Foto
FM rallymovies
ga naar de website: www.fmrallymovies.be
www.fmrallymovies.be
03-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: jaaroverzicht Dario Verschaeve
RALLYMOVIE: jaaroverzicht Dario Verschaeve

Dario Verschaeve, onlangs geinterviewd door FM rallymovies brengt nu ook zijn jaaroverzicht online uit! Hieronder ziet u prachtige passage's én onboardbeelden van het DMV racing team!



0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
02-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.S.Loeb geeft eens "zijn" kritiek op het WRC

S.Loeb geeft eens "zijn" kritiek op het WRC

Hét nieuws van de week kwam met de vierde manche in het WRC uit Portugal. Wie uiteindelijk de 25 punten van de winst zal meegraaien is nog niet duidelijk. Na afloop van chaotische rally bleek een stukje van de koppeling op de Citroën van vermeende winnaar Mikko Hirvonen niet gehomologeerd. Dom, zo blijkt want bij Citroën waren ze daarvan vooraf al op de hoogte. Een welgemeende sorry aan het adres van Hirvonen is op zijn plaats. Hirvonen verliest niet alleen een verdiende zege, maar ook de leiding in de WK-tussenstand. Of hoe Loeb alsnog met weinig kleerscheuren naar Argentinië mag trekken.

Een laatste Argentinië? Dat is goed mogelijk, want vorige week liet de rallyrijdende Napoleon van zich horen. Zoals gezegd, hét nieuws kwam uit de rally van Portugal, maar de chantage van Loeb mocht ook wel gezien worden.

Wat was er gebeurd. Enkele dagen voor de rally van Portugal die Loeb als leider in de WK-stand aanvatte vond de Elzasser het nodig om eens fijntjes zijn mening te geven over het bestuurschap van Jean Todt en Michèle Mouton. Loeb liet zich ontvallen dat keuze van de WRC-bonzen om terug naar een endurance-sport te gaan de beslissing over een mogelijk pensioen zou kunnen versnellen. Pure chantage als je het mij vraagt.

De Franse wereldkampioen in Haguenau heeft het gehad met de verkenningen, en vindt het niet kunnen dat hij een dag vroeger dan gewoonlijk moet afreizen naar het land waar de rally plaatsvindt. Hij heeft het dan vooral over de rally’s ver weg van huis. Dus even recapituleren. Hij vindt de verkenningen saai, vindt dat hij te lang en te veel moet werken en wil indien mogelijk wegblijven uit Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië, Mexico,… Zo lees ik het toch. En over de proeven weet hij dit: ‘Het zijn gewoon meer proeven die op elkaar gelijken.’ Fronsende wenkbrauwen want geen enkele proef gelijkt op elkaar, toch? Dan moeten ze ook niet meer in de Elzas gaan touren want dat gelijkt toch op Duitsland. En Acropolis, Turkije, Cyprus e.d. kunnen ook beter een coöperatie opstarten dan. Loeb begint meer en meer op een verwaand nest gelijken.

Loeb wil ook sleutelen aan de timing. De Fransman stelt voor om op vrijdag en zaterdag te rijden, zodat er ‘s avonds kan gefeest worden. (Voor feesten in het buitenland heeft hij blijkbaar wel tijd? Voor verkennen minder) Ik kan er wel begrip voor opbrengen maar 2 dagen is toch wel echt kort, zeker nu het er niet bepaald naar uit ziet dat men opnieuw pakweg 16 proeven op een dag zal rijden. Die tijd is al lang voorbij, en zo zijn we het ondertussen ook gewend. In januari klaagde ik nog de vijfdaagse van de Monte-Carlo aan, maar tussen die 5-daagse en Loebs perfecte 2-daagse zit nog een groot verschil.

Loeb mag een mening hebben. Hij is de meest ervaren man van het ganse pak en heeft het WRC zien evolueren, maar zijn pensioen laten afhangen van goede intenties van Jean Todt en Michèle Mouton is een brug te ver. In zijn afscheidsjaar / afscheidsjaren zou hij Todt en Mouton moeten helpen, in plaats van hun gezag op een heikel punt in de geschiedenis te ondermijnen. Als hij zo’n prietpraat verkoopt mag hij gerust het wereldje vaarwel zeggen. Mads Ostberg, Evgeni Novikov en Thierry Neuville hebben getoond dat het ook zonder de fabrieksrijders leuk kan zijn.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Yves Bruneel

INTERVIEW: Yves Bruneel

Yves Bruneel is Sales Advisor bij United Motors Mottrie in Ieper. Hij rijdt enkele rally's à la carte in het Belgisch Kampioenschap. Vorig jaar konden we hem aan het werk zien met de ConXion Subaru. Dit jaar veranderd dit echter. Daarom wou ook hij een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.

Yves is niet echt tevreden over 2011, hij kijkt er liever niet naar terug "Het slechtste jaar die ik ooit meemaakte" naar eigen zeggen. Zijn beste prestaties vinden we terug in de Omloop van Vlaanderen, daar behaalde hij de 10e plaats algemeen en de 2e in Group N. Ook in de Haspengouw rally deed hij het niet slecht. Maar de andere rally's waren volgens hem ondermaats of liepen af in een sortie.

Bruneel zal dit jaar te zien zijn in de aanstaande TAC rally, Rally van Wervik, Geko Ypres Rally (historic), Short Rally Staden en de Omloop van Vlaanderen. Dit echter niet met de Subaru van ConXion, waarmee we Bruneel al enkele keren zagen.

Yves Bruneel zal dit jaar zijn programma afwerken met de Porsche GT3 van ConXion.

"de Subaru is een schitterende wagen maar op asfalt zijn de Mitsubishi’s EVO X niet te evenaren. Op onverhard ben ik overtuigd dat deze wagen wel kan meespreken vooraan.

We bewezen dat in de Haspengouw 2011, op KP zepperen waar we de 4e tijd algemeen reden op onverhard, zonder echt te forceren. Helaas zijn er geen onverhard rally’s in Belgie. We moesten met de Subaru te veel seconden gaan zoeken waar het eigenlijk niet kon en daardoor hadden we wel veel te maken met sorties. Toch blijf ik erbij dat deze wagen ideaal is voor iemand die de stap wil zetten naar het Nationaal gebeuren.
We gaan nu terug de motivatie en het plezier proberen terug te vinden met de ConXion Porsche GT3 met steun van Worldkarts, Eurokarts en ConXion."

Bruneel heeft nog niet kunnen testen met deze wagen omdat de motor op dit moment wordt gereviseerd. Deze wordt normaal gezien klaargestoomd voor de TAC rally.
Ondertussen is er al rumoerigheid dat deze wagen niet klaar zal zijn. In dat geval zal Yves naar een alternatieve oplossing zoeken.

Yves kijkt vooral uit naar de Ypres Historic Rally.

"Het blijft speciaal, zeker als Ieperling. We hebben al 2x dicht bij de overwinning gestaan in 2009 en 2010. Hopelijk lukt het ooit eens, al komt het er niet gemakkelijker op. Elk jaar komen er topwagens bij die in aanmerking komen voor de overwinning. Met welke wagen we aan de start zullen staan is nog een raadsel."

Bruneel zal aan de start staan in de TAC rally. Zonder stress en afwachtend, hopend op veel plezier voor zowel zichzelf als het publiek, naar eigen zeggen.

Bruneel start zijn seizoen met als Yves Bruneel is te zien in deze rallymovie:doel om zijn ontgoochelend seizoen 2011 terug goed te maken en zowel zichzelf als het publiek te amuseren.






met dank aan: Bruneel Guillian

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hirvonen gediskwalificeerd, Citroën gaat in beroep

Hirvonen gediskwalificeerd, Citroën gaat in beroep

Het lijkt alsof de wk-rally van Portugal zelfs na afloop nog een laatste verrassing in petto heeft. Winnaar Mikko Hirvonen werd gediskwalificeerd omdat bij een technische keuring na de wedstrijd de koppeling en de turbo van de DS3 bleken af te wijken van de homologatie. Voorlopig is Ostberg dus de winnaar van de Vodafone Rally de Portugal maar Citroen gaat in beroep.

Yves Matton: "Wij hadden geen intentie om de boel te belazeren, de straf lijkt ons dan ook buiten alle proporties. Omdat de vastgestelde verschillen ons geen voordeel gaven gaan we in beroep. Op dit moment is het vooral sneu voor Mikko en Jarmo, al wat ik kan doen is onze verontschuldigingen aanbieden voor deze situatie."

Door deze situatie zou onze landgenoot Thierry Neuville ook zijn 9e plaats kunnen omzetten tot een stapje vooruit, de 8e plaats!

wordt zeker vervolgd...

dit is dan de mogelijke eindstand:


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
01-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neuville 9e in WRC Portugal

Neuville 9e in WRC Portugal

Onze eigen Belgische piloot Thierry Neuville en co-piloot Nicolas Gilsoul hebben hun eerste WK punten binnen. Neuville werd zonet 9e in het eindklassement van de Vodafone Rally van Portugal. Dit is de 4e manche van het WRC kampioenschap.

Portugal was zeker geen simpele rally, er lag heel veel water op het parcours en heel wat opgave's kwamen binnen. Ook voor Neuville startte de rally niet goed, na enkele goede tijden kreeg hij op kp 5 te maken met een kapotte radiator. Waarschijnlijk door de waterplassen. De mecaniciens konden dit echter repareren en Neuville kon terug starten op dag 2.

Deze dag moest de Oostkantonner wel de debatten openen. Maar dit weerhield hem zeker niet om goede tijden neer te zetten. Tegen zaterdagavond was hij al opgeschoven tot de 11e plaats algemeen.

Vanmorgen (zondag, de 3e dag) kon hij zo nog een plaatsje vooruitschuiven na enkele prachtige tijden: de 5e, 3e en 7e tijd in de eerste drie KP's van de dag! En ze bleven maar komen, Neuville bleef in de top 5 rijden en schoof op kp 20 nog 1 plaatsje op naar de 9e stek. Deze plaats kon de 23-jarige piloot van het Citroën Junior Team vasthouden en zo behaald deze jonge Waal zijn eerste WK punten!

De rally werd gewonnen door de Fin Mikko Hirvonen met zijn DS3. Zijn koppositie werd niet meer in moeilijkheden gebracht sinds de vroege opgave van rivaal en teamgenoot Sebastien Loeb (crash). Het podium werd verder gevuld door Mads Ostberg en op Novikov. JM Latvala viel op dag 2 uit alsook zijn ploeggenoot Petter Solberg. Deze mannen van het Ford-kamp hadden een 1-2 podium kunnen halen maar crachten beiden. Dankzij Rally2 konden ook zij terug starten op dag 2. Uiteindelijk werd Solberg 4e en JM Latvala 14e.

1. Hirvonen (Citroën) 4h19m24”3
2. Ostberg (Ford) +1m51”8
3. Novikov (Ford) +3m25”0
4. Solberg (Ford) +3m47”4
5. Al-Attiyah (Citroën) +7m57”6
6. Prokop (Ford) +8m01”0
7. Kuipers (Ford) +8m39”1
8. Ogier (Skoda) +9m00”8
9. Neuville (Citroën) +10m29”7
10. Ketomaa (Ford) +11m44”6


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
30-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loeb out na kp3 in Portugal
Loeb out na kp3 in Portugal

De fransman Sebastien Loeb, één van de favorieten voor de winst in Portugal is op
dag 1 van de baan gegaan.


Loeb maakte een stuurfout op kp3 en ging zo overkop. De wagen was niet meer geschikt om te rijden en zo is deze rally snel gedaan voor de wereldkampioen. Er werden 4 klassementsproeven gereden op dag 1 en dit is de stand:

1) Latvala
2) Solberg +2.6
3) Hirvonen + 5

Thierrry Neuville staat na dag 1 op de 5e plaats met 34 seconden achterstand op leider Latvala.




0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grote namen vallen uit in Portugal, Hirvonen leidt

Grote namen vallen uit in Portugal, Hirvonen leidt

Na de vroege exit van Loeb sneuvelden ook tijdens de eerste proeven van dag 2 heel wat grote namen. Zowel Petter Solberg als Jari-Matti Latvala crashten uit de wedstrijd, ook Thierry Neuville is er niet meer bij.

De tweede ronde werd niet meer afgewerkt nadat verschillende wagens op verbinding vast kwamen te zitten. Na een doldwaas wedstrijdbegin leidt Mikko Hirvonen in de wk rally van Portugal. In de gietende regen, modder en op plaatsen dikke mist zag de Fin zijn voornaamste concurrenten één voor één uitvallen. Jari-Matti Latvala was eens te meer de pineut na een nieuwe crash. Hij raakte met zijn Fiesta WRC een rots en brak z’n ophanging, Latvala lag even later in het decor. Teamgenoot Petter Solberg nam de leiding over maar ook dat was van korte duur. Eén proef verder stond ook de Noor aan de kant na een sortie. De pech hield niet op voor Ford want ook protégé Ott Tanak is er niet meer bij.

Onder de slachtoffers ook Thierry Neuville. De Citroen DS3 van de jonge Belg verteerde een splash niet al te best, Neuville parkeerde zijn overhitte wagen. Citroen zal de wagen nakijken en indien mogelijk start Neuville zaterdag opnieuw. Dani Sordo herstartte vandaag na zijn elektronische problemen van donderdag, de Spanjaard profiteert van zijn goede startpositie en zet de ene na de andere scratch neer.

Mikko Hirvonen leidt dus de debatten voor Novikov. De Rus wipte over Ostberg die op SS7 lek reed.

Stand na SS7:

  1. Hirvonen
  2. Novikov +36s3
  3. Ostberg +41s8
  4. Sandell +3min7s
  5. Prokop +3min25s

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
29-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citroën kiest vooraan, Ford uiterst achteraan na shakedown Portugal

Citroën kiest vooraan, Ford uiterst achteraan na shakedown Portugal

Opmerkelijke verschil in keuze na de shakedown. Deze werd gewonnen door Jari-Matti Latvala,de Fin koos metteen de laatst mogelijke startplaats (17de). Zijn teamgenoot bij Ford, Petter Solberg koos voor P16. Bij Citroën is het de omgekeerde wereld, hun toppers vertrekken op 1 (Hirvonen) en 2 (Loeb).

Citroen baseert zijn keuze op de klimatologische omstandigheden. Het voorspelde droge weer is in Portugal steevast garantie op dikke stofwolken. Zeker op de avond-proeven blijkt het steeds weer een probleem voor de deelnemers. Daarom ook de zet van Citroen om helemaal vooraan te starten.

De organisatoren gaven evenwel aan dat de proeven besproeid zullen worden. Ford denkt dat dit voldoende zal zijn om het stof tegen te gaan en zet zijn kopmannen achteraan. Twee totaal verschillende strategieën dus.

Thierry Neuville start de eerste dag als 6e.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kevin Abbring start niet in Portugal
Kevin Abbring start niet in Portugal

Zeer slecht nieuws voor Kevin Abbring en Fred Miclotte! Na hun sortie op de shakedown, waarbij de rolkooi van de Skoda Fabia Super2000 beschadigd werd, mag het duo niet starten in de Rally van Portugal.

“De pech achtervolgt me,” legt Kevin uit. “Tijdens de tweede doortocht op de shakedown raakten we een steen in een 90° bocht. 400 meter verder verloren we een wiel. We werden naar de andere kant van weg geslingerd en gingen van de baan. Het team kan de wagen herstellen maar wegens veiligheidsredenen laat de FIA ons morgen niet starten.”


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.


laatste nieuws:
Jonas Langenakens klaar voor strijd in TAC
Boezings Rally Team klaar voor de TAC
Albert en Pauwels onder de indruk van Fast Freddy
INTERVIEW: Vincent Verschueren
Voorbeschouwing TAC rally Tielt

nieuwste rallymovie:

 

                    
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
27-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Jonas Langenakens

INTERVIEW: Jonas Langenakens

Jonas Langenakens, de jonge rallypiloot uit Landen die dit jaar voor het eerst in een WRC rijdt gaf een EXCLUSIEF interview voor FM rallymovies.

Jonas is over het algemeen positief over 2011.

"De uitslagen zonder mechanische pech zijn over het algemeen goed. Spijtig dat we soms door mechanische pech mooie plaatsen niet konden verzilveren."

De Haspengouw rally was een vuurdoop voor Langenakens, hij mocht zijn debuut maken in een WRC en dat voor eigen volk in de Haspengouw Rally. Dit werd terug een zeer mooie editie en Jonas wou vooral de auto leren kennen maar ondertussen ook zo goed mogelijk geklasseerd staan.

"Na 3 jaar met de Mitsubishi van Colsoul Rallysport was het voor mij een logische stap vooruit om met een WRC te rijden. Ik wist dat dit geen gemakkelijke stap zou zijn en dit werd wel bevestigd. Bij NCRS kreeg ik de S10 aangeboden maar door omstandigheden mocht ik toch aan de start komen met de Focus '08. Ik ben niet tot het uiterste gegaan met deze wagen want doorvoor leende het parcours zich niet. Je hebt 3 mogelijkheden om de Focus op te zetten om de snelheid enz. te bepalen. Ik reed in de 2e stand om zeker geen brokken te maken en om optimaal te kunnen wennen en leren."

Jonas zal nog 1 rally met de Focus rijden, de TAC rally in Tielt ( op 7 april). 
Daarna stapt hij in de ( voor zijn voorziene ) Subaru S10 van het NCRS - kamp.

"De geruchten dat ik ook nog met de Focus zou rijden in Rallye de Wallonie zijn foutief.
Normaal gezien zal Bernd Casier ermee rijden in deze rally."


Langenakens denkt niet mee te kunnen strijden voor de zege in Tielt maar hoopt toch op een top 5, zo mogelijk ook het podium.

"Rallye de Wallonie staat bij mij toch bovenaan op mijn lievelingslijstje. De sfeer is er altijd goed en de proeven zijn ook prachtig." 

Jonas Langenakens hoopt om dit jaar in de top 3 te kunnen eindigen. 

"Mijn ambitie voor dit jaar is toch de top 3 met daartussen nog enkele uitschieters in de rally's. Zoals bijvoorbeeld mijn 2e plaats in de Haspengouw Rally."

Jonas Langenakens is dus zeer ambitieus voor dit jaar. Hopelijk worden zijn verlangens ook waar.

Je kan Jonas volgen op zijn site: http://www.jonaslangenakens.be/

Hij is ook te zien in deze rallymovies:

 





0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Mathias Viaene
INTERVIEW: Mathias Viaene

Een goeie kerel, een goede auto, grote ambities en een toffe babbel, dit zijn alle ingrediënten die wijzen op Mathias Viaene. Hij wou ook een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.

Voor Viaene was het terug wennen om in een rallyauto te zitten. Hij startte in de Haspengouw Rally met de Subaru S12 van NCRS, de wagen waarmee hij heel het BK zal afwerken.

"Het was al een eindje geleden dat ik nog in een rallywagen reed. En in Landen kon ik mijn ritme terugvinden. We reden geen slechte tijden ondanks het slechte weer en de modderige parcours. Ik kon steeds meer versnellen tot het noodlot toesloeg. Er brak een aandrijfas en we waren genoodzaakt om te stoppen. Blijkt dat dit geen fout is van ons of een fabricagefout. First Motorsport, die verantwoordeljk is voor de onderdelen van de NCRS wagens zou verkeerde onderdelen geleverd hebben. Spijtig, maar rally blijft een mechanische sport."

De TAC rally ziet Viaene helemaal zitten. Hij heeft er een goede parcourskennis en hoopt op een zo goed mogelijk resultaat. Hij zal ook de shakedown rijden om de verloren kilometers van de Haspengouw goed te maken en de wagen volledig op punt te stellen voor het snelle parcours in Tielt.

Rallye de Wallonie valt ook in de smaak bij Mathias.

"De sfeer is er fantastisch en ik won er ook ooit. De proeven zijn er zeer snel en dat is toch wel mijn ding. Ik hoop te kunnen herhalen wat ik in 2000 deed."

Mathias Viaene zal dit jaar de strijd aangaan met de andere WRC piloten in het Belgisch Kampioenschap.

Je kan Mathias volgen via facebook: https://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1579184681

Hij is ook te zien in deze rallymovie:

 






0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
26-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen
Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen

Tommy Reynaert heeft z'n auto zo goed als klaar om naar eigen zeggen terug een jaartje te dieselen.

Samen met z'n vriendin Whitney Ferlatje (die haar debuut als co-pilote zal maken)  zal hij terug rijden met de Ascona. Deze is nog steeds een diesel en is voor dit jaar herspuit.

"Enkel de stickers moeten er nog op en de sponsors en dan is hij helemaal klaar voor dit jaar"
wist Reynaert te zeggen op Facebook.

"De achterkant is met opzet niet vernieuwd, dan moet ik geen spijt hebben moest die beschadigd raken tijdens het schuiven. (en dat zal wel het geval zijn...)" Zei Tommy mij in de RS Moorslede.

En dit is terug het grote doel van Reynaert, hij wil verder werken aan zijn ervaring achter het stuur én ook het publiek amuseren door zowat in elke bocht naar de handrem te grijpen.

We zien Tommy terug in verscheidene rally's dit jaar, zowel van het VAS als enkele rally's in het ASAF.
Hij start in de Monteberg waar ook zijn vriendin haar debuut als co zal maken.

Je kan hen altijd volgen op de site:
http://www.opelrallyloverz.be/index.php
of via facebook: https://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1210674817



0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
25-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Dario Verschaeve

INTERVIEW: Dario Verschaeve

Dario Verschaeve, de man achter DMV racing wou graag een interview geven voor FM rallymovies. Dario nodigde mij uit bij hem thuis, in zijn tuin staan de 2 prachtige BMW’s, de E30 en de E21. De spectaculaire piloot uit Wervik is een zeer perfectionistisch man, hij houdt ervan om z’n auto met glans aan de start te brengen en wil zo de sponsors tevreden stellen. Ook is hij van het principe om veel rally’s op 90% te rijden in plaats van enkele rally’s over de limiet te gaan en uiteindelijk te crashen.  Hij probeert zelf zoveel mogelijk aan de auto’s te werken en natuurlijk ook samen met z’n team.

Dario startte z’n carrière in 2005 samen met z’n nonkel, Marnick Verschaeve en enkele vrienden die mee gingen kijken naar de rally. Marnick Verschaeve was zeker niet onbekend als co in de rally. Hij zat al eerder in het rechterzitje bij Debackere en Lietaer. Maar spijtig genoeg werd de samenwerking tussen Dario en Marnick later stopgezet.

“het was al van vorig jaar een droom van mij om in een historic wagen te rijden omdat ik het gevoel heb op het maximum van de E30 te zitten. Ik behaalde er 1e,2e en 3e plaatsen mee in mijn categorie. Ook omdat ik graag eens in Ieper wou rijden. Bij de keuring van een Fiësta bleek dat dit hetzelfde kostte als een E21 en de keuze was dus snel gemaakt. Ik kocht een E21 en kon die volledig verbouwen naar mijn stijl. De E30 staat ondertussen ook al te koop.”

“Vorig jaar was een minder jaar voor mij. Door de aankoop van de E21 had ik minder budget om dat jaar te rijden. Ik had ook al m’n hoop op Ieper gezet, maar dit viel serieus tegen. In Wervik, mijn thuisrally had ik ook geen geluk. Ik stond heel de rally 1e in mijn klasse met bijna 3 minuten voor maar op de laatste 400m voor de finish kreeg ik mechanische pech en kon dus niet uitrijden. Zeer spijtig want het wil me maar niet lukken eens te winnen hier in Wervik.”

Verschaeve rijdt dit jaar een goedgevuld programma:

Rallysprint Moorslede

Rallysprint Monteberg

ORC Canal Oostrozebeke

Geko Wervik Rally

Geko Ypres Rally

Omloop van Vlaanderen

Short Rally Staden

TBR

Hermicuda Rally Koekelare

 

“ Ik ging eerst nog de TAC rally willen rijden maar doordat de motor van de E21 nog niet aangekomen is kan ik daar niet aan de start staan.”

Dario kijkt vooral uit naar de Geko Wervik Rally, voor hem een thuisrally waarin hij ook dit jaar alles zal proberen om het hoogste schavotje in zijn categorie te bemachtigen.

Ook de Geko Ypres Rally (historic) staat op zijn lievelingslijstje.

“Het is een groots gebeuren en je moet niet “de top” zijn om goed te zijn in deze rally. Er starten zo ongeveer 130 (historic) wagens en daarvan komen er slechts een 30-tal aan. Vorig jaar kon ik mijn ogen niet geloven toen ik 30e eindigde van de 130 waarvan er slechts 33 finishten. Ik hoop om dit jaar minstens even goed te doen en wil met de E21 vooral voor de tijden rijden.”

Dario startte zijn seizoen terug in Moorslede. Het was van augustus geleden dat hij nog had gereden en wou in Moorslede zijn ritme terugvinden. Hij wou eerst wat afwachtend rijden maar na eens rond te gaan op de grote baan maakte hij de klik om enkel nog fun te maken in de auto en ermee te glijden om zo het publiek ook tevreden te stellen. “ Het parcours van Moorslede is toch niet echt mijn ding, moest het omgekeerd verreden worden (zoals enkele jaren geleden) zou ik er 10 seconden af kunnen doen. ’t Is roar mo tis woar!”

“Last but not least, zou ik graag een dankwoordje geven voor mijn hele team, de sponsors en de service. Zonder hen zou ik dit nooit kunnen. Met deze 5 man zijn we een zeer gehecht team waarvan ik altijd al droomde.”

Op 21 april organiseren Dario en z’n team Bal Populair en op 2 juni een grote barbecue en dit allemaal om zijn “droomteam” te steunen.

https://www.facebook.com/#!/events/179288608835411/

https://www.facebook.com/#!/events/274688659246867/

Dario Verschaeve is zeer sympathieke man die veel voor zijn hobby overheeft. We zullen zeker nog veel van hem horen dit jaar en ik wens hem graag veel succes toe!

je kan Dario Verschaeve altijd volgen op zijn site:
www.dmv-racing.com
of op de DMV racing pagina op Facebook: https://www.facebook.com/#!/pages/Dmv-racing-wervik/326372690718555

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovanperä met SMS Ascona in TAC
Rovanperä met SMS Ascona in TAC

Harry Rovanperä zal in op 7 april terug naar België komen. De Fin die vroeger actief was in het WRC zakt af naar West-Vlaanderen, welbepaald Roeselare voor de TAC rally.

Door de afwezigheid van Stephan Vankemmel kwam het zitje in de Ascona A van het SMS team vrij en Rovanperä werd meteen gebeld. Die stemde in en komt zo aan de start.

“Tijdens de shakedown zullen Harri en Risto reeds aanwezig zijn en zullen van de gelegenheid gebruik maken om de Opel Ascona A al eens aan de tand te voelen. Het zou een hele ervaring kunnen zijn om eens naast Harri de shakedown te kunnen rijden …” wordt vermeldt op de site van het SMS team.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
23-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.crash Danny Snobeck met C4 in Touquet
Crash Danny Snobeck met C4 in Touquet



0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
20-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INTERVIEW: Alexandre Romain
INTERVIEW: Alexandre Romain

Alexandre Romain, de man die vorig jaar in de 2e Citroën C4 zat wou een interview
geven voor FM rallymovies. Omdat hij Franstalig is, heb ik dit artikel dan ook tweetalig geschreven.

Alexandre Romain:

Ik kijk teleurgesteld én fier terug op 2011, het was mijn 1e jaar in WRC en dit met een topwagen. Ik heb kunnen proeven wat het is om mee te strijden voor de titel maar het budgettekort stak een stokje voor mijn droom.

Het hele jaar bleef ik gepaard met dit budgettekort, en zeker als je dit vergelijkt met Pieter Tsjoen.
Een goede som geld bied je veel meer mogelijkheden om voor een rally de wagen,de banden,het parcours,..te testen en om zo dus comfortabel aan een rally te kunnen starten. Hiervan heb ik dus weinig kunnen profiteren. Ik miste in vergelijking met Tsjoen ook heel wat ervaring. Het was mijn eerste jaar met een WRC wagen dus kreeg ik heel wat op een korte tijd om te leren. 

Maar ik ben ook trots, trots omdat ik het hele jaar heb kunnen strijden voor de titel, ook in mijn moeilijke omstandigheden. Ik heb steeds een groot gevecht kunnen aangaan met Tsjoen, toch wel één van de beste rallypiloten in België. Dit bewees hij zowel thuis als in het buitenland. Hij rijdt al 10 jaar met een WRC en heeft dus veel ervaring in het omgaan met de wagen op welk parcours, welke rally dan ook.
Zij die denken dat Pieter Tsjoen wint omdat hij één van de beste wagens heeft en veel kan testen zijn mis, ja, hij is steeds heel snel maar zonder zoveel ervaring kan je niet alles uit zo'n C4 halen.

Tot nu toe is er nog niets zeker voor dit jaar. Ik wou vorig jaar niet terug in een kleinere klasse rijden, maar ook niet 2 à 3 rally's. Vandaar heb ik zoveel mogelijk bijeen gespaard om dan heel het jaar te kunnen rijden. Ookal was het dan moeilijk om me op elke rally volledig te kunnen concentreren want daar kom zeer veel bij kijken. Dit jaar krijg ik daar de naschok van, de economische situatie staat me niet toe budgetten te vinden om terug een jaar met een WRC in goede omstandigheden ( testen,banden, enz,...) te rijden.
Het is mogelijk dat ik niet rijdt in 2012, dit is zeer jammer, vooral omdat ik zou kunnen genieten van wat ik geleerd heb in 2011.

Dan is het voor mij al uitkijken naar 2013, ik zou heel graag terug het volledige Belgisch Kampioenschap rijden. Dit wel met een WRC!

Ik zou graag de mensen die me steunden en interesse in mij toonden in 2011 en nu nog steeds, heel erg bedanken! Het is zeer fijn om te weten dat er langs de weg mensen zijn die je naar de finish leiden.

---

- Comments est-ce que vous regardez arrière 2011?

Je suis très déçu et fier pour 2011. Déçu car nous aurions réellement pu jouer le titre. Si nous avions eu plus de budget, nous aurions pu faire quelques séances d’essais avant les rallyes, ce qui aurait permis de mieux comprendre les réglages et d’arriver sur les rallyes en étant à chaque fois le plus à l’aise possible, avec plus de moyen, nous aurions aussi pu faire des choix de pneus sans considération budgétaire et cela joue un rôle non négligeable. Avec un peu plus de réussite et d’intelligence de course, les choses auraient aussi pu être différente, il m’a manqué de l’expérience, je découvrais beaucoup de choses en même temps. La dernière chose qui nous a manqué est tout ce qui tourne autour de l’organisation et le suivi, nous n’avions pas d’équipe et nous n’étions pas entouré sur les rallyes, il nous manquait cela car ça permet d’être plus serein et ne pas devoir se préoccuper de certaines choses qui sont toutefois importante (position en course, trc, boissons et nourritures, conseils, etc…)

Fier car je me suis battu avec Pieter qui est un des meilleurs pilotes Belge, il l’a prouvé depuis déjà longtemps, que ce soit chez nous ou à l’étranger. il a une expérience de plus de 10 saisons en wrc et il connaît donc parfaitement chaque rallye et les voitures wrc. J’ai réussi parfois à faire des temps aussi bon ou meilleur pour ma première saison à ce niveau et ça j’en suis tout de même fier. Ceux qui pensent que Pieter gagne car il a la meilleur voiture ont tord, c’est vrai qu’il a toujours une des meilleures voitures et peut se permettre essais et etc…mais il est tout de même très rapide car son expérience est imbattable.

- Que est-ce que vous avez appris d'une année avec le C4

Que le rallye est un ensemble de chose, et que si on veut que ça marche il faut réunir tous les éléments au même moment, c’est ça qui est aussi très difficile. Pour le pilotage, je pense m’être assez vite adapté, mais il est évident que je serais plus rapide maintenant qu’en 2011, ça c’est l’expérience.


 - Vous allez rouler en 2012?

Pour le moment, il n’y a rien de certain pour 2012. Je n’avais pas très envie de rouler dans une plus petite catégorie qu’en 2011, et je n’avais non plus envie de me lancer pour 2 ou 3 courses. Mes occupations professionnelles sont importantes et me prennent beaucoup de temps (raison pour laquelle en 2011 il m’était déjà difficile d’être bien concentré sur chaque course et sa préparation), et la situation économique ne m’a pas permis de trouver des budgets suffisant pour pouvoir faire le championnat en wrc dans des bonnes conditions (test, pneus, etc, etc…). Il est possible que je ne roule pas en 2012, cela est très dommage car je n’aurai pas pu profiter de ce que j’ai appris en 2011.

- Quoi sont vos projets pour 2013?

J’aimerais revenir en wrc !

- Si vous avez encore des choses que vous voulez dire...

Merci pour l’intérêt que certains ont envers moi.


zij die nog willen nagenieten van een Romain in 2011:
http://www.youtube.com/watch?v=Yev6w8ZG1kY

merci Alexandre!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede historic
RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede historic

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede moderne
RALLYMOVIE: Rallysprint Moorslede moderne

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
19-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brunson wint Le Touquet

Brunson wint Le Touquet

De Rallye du Touquet bleef spannend tot in de laatste meters met het duel tussen Eric Brunson en Jean-Marie Cuoq. Uiteindelijk was het Brunson die na een betere bandenkeuze voor de laatste proeven aan het langste eind trok en zijn derde overwinning behaalde met de Subaru Impreza WRC 12 van First voor de Ford Focus RS WRC08.

Nadat hij op vrijdag meer dan anderhalve minuut verloren had door een kapotte transmissie zorgde Freddy Loix voor een waar spektakel met zijn Peugeot 207 S2000 en snoepte hij in de laatste proef nog de overwinning bij de Super2000’s en de 5e plaats algemeen af van Cédric Robert.

Bij de Trophée Citroën zorgde de tweede dag voor heel wat brokken. Kevin Demaerschalk lag na de eerste etappe uitstekend derde achter Quentin Gilbert et Mathieu Arzeno maar ging in de fout op de openingsproef op zaterdag en ging overkop. De piloot van het RACB National Team werd in de laatste proef nog geïmiteerd door de leider Quentin Gilbert die ook zijn DS3 vernielde. De overwinning ging uiteindelijk naar Mathieu Arzeno en onze landgenoot Renaud Jamoul. Cédric Cherain kreeg op vrijdag af te rekenen met problemen met de bezinepomp en moest zich tevreden stellen met de 5e plaats.

Kris Princen eindigde op de 11e plaats, op de hielen van de winnaar van de Trophée Citroën en eerste in de Challenge Renault Sport met zijn Clio R3.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


Foto

FM rallymovies


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs