Hirvonen gediskwalificeerd, Citroën gaat in beroep
Hirvonen gediskwalificeerd, Citroën gaat in beroep
Het lijkt alsof de wk-rally van Portugal zelfs na afloop nog een laatste verrassing in petto heeft. Winnaar Mikko Hirvonen werd gediskwalificeerd omdat bij een technische keuring na de wedstrijd de koppeling en de turbo van de DS3 bleken af te wijken van de homologatie. Voorlopig is Ostberg dus de winnaar van de Vodafone Rally de Portugal maar Citroen gaat in beroep.
Yves Matton: "Wij hadden geen intentie om de boel te belazeren, de straf lijkt ons dan ook buiten alle proporties. Omdat de vastgestelde verschillen ons geen voordeel gaven gaan we in beroep. Op dit moment is het vooral sneu voor Mikko en Jarmo, al wat ik kan doen is onze verontschuldigingen aanbieden voor deze situatie."
Door deze situatie zou onze landgenoot Thierry Neuville ook zijn 9e plaats kunnen omzetten tot een stapje vooruit, de 8e plaats!
Onze eigen Belgische piloot Thierry Neuville en co-piloot Nicolas Gilsoul hebben hun eerste WK punten binnen. Neuville werd zonet 9e in het eindklassement van de Vodafone Rally van Portugal. Dit is de 4e manche van het WRC kampioenschap.
Portugal was zeker geen simpele rally, er lag heel veel water op het parcours en heel wat opgave's kwamen binnen. Ook voor Neuville startte de rally niet goed, na enkele goede tijden kreeg hij op kp 5 te maken met een kapotte radiator. Waarschijnlijk door de waterplassen. De mecaniciens konden dit echter repareren en Neuville kon terug starten op dag 2.
Deze dag moest de Oostkantonner wel de debatten openen. Maar dit weerhield hem zeker niet om goede tijden neer te zetten. Tegen zaterdagavond was hij al opgeschoven tot de 11e plaats algemeen.
Vanmorgen (zondag, de 3e dag) kon hij zo nog een plaatsje vooruitschuiven na enkele prachtige tijden: de 5e, 3e en 7e tijd in de eerste drie KP's van de dag! En ze bleven maar komen, Neuville bleef in de top 5 rijden en schoof op kp 20 nog 1 plaatsje op naar de 9e stek. Deze plaats kon de 23-jarige piloot van het Citroën Junior Team vasthouden en zo behaald deze jonge Waal zijn eerste WK punten!
De rally werd gewonnen door de Fin Mikko Hirvonen met zijn DS3. Zijn koppositie werd niet meer in moeilijkheden gebracht sinds de vroege opgave van rivaal en teamgenoot Sebastien Loeb (crash). Het podium werd verder gevuld door Mads Ostberg en op Novikov. JM Latvala viel op dag 2 uit alsook zijn ploeggenoot Petter Solberg. Deze mannen van het Ford-kamp hadden een 1-2 podium kunnen halen maar crachten beiden. Dankzij Rally2 konden ook zij terug starten op dag 2. Uiteindelijk werd Solberg 4e en JM Latvala 14e.
De fransman Sebastien Loeb, één van de favorieten voor de winst in Portugal is op dag 1 van de baan gegaan.
Loeb maakte een stuurfout op kp3 en ging zo overkop. De wagen was niet meer geschikt om te rijden en zo is deze rally snel gedaan voor de wereldkampioen. Er werden 4 klassementsproeven gereden op dag 1 en dit is de stand:
1) Latvala 2) Solberg +2.6 3) Hirvonen + 5
Thierrry Neuville staat na dag 1 op de 5e plaats met 34 seconden achterstand op leider Latvala.
grote namen vallen uit in Portugal, Hirvonen leidt
Grote namen vallen uit in Portugal, Hirvonen leidt
Na de vroege exit van Loeb sneuvelden ook tijdens de eerste proeven van dag 2 heel wat grote namen. Zowel Petter Solberg als Jari-Matti Latvala crashten uit de wedstrijd, ook Thierry Neuville is er niet meer bij.
De tweede ronde werd niet meer afgewerkt nadat verschillende wagens op verbinding vast kwamen te zitten. Na een doldwaas wedstrijdbegin leidt Mikko Hirvonen in de wk rally van Portugal. In de gietende regen, modder en op plaatsen dikke mist zag de Fin zijn voornaamste concurrenten één voor één uitvallen. Jari-Matti Latvala was eens te meer de pineut na een nieuwe crash. Hij raakte met zijn Fiesta WRC een rots en brak zn ophanging, Latvala lag even later in het decor. Teamgenoot Petter Solberg nam de leiding over maar ook dat was van korte duur. Eén proef verder stond ook de Noor aan de kant na een sortie. De pech hield niet op voor Ford want ook protégé Ott Tanak is er niet meer bij.
Onder de slachtoffers ook Thierry Neuville. De Citroen DS3 van de jonge Belg verteerde een splash niet al te best, Neuville parkeerde zijn overhitte wagen. Citroen zal de wagen nakijken en indien mogelijk start Neuville zaterdag opnieuw. Dani Sordo herstartte vandaag na zijn elektronische problemen van donderdag, de Spanjaard profiteert van zijn goede startpositie en zet de ene na de andere scratch neer.
Mikko Hirvonen leidt dus de debatten voor Novikov. De Rus wipte over Ostberg die op SS7 lek reed.
Citroën kiest vooraan, Ford uiterst achteraan na shakedown Portugal
Citroën kiest vooraan, Ford uiterst achteraan na shakedown Portugal
Opmerkelijke verschil in keuze na de shakedown. Deze werd gewonnen door Jari-Matti Latvala,de Fin koos metteen de laatst mogelijke startplaats (17de). Zijn teamgenoot bij Ford, Petter Solberg koos voor P16. Bij Citroën is het de omgekeerde wereld, hun toppers vertrekken op 1 (Hirvonen) en 2 (Loeb).
Citroen baseert zijn keuze op de klimatologische omstandigheden. Het voorspelde droge weer is in Portugal steevast garantie op dikke stofwolken. Zeker op de avond-proeven blijkt het steeds weer een probleem voor de deelnemers. Daarom ook de zet van Citroen om helemaal vooraan te starten.
De organisatoren gaven evenwel aan dat de proeven besproeid zullen worden. Ford denkt dat dit voldoende zal zijn om het stof tegen te gaan en zet zijn kopmannen achteraan. Twee totaal verschillende strategieën dus.
Zeer slecht nieuws voor Kevin Abbring en Fred Miclotte! Na hun sortie op de shakedown, waarbij de rolkooi van de Skoda Fabia Super2000 beschadigd werd, mag het duo niet starten in de Rally van Portugal.
De pech achtervolgt me, legt Kevin uit. Tijdens de tweede doortocht op de shakedown raakten we een steen in een 90° bocht. 400 meter verder verloren we een wiel. We werden naar de andere kant van weg geslingerd en gingen van de baan. Het team kan de wagen herstellen maar wegens veiligheidsredenen laat de FIA ons morgen niet starten.
Jonas Langenakens, de jonge rallypiloot uit Landen die dit jaar voor het eerst in een WRC rijdt gaf een EXCLUSIEF interview voor FM rallymovies.
Jonas is over het algemeen positief over 2011.
"De uitslagen zonder mechanische pech zijn over het algemeen goed. Spijtig dat we soms door mechanische pech mooie plaatsen niet konden verzilveren."
De Haspengouw rally was een vuurdoop voor Langenakens, hij mocht zijn debuut maken in een WRC en dat voor eigen volk in de Haspengouw Rally. Dit werd terug een zeer mooie editie en Jonas wou vooral de auto leren kennen maar ondertussen ook zo goed mogelijk geklasseerd staan.
"Na 3 jaar met de Mitsubishi van Colsoul Rallysport was het voor mij een logische stap vooruit om met een WRC te rijden. Ik wist dat dit geen gemakkelijke stap zou zijn en dit werd wel bevestigd. Bij NCRS kreeg ik de S10 aangeboden maar door omstandigheden mocht ik toch aan de start komen met de Focus '08. Ik ben niet tot het uiterste gegaan met deze wagen want doorvoor leende het parcours zich niet. Je hebt 3 mogelijkheden om de Focus op te zetten om de snelheid enz. te bepalen. Ik reed in de 2e stand om zeker geen brokken te maken en om optimaal te kunnen wennen en leren."
Jonas zal nog 1 rally met de Focus rijden, de TAC rally in Tielt ( op 7 april). Daarna stapt hij in de ( voor zijn voorziene ) Subaru S10 van het NCRS - kamp.
"De geruchten dat ik ook nog met de Focus zou rijden in Rallye de Wallonie zijn foutief. Normaal gezien zal Bernd Casier ermee rijden in deze rally."
Langenakens denkt niet mee te kunnen strijden voor de zege in Tielt maar hoopt toch op een top 5, zo mogelijk ook het podium.
"Rallye de Wallonie staat bij mij toch bovenaan op mijn lievelingslijstje. De sfeer is er altijd goed en de proeven zijn ook prachtig."
Jonas Langenakens hoopt om dit jaar in de top 3 te kunnen eindigen.
"Mijn ambitie voor dit jaar is toch de top 3 met daartussen nog enkele uitschieters in de rally's. Zoals bijvoorbeeld mijn 2e plaats in de Haspengouw Rally."
Jonas Langenakens is dus zeer ambitieus voor dit jaar. Hopelijk worden zijn verlangens ook waar.
Een goeie kerel, een goede auto, grote ambities en een toffe babbel, dit zijn alle ingrediënten die wijzen op Mathias Viaene. Hij wou ook een EXCLUSIEF interview geven voor FM rallymovies.
Voor Viaene was het terug wennen om in een rallyauto te zitten. Hij startte in de Haspengouw Rally met de Subaru S12 van NCRS, de wagen waarmee hij heel het BK zal afwerken.
"Het was al een eindje geleden dat ik nog in een rallywagen reed. En in Landen kon ik mijn ritme terugvinden. We reden geen slechte tijden ondanks het slechte weer en de modderige parcours. Ik kon steeds meer versnellen tot het noodlot toesloeg. Er brak een aandrijfas en we waren genoodzaakt om te stoppen. Blijkt dat dit geen fout is van ons of een fabricagefout. First Motorsport, die verantwoordeljk is voor de onderdelen van de NCRS wagens zou verkeerde onderdelen geleverd hebben. Spijtig, maar rally blijft een mechanische sport."
De TAC rally ziet Viaene helemaal zitten. Hij heeft er een goede parcourskennis en hoopt op een zo goed mogelijk resultaat. Hij zal ook de shakedown rijden om de verloren kilometers van de Haspengouw goed te maken en de wagen volledig op punt te stellen voor het snelle parcours in Tielt.
Rallye de Wallonie valt ook in de smaak bij Mathias.
"De sfeer is er fantastisch en ik won er ook ooit. De proeven zijn er zeer snel en dat is toch wel mijn ding. Ik hoop te kunnen herhalen wat ik in 2000 deed."
Mathias Viaene zal dit jaar de strijd aangaan met de andere WRC piloten in het Belgisch Kampioenschap.
Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen
Tommy Reynaert: klaar om terug een jaartje te dieselen
Tommy Reynaert heeft z'n auto zo goed als klaar om naar eigen zeggen terug een jaartje te dieselen.
Samen met z'n vriendin Whitney Ferlatje (die haar debuut als co-pilote zal maken) zal hij terug rijden met de Ascona. Deze is nog steeds een diesel en is voor dit jaar herspuit.
"Enkel de stickers moeten er nog op en de sponsors en dan is hij helemaal klaar voor dit jaar" wist Reynaert te zeggen op Facebook.
"De achterkant is met opzet niet vernieuwd, dan moet ik geen spijt hebben moest die beschadigd raken tijdens het schuiven. (en dat zal wel het geval zijn...)" Zei Tommy mij in de RS Moorslede.
En dit is terug het grote doel van Reynaert, hij wil verder werken aan zijn ervaring achter het stuur én ook het publiek amuseren door zowat in elke bocht naar de handrem te grijpen.
We zien Tommy terug in verscheidene rally's dit jaar, zowel van het VAS als enkele rally's in het ASAF. Hij start in de Monteberg waar ook zijn vriendin haar debuut als co zal maken.
Dario Verschaeve, de man achter DMV racing wou graag een interview geven voor FM rallymovies. Dario nodigde mij uit bij hem thuis, in zijn tuin staan de 2 prachtige BMWs, de E30 en de E21. De spectaculaire piloot uit Wervik is een zeer perfectionistisch man, hij houdt ervan om zn auto met glans aan de start te brengen en wil zo de sponsors tevreden stellen. Ook is hij van het principe om veel rallys op 90% te rijden in plaats van enkele rallys over de limiet te gaan en uiteindelijk te crashen.Hij probeert zelf zoveel mogelijk aan de autos te werken en natuurlijk ook samen met zn team.
Dario startte zn carrière in 2005 samen met zn nonkel, Marnick Verschaeve en enkele vrienden die mee gingen kijken naar de rally. Marnick Verschaeve was zeker niet onbekend als co in de rally. Hij zat al eerder in het rechterzitje bij Debackere en Lietaer. Maar spijtig genoeg werd de samenwerking tussen Dario en Marnick later stopgezet.
het was al van vorig jaar een droom van mij om in een historic wagen te rijden omdat ik het gevoel heb op het maximum van de E30 te zitten. Ik behaalde er 1e,2e en 3e plaatsen mee in mijn categorie. Ook omdat ik graag eens in Ieper wou rijden. Bij de keuring van een Fiësta bleek dat dit hetzelfde kostte als een E21 en de keuze was dus snel gemaakt. Ik kocht een E21 en kon die volledig verbouwen naar mijn stijl. De E30 staat ondertussen ook al te koop.
Vorig jaar was een minder jaar voor mij. Door de aankoop van de E21 had ik minder budget om dat jaar te rijden. Ik had ook al mn hoop op Ieper gezet, maar dit viel serieus tegen. In Wervik, mijn thuisrally had ik ook geen geluk. Ik stond heel de rally 1e in mijn klasse met bijna 3 minuten voor maar op de laatste 400m voor de finish kreeg ik mechanische pech en kon dus niet uitrijden. Zeer spijtig want het wil me maar niet lukken eens te winnen hier in Wervik.
Verschaeve rijdt dit jaar een goedgevuld programma:
Rallysprint Moorslede
Rallysprint Monteberg
ORC Canal Oostrozebeke
Geko Wervik Rally
Geko Ypres Rally
Omloop van Vlaanderen
Short Rally Staden
TBR
Hermicuda Rally Koekelare
Ik ging eerst nog de TAC rally willen rijden maar doordat de motor van de E21 nog niet aangekomen is kan ik daar niet aan de start staan.
Dario kijkt vooral uit naar de Geko Wervik Rally, voor hem een thuisrally waarin hij ook dit jaar alles zal proberen om het hoogste schavotje in zijn categorie te bemachtigen.
Ook de Geko Ypres Rally (historic) staat op zijn lievelingslijstje.
Het is een groots gebeuren en je moet niet de top zijn om goed te zijn in deze rally. Er starten zo ongeveer 130 (historic) wagens en daarvan komen er slechts een 30-tal aan. Vorig jaar kon ik mijn ogen niet geloven toen ik 30e eindigde van de 130 waarvan er slechts 33 finishten. Ik hoop om dit jaar minstens even goed te doen en wil met de E21 vooral voor de tijden rijden.
Dario startte zijn seizoen terug in Moorslede. Het was van augustus geleden dat hij nog had gereden en wou in Moorslede zijn ritme terugvinden. Hij wou eerst wat afwachtend rijden maar na eens rond te gaan op de grote baan maakte hij de klik om enkel nog fun te maken in de auto en ermee te glijden om zo het publiek ook tevreden te stellen. Het parcours van Moorslede is toch niet echt mijn ding, moest het omgekeerd verreden worden (zoals enkele jaren geleden) zou ik er 10 seconden af kunnen doen. t Is roar mo tis woar!
Last but not least, zou ik graag een dankwoordje geven voor mijn hele team, de sponsors en de service. Zonder hen zou ik dit nooit kunnen. Met deze 5 man zijn we een zeer gehecht team waarvan ik altijd al droomde.
Op 21 april organiseren Dario en zn team Bal Populair en op 2 juni een grote barbecue en dit allemaal om zijn droomteam te steunen.
Dario Verschaeve is zeer sympathieke man die veel voor zijn hobby overheeft. We zullen zeker nog veel van hem horen dit jaar en ik wens hem graag veel succes toe!
Harry Rovanperä zal in op 7 april terug naar België komen. De Fin die vroeger actief was in het WRC zakt af naar West-Vlaanderen, welbepaald Roeselare voor de TAC rally.
Door de afwezigheid van Stephan Vankemmel kwam het zitje in de Ascona A van het SMS team vrij en Rovanperä werd meteen gebeld. Die stemde in en komt zo aan de start.
Tijdens de shakedown zullen Harri en Risto reeds aanwezig zijn en zullen van de gelegenheid gebruik maken om de Opel Ascona A al eens aan de tand te voelen. Het zou een hele ervaring kunnen zijn om eens naast Harri de shakedown te kunnen rijden wordt vermeldt op de site van het SMS team.
Alexandre Romain, de man die vorig jaar in de 2e Citroën C4 zat wou een interview geven voor FM rallymovies. Omdat hij Franstalig is, heb ik dit artikel dan ook tweetalig geschreven.
Alexandre Romain:
Ik kijk teleurgesteld én fier terug op 2011, het was mijn 1e jaar in WRC en dit met een topwagen. Ik heb kunnen proeven wat het is om mee te strijden voor de titel maar het budgettekort stak een stokje voor mijn droom.
Het hele jaar bleef ik gepaard met dit budgettekort, en zeker als je dit vergelijkt met Pieter Tsjoen. Een goede som geld bied je veel meer mogelijkheden om voor een rally de wagen,de banden,het parcours,..te testen en om zo dus comfortabel aan een rally te kunnen starten. Hiervan heb ik dus weinig kunnen profiteren. Ik miste in vergelijking met Tsjoen ook heel wat ervaring. Het was mijn eerste jaar met een WRC wagen dus kreeg ik heel wat op een korte tijd om te leren.
Maar ik ben ook trots, trots omdat ik het hele jaar heb kunnen strijden voor de titel, ook in mijn moeilijke omstandigheden. Ik heb steeds een groot gevecht kunnen aangaan met Tsjoen, toch wel één van de beste rallypiloten in België. Dit bewees hij zowel thuis als in het buitenland. Hij rijdt al 10 jaar met een WRC en heeft dus veel ervaring in het omgaan met de wagen op welk parcours, welke rally dan ook. Zij die denken dat Pieter Tsjoen wint omdat hij één van de beste wagens heeft en veel kan testen zijn mis, ja, hij is steeds heel snel maar zonder zoveel ervaring kan je niet alles uit zo'n C4 halen.
Tot nu toe is er nog niets zeker voor dit jaar. Ik wou vorig jaar niet terug in een kleinere klasse rijden, maar ook niet 2 à 3 rally's. Vandaar heb ik zoveel mogelijk bijeen gespaard om dan heel het jaar te kunnen rijden. Ookal was het dan moeilijk om me op elke rally volledig te kunnen concentreren want daar kom zeer veel bij kijken. Dit jaar krijg ik daar de naschok van, de economische situatie staat me niet toe budgetten te vinden om terug een jaar met een WRC in goede omstandigheden ( testen,banden, enz,...) te rijden. Het is mogelijk dat ik niet rijdt in 2012, dit is zeer jammer, vooral omdat ik zou kunnen genieten van wat ik geleerd heb in 2011.
Dan is het voor mij al uitkijken naar 2013, ik zou heel graag terug het volledige Belgisch Kampioenschap rijden. Dit wel met een WRC!
Ik zou graag de mensen die me steunden en interesse in mij toonden in 2011 en nu nog steeds, heel erg bedanken! Het is zeer fijn om te weten dat er langs de weg mensen zijn die je naar de finish leiden.
---
- Comments est-ce que vous regardez arrière 2011?
Je suis très déçu et fier pour 2011. Déçu car nous aurions réellement pu jouer le titre. Si nous avions eu plus de budget, nous aurions pu faire quelques séances dessais avant les rallyes, ce qui aurait permis de mieux comprendre les réglages et darriver sur les rallyes en étant à chaque fois le plus à laise possible, avec plus de moyen, nous aurions aussi pu faire des choix de pneus sans considération budgétaire et cela joue un rôle non négligeable. Avec un peu plus de réussite et dintelligence de course, les choses auraient aussi pu être différente, il ma manqué de lexpérience, je découvrais beaucoup de choses en même temps. La dernière chose qui nous a manqué est tout ce qui tourne autour de lorganisation et le suivi, nous navions pas déquipe et nous nétions pas entouré sur les rallyes, il nous manquait cela car ça permet dêtre plus serein et ne pas devoir se préoccuper de certaines choses qui sont toutefois importante (position en course, trc, boissons et nourritures, conseils, etc )
Fier car je me suis battu avec Pieter qui est un des meilleurs pilotes Belge, il la prouvé depuis déjà longtemps, que ce soit chez nous ou à létranger. il a une expérience de plus de 10 saisons en wrc et il connaît donc parfaitement chaque rallye et les voitures wrc. Jai réussi parfois à faire des temps aussi bon ou meilleur pour ma première saison à ce niveau et ça jen suis tout de même fier. Ceux qui pensent que Pieter gagne car il a la meilleur voiture ont tord, cest vrai quil a toujours une des meilleures voitures et peut se permettre essais et etc mais il est tout de même très rapide car son expérience est imbattable.
- Que est-ce que vous avez appris d'une année avec le C4
Que le rallye est un ensemble de chose, et que si on veut que ça marche il faut réunir tous les éléments au même moment, cest ça qui est aussi très difficile. Pour le pilotage, je pense mêtre assez vite adapté, mais il est évident que je serais plus rapide maintenant quen 2011, ça cest lexpérience.
- Vous allez rouler en 2012?
Pour le moment, il ny a rien de certain pour 2012. Je navais pas très envie de rouler dans une plus petite catégorie quen 2011, et je navais non plus envie de me lancer pour 2 ou 3 courses. Mes occupations professionnelles sont importantes et me prennent beaucoup de temps (raison pour laquelle en 2011 il métait déjà difficile dêtre bien concentré sur chaque course et sa préparation), et la situation économique ne ma pas permis de trouver des budgets suffisant pour pouvoir faire le championnat en wrc dans des bonnes conditions (test, pneus, etc, etc ). Il est possible que je ne roule pas en 2012, cela est très dommage car je naurai pas pu profiter de ce que jai appris en 2011.
- Quoi sont vos projets pour 2013?
Jaimerais revenir en wrc !
- Si vous avez encore des choses que vous voulez dire...
De Rallye du Touquet bleef spannend tot in de laatste meters met het duel tussen Eric Brunson en Jean-Marie Cuoq. Uiteindelijk was het Brunson die na een betere bandenkeuze voor de laatste proeven aan het langste eind trok en zijn derde overwinning behaalde met de Subaru Impreza WRC 12 van First voor de Ford Focus RS WRC08.
Nadat hij op vrijdag meer dan anderhalve minuut verloren had door een kapotte transmissie zorgde Freddy Loix voor een waar spektakel met zijn Peugeot 207 S2000 en snoepte hij in de laatste proef nog de overwinning bij de Super2000s en de 5e plaats algemeen af van Cédric Robert.
Bij de Trophée Citroën zorgde de tweede dag voor heel wat brokken. Kevin Demaerschalk lag na de eerste etappe uitstekend derde achter Quentin Gilbert et Mathieu Arzeno maar ging in de fout op de openingsproef op zaterdag en ging overkop. De piloot van het RACB National Team werd in de laatste proef nog geïmiteerd door de leider Quentin Gilbert die ook zijn DS3 vernielde. De overwinning ging uiteindelijk naar Mathieu Arzeno en onze landgenoot Renaud Jamoul. Cédric Cherain kreeg op vrijdag af te rekenen met problemen met de bezinepomp en moest zich tevreden stellen met de 5e plaats.
Kris Princen eindigde op de 11e plaats, op de hielen van de winnaar van de Trophée Citroën en eerste in de Challenge Renault Sport met zijn Clio R3.
Geen WRC bovenaan het podium in de Rallysprint van Moorslede wel de Porsche van Tim Van Parijs. Op papier waren de achtertrekkers kansloos tegen de snellere 4x4 WRC's. Afgelopen nacht had het immers stevig geregend en het parcours was heel vettig, en deze middag viellen ook nog eens hagelstenen boven Moorslede...
Het was echter Tim Van Parijs die de eerste 2 scratches noteerde in deze rallysprint. Lietaer maakte in de tweede ronde een fout die hem 26 seconden kostte.... Van Parijs koos voor de chrono's in plaats van het spektakel en dat werd aan de finish beloond. Al kwam Lietaer tijdens de laatste 2 rondes wel heel sterk opzetten. Hij noteerde 2 maal de scratch en reed in de laatste ronde de snelste tijd van de dag, maar hij bleef op iets meer dan 4 seconden van de groen-blauwe Porsche verwijderd.
Achter van Parijs en Lietaer werd er stevig gereden voor de overige ere-plaatsen. Thuisrijder Andy Lefevere werd derde voor een verrassende Kurt Rigole in de Lancer EVO X, Bert Cornelis sloot de top 5 af net voor Filip Pyck. Deze laatste debuteerde in Moorslede met zijn Lancer EVO 9 en stond na 2 proeven zelfs even op een derde plaats algemeen.
De top 10 werd volledig gemaakt door thuisrijder Bert Coene, WRC-debutant Ruben Maes, de Nederlander Han Hoedervangers en Vincent Vermeeren die met de 10de plaats ook de snelste was in divisie 1-2. Van de favorieten moest Geert Beauprez met de Subaru Impreza WRC S5 al na 1 ronde de strijd staken.
Buiten de top 10 werd er door Heuninck (C2 R2 Max), Debackere (DS3) en Dolfen (Clio Kit Car) stevig gestreden om de officieuze F2 zege. Debackere was de snelste in de openingsronde, maar Heuninck nam al snel die leiderspositie over en kon deze ook verzilveren met een 11de plaats algemeen voor Melissa Debackere die maar nipt Steven Dolfen kon achter zich houden.
In divisie 1-2 stond geen maat op Vincent Vermeeren. Hij reed een vier op vier en won overtuigend op T' Joens en Lynneel.
De snelste in de openingsronde bij de Historic was verrassend CreGroup zaakvoerder Carl Lagae. Echter vanaf de tweede doortocht kwam Chris Debyser sterk opzetten. Lagae kon nog de beste tijd noteren op de derde doortocht maar het was Debyser (MKII) die met de bloemen ging lopen voor Eric Qvick (Trans Europe) en Carl Lagae (MKII). Al kreeg deze laatste nog de hete adem van Tobi Vandeberghe te voelen, de ex-scooter-racer strandde op minder dan 1 seconde van de derde plaats.
Filmpjes zullen wellicht te zien zijn via het YOUTUBE kanaal!!!
De inschrijvingen voor de TAC Rally, verreden op 7 april 2012, zijn natuurlijk nog lang niet afgesloten. Toch staat het nu al vast dat het servicepark in Tielt op paaszaterdag uit zijn voegen zal barsten, want op dit moment zijn er al 74 teams ingeschreven.
Een blik op de voorlopige inschrijvingen levert alvast enkele interessante namen op. Zo zal de Nederlander Ferdi Biesheuvel met zijn Subaru Impreza WRC S7 van start gaan. Nog een WRC-piloot om in het oog te houden is Sébastien Sturbois, die voor de eerste keer met zijn Corolla WRC de verplaatsing naar West-Vlaanderen maakt, na een mooi nationaal debuut met de Toyota in de East Belgian Rally 2011. Andere WRC zijn er voor Pieter Tsjoen (Citroën C4 WRC), Jonas Langenakens (wellicht met de Ford Focus WRCà, Mathias Viaene (Subaru Impreza WRC S12), David Bonjean (Peugeot 307 WRC) terwijl we Paul Lietaer ook zeker verwachten met de Impreza WRC S6 en Patrick Snijers natuurlijk zijn Mini JCW WRC aan de start zal brengen.
Andere opvallende namen zijn Jean-Luc Berleur, die zijn comeback maakt, Polle Geusens die de overstap maakt naar een Citroën C2-R2. De S2000 zal ook boeiend worden met Vincent Verschueren en Tuur Vanden Abeele in de VW Polo's S2000, Philippe Cracco (Peugeot 207 S2000) en natuurlijk ook Freddy Loix in de Peugeot 207 S2000 in de kleuren van BFO...
De populariteit van de Historics blijft onmiskenbaar. Onder de 47 teams (30 inschrijvingen voor het Criterium) die zich in hebben geschreven voor de rally, zijn er 20 teams die starten in Historic, waaronder Rainer Hermann met zijn snelle Opel Ascona en Gino Dupont met een exclusieve Austin Healey Sprite MKIV.
Wim Soenens zal toch niet kunnen starten in de Rallysprint Moorslede die zondag van start gaat.
"Totaal onverwacht moet ik voor zaken naar China. Ik kreeg een aanbod om een groot lot goederen te kopen, het zijn goederen die klaar staat voor een klant in Europa die ze door de crisis niet kan betalen. Dit is ideaal voor Qualitystocklots, ik wil deze deal niet laten schieten! Ik reken nu op Ruben Maes en Geert Beauprez om de kleuren van NCRS te verdedigen." Aldus Wim Soenens.
Hierdoor zullen er dus 3 in plaats van 4 WRC wagens aan de start komen.