te zetten om de snelheid enz. te bepalen. Ik reed in de 2e stand om zeker geen brokken te maken en om optimaal te kunnen wennen en leren."

Jonas zal nog 1 rally met de Focus rijden, de TAC rally in Tielt ( op 7 april). 
Daarna stapt hij in de ( voor zijn voorziene ) Subaru S10 van het NCRS - kamp.

"De geruchten dat ik ook nog met de Focus zou rijden in Rallye de Wallonie zijn foutief.
Normaal gezien zal Bernd Casier ermee rijden in deze rally."


Langenakens denkt niet mee te kunnen strijden voor de zege in Tielt maar hoopt toch op een top 5, zo mogelijk ook het podium.

"Rallye de Wallonie staat bij mij toch bovenaan op mijn lievelingslijstje. De sfeer is er altijd goed en de proeven zijn ook prachtig." 

Jonas Langenakens hoopt om dit jaar in de top 3 te kunnen eindigen. 

"Mijn ambitie voor dit jaar is toch de top 3 met daartussen nog enkele uitschieters in de rally's. Zoals bijvoorbeeld mijn 2e plaats in de Haspengouw Rally."

Jonas Langenakens is dus zeer ambitieus voor dit jaar. Hopelijk worden zijn verlangens ook waar.

Je kan Jonas volgen op zijn site: http://www.jonaslangenakens.be/

Hij is ook te zien in deze rallymovies:

 





0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Mathias Viaene
INTERVIEW: Mathias Viaene

Een goeie kerel, een goede auto, grote ambities en een toffe babbel, dit zijn alle ingrediënten die wijzen op Mathias Viaene. Hij wou ook een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.

Voor Viaene was het terug wennen om in een rallyauto te zitten. Hij startte in de Haspengouw Rally met de Subaru S12 van NCRS, de wagen waarmee hij heel het BK zal afwerken.

"Het was al een eindje geleden dat ik nog in een rallywagen reed. En in Landen kon ik mijn ritme terugvinden. We reden geen slechte tijden ondanks het slechte weer en de modderige parcours. Ik kon steeds meer versnellen tot het noodlot toesloeg. Er brak een aandrijfas en we waren genoodzaakt om te stoppen. Blijkt dat dit geen fout is van ons of een fabricagefout. First Motorsport, die verantwoordeljk is voor de onderdelen van de NCRS wagens zou verkeerde onderdelen geleverd hebben. Spijtig, maar rally blijft een mechanische sport."

De TAC rally ziet Viaene helemaal zitten. Hij heeft er een goede parcourskennis en hoopt op een zo goed mogelijk resultaat. Hij zal ook de shakedown rijden om de verloren kilometers van de Haspengouw goed te maken en de wagen volledig op punt te stellen voor het snelle parcours in Tielt.

Rallye de Wallonie valt ook in de smaak bij Mathias.

"De sfeer is er fantastisch en ik won er ook ooit. De proeven zijn er zeer snel en dat is toch wel mijn ding. Ik hoop te kunnen herhalen wat ik in 2000 deed."

Mathias Viaene zal dit jaar de strijd aangaan met de andere WRC piloten in het Belgisch Kampioenschap.

Je kan Mathias volgen via facebook: https://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1579184681

Hij is ook te zien in deze rallymovie:

 






0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
26-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen
Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen

Tommy Reynaert heeft z'n auto zo goed als klaar om naar eigen zeggen terug een jaartje te dieselen.

Samen met z'n vriendin Whitney Ferlatje (die haar debuut als co-pilote zal maken)  zal hij terug rijden met de Ascona. Deze is nog steeds een diesel en is voor dit jaar herspuit.

"Enkel de stickers moeten er nog op en de sponsors en dan is hij helemaal klaar voor dit jaar"
wist Reynaert te zeggen op Facebook.

"De achterkant is met opzet niet vernieuwd, dan moet ik geen spijt hebben moest die beschadigd raken tijdens het schuiven. (en dat zal wel het geval zijn...)" Zei Tommy mij in de RS Moorslede.

En dit is terug het grote doel van Reynaert, hij wil verder werken aan zijn ervaring achter het stuur én ook het publiek amuseren door zowat in elke bocht naar de handrem te grijpen.

We zien Tommy terug in verscheidene rally's dit jaar, zowel van het VAS als enkele rally's in het ASAF.
Hij start in de Monteberg waar ook zijn vriendin haar debuut als co zal maken.

