Bill Gross is
oprichter van enkele ondernemingen, o.a. het bedrijf Idealab. Ik heb voor zijn
lezing gekozen omdat ik in de toekomst een boekhoudkantoor zou willen
oprichten. Hiervoor kan zijn toespraak als leidraad dienen.
Samenvatting
Bill Gross deed
onderzoek naar welke factoren een startende onderneming succesvol maken.
Volgende vijf dimensies heeft hij analyseert:
·
Het idee: Hoe gaat de
onderneming zich van anderen onderscheiden? Is het idee origineel?
·
Team, uitvoering en
aanpassingsvermogen: De uitvoering van een team hangt van de klant af, omdat
zij de realiteit zijn.
·
Bedrijfsmodel: Ondernemingen
hebben een duidelijk plan nodig om inkomsten te genereren.
·
Kapitaal: Bedrijven moeten
een goede investering aangaan om succes te garanderen.
·
Timing: Zijn er
concurrenten? Is de wereld al klaar voor het idee?
Dhr. Gross deed onderzoek naar
de top 5 succesvolle vs. 5 niet-succesvolle Idealab en non-Idealab
ondernemingen. Op basis daarvan heeft hij zijn conclusie getrokken:
Het belangrijkste succesfactor
is timing, met een score van 42%. Team staat op de tweede plaats (32%) en
daarop volgt het idee (28%). Het bedrijfsmodel en kapitaal zijn het minst
belangrijk om succes te garanderen.
Een voorbeeld van een succesvolle
onderneming is Airbnb. Het bedrijf werd op een perfect moment gelanceerd,
namelijk tijdens de economische crisis. Mensen hadden een behoefte naar geld en
waren ze dus bereid om hun huis te verhuren. Timing speelde dus de
belangrijkste rol.
Een niet-succesvolle
onderneming is Z.com. Voor de opstart ervan werd voldoende geld geïnvesteerd,
werd een businessplan opgesteld en had de onderneming een sterk team. De timing
echter resulteerde in de faling van het bedrijf; toen was online nog niet
voldoende ontwikkeld.
Goede timing
is dus het belangrijkste component voor de opstart van een onderneming. De
andere factors zijn ook belangrijk maar in mindere mate.
Reflectie
Een startup
oprichten vergt veel planning vooraleer deze uiteindelijk gelanceerd kan
worden. Dit geldt voor bedrijven binnen elke sector, dus ook de financiële
sector. Volgens mij
zijn timing en het idee de belangrijkste componenten, aangezien behoefte en
interesse naar het product bepalen of de onderneming succesvol zal worden of
niet. Voor kantoren binnen de Accountancy-Fiscaliteit is er steeds vraag
aangezien elke onderneming de boekhouding en dergelijke moet uitvoeren. Toch
moet er ook met de andere drie componenten rekening gehouden worden, zodat het
kantoor zal blijven bestaan.
|