Dit
is een fundamentele vraag want de antwoorden die je op al je
belangrijke vragen zal geven staan in relatie met deze eerste vraag.
Heeft iemand gezegd dat je niet mag twijfelen want de Bijbel zegt dit
of dat. Zelfs mocht het wetenschappelijk bewezen zijn, dan nog mag je
twijfelen. Wie niets in twijfel trekt is een allesweter die ofwel
naïef de kudde volgt dan wel passief aanneemt wat hem verteld is.
Wie twijfelt daarentegen toont interesse, zet zich in om zijn geest
te verrijken en stelt zich de vraag of er meer is.
Is
er meer? Dat zal je zelf wel ontdekken. Maar het feit dat je jezelf
deze vraag stelt wil zeggen dat je openstaat voor meer, dat je niet
zomaar iets aanneemt van best weters. Het wil zeggen dat je op zoek
bent en dat is juist het beginpunt voor alles wat je overkomen mag.
Ik kan je verhalen vertellen die ik zelf beleefd heb, misschien komt
dit nog wel maar het is tijd dat je je eigen verhaal mag beleven.
Verwacht
niets groots, niet meteen. Verlangen is een bedrieger en ontgoocheld
mensen maar sta open voor wat komen zal. Wees attent, bewust van wat
je pad kruist. Als mens kreeg je heel wat zintuigen om dingen waar te
nemen. Ogen vol verwondering, oren vol goddelijke klanken, handen vol
warme handdrukken, een neus vol zoete geuren, een mond vol prachtige
woorden. Daarom zeg ik je: zie, luister, voel, ruik, smaak en oordeel
naar respect maar met het inzicht dat je zelf opgebouwd.
De
grote vragen van het leven: Waarom leef ik? Waar kom ik vandaan? Wat
ben ik waard? Heb ik een reden van bestaan? Dien ik een hoger doel of
staat mijn leven in het teken van een hogere persoonlijkheid zoals
God? Volg
ik het juiste pad?
Schrikken
deze vragen je af? De antwoorden op deze vragen liggen niet voor de
hand, ook niet voor mij.
Maar
hoe begin je er aan? Wees eerst en vooral jezelf, wie je zelf wil
zijn. Profileer je niet ten opzicht van iemand anders, ten opzichte
van een of andere denkwijze en ten opzichte van de wereld.
Je
bent een deel van de wereld. De manier waarop jij de wereld ziet
toont aan hoe jij jezelf ziet. Het is dus belangrijk om voor jezelf
antwoorden te vinden op die levensvragen.
Alleen jij kan een antwoord geven dat jou past. Anderen,
leermeesters, filosofen en vooraanstaande mensen of profeten, Jezus
of Boeddha, wie dan ook kunnen je enkel de weg tonen die je zelf
dient te gaan. Je hoeft dus helemaal geen Jezus te zijn, je dient
helemaal niet De Weg te gaan in Zijn voetsporen. Het is al te
gemakkelijk een weg te bewandelen die voor jou geplaveid is. Kijk,
luister, denk en ga je eigen weg, soms op geplaveide snelwegen, soms
op onbelopen paden. Weet dat het jouw weg is naar de reden van jouw
bestaan. Je kan voorbeeld nemen maar niemand is vóór jou de weg
gegaan die je bewandeld. De antwoorden die je zal geven over
fundamentele vragen, of ze nu fout of waar zijn, zullen je leiden
naar de honest truth van je eigen leven.
Waar
moet je beginnen met de zoektocht naar de waarheid? Begin gewoon met
het begin, begin met heel gewoon mens te zijn. Je hebt fouten maar
des te meer talenten, je hebt geen verantwoording af te leggen
tegenover vrienden, familie of je ouders. Maar wees je bewust van al
hetgeen je doet, al hetgeen je ziet, beleef ieder moment. Adem je in,
weet dat je inademt. Eet je een appel, ervaar de textuur, de
zuurtegraad, de zoetigheid van deze appel. En, bovenal is het van
groot belang om respect te hebben voor je ouders, je broer of zus, je
vrienden, ieder levend wezen op aarde. Of ze nu jouw mening delen of
in alle waarschijnlijkheid niet, weet dat je dank zij hen hier op
aarde bent en hier op aarde jouw weg bewandelt waarbij zij voor jou
de eerste steen gelegd hebben.
Wat
is de reden van ons bestaan? Worden mensen geboren om zich voort te
planten, te genieten van een zinloos decadent leven en te degenereren
naar een vergankelijke leeftijd? Op zich kan dit dit kloppen maar het
lijkt ons moeilijk om dit zomaar te aanvaarden. De filosoof in mezelf
verteld me dat we meer mogen verwachten van het leven. Er is meer
maar wat is dan het doel?
Een
mens is een genieter, dit valt niet te betwijfelen maar wie dieper
kijk weet dat mystiek in onze wortels verweven is. Kunnen we door het
mystieke de oneindige kringloop van het leven en de dood doorbreken
zoals boeddhisten geloven. Kunnen we ons verenigen met het absolute,
met God zoals christenen denken.
Heel
wat mensen stellen zich geen vragen en zijn geboren om te leven. Vaak
beseffen ze pas op late leeftijd dat ze leven we om te sterven. Vroeg
of laat komen we allemaal voor de vraag te staan over de reden van
ons bestaan.
Wellicht
hebben we niet allen evenveel aanleg voor mystiek maar die
spirituele kracht is in ieder mens aanwezig. De
ene houdt het bij een wekelijkse liturgie of een volkse devotie, de
andere heeft diepgaande religieuze belevingen. Ieder met eigen
enthousiasme. Het woord enthousiasme is afkomstig van -en-theos- van
God vervuld zijnde. Wij zijn allen van de eenvoudige mens in de
straat tot de grootste theoloog vervuld van Gods kracht. Wat die
kracht ook wezen mag.
Het ligt aan ons hier al dan niet iets mee te doen.
Al lijkt God te moeten inboeten in de maatschappij
waarin we leven, toch kunnen we niet ontkennen dat het menselijk ras
een bepaalde kracht in zich heeft.
Een kracht die uitsteekt boven de immanente kracht die we kennen. Het
immanente wat ons bindt tot deze wereld is onze inzet, onze
levensvreugde die gebonden is aan het leven, aan de natuur rondom
ons, aan onze menselijke status. Daarboven is er een transcendente
kracht. Een kracht, nooit gezien, die je kan ervaren maar niet kan
omschrijven, waarbij de wetenschap volkomen onwetend blijft. Het is
een vrije energie die zich manifesteert bij gelovige mensen. Deze
vrije energie is een kracht die de mens onderscheid van het
dierenrijk. Van nature is de mens mystiek, daartoe heeft hij aanleg.
Dit was zo in de tijd van de Azteken en van voorgaande beschavingen.
Dit is op vandaag nog steeds zo en in de toekomst zal dit al is het
onder een andere vorm nog steeds aanwezig zijn. Op vandaag zitten we
in een depressie, in een dal waarbij de mens veel meer belang hecht
aan beleving en genot. Een mens is een genieter en de media beloofd
hem heel wat te beleven. Het individualistische genot verstoord onze
innerlijke transcendente waarden. Het is alsof de maatschappij van
vandaag tot een climax dient te komen, tot een volledig vacuüm van
mystiek om opnieuw tot bekering te komen en zich terug te wenden tot
zijn diepgewortelde zin van het leven.
Alle wegen die leiden naar God zijn aanvaardbaar, welk
geloof je zelf ook ter harte neemt en misschien zelf verdedigd. Weet
dat respect voor andere denkwijzen nieuwe vooruitzichten biedt. Ik
hou er niet van te horen dat deze of andere godsdienst de enige weg
zou zijn. Dat er maar één God is, zijn we er hoogst waarschijnlijk
over eens. Nu heeft God de mens zo verschillend gemaakt van elkaar
dat je je even goed kan indeelden dat er meer dan één denkpiste is
om God te benaderen. Zelf ben ik er steeds van uitgegaan dat geloof
persoonlijk is en welke weg je ook kiest het jouw persoonlijke weg
is. God is het doel, dit is de aanzet van iedere godsdienst, is het
niet?
God benaderen is als de klim van de mount Everest. De
hoogste top in de wereld. De bedoeling is dat je de top bereikt.
Langs eenvoudige wegen, moeilijkere paden, misschien zelfs omwegen.
Ik weet niet welke weg je zelf kiest of meer nog, misschien
onvrijwillig kiest. God heeft jou Zijn weg getoond. Het is jouw
persoonlijk pad, ook niet het reguliere pad maar het is de weg die je
leven zelf bepaald. Het enige wat telt is het doel te bereiken.
Hoelang je er over doet doet er niet toe. Hoe moeilijk je weg is is
van geen belang. Met wie je op stap gaat even min. Je doel is de top,
God ontmoeten. God is zelfs nog hoger en er bestaat geen grote
snelweg naar God toe.
Om deze reden hou ik er persoonlijk niet van om in
hokjes te denken en mensen te verdelen in deze of andere godsdienst.
Doe je eigen ding, voel je goed op de weg die je zelf kiest. Het
allerbelangrijkste is dat je op stap bent want wij zijn allen mensen
van de weg. Ook al is onze maatschappij individualistisch geworden,
ook al verwerpen we het idee van God, wij blijven mensen op weg. We
hebben een mensenleven lang de tijd, we hoeven ons niet te haasten
maar wanneer het einde in zicht is hebben we allen een tijdsgebrek
gehad om God te ontmoeten.
Ik wens iedereen die dit leest een vruchtbare weg
tegemoet.
Het geloof staat centraal bij de opbouw van een beschaving
Onze
maatschappij verandert voortdurend.
Toch
blijven zij die geloven er van overtuigd dat het ooit terug goed
komt. God heeft immers het laatste woord, is het niet? Zonder iets af
te doen van hun overtuiging vraag ik me af welke ramp de aarde zou
moeten meemaken zodat mensen terug gaan knielen voor God. Geween en
geklaag zet mensen aan om hoop te zoeken bij een rechtvaardige
schepper. Het is
niet
de bedoeling over te gaan naar doemscenario's maar meer dan vijftig
procent van de wereldbevolking verwacht een derde wereldoorlog. Is
dit dan de enige oplossing om tot inkeer te komen?
Eerst
en vooral dienen we ons de vraag te stellen of een mens nood heeft
aan geloof? Zij die niet geloven zullen volmondig
zeggen van niet en hun stelling verdedigen door de Heilige schriften
van welke strekking ook af te schilderen als mooie proza. Het lijkt
me toch iets te snel door de bocht om boeken van duizenden jaren oud te
negeren. Al werd het geloof misbruikt om mensen door de eeuwen heen
in het gareel te houden kan men niet ontkennen dat hun goddelijke
uitstraling de wereld overstijgt. Trouwens, door de geschiedenis
heen heeft iedere cultuur op aarde nood aan spiritualiteit. Zonder
ons uit te spreken over de inhoud kunnen we niet ontkennen dat het
geloof steeds
centraal staat
bij de opbouw van een
beschaving.