Je kan hen altijd volgen op de site:
http://www.opelrallyloverz.be/index.php
of via facebook: https://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1210674817



0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
25-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Dario Verschaeve

INTERVIEW: Dario Verschaeve

Dario Verschaeve, de man achter DMV racing wou graag een interview geven voor FM rallymovies. Dario nodigde mij uit bij hem thuis, in zijn tuin staan de 2 prachtige BMW’s, de E30 en de E21. De spectaculaire piloot uit Wervik is een zeer perfectionistisch man, hij houdt ervan om z’n auto met glans aan de start te brengen en wil zo de sponsors tevreden stellen. Ook is hij van het principe om veel rally’s op 90% te rijden in plaats van enkele rally’s over de limiet te gaan en uiteindelijk te crashen.  Hij probeert zelf zoveel mogelijk aan de auto’s te werken en natuurlijk ook samen met z’n team.

Dario startte z’n carrière in 2005 samen met z’n nonkel, Marnick Verschaeve en enkele vrienden die mee gingen kijken naar de rally. Marnick Verschaeve was zeker niet onbekend als co in de rally. Hij zat al eerder in het rechterzitje bij Debackere en Lietaer. Maar spijtig genoeg werd de samenwerking tussen Dario en Marnick later stopgezet.

“het was al van vorig jaar een droom van mij om in een historic wagen te rijden omdat ik het gevoel heb op het maximum van de E30 te zitten. Ik behaalde er 1e,2e en 3e plaatsen mee in mijn categorie. Ook omdat ik graag eens in Ieper wou rijden. Bij de keuring van een Fiësta bleek dat dit hetzelfde kostte als een E21 en de keuze was dus snel gemaakt. Ik kocht een E21 en kon die volledig verbouwen naar mijn stijl. De E30 staat ondertussen ook al te koop.”

“Vorig jaar was een minder jaar voor mij. Door de aankoop van de E21 had ik minder budget om dat jaar te rijden. Ik had ook al m’n hoop op Ieper gezet, maar dit viel serieus tegen. In Wervik, mijn thuisrally had ik ook geen geluk. Ik stond heel de rally 1e in mijn klasse met bijna 3 minuten voor maar op de laatste 400m voor de finish kreeg ik mechanische pech en kon dus niet uitrijden. Zeer spijtig want het wil me maar niet lukken eens te winnen hier in Wervik.”

Verschaeve rijdt dit jaar een goedgevuld programma:

Rallysprint Moorslede

Rallysprint Monteberg

ORC Canal Oostrozebeke

Geko Wervik Rally

Geko Ypres Rally

Omloop van Vlaanderen

Short Rally Staden

TBR

Hermicuda Rally Koekelare

 

“ Ik ging eerst nog de TAC rally willen rijden maar doordat de motor van de E21 nog niet aangekomen is kan ik daar niet aan de start staan.”

Dario kijkt vooral uit naar de Geko Wervik Rally, voor hem een thuisrally waarin hij ook dit jaar alles zal proberen om het hoogste schavotje in zijn categorie te bemachtigen.

Ook de Geko Ypres Rally (historic) staat op zijn lievelingslijstje.

“Het is een groots gebeuren en je moet niet “de top” zijn om goed te zijn in deze rally. Er starten zo ongeveer 130 (historic) wagens en daarvan komen er slechts een 30-tal aan. Vorig jaar kon ik mijn ogen niet geloven toen ik 30e eindigde van de 130 waarvan er slechts 33 finishten. Ik hoop om dit jaar minstens even goed te doen en wil met de E21 vooral voor de tijden rijden.”

Dario startte zijn seizoen terug in Moorslede. Het was van augustus geleden dat hij nog had gereden en wou in Moorslede zijn ritme terugvinden. Hij wou eerst wat afwachtend rijden maar na eens rond te gaan op de grote baan maakte hij de klik om enkel nog fun te maken in de auto en ermee te glijden om zo het publiek ook tevreden te stellen. “ Het parcours van Moorslede is toch niet echt mijn ding, moest het omgekeerd verreden worden (zoals enkele jaren geleden) zou ik er 10 seconden af kunnen doen. ’t Is roar mo tis woar!”

“Last but not least, zou ik graag een dankwoordje geven voor mijn hele team, de sponsors en de service. Zonder hen zou ik dit nooit kunnen. Met deze 5 man zijn we een zeer gehecht team waarvan ik altijd al droomde.”

Op 21 april organiseren Dario en z’n team Bal Populair en op 2 juni een grote barbecue en dit allemaal om zijn “droomteam” te steunen.

https://www.facebook.com/#!/events/179288608835411/

https://www.facebook.com/#!/events/274688659246867/

Dario Verschaeve is zeer sympathieke man die veel voor zijn hobby overheeft. We zullen zeker nog veel van hem horen dit jaar en ik wens hem graag veel succes toe!

je kan Dario Verschaeve altijd volgen op zijn site:
www.dmv-racing.com
of op de DMV racing pagina op Facebook: https://www.facebook.com/#!/pages/Dmv-racing-wervik/326372690718555

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovanperä met SMS Ascona in TAC
Rovanperä met SMS Ascona in TAC

Harry Rovanperä zal in op 7 april terug naar België komen. De Fin die vroeger actief was in het WRC zakt af naar West-Vlaanderen, welbepaald Roeselare voor de TAC rally.

Door de afwezigheid van Stephan Vankemmel kwam het zitje in de Ascona A van het SMS team vrij en Rovanperä werd meteen gebeld. Die stemde in en komt zo aan de start.

“Tijdens de shakedown zullen Harri en Risto reeds aanwezig zijn en zullen van de gelegenheid gebruik maken om de Opel Ascona A al eens aan de tand te voelen. Het zou een hele ervaring kunnen zijn om eens naast Harri de shakedown te kunnen rijden …” wordt vermeldt op de site van het SMS team.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
23-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.crash Danny Snobeck met C4 in Touquet
Crash Danny Snobeck met C4 in Touquet



0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
20-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Alexandre Romain
INTERVIEW: Alexandre Romain

Alexandre Romain, de man die vorig jaar in de 2e Citroën C4 zat wou een interview
geven voor FM rallymovies. Omdat hij Franstalig is, heb ik dit artikel dan ook tweetalig geschreven.

Alexandre Romain:

Ik kijk teleurgesteld én fier terug op 2011, het was mijn 1e jaar in WRC en dit met een topwagen. Ik heb kunnen proeven wat het is om mee te strijden voor de titel maar het budgettekort stak een stokje voor mijn droom.

Het hele jaar bleef ik gepaard met dit budgettekort, en zeker als je dit vergelijkt met Pieter Tsjoen.
Een goede som geld bied je veel meer mogelijkheden om voor een rally de wagen,de banden,het parcours,..te testen en om zo dus comfortabel aan een rally te kunnen starten. Hiervan heb ik dus weinig kunnen profiteren. Ik miste in vergelijking met Tsjoen ook heel wat ervaring. Het was mijn eerste jaar met een WRC wagen dus kreeg ik heel wat op een korte tijd om te leren. 

Maar ik ben ook trots, trots omdat ik het hele jaar heb kunnen strijden voor de titel, ook in mijn moeilijke omstandigheden. Ik heb steeds een groot gevecht kunnen aangaan met Tsjoen, toch wel één van de beste rallypiloten in België. Dit bewees hij zowel thuis als in het buitenland. Hij rijdt al 10 jaar met een WRC en heeft dus veel ervaring in het omgaan met de wagen op welk parcours, welke rally dan ook.
Zij die denken dat Pieter Tsjoen wint omdat hij één van de beste wagens heeft en veel kan testen zijn mis, ja, hij is steeds heel snel maar zonder zoveel ervaring kan je niet alles uit zo'n C4 halen.

Tot nu toe is er nog niets zeker voor dit jaar. Ik wou vorig jaar niet terug in een kleinere klasse rijden, maar ook niet 2 à 3 rally's. Vandaar heb ik zoveel mogelijk bijeen gespaard om dan heel het jaar te kunnen rijden. Ookal was het dan moeilijk om me op elke rally volledig te kunnen concentreren want daar kom zeer veel bij kijken. Dit jaar krijg ik daar de naschok van, de economische situatie staat me niet toe budgetten te vinden om terug een jaar met een WRC in goede omstandigheden ( testen,banden, enz,...) te rijden.
Het is mogelijk dat ik niet rijdt in 2012, dit is zeer jammer, vooral omdat ik zou kunnen genieten van wat ik geleerd heb in 2011.

Dan is het voor mij al uitkijken naar 2013, ik zou heel graag terug het volledige Belgisch Kampioenschap rijden. Dit wel met een WRC!

Ik zou graag de mensen die me steunden en interesse in mij toonden in 2011 en nu nog steeds, heel erg bedanken! Het is zeer fijn om te weten dat er langs de weg mensen zijn die je naar de finish leiden.

---

- Comments est-ce que vous regardez arrière 2011?

Je suis très déçu et fier pour 2011. Déçu car nous aurions réellement pu jouer le titre. Si nous avions eu plus de budget, nous aurions pu faire quelques séances d’essais avant les rallyes, ce qui aurait permis de mieux comprendre les réglages et d’arriver sur les rallyes en étant à chaque fois le plus à l’aise possible, avec plus de moyen, nous aurions aussi pu faire des choix de pneus sans considération budgétaire et cela joue un rôle non négligeable. Avec un peu plus de réussite et d’intelligence de course, les choses auraient aussi pu être différente, il m’a manqué de l’expérience, je découvrais beaucoup de choses en même temps. La dernière chose qui nous a manqué est tout ce qui tourne autour de l’organisation et le suivi, nous n’avions pas d’équipe et nous n’étions pas entouré sur les rallyes, il nous manquait cela car ça permet d’être plus serein et ne pas devoir se préoccuper de certaines choses qui sont toutefois importante (position en course, trc, boissons et nourritures, conseils, etc…)

Fier car je me suis battu avec Pieter qui est un des meilleurs pilotes Belge, il l’a prouvé depuis déjà longtemps, que ce soit chez nous ou à l’étranger. il a une expérience de plus de 10 saisons en wrc et il connaît donc parfaitement chaque rallye et les voitures wrc. J’ai réussi parfois à faire des temps aussi bon ou meilleur pour ma première saison à ce niveau et ça j’en suis tout de même fier. Ceux qui pensent que Pieter gagne car il a la meilleur voiture ont tord, c’est vrai qu’il a toujours une des meilleures voitures et peut se permettre essais et etc…mais il est tout de même très rapide car son expérience est imbattable.

- Que est-ce que vous avez appris d'une année avec le C4

Que le rallye est un ensemble de chose, et que si on veut que ça marche il faut réunir tous les éléments au même moment, c’est ça qui est aussi très difficile. Pour le pilotage, je pense m’être assez vite adapté, mais il est évident que je serais plus rapide maintenant qu’en 2011, ça c’est l’expérience.


 - Vous allez rouler en 2012?

Pour le moment, il n’y a rien de certain pour 2012. Je n’avais pas très envie de rouler dans une plus petite catégorie qu’en 2011, et je n’avais non plus envie de me lancer pour 2 ou 3 courses. Mes occupations professionnelles sont importantes et me prennent beaucoup de temps (raison pour laquelle en 2011 il m’était déjà difficile d’être bien concentré sur chaque course et sa préparation), et la situation économique ne m’a pas permis de trouver des budgets suffisant pour pouvoir faire le championnat en wrc dans des bonnes conditions (test, pneus, etc, etc…). Il est possible que je ne roule pas en 2012, cela est très dommage car je n’aurai pas pu profiter de ce que j’ai appris en 2011.

- Quoi sont vos projets pour 2013?

J’aimerais revenir en wrc !

- Si vous avez encore des choses que vous voulez dire...

Merci pour l’intérêt que certains ont envers moi.


zij die nog willen nagenieten van een Romain in 2011:
http://www.youtube.com/watch?v=Yev6w8ZG1kY

merci Alexandre!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede historic
RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede historic

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede moderne
RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede moderne

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
19-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brunson wint Le Touquet

Brunson wint Le Touquet

De Rallye du Touquet bleef spannend tot in de laatste meters met het duel tussen Eric Brunson en Jean-Marie Cuoq. Uiteindelijk was het Brunson die na een betere bandenkeuze voor de laatste proeven aan het langste eind trok en zijn derde overwinning behaalde met de Subaru Impreza WRC 12 van First voor de Ford Focus RS WRC08.

Nadat hij op vrijdag meer dan anderhalve minuut verloren had door een kapotte transmissie zorgde Freddy Loix voor een waar spektakel met zijn Peugeot 207 S2000 en snoepte hij in de laatste proef nog de overwinning bij de Super2000’s en de 5e plaats algemeen af van Cédric Robert.

Bij de Trophée Citroën zorgde de tweede dag voor heel wat brokken. Kevin Demaerschalk lag na de eerste etappe uitstekend derde achter Quentin Gilbert et Mathieu Arzeno maar ging in de fout op de openingsproef op zaterdag en ging overkop. De piloot van het RACB National Team werd in de laatste proef nog geïmiteerd door de leider Quentin Gilbert die ook zijn DS3 vernielde. De overwinning ging uiteindelijk naar Mathieu Arzeno en onze landgenoot Renaud Jamoul. Cédric Cherain kreeg op vrijdag af te rekenen met problemen met de bezinepomp en moest zich tevreden stellen met de 5e plaats.

Kris Princen eindigde op de 11e plaats, op de hielen van de winnaar van de Trophée Citroën en eerste in de Challenge Renault Sport met zijn Clio R3.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
18-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSLAG: RS Moorslede
VERSLAG: RS Moorslede

Geen WRC bovenaan het podium in de Rallysprint van Moorslede wel de Porsche van Tim Van Parijs. Op papier waren de achtertrekkers kansloos tegen de snellere 4x4 WRC's. Afgelopen nacht had het immers stevig geregend en het parcours was heel vettig, en deze middag viellen ook nog eens hagelstenen boven Moorslede...

Het was echter Tim Van Parijs die de eerste 2 scratches noteerde in deze rallysprint. Lietaer maakte in de tweede ronde een fout die hem 26 seconden kostte.... Van Parijs koos voor de chrono's in plaats van het spektakel en dat werd aan de finish beloond. Al kwam Lietaer tijdens de laatste 2 rondes wel heel sterk opzetten. Hij noteerde 2 maal de scratch en reed in de laatste ronde de snelste tijd van de dag, maar hij bleef op iets meer dan 4 seconden van de groen-blauwe Porsche verwijderd.

Achter van Parijs en Lietaer werd er stevig gereden voor de overige ere-plaatsen. Thuisrijder Andy Lefevere werd derde voor een verrassende Kurt Rigole in de Lancer EVO X, Bert Cornelis sloot de top 5 af net voor Filip Pyck. Deze laatste debuteerde in Moorslede met zijn Lancer EVO 9 en stond na 2 proeven zelfs even op een derde plaats algemeen.

De top 10 werd volledig gemaakt door thuisrijder Bert Coene, WRC-debutant Ruben Maes, de Nederlander Han Hoedervangers en Vincent Vermeeren die met de 10de plaats ook de snelste was in divisie 1-2. Van de favorieten moest Geert Beauprez met de Subaru Impreza WRC S5 al na 1 ronde de strijd staken.

Buiten de top 10 werd er door Heuninck (C2 R2 Max), Debackere (DS3) en Dolfen (Clio Kit Car) stevig gestreden om de officieuze F2 zege. Debackere was de snelste in de openingsronde, maar Heuninck nam al snel die leiderspositie over en kon deze ook verzilveren met een 11de plaats algemeen voor Melissa Debackere die maar nipt Steven Dolfen kon achter zich houden.

In divisie 1-2 stond geen maat op Vincent Vermeeren. Hij reed een vier op vier en won overtuigend op T' Joens en Lynneel.

De snelste in de openingsronde bij de Historic was verrassend CreGroup zaakvoerder Carl Lagae. Echter vanaf de tweede doortocht kwam Chris Debyser sterk opzetten. Lagae kon nog de beste tijd noteren op de derde doortocht maar het was Debyser (MKII) die met de bloemen ging lopen voor Eric Qvick (Trans Europe) en Carl Lagae (MKII). Al kreeg deze laatste nog de hete adem van Tobi Vandeberghe te voelen, de ex-scooter-racer strandde op minder dan 1 seconde van de derde plaats.

Filmpjes zullen wellicht te zien zijn via het YOUTUBE kanaal!!!

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
16-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al 74 inschrijvingen voor TAC rally
Al 74 inschrijvingen voor de TAC rally

De inschrijvingen voor de TAC Rally, verreden op 7 april 2012, zijn natuurlijk nog lang niet afgesloten. Toch staat het nu al vast dat het servicepark in Tielt op paaszaterdag uit zijn voegen zal barsten, want op dit moment zijn er al 74 teams ingeschreven.

Een blik op de voorlopige inschrijvingen levert alvast enkele interessante namen op. Zo zal de Nederlander Ferdi Biesheuvel met zijn Subaru Impreza WRC S7 van start gaan. Nog een WRC-piloot om in het oog te houden is Sébastien Sturbois, die voor de eerste keer met zijn Corolla WRC de verplaatsing naar West-Vlaanderen maakt, na een mooi nationaal debuut met de Toyota in de East Belgian Rally 2011. Andere WRC zijn er voor Pieter Tsjoen (Citroën C4 WRC), Jonas Langenakens (wellicht met de Ford Focus WRCà, Mathias Viaene (Subaru Impreza WRC S12), David Bonjean (Peugeot 307 WRC) terwijl we Paul Lietaer ook zeker verwachten met de Impreza WRC S6 en Patrick Snijers natuurlijk zijn Mini JCW WRC aan de start zal brengen.

Andere opvallende namen zijn Jean-Luc Berleur, die zijn comeback maakt, Polle Geusens die de overstap maakt naar een Citroën C2-R2. De S2000 zal ook boeiend worden met Vincent Verschueren en Tuur Vanden Abeele in de VW Polo's S2000, Philippe Cracco (Peugeot 207 S2000) en natuurlijk ook Freddy Loix in de Peugeot 207 S2000 in de kleuren van BFO...

De populariteit van de Historics blijft onmiskenbaar. Onder de 47 teams (30 inschrijvingen voor het Criterium) die zich in hebben geschreven voor de rally, zijn er 20 teams die starten in Historic, waaronder Rainer Hermann met zijn snelle Opel Ascona en Gino Dupont met een exclusieve Austin Healey Sprite MKIV.

Meer info: www.tacrally.be.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soenens toch niet in Moorslede
Soenens toch niet in Moorslede

Wim Soenens zal toch niet kunnen starten in de Rallysprint Moorslede die zondag van start gaat.

"Totaal onverwacht moet ik voor zaken naar China. Ik kreeg een aanbod om een groot lot goederen te kopen, het zijn goederen die klaar staat voor een klant in Europa die ze door de crisis niet kan betalen.
Dit is ideaal voor Qualitystocklots, ik wil deze deal niet laten schieten! Ik reken nu op Ruben Maes en Geert Beauprez om de kleuren van NCRS te verdedigen."
 
