Bill Gross is
oprichter van enkele ondernemingen, o.a. het bedrijf Idealab. Ik heb voor zijn
lezing gekozen omdat ik in de toekomst een boekhoudkantoor zou willen
oprichten. Hiervoor kan zijn toespraak als leidraad dienen.
Samenvatting
Bill Gross deed
onderzoek naar welke factoren een startende onderneming succesvol maken.
Volgende vijf dimensies heeft hij analyseert:
·
Het idee: Hoe gaat de
onderneming zich van anderen onderscheiden? Is het idee origineel?
·
Team, uitvoering en
aanpassingsvermogen: De uitvoering van een team hangt van de klant af, omdat
zij de realiteit zijn.
·
Bedrijfsmodel: Ondernemingen
hebben een duidelijk plan nodig om inkomsten te genereren.
·
Kapitaal: Bedrijven moeten
een goede investering aangaan om succes te garanderen.
·
Timing: Zijn er
concurrenten? Is de wereld al klaar voor het idee?
Dhr. Gross deed onderzoek naar
de top 5 succesvolle vs. 5 niet-succesvolle Idealab en non-Idealab
ondernemingen. Op basis daarvan heeft hij zijn conclusie getrokken:
Het belangrijkste succesfactor
is timing, met een score van 42%. Team staat op de tweede plaats (32%) en
daarop volgt het idee (28%). Het bedrijfsmodel en kapitaal zijn het minst
belangrijk om succes te garanderen.
Een voorbeeld van een succesvolle
onderneming is Airbnb. Het bedrijf werd op een perfect moment gelanceerd,
namelijk tijdens de economische crisis. Mensen hadden een behoefte naar geld en
waren ze dus bereid om hun huis te verhuren. Timing speelde dus de
belangrijkste rol.
Een niet-succesvolle
onderneming is Z.com. Voor de opstart ervan werd voldoende geld geïnvesteerd,
werd een businessplan opgesteld en had de onderneming een sterk team. De timing
echter resulteerde in de faling van het bedrijf; toen was online nog niet
voldoende ontwikkeld.
Goede timing
is dus het belangrijkste component voor de opstart van een onderneming. De
andere factors zijn ook belangrijk maar in mindere mate.
Reflectie
Een startup
oprichten vergt veel planning vooraleer deze uiteindelijk gelanceerd kan
worden. Dit geldt voor bedrijven binnen elke sector, dus ook de financiële
sector. Volgens mij
zijn timing en het idee de belangrijkste componenten, aangezien behoefte en
interesse naar het product bepalen of de onderneming succesvol zal worden of
niet. Voor kantoren binnen de Accountancy-Fiscaliteit is er steeds vraag
aangezien elke onderneming de boekhouding en dergelijke moet uitvoeren. Toch
moet er ook met de andere drie componenten rekening gehouden worden, zodat het
kantoor zal blijven bestaan.
Wat ben je bereid op te geven om de manier waarop we werken te veranderen?
Martin Danoesastro is algemeen
directeur van het BCG te Amsterdam en heeft zijn expertise opgebouwd binnen de
bank-en verzekeringssector. Hij richt zich o.a. op de digitale technologie
waarbij hij advies aan ondernemingen geeft omtrent hun organisatiecultuur. Zijn aanbevelingen zijn ook van
toepassing op de accountancykantoren en dergelijke. Dit maakt het interessant
om naar zijn lezing te luisteren.
Samenvatting
Veel bedrijven hanteren het
systeem van bureaucratie om beslissingen te nemen. Volgens dhr. Danoesastro zullen
ondernemingen er baat bij hebben als ze binnen de wereld waar alles sneller
verloopt hun manier van werken veranderen en autonomie op het werk invoeren.
Meer
innovatieve bedrijven, zoals google, gebruiken reeds deze structuur. Binnen het
bedrijf zijn er kleine, autonome teams. Elk team bestaat uit verschillende
experts, ieder met een andere functie. Op deze manier zijn de nodige vaardigheden
en expertise binnen de werkgroep aanwezig en werkt ze onafhankelijk van de
andere teams.
Een autonome ondernemingsstructuur zorgt ervoor dat handelingen veel flexibeler
worden en sneller verlopen. Beslissingen worden namelijk binnen elk team
afzonderlijk genomen.
Bedrijven
moeten evenwel bereid zijn om in ruil hiervoor iets op te geven. Nieuwe
technieken kunnen niet zomaar ingevoerd worden zonder dat de oude worden
weggewerkt.
Binnen deze
bedrijven moet er echter afstemming zijn, anders zullen de teams in verschillende
richtingen uitgaan. Managers zullen dus blijven bestaan. Zij leggen de algemene
doelen en normen op. Vervolgens moeten ze de teams vertrouwen om in elke
context de juiste beslissingen te nemen.
Reflectie
Bij het
boekhoudkantoor waar ik tewerkgesteld ben, verloopt de organisatiestructuur
gedeeltelijk autonoom. De medewerkers zijn in teams opgedeeld. Elk team bestaat
uit drie dossierbeheerders, waarbij een van hen de teamleider is. Beslissingen
worden binnen het team genomen. Enkel de belangrijkste besluiten worden aan de
vennoten overgelaten. Volgens mij werkt dit systeem zeer goed, aangezien er efficiënter
gewerkt wordt.
Organisaties
moeten overwegen of autonoom handelen voor een meerwaarde zal zorgen of juist
niet. Enerzijds wordt er in minder tijd meer geproduceerd. Anderzijds kan autonomie
voor verstoring binnen het bedrijfscultuur zorgen doordat de teams afzonderlijk
werken. De juiste beslissing omtrent de organisatiestructuur is bijgevolg
cruciaal voor ondernemingen.
Waarom we markten niet mogen vertrouwen in ons maatschappelijk leven
Michael Sandel is een Amerikaans politiek filosofer. Hij onderzoekt
politieke vraagstukken van onze tijdperk. In deze seminarie heeft hij het over
socio-economische problemen i.v.m. markten. Aangezien markten een onderdeel uitmaken
van mijn studiegebied, heb ik voor de lezing van dhr. Sandel gekozen.
Samenvatting
Tegenwoordig kan bijna
alles met geld gekocht worden. Als je bijvoorbeeld in een pretpark of
vlieghaven niet lang in de rij wilt wachten, kan je extra betalen om een
VIP-ticket te krijgen.
Onze economie is overgeschakeld
van een markteconomie naar een marktsamenleving. Een markteconomie is het economisch
stelsel dat bestuurd door het mechanisme van vraag en aanbod. Een
marktsamenleving daarentegen verwijst naar de markt waar alles te koop is en
waarbij marktwaarden alle aspecten van ons leven overnemen.
De marktsamenleving resulteert in enkele problemen:
Ten eerste stijgt de ongelijkheid tussen burgers op het moment dat geld bepaalt
of iemand toegang krijgt tot essentiële zaken, zoals het recht tot onderwijs,
gezondheidszorg … Dit zijn sociale gevolgen.
Verder verandert de betekenis van sommige activiteiten zodra deze met marktdenken
en marktwaarden gecombineerd worden. Prestaties worden met geld gemotiveerd.
Bijvoorbeeld het combineren van leren met geld, waarbij arme schoolkinderen
geld verdienen als ze goede cijfers behalen. Leren wordt dus met een ander
perspectief benadert en de intrinsieke waarde ervan verdwijnt.
Marktsamenleving heeft een invloed op het karakter
van immateriële goederen bij de uitwisseling ervan. Op materiële goederen heeft
dit geen invloed. Bijvoorbeeld een pc verkopen of cadeau geven maakt geen verschil uit voor
de begunstigde ervan. Daarentegen hebben onderwijs geven of leerlingen met geld
motiveren twee verschillende betekenissen. Doordat dit geen marktactiviteit is,
zal het aanbrengen van marktwaarden de essentie ervan ondermijnen.
Reflectie
Volgens mij is een
marktsamenleving soms overbodig. Er moet nagedacht worden wanneer marktwaarden van
toepassing zijn voor bepaalde activiteiten en wanneer dit vernietigend is.
Vaak kom ik gebeurtenissen tegen die met geld gemanipuleerd zijn. Dit is niet
wat de welvaart zal doen stijgen. Integendeel, als marktwaarden onze handelingen
gaan bepalen kan dat leiden tot destructie van het vertrouwen in het
bedrijfsleven.
Aangezien geld het voornaamste is in de financiële sector, heeft dit ook
betrekking op mijn vakgebied.
Hoe bouw je een bedrijf op dat 100 jaar mee zal gaan?
Martin Reeves is algemeen
directeur van het BCG Henderson Institute. Met zijn expertise richt hij zich op strategieën voor ondernemingen. Ook binnen de financiële sector
heeft hij meerdere strategische opdrachten geleid. Vandaar dat ik voor deze
lezing heb gekozen: zijn ideeën dienen gedeeltelijk als handleiding voor de
opstart van een goede organisatie.
Samenvatting
Statistisch gezien is de levensduur van ondernemingen gedaald.
In de USA is de levensduur gemiddeld 30 jaar geworden. Tegenwoordig hebben
bedrijven 32% kans dat ze failliet gaan of zullen worden overgenomen.
Uit het menselijk immuunsysteem kan door zes principes geleerd
worden hoe de levensduur van ondernemingen verlengd wordt:
Vooreerst is het systeem redundant. Elk component in ons lichaam bestaat uit
miljoenen exemplaren zodat het geheel blijft functioneren wanneer een deel
uitvalt. Verder is er diversiteit binnen ons immuunsysteem. Ten derde is ons
systeem modulair; elk systeemgedeelte kan de andere spontaan vervangen.
Daardoor heeft deze ook een groot aanpassingsvermogen en kunnen nieuwe
antistoffen steeds ontwikkeld worden. Daarnaast kan het elke bedreiging
detecteren en erop reageren, wat wijst op een ruime mate van voorzichtigheid. Tot
slot is het immuunsysteem ingebed in het geheel van het menselijk lichaam en
werken ze samen.
Deze principes zijn de kenmerken
van duurzame ondernemingen. Bedrijven die voor de basis van hun producten adaptief
zijn en aan voorzichtigheid en verscheidenheid denken, hebben een duurzame
toekomst. Ook onvoorspelbare situaties moeten gedekt worden door deze
principes.
Fujifilm bijvoorbeeld gebruikte zijn veelzijdige kennis om zich op een aantal
gebieden te diversifiëren; ze creëerden meer opties dan hun concurrenten.
Reflectie
Uit de toespraak kan duidelijk afgeleid worden dat nieuwe
bedrijven biologisch moeten nadenken om te kunnen overleven. Dhr. Reeves
presenteerde een bijzonder perspectief op de bouwstenen voor een lange
levensduur en succes.
Zoals elk andere
ondernemingstak, moeten bedrijven binnen de financiële sector een
ondernemingsplan opstellen vooraleer ze opstarten. Met dit plan worden o.a. de
zes principes toegepast zodat het succes van de onderneming gegarandeerd wordt.
Binnen de huidige maatschappij draait alles rond geld. Het
begrip geld gaat echter verder dan fysieke contanten. Tegenwoordig vindt
digitaal geld meer en meer haar intrede. Dit houdt onder andere de blockchain
en cryptocurrency in. Ook is er sprake van een marktsamenleving; een markt waar
alles met geld omkoopbaar is. De hebzucht naar geld resulteert daarbij in
oneerlijke concurrentie tussen bedrijven. Deze moet evenwel eerlijk blijven
zodat iedereen de kans krijgt om op de markt toe te treden.
Vandaar dat het luisteren naar deze lezingen interessant is om meer over de
huidige samenleving te weten te komen.
Het tweede trending topic is de organisatiecultuur van
ondernemingen. Enkele sprekers geven strategieën weer over hoe de levensduur
van bedrijven verlengd kan worden en op welke manier succes gegarandeerd wordt.
Dit onderwerp is voor elke bedrijfstak van toepassing, aldus ook voor bedrijven
binnen de financiële sector.