de essentie van sport : vriendschap, respect, fair-play, mens sana in corpore sano dankzij onze sponsors :
AXA Deschepper,
Fietsen Catrysse, Garage Unicars, Autoparts Dezutter,
Broucke kachel en speksteen center,
Restaurant Tea Room De Yserpoort,
Schoonmaakbedrijf De Westhoek,
Electro Dezwarte en TRW Dezwarte,
Actief computers, carwash Dirk Esen.
Ondanks de
trieste weersvoorspellingen, straalt de zon hevig bij de start, doch is het
slechts 4 graden. Gedurende de rit regent en hagelt het in Diksmuide, maar The
A-team komt droog de rit door via oa Keuneleute en Merkem. Zit het feit de
Sonia aan Jef's paaseietjes gezeten heeft daar voor iets tussen? Of zijn het
Jef's klokken dat we hoorden luiden? De élite fietste richting Veurne.
ESEN / ZARREN - Actief Computers heeft samen met zijn klanten lege inktpatronen en toners ingezameld en aan een opkoper verkocht. De opbrengst daarvan is door Actief Computers verdubbeld, zodat er nu 1.523,70 euro wordt geschonken aan de vzw Schoederkloptje uit Zarren. Deze actie voor het goede doel kadert in Music for Life van Studio Brussel.
Vrijwilligers van de Fietsersbond hebben vrijdagochtend in een tiental Vlaamse steden en gemeenten duizenden fietsers getrakteerd op een applaus. De fietsers verdienen een vrolijke bedanking omdat ze voor de fiets kiezen en zo de wereld een stukje leefbaarder, gezonder en plezanter maken, klinkt het.
Het gaat om een uit het Zweedse Malmö overgewaaide jaarlijkse actie die duurzame mobiliteit positieve aandacht wil geven.
De Vlaamse versie van de applausactie werd vorig jaar gelanceerd door een samenwerking tussen Mechelen Klimaatstad en de Fietsersbond Mechelen. Dit jaar riepen beide organisaties op om ook in de rest van Vlaanderen fietsers met handgeklap te steunen.
Een tiental lokale afdelingen van de Fietsersbond gingen op het aanbod in. In Antwerpen hadden vrijwilligers bijvoorbeeld postgevat op de hoek van de Mercatorstraat en de Plantin Moretuslei in de stationsbuurt, in Gent stonden ze op het kruispunt van Coupure Links en de Rozemarijnbrug.
Ook in Geraardsbergen, Heist-op-den-Berg, Hove, Kapelle-op-den-Bos, Melle, Temse, Turnhout en uiteraard Mechelen zelf waren leden van de Fietsersbond opgedaagd.
De vrijwilligers kozen telkens een plek uit waar traditioneel veel fietsers langsrijden en vormden er een erehaag met op sommige plaatsen ook de nodige toeters en bellen.
En toch. Toch is er tijdens mijn passages langs Vlaamse wegen iets wat mij blijvend ergert en zelfs kwaad maakt. 'Vlaanderen Fietsland' is een haast staande uitdrukking geworden, maar nu ik al een maand kon kennismaken met de vaak erbarmelijke toestand van de fietspaden in onze zakdoekgrote regio, vraag ik me af of Vlaanderen die toevoeging van 'fietsland' wel verdient.
Vlamingen houden niet alleen van wielrennen op televisie maar ook van hun eigen fiets - of het nu om een glimmend racefietsexemplaar gaat of om een 'gewone' stadsfiets. Steeds meer mensen gaan de fiets op, hetzij om recreatieve redenen; hetzij, vooral in onze steden, om files te vermijden of om, zoals het wordt verwoord op de prachtige blog 'De Velotariër', bij te dragen aan 'de verzoeting van de samenleving'.
Zoetheid is helaas een woord dat niet in één adem kan worden genoemd met de staat van veel Vlaamse fietspaden. Uit het tweejaarlijkse fietspadenrapport van minister van Mobiliteit Hilde Crevits, dat als meetjaar 2011 had en de toestand van 6.739 km fietspaden langs Vlaamse gewestwegen in kaart bracht, blijkt dat slechts 37 procent van de gewestelijke fietspaden in goede staat is. Uit het rapport blijkt ook dat de toestand het slechtst is in Crevits' eigen provincie West-Vlaanderen, waar 7,7 procent van de fietspaden 'slecht' is en 6,9 procent 'zeer slecht'.
Ik zal het als West-Vlaming geweten hebben. Eigenlijk hoef ik niet eens op kasseien te trainen om het schudden en beven gewoon te worden: een ritje langs West-Vlaamse gewestwegen is voldoende. Als je al het geluk hebt dat er een fietspad is, krijg je vaak af te rekenen met diepe putten in het wegdek, stukken beton die omhoogsteken of afhellen, of een fietspad dat abrupt stopt en je onaangekondigd weer op luttele centimeters van de voorbijrazende auto's brengt. Uit cijfers van de VAB-fietsbijstand van juni 2013 bleek dat je in Vlaanderen 31 procent meer kans hebt op een lekke band dan in Nederland. In 46 procent van de gevallen is de oorzaak van de lekke band 'onvoldoende onderhoud van de fietsinfrastructuur'.
De lezer van dit stukje denkt misschien: wat heb jij als wielertoerist langs gewestwegen te zoeken? Wel, wie zoals ik zijn eigen provincie inmiddels fietsend heeft verkend, stelt vast dat de verkaveling van Vlaanderen geen mythe maar realiteit is, en er dus steeds minder platteland is en steeds meer gewestwegen zijn. Bovendien spreek ik hier niet in de eerste plaats met mijn stem van wielertoerist, maar met die van de 'gewone' fietser die bezorgd is om onze eigen veiligheid en die van onze kinderen.
Ik hoop dat u meeleest, mevrouw Crevits, en hoger inzet op betere fietspaden. We hebben in Vlaanderen een gigantisch fileprobleem dat alleen maar groter wordt, terwijl fietsers net een belangrijke sleutel tot de oplossing van dat probleem zijn. Lijkt het u, mevrouw de minister, niet reëel dat meer mensen hun kinderen met de fiets naar school zouden brengen als onze fietspaden, zoals in Nederland zo vaak het geval is, fietsboulevards waren in plaats van levensgevaarlijke hindernissenparcoursen?
Omdat uit de cijfers een stijging bleek van het aantal gewonde fietsers bij verkeersongevallen, pleitte de Fietsersbond vorig jaar voor meer fietspaden, en ze vermeldden daarbij dat Hilde Crevits niet vrijuit ging. Ik ben oprecht benieuwd, mevrouw de Minister, hoe het zit met uw vorderingen op dat vlak, maar mijn eigen ervaring stemt me niet bepaald hoopvol.
Iedereen
komt aan de start vandaag met dank aan de stralende zon. Marcus moet zich
bedwingen om niet de clown te gaan uithangen in het circus. The A-team fietst
via Reninge en Vleteren de paters voorbij zonder te stoppen, Roger kan dus geen
pater worden (of is het pater drinken ). Iedereen merkt algauw dat er een fel
windje staat. De élite wordt in de Zilverberk getrakteerd door Suzy naar
aanleiding van haar verjaardag, waarvoor van harte dank en nogmaals proficiat.
Aan de grot van Houthulst geen lichtgevende Maria's. Via het Zwarte gat en hier
en daar een babbelgat keren ze terug
richting Diksmuide.
Hoogstwaarschijnlijk
beleefden we de warmste start ooit sedert de oprichting van onze club in 1970 :
wat een schitterend weer. De ex-voetballers verschijnen reeds in korte broek
aan de start net als Suzy. Met "de zunne in de nekke en wind in 't gat, fietsen
we gans west-vlaanderen plat". Bij The A-team (richting Langemark, Ieper,
Boezinge) heeft Marcus wat "troebelen" met een weerbarstig
achterwiel. De élite doet koffiestop in Kortemark bij Paula's nichtje. Na de
rit is het genieten geblazen op de terras van "de yserpoort".
voor wie er niet kon bij zijn in de bowling nog even dit herhalen : de nieuwe broeken zullen niet op tijd geleverd worden, de leverancier liet tussen de lijnen verstaan dat het niet binnen de eerste paar weken zal zijn.
We waren
weerom heel vereerd en dankbaar dat wij jullie allemaal, de vertrouwde
gezichten opnieuw welkom mochten heten. Het enthousiasme en de gretigheid bij sommigen om opnieuw in te schrijven, werkt
aanstekelijk. We proberen daarvoor zoals ieder jaar iets terug te geven aan de
leden, dit jaar zijn dit koersbroeken, gratis bowling voor leden, dit jaar niet
voor maar na de wandeling zullen de leden gratis van een verassing kunnen
genieten, voor wie meegaat op fietsvakantie zal er weer een tussenkomst zijn
van de clubkas, korting en cadeautjesop
de maaltijd enzovoort...
Het was een
eer en genoegen te mogen aankondigen dat Johan opnieuw zijn jarenlange ervaring
als kopman ten dienste van het A-team zal stellen, chapeau en dank daarvoor. We
zijn ervan overtuigd dat ieder lid van het A-team daar heel content mee is en we
hebben er alle vertrouwen in dat Johan dat weer uitstekend zal doen.
Suggesties
en tips blijven altijd welkom :schone stop
of eetplaatsen voor zaterdagritten, wie een mooie rit in gedachten heeft of
dergelijkelaat het ons gerust weten.
Het reglement
is lichtjes aangepast, veiligheid en in groep rijden is en blijft het
belangrijkste, de snelheid is van ondergeschikt belang. of je nu aan 10 per uur
of aan 40 per uur rijdt, 't is in groep starten en arriveren dat telt. En mocht
het te snel of te traag gaan, dient men dat direct, op 't eigenste moment zelf mee
te delen aan de kopmannen.
we wensen
jullie allemaal een gelukkig, aangenaam en zonnig fietsjaar.