Aldus Wim Soenens.

Hierdoor zullen er dus 3 in plaats van 4 WRC wagens aan de start komen.


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swaanen met NCRS Focus '08 en 207 S2000

Swaanen met NCRS Focus '08 en 207 S2000.

Het NCRS team krijgt ook voet aan wal buiten onze landsgrenzen. Jeroen Swaanen, Nederlands Rally Kampioen in 2011, zal dit jaar een beroep doen op de NCRS Ford Focus WRC '08 van NCRS.

Swaanen vorig jaar nog actief met een Subaru Impreza WRC S14 moest noodgedwongen op zoek naar een andere wagen. De S14 waarmee hij reed werd in het tussenseizoen verkocht en zo kwam de Nederlander bij de ex-Tsjoen Ford Focus WRC'08 van NCRS terecht. Het seizoen van Swaanen zal starten met de Sulingerland Rally, hier mogen echter geen WRC's starten. In deze rally zal Swaanen de NCRS Peugeot 207 Super 2000 besturen, de Focus maakt zijn Nederlands debuut tijdens de ELE Rally.

Swaanen mist wel de 2 eerste wedstrijden van het kampioenschap, de Tank S Rally in Emmeloord en de Rallye de Wallonie... Waarschijnlijk zal Jonas Langenakens met deze wagen rijden in de Rallye de Wallonie!

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
15-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Freddy Loix vol vertrouwen naar Le Touquet

Freddy Loix vol vertrouwen naar Le Touquet

Enkele uren voor de start van de verkenningen voor de Rallye du Touquet, hebben Freddy Loix en Lara Vanneste een testsessie afgewerkt met de Peugeot 207 Super 2000 waarmee ze dit seizoen de kleuren van hun partner BFO zullen verdedigen.
Team 2C Compétition had voor de gelegenheid een testparcours uitgestippeld in de buurt van Thiers in de Auvergne. Daar kon Freddy Loix zijn eerste meters maken met zijn nieuwe wagen om de ideale set-up te vinden voor zijn rijstijl. Freddy was vol vertrouwen na deze testsessie:
“Het is heel goed verlopen. Ik vond snel het goede gevoel terug van toen ik met de 207 S2000 in het IRC actief was. Maar, de technische evolutie van de wagen sinds 2009 is indrukwekkend! We hebben verschillende bandentypes getest in het vooruitzicht van wisselende weersomstandigheden in Le Touquet. Met elk bandentype vonden we een efficiënte afstelling die me vertrouwen geeft. Ik zal dit weekend het parcours van de Rallye du Touquet ontdekken. Het zal een serieuze uitdaging zijn om vooraan mee te draaien. Ik ben blij dat deze openingsmanche van het Frans kampioenschap dicht bij de Belgische grens verreden wordt, niet enkel voor mijn partner BFO, maar vooral ook voor mijn supporters, die talrijk van de partij zullen zijn om ons aan te moedigen.”

Freddy Loix vol vertrouwen naar Le Touquet.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeschouwing RS Moorslede 2012
Voorbeschouwing RS Moorslede 2012

Dankzij de Koninklijke Automobielclub Midden-Vlaanderen en werkgroep de Pompeschitter Dadizele
zal aanstaande zondag 18 maart voor de 11e maal de Rallysprint Moorslede starten!

Prachtig startveld

Vorig jaar, op de 10e editie, kon men dé topwagen van het jaar met aan het stuur
dé Belgisch Kampioen 2011, Pieter Tsjoen met z'n C4 WRC aan de start krijgen.
Dit jaar is dit hen spijtig genoeg niet gelukt maar we kunnen zeker niet klagen over
het bomvolle en superieure startveld.

Moderne wagens

Er komen 4 WRC's aan te de start, allemaal Subaru's met name de S10 van Wim Soenens,
de S9 van Ruben Maes tevens ook uit het NCRS kamp. Vervolgens de S6 van Paul Lietaer
waarmee hij onlangs de Routes du Nord won. De laatste WRC is voor Geert Beauprez, beter
bekend als "de buze", hij start in een Subaru S5.

Naast het WRC veld kunnen we ook genieten van een aantal group N wagens zoals de Evo X
van streekpiloot Bert Coene die wil gaan voor een top 5.
Ook Rigole, Hoendervangers, Pyck, Beyne en Vermeeren komen aan de start met een Evo.

Tot slot hebben we dan ook nog de F2 wagens van Steven Dolfen (Clio Kit Car),
Geoffrey Vander Schelden ( DS3) en Victorien Heuninck (C2).

Ook is Timothy Van Parijs terug met z'n Porsche GT3.
Hij zal kunnen strijden tegen de andere achterwielaangedreven BMW's van
Lefevere, Braeckevelt, Bossu en De Busschere.

Historics

Na al dat moderne geweld zullen ook de Historics van start gaan, het moet niet gezegd
worden dat daar ook een felle strijd voor de overwinning zal uitgevochten worden!
Geert Vandoorne gaat als eerste over KP, gevolgd door Wim Decock met z'n Porsche 911
van het G&V team.

Bijkomende informatie

Het parcours is ten opzichte van vorig jaar niet gewijzigd.
De genummerde startlijst vind je via deze link: http://www.omloopvanvlaanderen.be/uploadovv/genummerde%20deelnemerslijst%202012.pdf

Timing:

Zaterdag: Vanaf 14u is er technische controle

Zondag:
8.30u : start eerste KP
11u: start tweede KP
13.30u start derde KP
16u start vierde KP
18u: podium
Er zal bij de moderne ‘in omgekeerde volgorde’ gestart.
De snelste wagens gaan laatst over de KP. Daaropvolgend de snelste Historic.

Inkomkaarten en programma's zijn te verkrijgen in café de Pompeschitter in Dadizele
aan €10. Daarbij is ook het servicepark gelegen.

Oproep van de organisatie

De organsiatie doet een warme oproep om iedereen zich als een
respectvol rallytoeschouwer zou gedragen:
"Respecteer de entreeposten, de stewards en baanposten, de bewoners,
eigendommen van bewoners,….
Als dit ook allemaal vlot verloopt is dat een garantie voor een volgende editie.
Draag veiligheid hoog in het vaandel, respecteer de 10 meter zones.
Als echte rallyliefhebbers moeten we het voorbeeld tonen hoe het wel
moet aan de mensen die maar
sporadisch naar de rally komen zien. En denk eraan : de veiligheid begint altijd bij uzelf.
Laat ons dit weekend er met zijn allen een gezellige wedstrijd van maken en een voorbeeld
zijn voor anderen."
Aldus Marnik Malengier.

Het weer

Er wordt regenweer verwacht in Moorslede dus zal het schuiven worden! De piloot die het meest
spektakel geeft wordt beloond aan de hand van de spektakelprijs!









0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genummerde startlijst RS Moorslede 2012

Genummerde startlijst RS Moorslede 2012

De genummerde starlijst van de Rallysprint in Moorslede is online gezet!

Traditioneelgetrouw starten eerst de kleinere wagens met daarna de topfavorieten. Hierna volgen de Historics met daar eerst de topfavorieten om dan te eindigen met de kleinere wagens.

http://www.omloopvanvlaanderen.be/uploadovv/genummerde%20deelnemerslijst%202012.pdf

De rallysprint Moorslede vindt plaats op zondag 18 maart!

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
14-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste info Geko 12 uren van Wervik 2012 bekend!

Eerste info Geko 12 uren van Wervik 2012 bekend!

De leden en het bestuur van Scuderia Vervica zijn trots u hun rally van 2012 kort voor te stellen. De rally van Wervik zal in 2012 100 kilometer klassementsproef en 100 kilometer verbinding tellen en zo ook de goedkoopste zijn van de laatste jaren.

De drie proeven worden elk vijf maal gereden, twee proeven zijn hertekend. "Kp Geluwe krijgt een nieuw einde daar we van de gemeente Zonnebeke niet meer over hun grondgebied mogen, en dit in een verkiezingsjaar voor een gemeente met veel rally minnende mensen. Kp Kruiseke blijft het zelfde maar kp Wervik zal een schow-proef worden daar wij hem moesten hertekenen door een zelfstandige langs het parkoer die wij niet in zijn werkzaamheden willen storen." zo wist voorzitter Filiep Forrest te vertellen. "Wij hebben ook nog een leuke prijs die we schenken als de winnaar eindelijk eens iemand is die niet in West Vlaanderen woont."

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
11-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neuville snelste op kp 21 in Mexico!
Neuville snelste op kp 21 in Mexico!

Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul hebben hun eerste scratch in het WRC op zak!

Neuville, die eerst pech kende en dan vandaag als 1e over de baan moest ging op kp 21 volledig
flat out. Waar de anderen hun banden wilden sparen voor de laatste kp's, ging Neuville tot het uiterste.

De jonge belg haalt zo zijn eerste besttijd in het WRC met het Junior Citroën Team.

Neuville startte zeer goed aan deze 3e manche van het WRC, hij stond na 5 kp's op een 4e plaats
tot op kp5 een toeschouwer een steen gooide, de voorruit van Neuville liep schade op en wat later
kwam hij ook nog een overstekende hond tegen.

Als veiligheid werd kp5 geanulleerd en dus geen 2x verreden.

Die zou Neuville toch niet meer tegenkomen want op kp6 brak zijn wiel af door een steen op de baan.
Neuville kon de volgende dag echter terug starten.

Er zijn nu nog enkele kp's af te leggen waaronder de Powerstage. Wie weet kan "onze" Neuville
hier nog eens alles uit de kast halen.


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
10-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lara Vanneste nieuwe co van Loix
Lara Vanneste nieuwe co van Loix

Toen vorige week het programma van Freddy Loix voor 2012 werd aangekondigd, werd met geen woord gerept over de copiloot die de nota's zou lezen in de BFO Peugeot 207 Super 2000. Ondertussen zijn de onderhandelingen afgerond en heeft Freddy Loix gekozen voor Lara Vanneste. Voor de 22-jarige copilote uit Roeselare is deze keuze een bevestiging van haar talent als navigatrice.

De keuze voor Lara Vanneste werd door Freddy Loix gemaakt. "Ik kies altijd zelf wie mijn copiloot wordt, want we moeten als team kunnen presteren. Vorig jaar heb ik Lara gevraagd voor een testsessie met het oog op de Barum Rally in Tsjechië. Het viel me op dat Lara toen onmiddellijk, bij de eerste run op snelheid over het testparcours, het juiste ritme en de perfecte intonatie te pakken had, hoewel mijn notasysteem volgens veel copiloten niet zo eenvoudig is. Ze heeft gewoon het talent en de feeling. Daarna hebben we nog twee dagen samen getest voor Ieper en daar werd mijn indruk bevestigd. Ik heb dan ook niet getwijfeld om haar aan te raden bij Pieter Tsjoen, die samen met Lara de Geko Ypres Rally reed. In Hongarije heb ik nog een beroep op haar gedaan als ouvreur en weer was haar werk uitstekend. Ik ben er zeker van dat Lara een goede keuze is. Ze is gisteren amper 22 jaar geworden, maar ze heeft al een pak ervaring."

Lara Vanneste begon op haar 18de als copilote. Ze begon haar carrière meteen in een WRC naast Melissa Debackere, waarna ze internationaal van zich deed spreken samen met Kevin Abbring. Samen wonnen ze de categorie Super 2000 in de Wales Rally GB en de Rally van Monte-Carlo, twee manches van het Wereldkampioenschap.
Ook Lara kijkt bijzonder gemotiveerd en enthousiast uit naar het programma samen met Freddy Loix in het Frans rallykampioenschap in een Peugeot 207 S2000 van 2C Compétition."

Ik ben al enkele jaren actief in het Frans kampioenschap, maar dan op onverhard. Ik ben ingeburgerd in de Franse rallysport. Het team 2C Compétition is een absoluut topteam. Ik bezocht het team vorig jaar, toen ik samen met de Franse piloot Paul Chieusse een aantal wisselstukken ging ophalen. Ook voor Ieper werkten we in zekere zin samen, want de motor in de Peugeot 207 S2000 die Pieter Tsjoen bestuurde, werd gehuurd bij 2C Compétition. Kortom, ik ben ervan overtuigd dat onze Peugeot competitief zal zijn. Met Freddy Loix klikte het vanaf die eerste test in Tsjechië. Ik hou van notasystemen waar je een zekere verbinding kan maken tussen de woorden, zodat je een bepaald ritme kan leggen in de nota's. Daarom lees ik heel graag nota's in het Frans, want daar zit gewoon muziek in. Bij notasystemen in het Nederlands zie je dat zelden, maar het systeem van Freddy heeft wel combinaties die als muziek in de oren klinken. Daarom pakte ik het systeem makkelijk op en vond ik meteen het goede ritme. Dat Freddy Loix me zijn vertrouwen schenkt is een enorme blijk van waardering. Ik ben ervan overtuigd dat we samen in bepaalde manches van het Frans kampioenschap voor de algemene overwinning kunnen strijden, zelfs tegen de krachtigere WRC's."

Zowel voor Freddy Loix als voor Lara Vanneste wordt het een kennismaking met het Kampioenschap van Frankrijk op Asfalt. Een uitdaging van formaat, maar ook de ideale voorbereiding met het oog op de Geko Ypres Rally.

"Voor mij speelde dat absoluut een belangrijke rol in de keuze van ons programma. Acht rally's in het hoogstaand Frans kampioenschap, waarin Super 2000's een belangrijke rol spelen, aangevuld met twee wedstrijden in België, waaronder Ieper: ik ben blij met dit programma. Ik zal perfect in het ritme zitten om opnieuw mee te strijden voor de overwinning in Ieper, bovendien met een competitieve wagen die ik tegen dan perfect zal kennen."

De eerste wedstrijd van Freddy Loix en Lara Vanneste met de BFO Peugeot 207 S2000 wordt de Rallye du Touquet op 16 en 17 maart.

Freddy Loix kiest Lara Vanneste als copilote

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)


Foto

FM rallymovies


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs