de essentie van sport : vriendschap, respect, fair-play, mens sana in corpore sano dankzij onze sponsors :
AXA Deschepper,
Fietsen Catrysse, Garage Unicars, Autoparts Dezutter,
Broucke kachel en speksteen center,
Restaurant Tea Room De Yserpoort,
Schoonmaakbedrijf De Westhoek,
Electro Dezwarte en TRW Dezwarte,
Actief computers, carwash Dirk Esen.
Na een test
rit vorige week, verwelkomen we ons nieuwste volwaardig lid Freddy, met dank
aan The A-team en kopman die Freddy zo goed soigneerde. Tijdens de rit wordt er
teruggeblikt op de geslaagde wandeling van gisteren in Dranouter met daarbij
horend buffet. De zon schijnt volop maar toch is het frisjes, onderweg zien wie
lieflijke lentebeelden met lammetjes, piepkleine eendekuikentjes en jonge
poesjes in het hooi. Daarbij denken Willy p en Suzy aan andere poesjes. De
arrivéé lag vandaag in Esen alwaar de harmonie (met onze Roland b) een
aperitief-concert ten berde bracht.
Voor de start wil Paul hem al uithalen, maar
Liliane brengt hem tot bedaren. Bij de élite fietst Lieve een klein stukje mee,
omdat ze op een grote, welverdiende uitstap aanwezig dient te zijn. Onderweg is
de vooropgestelde stopplaats gesloten, maar in Beerst kunnen ze wel in een
apart kamertje genieten van de koffie. De paaseitjes gaan vlot binnen. The
A-team rijdt via Klerken, Houthulst, Torhout en Ichtegem. Roland b en Saskia
genieten van hun nieuwe rubbers ;) en minnekozen op de terras van "De
Yserpoort
Volgens traditie wordt voorafgaande aan de rit
op Pasen de krantenfoto gemaakt bij Fietsen Catrysse ter gelegenheid van de
opendeurdagen bij Bernard. Grote Chapeau voor iedereen die ondanks zin paasverplichtingen
(bezoek van de paashaas + bijhorende paaseitjes raap voor kleinkinderen; en dergelijke ) toch opdaagde voor de
krantenfoto. Kris ontbrak wegens zijn grote verhuis naar zijn nieuwe woonst. Er
wordt gefietst tussen de verdwaalde
regendruppels bij veel wind. The A-team onder andere via Steenkerke, Bulskamp
en Beauvoorde . Na 4 km Roland B plat, herstelling door Marcel. Circa 7 km van
Diksmuide, Roland B terug plat en weer zorgt Marcel voor het herstel. Na de rit
worden we terug warm ontvangen door Bernard voor een hapje en een drankje,
waarvoor onze welgemeende dank. Roland B koopt direct 40 binnenbandjes en 20
voorbandjes. Zalig pasen iedereen.
Vandaag
terug redelijk veel zon maar met veel wind. Om de dagrit van gisteren
verteerbaar te maken, worden er rustige ritten gefietst. The A-team (met Marcel
terug van weggeweest) doet de Schoorbakkeroute, terwijl de élite zich te goed
doet aan een koffie bij Francoise in Nieuwpoort. Willy P diende zijn keppe te
verwennen op haar verjaardag.
De eerste dagrit van het seizoen dreigt de
mist in te gaan, maar een half uurtje voor de start begint de zon wat door de
mist te boren. Sommigen hebben gelukkig een voor - en achterlichtje op de
koersvélo gezet. De eerste 3/4 u fietsen we door een mysterieus landschap en 't
is nog heel fris aan de vis. Johan stippelde een mooie rit uit via Keiem, Moere,
Gistel, Roksem, Stahille, Vlissegem, De Haan, Bredene, Stene, Snaaskerke,
Leffinge, Slijpe, Schorevoor The A-team en de élite fietst de oude
dijken route. Marcus krijgt wat "vogeloverschot" op zijn fietsbroek
en Willy V valt plat aan de vakantiewoningen in De Haan. Op dat moment passeert
de élite daar ook en we rijden dan gezamelijk (Willy P heeft last van
broekhoest) naar de dijk van De Haan om te middagmalen met zicht op zee. De
meesten kiezen spaghetti maar die valt flink tegen. Sedert Willy V een nieuwe
koersvélo heeft, krijgt hij vreemde manieren : hij heeft hem afgetrokken, maar
hij krijgt hem niet recht... . De terugrit is meestal wind op kop. Kersverse
fiere oma Liliane en peter Paul trakteren na de rit op hun nieuwe kleinzoon.
Fiets wijs! is een fusie van vroegere
campagnes Ik fiets proper en Ik fiets hoffelijk. Wielerbond Vlaanderen, de
Vlaamse Wielrijdersbond en het fietsmagazine Grinta! zijn de initiatiefnemers.
De Vlaamse overheid steunt de nieuwe campagne voluit. Ze wil een transparant en
eenduidig signaal geven naar de (sportief) fietsende Vlaming op vlak van
hoffelijkheid en milieuvriendelijkheid.
Wielertoeristen krijgen veelal de naam
'wielerterroristen' te zijn maar die stigmatisering is op het conto van
enkelingen te schrijven. Met 'Fiets Wijs!' wordt aangetoond dat fietsen ook op
een verstandige manier kan. Kapotte binnenbanden hou je bij, net als de
verpakkingen van energierepen en gels. En fietsers knallen niet gewoon verder
maar vertragen wanneer ze een gezin met kinderen voorbij moeten. Logisch, toch?
Fiets wijs! wil vooral het gezond verstand
laten spreken en door zelfregulering de maatschappelijke problemen bij het
fietsen aanpakken. Het sensibiliseren gebeurt door gerichte acties, een website
met nieuwsberichten en een charter en geregelde updates op de Facebookpagina.
Als uitsmijter en passend onder de noemer van
fietsveiligheid is er de helmcampagne Zet m op je kop waarbij sportieve
fietsers gemotiveerd worden om een helm te dragen.
Fiets wijs! is een fusie van vroegere
campagnes Ik fiets proper en Ik fiets hoffelijk. Wielerbond Vlaanderen, de
Vlaamse Wielrijdersbond en het fietsmagazine Grinta! zijn de initiatiefnemers.
De Vlaamse overheid steunt de nieuwe campagne voluit. Ze wil een transparant en
eenduidig signaal geven naar de (sportief) fietsende Vlaming op vlak van
hoffelijkheid en milieuvriendelijkheid.
Wielertoeristen krijgen veelal de naam
'wielerterroristen' te zijn maar die stigmatisering is op het conto van
enkelingen te schrijven. Met 'Fiets Wijs!' wordt aangetoond dat fietsen ook op
een verstandige manier kan. Kapotte binnenbanden hou je bij, net als de
verpakkingen van energierepen en gels. En fietsers knallen niet gewoon verder
maar vertragen wanneer ze een gezin met kinderen voorbij moeten. Logisch, toch?
Fiets wijs! wil vooral het gezond verstand
laten spreken en door zelfregulering de maatschappelijke problemen bij het
fietsen aanpakken. Het sensibiliseren gebeurt door gerichte acties, een website
met nieuwsberichten en een charter en geregelde updates op de Facebookpagina.
Als uitsmijter en passend onder de noemer van
fietsveiligheid is er de helmcampagne Zet m op je kop waarbij sportieve
fietsers gemotiveerd worden om een helm te dragen.
Bij The A-team
zijn Marcus en Jean terug van hoogtestage, ze staan scherp (voor de Ronde van
Vlaanderen) en snijden door de (toch
weer) opstekende wind. Ze scheren
richting Steenkerke, Bulskamp, Beauvoorde via Lampernisse terug naar de arrivéé
met hier en daar een lichte bui als gezelschap. De élite fietst richting
Izenberge met pit-stop in potje paté in Alveringem. Daarna wind in 't gat volle
petrol richting Yzerpoort. Paula had stramme beentjes, Henri had een deugdoende
massage over het hoofd gezien.
The A-team
fietst een pittige rit richting Ichtegem met oa 2 maal de Ruidenberg met
daarnaast nog 2 ferme kasseistroken en bergop. Iedereen supercontent van de rit
en klaar voor de Ronde van Vlaanderen. De élite rijdt via Jonkershove en
Boezinge naar de pit-stop in Steenstraate. Daarna terug via de Yser naar de
Yserpoort.
Ondanks de
trieste weersvoorspellingen, straalt de zon hevig bij de start, doch is het
slechts 4 graden. Gedurende de rit regent en hagelt het in Diksmuide, maar The
A-team komt droog de rit door via oa Keuneleute en Merkem. Zit het feit de
Sonia aan Jef's paaseietjes gezeten heeft daar voor iets tussen? Of zijn het
Jef's klokken dat we hoorden luiden? De élite fietste richting Veurne.
ESEN / ZARREN - Actief Computers heeft samen met zijn klanten lege inktpatronen en toners ingezameld en aan een opkoper verkocht. De opbrengst daarvan is door Actief Computers verdubbeld, zodat er nu 1.523,70 euro wordt geschonken aan de vzw Schoederkloptje uit Zarren. Deze actie voor het goede doel kadert in Music for Life van Studio Brussel.
Vrijwilligers van de Fietsersbond hebben vrijdagochtend in een tiental Vlaamse steden en gemeenten duizenden fietsers getrakteerd op een applaus. De fietsers verdienen een vrolijke bedanking omdat ze voor de fiets kiezen en zo de wereld een stukje leefbaarder, gezonder en plezanter maken, klinkt het.
Het gaat om een uit het Zweedse Malmö overgewaaide jaarlijkse actie die duurzame mobiliteit positieve aandacht wil geven.
De Vlaamse versie van de applausactie werd vorig jaar gelanceerd door een samenwerking tussen Mechelen Klimaatstad en de Fietsersbond Mechelen. Dit jaar riepen beide organisaties op om ook in de rest van Vlaanderen fietsers met handgeklap te steunen.
Een tiental lokale afdelingen van de Fietsersbond gingen op het aanbod in. In Antwerpen hadden vrijwilligers bijvoorbeeld postgevat op de hoek van de Mercatorstraat en de Plantin Moretuslei in de stationsbuurt, in Gent stonden ze op het kruispunt van Coupure Links en de Rozemarijnbrug.
Ook in Geraardsbergen, Heist-op-den-Berg, Hove, Kapelle-op-den-Bos, Melle, Temse, Turnhout en uiteraard Mechelen zelf waren leden van de Fietsersbond opgedaagd.
De vrijwilligers kozen telkens een plek uit waar traditioneel veel fietsers langsrijden en vormden er een erehaag met op sommige plaatsen ook de nodige toeters en bellen.
En toch. Toch is er tijdens mijn passages langs Vlaamse wegen iets wat mij blijvend ergert en zelfs kwaad maakt. 'Vlaanderen Fietsland' is een haast staande uitdrukking geworden, maar nu ik al een maand kon kennismaken met de vaak erbarmelijke toestand van de fietspaden in onze zakdoekgrote regio, vraag ik me af of Vlaanderen die toevoeging van 'fietsland' wel verdient.
Vlamingen houden niet alleen van wielrennen op televisie maar ook van hun eigen fiets - of het nu om een glimmend racefietsexemplaar gaat of om een 'gewone' stadsfiets. Steeds meer mensen gaan de fiets op, hetzij om recreatieve redenen; hetzij, vooral in onze steden, om files te vermijden of om, zoals het wordt verwoord op de prachtige blog 'De Velotariër', bij te dragen aan 'de verzoeting van de samenleving'.
Zoetheid is helaas een woord dat niet in één adem kan worden genoemd met de staat van veel Vlaamse fietspaden. Uit het tweejaarlijkse fietspadenrapport van minister van Mobiliteit Hilde Crevits, dat als meetjaar 2011 had en de toestand van 6.739 km fietspaden langs Vlaamse gewestwegen in kaart bracht, blijkt dat slechts 37 procent van de gewestelijke fietspaden in goede staat is. Uit het rapport blijkt ook dat de toestand het slechtst is in Crevits' eigen provincie West-Vlaanderen, waar 7,7 procent van de fietspaden 'slecht' is en 6,9 procent 'zeer slecht'.
Ik zal het als West-Vlaming geweten hebben. Eigenlijk hoef ik niet eens op kasseien te trainen om het schudden en beven gewoon te worden: een ritje langs West-Vlaamse gewestwegen is voldoende. Als je al het geluk hebt dat er een fietspad is, krijg je vaak af te rekenen met diepe putten in het wegdek, stukken beton die omhoogsteken of afhellen, of een fietspad dat abrupt stopt en je onaangekondigd weer op luttele centimeters van de voorbijrazende auto's brengt. Uit cijfers van de VAB-fietsbijstand van juni 2013 bleek dat je in Vlaanderen 31 procent meer kans hebt op een lekke band dan in Nederland. In 46 procent van de gevallen is de oorzaak van de lekke band 'onvoldoende onderhoud van de fietsinfrastructuur'.
De lezer van dit stukje denkt misschien: wat heb jij als wielertoerist langs gewestwegen te zoeken? Wel, wie zoals ik zijn eigen provincie inmiddels fietsend heeft verkend, stelt vast dat de verkaveling van Vlaanderen geen mythe maar realiteit is, en er dus steeds minder platteland is en steeds meer gewestwegen zijn. Bovendien spreek ik hier niet in de eerste plaats met mijn stem van wielertoerist, maar met die van de 'gewone' fietser die bezorgd is om onze eigen veiligheid en die van onze kinderen.
Ik hoop dat u meeleest, mevrouw Crevits, en hoger inzet op betere fietspaden. We hebben in Vlaanderen een gigantisch fileprobleem dat alleen maar groter wordt, terwijl fietsers net een belangrijke sleutel tot de oplossing van dat probleem zijn. Lijkt het u, mevrouw de minister, niet reëel dat meer mensen hun kinderen met de fiets naar school zouden brengen als onze fietspaden, zoals in Nederland zo vaak het geval is, fietsboulevards waren in plaats van levensgevaarlijke hindernissenparcoursen?
Omdat uit de cijfers een stijging bleek van het aantal gewonde fietsers bij verkeersongevallen, pleitte de Fietsersbond vorig jaar voor meer fietspaden, en ze vermeldden daarbij dat Hilde Crevits niet vrijuit ging. Ik ben oprecht benieuwd, mevrouw de Minister, hoe het zit met uw vorderingen op dat vlak, maar mijn eigen ervaring stemt me niet bepaald hoopvol.