Inhoud blog
  • De toekomst van het geld
  • Hoe de Blockchain geld en zakendoen verandert
  • Het nieuwe tijdperk van bedrijfsmonopolies
  • Zullen onze banen door automatisering verdwijnen?
  • De reden waarom startups succesvol zijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Trending topics binnen de financiële sector

    13-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom we markten niet mogen vertrouwen in ons maatschappelijk leven

    Michael Sandel is een Amerikaans politiek filosofer. Hij onderzoekt politieke vraagstukken van onze tijdperk. In deze seminarie heeft hij het over socio-economische problemen i.v.m. markten. Aangezien markten een onderdeel uitmaken van mijn studiegebied, heb ik voor de lezing van dhr. Sandel gekozen.

    Samenvatting

    Tegenwoordig kan bijna alles met geld gekocht worden. Als je bijvoorbeeld in een pretpark of vlieghaven niet lang in de rij wilt wachten, kan je extra betalen om een VIP-ticket te krijgen.

    Onze economie is overgeschakeld van een markteconomie naar een marktsamenleving. Een markteconomie is het economisch stelsel dat bestuurd door het mechanisme van vraag en aanbod. Een marktsamenleving daarentegen verwijst naar de markt waar alles te koop is en waarbij marktwaarden alle aspecten van ons leven overnemen.

    De marktsamenleving resulteert in enkele problemen:
    Ten eerste stijgt de ongelijkheid tussen burgers op het moment dat geld bepaalt of iemand toegang krijgt tot essentiële zaken, zoals het recht tot onderwijs, gezondheidszorg … Dit zijn sociale gevolgen.
    Verder verandert de betekenis van sommige activiteiten zodra deze met marktdenken en marktwaarden gecombineerd worden. Prestaties worden met geld gemotiveerd. Bijvoorbeeld het combineren van leren met geld, waarbij arme schoolkinderen geld verdienen als ze goede cijfers behalen. Leren wordt dus met een ander perspectief benadert en de intrinsieke waarde ervan verdwijnt.

    Marktsamenleving heeft een invloed op het karakter van immateriële goederen bij de uitwisseling ervan. Op materiële goederen heeft dit geen invloed. Bijvoorbeeld een pc verkopen of cadeau geven maakt geen verschil uit voor de begunstigde ervan. Daarentegen hebben onderwijs geven of leerlingen met geld motiveren twee verschillende betekenissen. Doordat dit geen marktactiviteit is, zal het aanbrengen van marktwaarden de essentie ervan ondermijnen.


    Reflectie

    Volgens mij is een marktsamenleving soms overbodig. Er moet nagedacht worden wanneer marktwaarden van toepassing zijn voor bepaalde activiteiten en wanneer dit vernietigend is.
    Vaak kom ik gebeurtenissen tegen die met geld gemanipuleerd zijn. Dit is niet wat de welvaart zal doen stijgen. Integendeel, als marktwaarden onze handelingen gaan bepalen kan dat leiden tot destructie van het vertrouwen in het bedrijfsleven.
    Aangezien geld het voornaamste is in de financiële sector, heeft dit ook betrekking op mijn vakgebied.


    Bijlagen:
    https://www.ted.com/talks/michael_sandel_why_we_shouldn_t_trust_markets_with_our_civic_life?language=en   

    13-01-2019 om 21:33 geschreven door Rachel Alter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe bouw je een bedrijf op dat 100 jaar mee zal gaan?

    Martin Reeves is algemeen directeur van het BCG Henderson Institute. Met zijn expertise richt hij zich op strategieën voor ondernemingen. Ook binnen de financiële sector heeft hij meerdere strategische opdrachten geleid. Vandaar dat ik voor deze lezing heb gekozen: zijn ideeën dienen gedeeltelijk als handleiding voor de opstart van een goede organisatie.

    Samenvatting

    Statistisch gezien is de levensduur van ondernemingen gedaald. In de USA is de levensduur gemiddeld 30 jaar geworden. Tegenwoordig hebben bedrijven 32% kans dat ze failliet gaan of zullen worden overgenomen.

    Uit het menselijk immuunsysteem kan door zes principes geleerd worden hoe de levensduur van ondernemingen verlengd wordt:
    Vooreerst is het systeem redundant. Elk component in ons lichaam bestaat uit miljoenen exemplaren zodat het geheel blijft functioneren wanneer een deel uitvalt. Verder is er diversiteit binnen ons immuunsysteem. Ten derde is ons systeem modulair; elk systeemgedeelte kan de andere spontaan vervangen. Daardoor heeft deze ook een groot aanpassingsvermogen en kunnen nieuwe antistoffen steeds ontwikkeld worden. Daarnaast kan het elke bedreiging detecteren en erop reageren, wat wijst op een ruime mate van voorzichtigheid. Tot slot is het immuunsysteem ingebed in het geheel van het menselijk lichaam en werken ze samen.

    Deze principes zijn de kenmerken van duurzame ondernemingen. Bedrijven die voor de basis van hun producten adaptief zijn en aan voorzichtigheid en verscheidenheid denken, hebben een duurzame toekomst. Ook onvoorspelbare situaties moeten gedekt worden door deze principes.
    Fujifilm bijvoorbeeld gebruikte zijn veelzijdige kennis om zich op een aantal gebieden te diversifiëren; ze creëerden meer opties dan hun concurrenten.

    Reflectie

    Uit de toespraak kan duidelijk afgeleid worden dat nieuwe bedrijven biologisch moeten nadenken om te kunnen overleven. Dhr. Reeves presenteerde een bijzonder perspectief op de bouwstenen voor een lange levensduur en succes.

    Zoals elk andere ondernemingstak, moeten bedrijven binnen de financiële sector een ondernemingsplan opstellen vooraleer ze opstarten. Met dit plan worden o.a. de zes principes toegepast zodat het succes van de onderneming gegarandeerd wordt.

    Bijlagen:
    https://www.ted.com/talks/martin_reeves_how_to_build_a_business_that_lasts_100_years?language=en   

    13-01-2019 om 21:20 geschreven door Rachel Alter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding

    Binnen de huidige maatschappij draait alles rond geld. Het begrip geld gaat echter verder dan fysieke contanten. Tegenwoordig vindt digitaal geld meer en meer haar intrede. Dit houdt onder andere de blockchain en cryptocurrency in. Ook is er sprake van een marktsamenleving; een markt waar alles met geld omkoopbaar is. De hebzucht naar geld resulteert daarbij in oneerlijke concurrentie tussen bedrijven. Deze moet evenwel eerlijk blijven zodat iedereen de kans krijgt om op de markt toe te treden.
    Vandaar dat het luisteren naar deze lezingen interessant is om meer over de huidige samenleving te weten te komen.

    Het tweede trending topic is de organisatiecultuur van ondernemingen. Enkele sprekers geven strategieën weer over hoe de levensduur van bedrijven verlengd kan worden en op welke manier succes gegarandeerd wordt.
    Dit onderwerp is voor elke bedrijfstak van toepassing, aldus ook voor bedrijven binnen de financiële sector.

    10-01-2019 om 00:00 geschreven door Rachel Alter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 07/01-13/01 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs