Inhoud blog
  • Eos week 7!!!
  • EOS week 6!!!
  • EOS week 5!!!
  • EOS week 4!!!
  • Spaans zakdoek leggen!!!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Iris en het EOS avontuur!!!

    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie "What a shoe can do"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze foto kan je zien hoe Henrietta uit Finland een traditionele dans laat zien. We hebben allemaal goed kunnen lachen en met Bert voor mij heb ik er een paar blauwe tenen aan overgehouden. We moesten naar voor en naar achter springen. Hij deed dit namelijk in de verkeerde volgorde.......soms pijnlijk dus!!!

    10-03-2010 om 17:02 geschreven door Iris  


    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie What a shoe can do!
    Tijdens de presentatie hebben we veel spreekwoorden uitgebeeld.
    • Naast je schoenen lopen.
    • In de kinderschoenen staan





    08-03-2010 om 21:04 geschreven door Iris  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EOS week 2!
    Maandag 01/03:
    Vandaag hebben we ons land en ons persoonlijk leven moeten voorstellen aan de hand het schoenen. Het thema van dit jaar is "What a shoe can do". De Belgische studenten hebben de spits mogen afbijten en op een hele muzische manier hebben we ons land voorgesteld. De Gouden Schoen, spreekwoorden met schoenen en Belgische kunst met schoenen mochten niet ontbreken. Zelf de Belgische sandalen van Michelle Obama zijn eens goed onder de loep genomen. De buitenlandse studenten hebben niet alleen kennis gemaakt met Belgische schoenen en het gebeuren er rond, maar ook met het muzische. Onze groep heeft heel wat spreekwoorden uitgebeeld en ook de aankleding speelde een grote rol.

    De buitenlandse studenten hebben ook allemaal hun best gedaan. Vele hadden een  mooie presentatie en bij de presentatie van Griekenland en Turkije hebben we zelfs mee mogen dansen op hun traditionele muziek. Ook hebben we bij de presentatie van Spanje een variant van "zakdoek leggen" leren kennen. Het was heel leuk om de landen aan de hand van schoenen te leren kennen.

    Dinsdag 02/03:
    Vandaag hebben we een workshop drama en art bijgewoond. Hier hebben we veel uitleg gekregen over hoe je met schoenen in de klas kan werken. Van Marleen hebben we de uitleg gekregen over drama. We hebben een "namen"spel gespeeld waarbij je een schoen moest gooien naar elkaar en de naam van die persoon ook nog een roepen. We moesten ook een schoen zoeken (tussen de 1000den schoen die Jo heeft verzameld) en er een karaktertje aan geven. Er is een schoenwinkel gemaakt en de schoen moest zichzelf verkopen. Dit was heel grappig om te doen. De verkooptechnieken van sommige studenten waren heel drastisch: "als je mij niet koopt, pleeg ik zelfmoord" dit waren de extremen onder ons natuurlijk...hahaha....

    Ook hebben de buitenlandse studenten leren werken vanuit een boekje. We hadden het boekje "ik wil bloemetjes schoenen". Aan de hand van dit boekje hebben we nog allemaal activiteiten gedaan. Dit was voor veel studenten helemaal nieuw. Niet te vergeten hebben we ook verschillende technieken geleerd over het praten: hard-zacht, hoog-laag,... (Marleen zou me iets aandoen als ik er dit niet bij zou zetten)

    Bij de les art hebben we kennis gemaakt met verschillende stop motion technieken. Het was om ons warm te maken voor een volgende opdracht.

    Woensdag 03/03:
    We zijn de dag begonnen met een workshop music. We hebben hier kennis leren maken met het maken van muziek met je schoenen. Alle schoenen hebben een andere geluid en dat geluid hebben we leren gebruiken. Dit aan de hand van een gedicht. Je moest het metrum en het ritme met je schoenen kunnen volgen. We stonden daar met ons allen op grote houten platen en ik kan jullie verzekeren.............geluid in overvloed!!!

