Na een lange winter en een grote verandering zal het Boezings Rally Team met als piloot Rudi Dekimpe en co Geert Seys starten in de TAC rally. Dit echter niet met de witte Ascona maar met een knalgele Opel Kadett GTE van TT Autosport.
"Dit wordt onze allereerste deelname in Tielt. We hebben dan ook de 'You-Tube'-filmpjes van de parcours al enkele malen aandachtig bekeken. Het wordt meteen ook de eerste kennismaking met de nieuwe wagen : de Opel Kadett GTE van TT autosport. Het zal zeker aanpassen worden de eerste kilometers. Maar we zijn ervan overtuigd om ook met deze wagen side-ways te gaan. En dat dit hiervoor een geschikte wagen is, dat hebben we al meermaals gezien. Het wordt wat aanpassen voor iedereen. Geen witte of oranje Ascona voor het Boezings rally team, maar een gele Kadett, met onze trouwe sponsors erop." Aldus het Boezings Rally Team.
Dekimpe - Seys starten in de TAC met nummer 66 maar wees gerust, ze zullen zeker niet onopgemerkt voorbijkomen!
Albert en Pauwels onder de indruk over Fast Freddy
Albert en Pauwels onder de indruk over Fast Freddy
Rally en veldrijden, het zijn twee echte volkssporten. De rallyfans staan, net zoals de wielerliefhebbers, in weer en wind in de velden om de passages van hun idolen te volgen. En de piloten gaan tot het uiterste in hun confrontatie met de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Daarom was de ontmoeting tussen de Belgisch tenoren van beide sporten erg boeiend. Freddy Loix nam tijdens de shakedown voor de TAC Rally, vanavond de Wereldkampioen Niels Albert en de winnaar van de Wereldbeker Kevin Pauwels mee voor een ritje in de Peugeot 207 Super 2000.
De interesse van beide renners voor de rallysport was verrassend. Voor de testrit stelde Niels Albert heel wat vragen aan Lara Vanneste, de copilote van Freddy Loix. Toen het over de topsnelheid van de 207 S2000 ging, werd het even stil
Het was al donker toen Niels Albert in het rechterkuipje werd ingesnoerd in het veiligheidsharnas. Na de run van 5 km was de renner van BKCP erg enthousiast: Ongelofelijk. Ik heb van bij de start tot de finish genoten. Op een bepaald moment, toen recht voor ons een huis op dook in de lichtbundel van de verstralers, dacht ik gaat die nu niet remmen, maar Freddy schakelde nog een tandje bij om een snelle waaier in zesde te nemen. Indrukwekkend. Ik vond het ook fantastisch om te zien hoe de rallyfans in het donker voor ons stonden te supporteren. Echt, dit was een unieke belevenis. Alle respect voor Freddy Loix en Lara Vanneste!
Ook Kevin Pauwels ging met veel plezier in op de uitnodiging van BFO om met Freddy Loix mee te rijden: Ik voelde me helemaal niet nerveus naast Freddy. Voor een belangrijke veldrit heb ik veel meer zenuwen. Ik had ooit al eens op circuit meegereden met Anthony Kumpen, net zoals Niels, maar dit is veel indrukwekkender. De snelheid op die smalle baantjes kan je pas inschatten als je het hebt meegemaakt. Ik heb ervan genoten.
Zaterdag zal Freddy Loix in de TAC Rally natuurlijk wel genavigeerd worden door Lara Vanneste, want de twee veldrijders vergaten wel de notes te lezen
Vincent Verschueren is dit jaar piloot bij het team van GoDrive. Hij rijdt een goedgevuld programma met de Volkswagen Polo S2000. Hij wou een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.
Verschueren is tevreden over 2011 want ondanks een beperkt budget heeft hij toch veel rally's in het ASAF kunnen rijden. Voor de Geko Ypres Rally koos hij voor een Fiesta. Een keuze waarmee hij ook zeer tevreden is. Zijn beste prestatie in 2011 was ongetwijfeld de overwinning in de TBR.
"Ik had na 3 jaar na elkaar aan de leiding te liggen in de omloop en steeds uit te vallen eindelijk eens een overwinning in Roeselare."
Ook zijn seizoen startte in de Haspengouw Rally. Hij is uitermate tevreden met zijn mooi plaats daar ( 3e algemeen) mede door het uitvallen van Snijers. Een betere plaats zal moeilijk worden denkt hij.
" Maar ik ben voorzichtig, de start van 2010 was ook veelbelovend met de subaru maar is uiteindelijk in niets verlopen..."
Ook de wagen is echt iets voor Verschueren. De aanpassingen verlopen goed maar hij moet nog veel leren van de wagen. Dit zal hij kunnen doen gedurende het hele jaar want zijn programma is het hele BK met de Polo.
Vincent kijkt vooral uit naar het einde van het jaar. De Condroz is zijn favoriete rally.
Verschueren start ook in de TAC rally op 7 april. Hij gaat als 9e over de baan met zijn Polo. We wensen hem veel succes en een leerrijk seizoen!
Dit weekend zal het terug druk worden in de streek rond Tielt. Alles wordt klaargestoomd voor de TAC rally. Deze zal zeker niet onopgemerkt passeren in het BFO BRC klassement want er zijn heel wat piloten die grote kans maken om dé favoriet, Pieter Tsjoen te kloppen.
91 deelnemers in het Nationaal gebeuren en daar nog eens 51 bij van het Criterium, een groot maar vooral smakend deelnemersveld.
De te kloppen man is uiteraard winnaar van vorig jaar Pieter Tsjoen met zijn C4. Hij wil deze TAC zeker nog op zijn lijstje met overwinningen zien staan en zal daar dan ook alles aan doen. Al zou hij toch sterke concurrentie kunnen krijgen van Snijers, hij won ook al op de Tieltse wegen en deze zijn net wat de MINI nodig heeft. Door het mindere vermogen van de MINI zou hij, tot tegenstelling van de Haspengouw rally wel eens wat meer kunnen Tsjoen bijhouden ( of inhalen...). Dit zijn natuurlijk niet de enigen die kans maken op de zege, Jonas Langenakens (Focus '08), Mathias Viaene (Subaru S12) en Freddy Loix zullen ook van de partij zijn. Loix, die zorgt voor het debuut van de Peugeot 207 S2000 met nieuwe revolutie, is steeds ook een grote rivaal voor de WRC's. Verder denken we ook nog aan Paul Lietaer (Subaru S6), David Bonjean ( Peugeot 307), Bert Cornelis (Subaru Impereza) en Sturbois (Toyota Corolla WRC).
Ook de 2 GoDrive Polo's zullen van de partij zijn. Tuur Vanden Abeele en Vincent Verschueren hopen beiden verder te zetten waarmee ze in de Haspengouw gestart zijn.
In groep N (klasse 3) zullen Colsoul (EVO X) en De Cecco (EVO 9) het moeten opnemen tegen enkele lokale specialisten. Bert Coene, maar ook Rigole (EVO X), Van Campenhoudt (Subaru Impreza) en Barbier (EVO IX) willen scoren in eigen provincie. In de GT klasse vinden we de Porsche van Van Parijs terug, hij staat tegenover de Z4 van Kenis en de groep M BMW's van Lefevere,Van Woensel, Braeckevelt en Bossu.
Bij de voortrekkers krijgt Geoffrey Vander Schelden met zijn DS3 opnieuw weerwerk van Steve Vanbellingen (Clio). Enkele jongeren komen in Tielt hun seizoen voorbereiden, zoals Guillaume Dilley, Polle Geusens en Eric Haccourt met hun Citroën C2-R2. Voor hen zijn de drie Fiesta's R2 van Maertens, Pittellioen en Depuydt mooie referenties.
Ook in de Historic wedstrijd zullen de kampioenschaprijders moeten afrekenen met de lokale specialisten, en dan denken we meteen aan Didier Vanwijnsberghe. De autohandelaar is favoriet en mag het opnemen tegen Debyser (Escort MKII), Vandoorne (Escort MKI), Maes (Porsche), Janssens (Porsche), Deveux (Escort), Monnens (Sierra), Bruneel (Trans Europe) en ex-wereldkampioen Harri Rovanperra in de SMS Opel Ascona. Bovendien is de Historic bijzonder sterk bezet in Tielt met 35 deelnemers!
In het Criterium zullen er 51 wagens van start gaan met als topfavorieten Cools,Pyck en Renkin. Maar ook de BMW's zullen in goede omstandigheden meekunnen met deze Lancer's.
Het parcours is licht gewijzigd, al krijgen de deelnemers terug de alomgekende 4 kp's voorgeschoteld. Schuiferskapelle,Ondank,Poelberg en Oosthoek. De Poelberg, het parcours die langs de bekende molen passeert zal dit jaar in omgekeerde richting worden verreden. Voor een goede verbinding zijn dus Poelberg en Oosthoek verwisseld van plaats. Poelberg is voortaan de 3e rit en Oosthoek de 4e. Deze 4 kp's moeten telkens in verreden worden in 4 lussen. ( dus 4x4= 16 kp's). De start wordt gegeven omstreeks 8 uur.
Het rallycentrum ligt in en rond de Europahallen in hartje Tielt. Daar kunt u het servicepark gaan bekijken alsook het podium. De inkomkaarten (15) en programmaboekje zullen ook daar te koop zijn.
De standen en tijden kunt u LIVE volgen via www.tac-results.be of via de radio 105.8 FM.
De shakedown wordt verreden op kp de Ratte op woensdag 4 april van 19u tot 22u. Ook hier zullen rallymovies van te zien zijn met dank aan Tommy Reynaert.
Stéveny, die we de laatste tijd vooral aan het werk konden zien in het BTCS zal in Wallonie zijn come back maken.
Philippe wil meestrijden voor de zege. Dat is duidelijk. Hij zal aan de start staan met de Citroën C4 WRC van PH sport (ex-Romain).
Dit zal, als we hem mogen geloven niet de enige rally zijn waar we hem aan de start zullen zien staan...
Voor de Rallye de Wallonie wordt ik onder meer gesteund door lokale partners en BUY WAY, verheugt Philippe zich, die beroep zal doen op een copiloot die al ervaring heeft met de C4 WRC. En in functie het resultaat is het mogelijk dat ik nog een andere wedstrijd afwerk met de C4. Ik heb redelijk veel klanten in de streek van Hoei Aldus Stéveny.
Dario Verschaeve, onlangs geinterviewd door FM rallymovies brengt nu ook zijn jaaroverzicht online uit! Hieronder ziet u prachtige passage's én onboardbeelden van het DMV racing team!
Hét nieuws van de week kwam met de vierde manche in het WRC uit Portugal. Wie uiteindelijk de 25 punten van de winst zal meegraaien is nog niet duidelijk. Na afloop van chaotische rally bleek een stukje van de koppeling op de Citroën van vermeende winnaar Mikko Hirvonen niet gehomologeerd. Dom, zo blijkt want bij Citroën waren ze daarvan vooraf al op de hoogte. Een welgemeende sorry aan het adres van Hirvonen is op zijn plaats. Hirvonen verliest niet alleen een verdiende zege, maar ook de leiding in de WK-tussenstand. Of hoe Loeb alsnog met weinig kleerscheuren naar Argentinië mag trekken.
Een laatste Argentinië? Dat is goed mogelijk, want vorige week liet de rallyrijdende Napoleon van zich horen. Zoals gezegd, hét nieuws kwam uit de rally van Portugal, maar de chantage van Loeb mocht ook wel gezien worden.
Wat was er gebeurd. Enkele dagen voor de rally van Portugal die Loeb als leider in de WK-stand aanvatte vond de Elzasser het nodig om eens fijntjes zijn mening te geven over het bestuurschap van Jean Todt en Michèle Mouton. Loeb liet zich ontvallen dat keuze van de WRC-bonzen om terug naar een endurance-sport te gaan de beslissing over een mogelijk pensioen zou kunnen versnellen. Pure chantage als je het mij vraagt.
De Franse wereldkampioen in Haguenau heeft het gehad met de verkenningen, en vindt het niet kunnen dat hij een dag vroeger dan gewoonlijk moet afreizen naar het land waar de rally plaatsvindt. Hij heeft het dan vooral over de rallys ver weg van huis. Dus even recapituleren. Hij vindt de verkenningen saai, vindt dat hij te lang en te veel moet werken en wil indien mogelijk wegblijven uit Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië, Mexico, Zo lees ik het toch. En over de proeven weet hij dit: Het zijn gewoon meer proeven die op elkaar gelijken. Fronsende wenkbrauwen want geen enkele proef gelijkt op elkaar, toch? Dan moeten ze ook niet meer in de Elzas gaan touren want dat gelijkt toch op Duitsland. En Acropolis, Turkije, Cyprus e.d. kunnen ook beter een coöperatie opstarten dan. Loeb begint meer en meer op een verwaand nest gelijken.
Loeb wil ook sleutelen aan de timing. De Fransman stelt voor om op vrijdag en zaterdag te rijden, zodat er s avonds kan gefeest worden. (Voor feesten in het buitenland heeft hij blijkbaar wel tijd? Voor verkennen minder) Ik kan er wel begrip voor opbrengen maar 2 dagen is toch wel echt kort, zeker nu het er niet bepaald naar uit ziet dat men opnieuw pakweg 16 proeven op een dag zal rijden. Die tijd is al lang voorbij, en zo zijn we het ondertussen ook gewend. In januari klaagde ik nog de vijfdaagse van de Monte-Carlo aan, maar tussen die 5-daagse en Loebs perfecte 2-daagse zit nog een groot verschil.
Loeb mag een mening hebben. Hij is de meest ervaren man van het ganse pak en heeft het WRC zien evolueren, maar zijn pensioen laten afhangen van goede intenties van Jean Todt en Michèle Mouton is een brug te ver. In zijn afscheidsjaar / afscheidsjaren zou hij Todt en Mouton moeten helpen, in plaats van hun gezag op een heikel punt in de geschiedenis te ondermijnen. Als hij zon prietpraat verkoopt mag hij gerust het wereldje vaarwel zeggen. Mads Ostberg, Evgeni Novikov en Thierry Neuville hebben getoond dat het ook zonder de fabrieksrijders leuk kan zijn.
Yves Bruneel is Sales Advisor bij United Motors Mottrie in Ieper. Hij rijdt enkele rally's à la carte in het Belgisch Kampioenschap. Vorig jaar konden we hem aan het werk zien met de ConXion Subaru. Dit jaar veranderd dit echter. Daarom wou ook hij een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.
Yves is niet echt tevreden over 2011, hij kijkt er liever niet naar terug "Het slechtste jaar die ik ooit meemaakte" naar eigen zeggen. Zijn beste prestaties vinden we terug in de Omloop van Vlaanderen, daar behaalde hij de 10e plaats algemeen en de 2e in Group N. Ook in de Haspengouw rally deed hij het niet slecht. Maar de andere rally's waren volgens hem ondermaats of liepen af in een sortie.
Bruneel zal dit jaar te zien zijn in de aanstaande TAC rally, Rally van Wervik, Geko Ypres Rally (historic), Short Rally Staden en de Omloop van Vlaanderen. Dit echter niet met de Subaru van ConXion, waarmee we Bruneel al enkele keren zagen.
Yves Bruneel zal dit jaar zijn programma afwerken met de Porsche GT3 van ConXion.
"de Subaru is een schitterende wagen maar op asfalt zijn de Mitsubishis EVO X niet te evenaren. Op onverhard ben ik overtuigd dat deze wagen wel kan meespreken vooraan. We bewezen dat in de Haspengouw 2011, op KP zepperen waar we de 4e tijd algemeen reden op onverhard, zonder echt te forceren. Helaas zijn er geen onverhard rallys in Belgie. We moesten met de Subaru te veel seconden gaan zoeken waar het eigenlijk niet kon en daardoor hadden we wel veel te maken met sorties. Toch blijf ik erbij dat deze wagen ideaal is voor iemand die de stap wil zetten naar het Nationaal gebeuren.We gaan nu terug de motivatie en het plezier proberen terug te vinden met de ConXion Porsche GT3 met steun van Worldkarts, Eurokarts en ConXion."
Bruneel heeft nog niet kunnen testen met deze wagen omdat de motor op dit moment wordt gereviseerd. Deze wordt normaal gezien klaargestoomd voor de TAC rally. Ondertussen is er al rumoerigheid dat deze wagen niet klaar zal zijn. In dat geval zal Yves naar een alternatieve oplossing zoeken.
Yves kijkt vooral uit naar de Ypres Historic Rally.
"Het blijft speciaal, zeker als Ieperling. We hebben al 2x dicht bij de overwinning gestaan in 2009 en 2010. Hopelijk lukt het ooit eens, al komt het er niet gemakkelijker op. Elk jaar komen er topwagens bij die in aanmerking komen voor de overwinning. Met welke wagen we aan de start zullen staan is nog een raadsel."
Bruneel zal aan de start staan in de TAC rally. Zonder stress en afwachtend, hopend op veel plezier voor zowel zichzelf als het publiek, naar eigen zeggen.
Bruneel start zijn seizoen met als Yves Bruneel is te zien in deze rallymovie:doel om zijn ontgoochelend seizoen 2011 terug goed te maken en zowel zichzelf als het publiek te amuseren.
Hirvonen gediskwalificeerd, Citroën gaat in beroep
Hirvonen gediskwalificeerd, Citroën gaat in beroep
Het lijkt alsof de wk-rally van Portugal zelfs na afloop nog een laatste verrassing in petto heeft. Winnaar Mikko Hirvonen werd gediskwalificeerd omdat bij een technische keuring na de wedstrijd de koppeling en de turbo van de DS3 bleken af te wijken van de homologatie. Voorlopig is Ostberg dus de winnaar van de Vodafone Rally de Portugal maar Citroen gaat in beroep.
Yves Matton: "Wij hadden geen intentie om de boel te belazeren, de straf lijkt ons dan ook buiten alle proporties. Omdat de vastgestelde verschillen ons geen voordeel gaven gaan we in beroep. Op dit moment is het vooral sneu voor Mikko en Jarmo, al wat ik kan doen is onze verontschuldigingen aanbieden voor deze situatie."
Door deze situatie zou onze landgenoot Thierry Neuville ook zijn 9e plaats kunnen omzetten tot een stapje vooruit, de 8e plaats!
Onze eigen Belgische piloot Thierry Neuville en co-piloot Nicolas Gilsoul hebben hun eerste WK punten binnen. Neuville werd zonet 9e in het eindklassement van de Vodafone Rally van Portugal. Dit is de 4e manche van het WRC kampioenschap.
Portugal was zeker geen simpele rally, er lag heel veel water op het parcours en heel wat opgave's kwamen binnen. Ook voor Neuville startte de rally niet goed, na enkele goede tijden kreeg hij op kp 5 te maken met een kapotte radiator. Waarschijnlijk door de waterplassen. De mecaniciens konden dit echter repareren en Neuville kon terug starten op dag 2.
Deze dag moest de Oostkantonner wel de debatten openen. Maar dit weerhield hem zeker niet om goede tijden neer te zetten. Tegen zaterdagavond was hij al opgeschoven tot de 11e plaats algemeen.
Vanmorgen (zondag, de 3e dag) kon hij zo nog een plaatsje vooruitschuiven na enkele prachtige tijden: de 5e, 3e en 7e tijd in de eerste drie KP's van de dag! En ze bleven maar komen, Neuville bleef in de top 5 rijden en schoof op kp 20 nog 1 plaatsje op naar de 9e stek. Deze plaats kon de 23-jarige piloot van het Citroën Junior Team vasthouden en zo behaald deze jonge Waal zijn eerste WK punten!
De rally werd gewonnen door de Fin Mikko Hirvonen met zijn DS3. Zijn koppositie werd niet meer in moeilijkheden gebracht sinds de vroege opgave van rivaal en teamgenoot Sebastien Loeb (crash). Het podium werd verder gevuld door Mads Ostberg en op Novikov. JM Latvala viel op dag 2 uit alsook zijn ploeggenoot Petter Solberg. Deze mannen van het Ford-kamp hadden een 1-2 podium kunnen halen maar crachten beiden. Dankzij Rally2 konden ook zij terug starten op dag 2. Uiteindelijk werd Solberg 4e en JM Latvala 14e.
De fransman Sebastien Loeb, één van de favorieten voor de winst in Portugal is op dag 1 van de baan gegaan.
Loeb maakte een stuurfout op kp3 en ging zo overkop. De wagen was niet meer geschikt om te rijden en zo is deze rally snel gedaan voor de wereldkampioen. Er werden 4 klassementsproeven gereden op dag 1 en dit is de stand:
1) Latvala 2) Solberg +2.6 3) Hirvonen + 5
Thierrry Neuville staat na dag 1 op de 5e plaats met 34 seconden achterstand op leider Latvala.
grote namen vallen uit in Portugal, Hirvonen leidt
Grote namen vallen uit in Portugal, Hirvonen leidt
Na de vroege exit van Loeb sneuvelden ook tijdens de eerste proeven van dag 2 heel wat grote namen. Zowel Petter Solberg als Jari-Matti Latvala crashten uit de wedstrijd, ook Thierry Neuville is er niet meer bij.
De tweede ronde werd niet meer afgewerkt nadat verschillende wagens op verbinding vast kwamen te zitten. Na een doldwaas wedstrijdbegin leidt Mikko Hirvonen in de wk rally van Portugal. In de gietende regen, modder en op plaatsen dikke mist zag de Fin zijn voornaamste concurrenten één voor één uitvallen. Jari-Matti Latvala was eens te meer de pineut na een nieuwe crash. Hij raakte met zijn Fiesta WRC een rots en brak zn ophanging, Latvala lag even later in het decor. Teamgenoot Petter Solberg nam de leiding over maar ook dat was van korte duur. Eén proef verder stond ook de Noor aan de kant na een sortie. De pech hield niet op voor Ford want ook protégé Ott Tanak is er niet meer bij.
Onder de slachtoffers ook Thierry Neuville. De Citroen DS3 van de jonge Belg verteerde een splash niet al te best, Neuville parkeerde zijn overhitte wagen. Citroen zal de wagen nakijken en indien mogelijk start Neuville zaterdag opnieuw. Dani Sordo herstartte vandaag na zijn elektronische problemen van donderdag, de Spanjaard profiteert van zijn goede startpositie en zet de ene na de andere scratch neer.
Mikko Hirvonen leidt dus de debatten voor Novikov. De Rus wipte over Ostberg die op SS7 lek reed.
Citroën kiest vooraan, Ford uiterst achteraan na shakedown Portugal
Citroën kiest vooraan, Ford uiterst achteraan na shakedown Portugal
Opmerkelijke verschil in keuze na de shakedown. Deze werd gewonnen door Jari-Matti Latvala,de Fin koos metteen de laatst mogelijke startplaats (17de). Zijn teamgenoot bij Ford, Petter Solberg koos voor P16. Bij Citroën is het de omgekeerde wereld, hun toppers vertrekken op 1 (Hirvonen) en 2 (Loeb).
Citroen baseert zijn keuze op de klimatologische omstandigheden. Het voorspelde droge weer is in Portugal steevast garantie op dikke stofwolken. Zeker op de avond-proeven blijkt het steeds weer een probleem voor de deelnemers. Daarom ook de zet van Citroen om helemaal vooraan te starten.
De organisatoren gaven evenwel aan dat de proeven besproeid zullen worden. Ford denkt dat dit voldoende zal zijn om het stof tegen te gaan en zet zijn kopmannen achteraan. Twee totaal verschillende strategieën dus.
Zeer slecht nieuws voor Kevin Abbring en Fred Miclotte! Na hun sortie op de shakedown, waarbij de rolkooi van de Skoda Fabia Super2000 beschadigd werd, mag het duo niet starten in de Rally van Portugal.
De pech achtervolgt me, legt Kevin uit. Tijdens de tweede doortocht op de shakedown raakten we een steen in een 90° bocht. 400 meter verder verloren we een wiel. We werden naar de andere kant van weg geslingerd en gingen van de baan. Het team kan de wagen herstellen maar wegens veiligheidsredenen laat de FIA ons morgen niet starten.
Jonas Langenakens, de jonge rallypiloot uit Landen die dit jaar voor het eerst in een WRC rijdt gaf een EXCLUSIEF interview voor FM rallymovies.
Jonas is over het algemeen positief over 2011.
"De uitslagen zonder mechanische pech zijn over het algemeen goed. Spijtig dat we soms door mechanische pech mooie plaatsen niet konden verzilveren."
De Haspengouw rally was een vuurdoop voor Langenakens, hij mocht zijn debuut maken in een WRC en dat voor eigen volk in de Haspengouw Rally. Dit werd terug een zeer mooie editie en Jonas wou vooral de auto leren kennen maar ondertussen ook zo goed mogelijk geklasseerd staan.
"Na 3 jaar met de Mitsubishi van Colsoul Rallysport was het voor mij een logische stap vooruit om met een WRC te rijden. Ik wist dat dit geen gemakkelijke stap zou zijn en dit werd wel bevestigd. Bij NCRS kreeg ik de S10 aangeboden maar door omstandigheden mocht ik toch aan de start komen met de Focus '08. Ik ben niet tot het uiterste gegaan met deze wagen want doorvoor leende het parcours zich niet. Je hebt 3 mogelijkheden om de Focus op te zetten om de snelheid enz. te bepalen. Ik reed in de 2e stand om zeker geen brokken te maken en om optimaal te kunnen wennen en leren."
Jonas zal nog 1 rally met de Focus rijden, de TAC rally in Tielt ( op 7 april). Daarna stapt hij in de ( voor zijn voorziene ) Subaru S10 van het NCRS - kamp.
"De geruchten dat ik ook nog met de Focus zou rijden in Rallye de Wallonie zijn foutief. Normaal gezien zal Bernd Casier ermee rijden in deze rally."
Langenakens denkt niet mee te kunnen strijden voor de zege in Tielt maar hoopt toch op een top 5, zo mogelijk ook het podium.
"Rallye de Wallonie staat bij mij toch bovenaan op mijn lievelingslijstje. De sfeer is er altijd goed en de proeven zijn ook prachtig."
Jonas Langenakens hoopt om dit jaar in de top 3 te kunnen eindigen.
"Mijn ambitie voor dit jaar is toch de top 3 met daartussen nog enkele uitschieters in de rally's. Zoals bijvoorbeeld mijn 2e plaats in de Haspengouw Rally."
Jonas Langenakens is dus zeer ambitieus voor dit jaar. Hopelijk worden zijn verlangens ook waar.
Een goeie kerel, een goede auto, grote ambities en een toffe babbel, dit zijn alle ingrediënten die wijzen op Mathias Viaene. Hij wou ook een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.
Voor Viaene was het terug wennen om in een rallyauto te zitten. Hij startte in de Haspengouw Rally met de Subaru S12 van NCRS, de wagen waarmee hij heel het BK zal afwerken.
"Het was al een eindje geleden dat ik nog in een rallywagen reed. En in Landen kon ik mijn ritme terugvinden. We reden geen slechte tijden ondanks het slechte weer en de modderige parcours. Ik kon steeds meer versnellen tot het noodlot toesloeg. Er brak een aandrijfas en we waren genoodzaakt om te stoppen. Blijkt dat dit geen fout is van ons of een fabricagefout. First Motorsport, die verantwoordeljk is voor de onderdelen van de NCRS wagens zou verkeerde onderdelen geleverd hebben. Spijtig, maar rally blijft een mechanische sport."
De TAC rally ziet Viaene helemaal zitten. Hij heeft er een goede parcourskennis en hoopt op een zo goed mogelijk resultaat. Hij zal ook de shakedown rijden om de verloren kilometers van de Haspengouw goed te maken en de wagen volledig op punt te stellen voor het snelle parcours in Tielt.
Rallye de Wallonie valt ook in de smaak bij Mathias.
"De sfeer is er fantastisch en ik won er ook ooit. De proeven zijn er zeer snel en dat is toch wel mijn ding. Ik hoop te kunnen herhalen wat ik in 2000 deed."
Mathias Viaene zal dit jaar de strijd aangaan met de andere WRC piloten in het Belgisch Kampioenschap.
Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen
Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen
Tommy Reynaert heeft z'n auto zo goed als klaar om naar eigen zeggen terug een jaartje te dieselen.
Samen met z'n vriendin Whitney Ferlatje (die haar debuut als co-pilote zal maken) zal hij terug rijden met de Ascona. Deze is nog steeds een diesel en is voor dit jaar herspuit.
"Enkel de stickers moeten er nog op en de sponsors en dan is hij helemaal klaar voor dit jaar" wist Reynaert te zeggen op Facebook.
"De achterkant is met opzet niet vernieuwd, dan moet ik geen spijt hebben moest die beschadigd raken tijdens het schuiven. (en dat zal wel het geval zijn...)" Zei Tommy mij in de RS Moorslede.
En dit is terug het grote doel van Reynaert, hij wil verder werken aan zijn ervaring achter het stuur én ook het publiek amuseren door zowat in elke bocht naar de handrem te grijpen.
We zien Tommy terug in verscheidene rally's dit jaar, zowel van het VAS als enkele rally's in het ASAF. Hij start in de Monteberg waar ook zijn vriendin haar debuut als co zal maken.