    De buitenlandse studenten hebben ook kennis gemaakt met Stomp. We hebben allemaal materiaal gekregen rond schoenen: schoenborstel, schoenlepel, schoenpoets doosje, schoenen zelf,... Met deze materialen hebben we zelf een stukje stomp moeten voorbereiden. Het is ongelofelijk hoe verschillende de stukjes van iedereen klonk terwijl we toch hetzelfde materiaal gebruikte. Het was een aangename les waar we veel hebben geleerd van muziek, maar ook van elkaar.

    In de namiddag hebben we een workshop Physical expression gekregen. Hier hebben we leren bewegen op muziek. We hebben ook verschillende dansjes moeten maken in verschillende groepjes. Het was heel leuk om te doen en we hebben eens goed met elkaar kunnen lachen.

    Donderdag 04/03:
    Vandaag hebben we onze opdracht gekregen. Digital Assigment + concept of interactive event. Het komt erop neer dat er een groep voor kleuters en een groep voor het lager een filmpje moet maken rond schoenen en dat er een activiteiten voormiddag georganiseerd wordt rond schoenen. Ik zit in de groep van de kleuters. We hebben vandaag het concept gevonden en we zijn begonnen aan de foto's voor het filmpje. We hebben 4 uur foto's gemaakt. Dit zorgde voor een resultaat van 252 foto's en dat is welgeteld 31 seconde film. Op dat moment zakte me de moed in de schoenen. Het moet volgende week woensdag helemaal af zijn met geluid en al. We hebben toch doorgezet en het concept is helemaal klaar.

    Concept:
    Een meisje zorgt helemaal niet goed voor haar schoenen. Ze schuurt ermee over de vloer, als ze thuis komt schopt ze haar schoenen uit,... De schoen is er heel droevig voor en huilt zichzelf in slaap. De schoen droomt over de leuke dingen die hij allemaal kan doen met het meisje.

    Vrijdag 05/03:
    We hebben het filmpje bijna af en zijn nog volop muziek aan het zoeken om in het filmpje te zetten. Ook de activiteiten namiddag ronden we af vandaag. De activiteiten hangen samen met de verschillende workshops die we hebben gehad en schoenen hebben hier een belangrijke plaats in.We hebben dan ook gekozen voor (korte uitleg van de spelletjes):
    ART: verven van schoenen, schoen inkleuren met behulp van schoenen. De kinderen krijgen verf en schoenen en mogen alles van de schoen gebruiken om de GROTE schoen op het papier te vullen.
    DRAMA: de juiste schoen zoeken bij de prenten en tonen hoe jij je voelt bij die prent of het gebeuren.
    PHYSICAL EXPRESSION: de kinderen leren stukjes traditionele dans van Spanje en Turkije.
    Er zijn nog meer spellen voorzien, maar dit zijn de verschillende games waaraan je de verschillende muzische onderdelen kan koppelen.

    Ik ga echt iedere dag met plezier naar school. Het is zo gezellig met onze klas. Ik vind het eigenlijk jammer dat het weekend is. Ik kijk al uit naar maandag. Ik ben eens benieuwd wat we dan allemaal zullen uitsteken. Die gekke toeren kan je volgende week verder lezen op deze blog.

    Groetjes
    Iris

    08-03-2010 om 19:22 geschreven door Iris  


    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan Maastricht.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens ons bezoek aan Maastricht zijn we deze tekst tegen gekomen.
    En durf nu eens te zeggen dat we GEEN Limburgse schatjes zijn......

    02-03-2010 om 17:25 geschreven door Iris  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn laguna Veronica en ik....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb jullie al eerder in mijn blog laten weten wie mijn Laguna is. Daarom dat ik ook deze foto erbij zet. Zo kunnen jullie er een gezicht op plakken. Het is een heel lief meisje en we zijn al dikke vriendinnen. In de paasvakantie gaan Lotte en ik samen naar Spanje en dan kan zij ons, haar thuis laten zien.

    Groetjes
    Iris

    02-03-2010 om 17:24 geschreven door Iris  


    27-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EOS week 1!!!
    Maandag 22/2:
    Vandaag hebben we de buitenlandse studenten in actie gezien. We zijn met de bus naar Diepenbeek gereden om een fiets te huren. We zijn met die fiets terug gekomen naar Hasselt. Bij het zien van de fietsen vertrokken al veel gezichten wit. Het is heel raar, maar een heel deel kon niet fietsen. Sommige studenten moesten we zelfs overtuigen dat de wielen niet zouden instorten. Het was een ongelofelijk leuke middag met veel gelach. Na een leuke fietstocht zijn we aangekomen op school.

    Hier stond iemand van "Het Belang Van Limburg". Hij kwam foto's maken van de opening van EOS en de vlaggen ceremonie. Iedereen heeft zijn volkslied gezongen. Iedereen deed het uit het hoofd behalve de Belgen. We hebben spiekbriefjes moeten gebruiken. We hebben de avond afgesloten met het lekkere eten wat Natacha had gemaakt. STOOFVLEES met FRIETJES!!!!mmmmmmmmmm...

    Dinsdag 23/2:
    We zijn de dag gestart met de eerste les Nederlands. In deze lessen maakte de studenten kennis met de kleuren, getallen, orientatie en lichaamsschema in het Nederlands. Hierbij werkte we in groepjes. Ik heb samen met Bert gewerkt en we moesten de kleuren aanleren. We hebben dit gedaan met het boekje "Muizeverf". Dit verhaal hebben we uitgebeeld met zelfgemaakte muizen. Tijdens deze Nederlandse les ben ik erachter gekomen dat dieren geluiden NIET universeel zijn. Zij zeggen: "de muis doet piep, piep, piep". In Griekenland hebben ze geen geluid voor een muis. Bij ons doet een kat MIAUW. In Griekenland NIAUWN. De geluiden zijn helemaal anders. Hier hebben we veel mee gelachen, maar ook door bijgeleerd.

    Na de Nederlandse les hebben we een tocht door Hasselt gekregen van Rudi. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om ons goed te kunnen boeien met al de geschiedenis van Hasselt. Soms lukte dit en soms wat minder. Hij heeft het toch wel goed gedaan hoor.

    Woensdag 24/2:
    Vandaag zijn we de dag begonnen met een presentatie van Rudi. Hier werd nog eens goed overlopen wat er van ons verwacht wordt en wat we allemaal mogen verwachten in ons EOS avontuur. Na deze les zijn we begonnen aan de eerste les Drama. Deze les draaide helemaal rond "kennismaking". Het was heel leuk om te doen. Bijna alle dingen hadden we al in het eerste jaar gekregen, maar het bleef leuk omdat we elkaar goed leerde kennen. Voor het leren "vechten" was heel leuk. We hebben ons eens allemaal goed laten gaan en de mini vechtscenes waren ook heel leuk om te zien.

    Om de dag af te sluiten hebben we nog een les Nederlands op het programma staan. Hier hebben we gewerkt rond begrippen leren die ze het meeste moeten gebruiken hier in Belgie zoals: begrippen in het verkeer, winkels,... Dit was heel leuk om te doen. Ze hebben hier ook al zinnetjes leren maken zoals: "ik gooi met de dobbelsteen", "Ik neem een kaartje",... We beginnen iedere les met het liedje van superlive en eindigen met het liedje hoofd, schouders, knie en teen. Het is altijd heel gezellig om deze dansjes bij het liedje uit te oefenen. Het is altijd een gezellige bedoeling.

    Donderdag 25/02:
    Vandaag zijn we met de hele groep naar Maastricht geweest. Het was een hele mooie stad. Maastricht telt 360 kroegen en 52 kerken, dus je kan bijna iedere dag naar een andere kroeg gaan en iedere zondag naar een andere kerk. De rondleiding door de stad duurde erg lang omdat we heel erg werden aangetrokken door de verschillende leuke winkels. Rudi heeft zich hier niet door laten vangen en zette zijn rondleiding gewoon door. Op het einde hebben we toch een uurtje gekregen om de winkels van Maastricht te bekijken...JOEPIE....!!!! Er zijn hele leuke foto's gemaakt.

    Vrijdag 26/02:
    Vandaag zijn we naar Alden Biesen geweest. We hebben er in de voormiddag uitleg gekregen over Buitenlandse dingen, maar om heel eerlijk te zijn heb ik er niet heel erg veel van begrepen. Na de uitleg hebben we ALWEER van Rudi een rondleiding gekregen. Omdat het toch nog een beetje interessant te maken, ben ik begonnen met gekke bekken te fotograferen van iedereen. Het was echt heel gezellig en ik kijk al uit naar de volgende week waar we weer veel plezier gaan beleven.

    Tot volgende week!!!
    Groetjes
    Iris

    27-02-2010 om 19:44 geschreven door Iris  


    17-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontvangst van mijn Laguna en de rest van de Spaanse studenten
    Vandaag kwam mijn Laguna... Veronica en de andere Spaanse studenten aan. De dag was al begonnen met de nodige paniek. Natacha en ik zouden de studenten in de luchthaven van Charleroi ophalen met de trein. Door de treinramp staakte alle treinen en konden Natacha en ik niet in Charleroi geraken. Gelukkig zou Rudi alles oplossen en we hadden er alle vertrouwen in. Door een communicatiefout heeft Rudi de Spaanse studenten niet gebeld om te zeggen dat ze zelf een stukje met de bus moesten reizen. De Spaanse meiden hebben dan maar zelf alles in handen genomen toen ze merkte dat er niemand op de luchthaven stond. Ik had hun nog een mail verzonden, maar die hebben ze niet meer gelezen en daardoor wisten ze niet dat Natacha en ik niet in Charleroi waren. Ze zijn helemaal alleen naar Hasselt gekomen. GOED BEZIG DAMES!!!

    Natacha en ik hebben de meisjes ontmoet bij hun studentenkamers. Ze verblijven in de residentie StudHo achter de Versuz. Bij de rondleiding kwamen we er achter dat de meisjes zelf donsdekens moesten meenemen vanuit Spanje. Dit hadden de meisjes zo niet begrepen en ontstond er bij de 3 dames grote paniek. Toen we even later er ook achter kwamen dat ze zelf voor borden en bestek moesten zorgen, werd het voor de meisjes heel eventjes te veel. Je kon aan hun ogen zien dat ze ieder moment konden huilen. Gelukkig was Natacha met de auto en zijn we nog met ons allen naar de Carrefour in Kuringen gereden. Daar lagen ook donsdekens en dit hadden de meisjes vandaag nog nodig. Doordat de meisjes niet zo goed Engels spreken verloopt de rest ook niet zo vlot als we gehoopt hadden.

    Het shoppen op zich was ook al een heel gebeuren. Shoppen op z'n Spaans duurt heel lang. Volgens mij snappen ze niet goed de functie van de rijen in een winkel. Ze lopen van de ene kant naar de andere. Uiteindelijk hebben Natacha en ik uitgelegd dat we het beste rij per rij konden bekijken om zo geen producten te vergeten die ze dringend nodig hadden. Nog voor we alles goed en wel hadden uitgelegd, waren de 3 studenten alweer verspreid door de winkel aan het rennen. Niet dat het een probleem is als je niet allemaal samen blijft, maar in Spanje is het blijkbaar heel normaal om je kar te laten staan in het midden van het gangpad en dan alles te halen en naar je kar te brengen. Als er zo 3 karren naast elkaar staan in het midden van het gangpad kan je je wel voorstellen hoe het geweest is voor de andere winkelende mensen die in die gang moesten zijn. Gelukkig hebben Natacha en ik er goed mee gelachen en na een dikke 2 uur konden we eindelijk de winkel verlaten.

    Eenmaal alles uitgeladen op hun kot hebben we hun BELGISCH gsm nummer geinstalleerd en bleek ook nog eens dat de nieuwe sim-kaart van Miriam niet werkte. Nu kan Jolien morgen met haar terug naar de winkel gaan om het op te lossen.

    Toch was het een heerlijke dag vandaag. Je leert jezelf goed kennen in zo een situaties en ik heb er gelukkig veel mee kunnen lachen. We gaan nog wat meemaken tijdens deze 3 maanden. Ik heb er al reuze zin in. Zaterdag komen de Grieken aan en zondag de Turken. Tegen het begin van volgende week zijn alle studenten aangekomen en kan de echte pret beginnen!!!

    Groetjes
    Iris

    17-02-2010 om 23:19 geschreven door Iris  


    10-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding Nederlandse lessen
    Vandaag zijn we met de Belgische studenten en Kika samengekomen om de lessen Nederlands wat vorm te geven. We moeten tijdens het EOS project de buitenlandse studenten 4 keer, 2 uur Nederlands leren. Dit doen we aan de hand van spelletjes. We hebben een ganzenbord om hun woordenschat bij te brengen en een Twister om ze de kleuren bij te brengen. Dit zijn al wat voorproefjes, maar de volledige lessen zal ik nog wel eens vermelden. Dit zullen jullie op tijd en stond wel vernemen.

    Het was zeer fijn dat Kika aanwezig was. We konden onze spelletjes meteen proberen met haar en kijken waar de knelpunten zaten. We konden de spelletjes daardoor meteen bijschaven. ZEER handig dus!!!

    We zijn ook naar StudHo geweest. Gewoon om eens te piepen waar onze buitenlandse studenten verblijven. Nu wordt het echt spannend om deze studenten te ontmoeten. Ik kijk er al echt naar uit!!!

    Groetjes
    Iris

    10-02-2010 om 00:00 geschreven door Iris  


    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen
    Vandaag zijn we met de Belgische groep van EOS naar Antwerpen geweest. We hebben allemaal activiteiten opgesteld om de buitenlandse studenten Antwerpen voor te stellen. We hebben een fotozoektocht gemaakt en hier een bezoek aan de nodige museums aan toegevoegd.

    Het was een zeer gezellige dag. We hebben vandaag de studenten van BaLo beter leren kennen en ook Kika. Kika is afkomstig van Slovakije en woont nu met haar man in Riemst. Zij heeft ons vandaag dan ook goed geholpen en hebben wij ons Engels al een beetje kunnen oefenen. In het begin is dat zeer onwennig, maar na een dag begon ik Natacha bijna in het Engels te SMSen.

    Het was een geslaagde dag en de groep is al zeer hecht geworden. Ik kijk al naar de 22 februari uit (start van EOS).

    Groetjes
    Iris

    05-02-2010 om 00:00 geschreven door Iris  


    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedankt!!!
    Het aftellen is bijna gedaan.
    Nog welgeteld 4 dagen te gaan.
    Jullie stappen in een heus EOS- avontuur
    van ongeveer 2.5 maand lange duur.
    Wij hopen dat jullie je amuseren
    en veel over de muzische competenties leren!
    Bedankt voor de persoonlijke gedichten:
    ze zullen de eenzaamheid zeker verlichten.
    Een dikke pluim op jullie hoed,
    het gaat jullie in ons vaderland goed!



    Lieve Lea,
    Heel erg bedankt voor het mooie gedichtje. Het zal zeker een steun zijn.

    25-01-2010 om 20:39 geschreven door Iris  


    13-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laguna
    Vandaag zijn we met de EOS studenten samengekomen om de buitenlandse studenten te verdelen waarvan jij de Laguna bent. Ik ben de Laguna geworden van Veronica Monreal Poves. Ze is afkomstig uit Spanje en zal op 17 februari aankomen in Belgie.

    Als Laguna moet je ervoor zorgen dat je er bent voor elkaar. Je moet elkaar helpen met problemen en je moet ervoor zorgen dat je student op tijd op de juiste bestemming is. Dit is al een hele opdracht (volgens Rudi Boelen coordinator EOS).

    13-01-2010 om 00:00 geschreven door Iris  




    Archief per week
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs