Inhoud blog
  • Voorwoord
  • Inleiding
  • DEEL I: ICT, EEN VERWARREND BEGRIP
  • DEEL II: PROBLEMEN MET ICT IN HET LAGER ONDERWIJS
  • Vergelijking tussen enkele scholen :
  • Bevindingen na de gegeven lessen.
  • les eerste graad: toetsenbordonderzoek
  • les tweede graad: Kruiswoordraadsels maken met Hot Potatoes
  • les tweede graad: Zoeken op het internet via een zoekprogramma
  • les derde graad: Een weblog maken via skynetblog.be
  • les derde graad: Werken met Windows Movie Maker
  • les buitengewoon onderwijs :Werken in WORD
  • les buitengewoon onderwijs: Computeronderzoek
  • les buitengewoon onderwijs: Werken met TUX PAINT
  • les eerste graad : Initiatie WORD
  • DEEL III: WAT IS ER TE VINDEN IN DE LEERPLANNEN ,DE EINDTERMEN EN DE ONTWIKKELINGSDOELEN I.V.M. ICT ?
    Zoeken in blog

    ICT in het lager onderwijs
    Door Patricia Anciaux ,Joke Baele en Elina Blondeel
    12-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les buitengewoon onderwijs: Werken met TUX PAINT

    Werken met TUX PAINT

    Doel van deze les:
    Het doel van deze les is de leerlingen in contact laten komen met andere programma’s die zij thuis zelf minder zouden gebruiken, maar die toch nuttig kunnen zijn. De leerlingen hebben echter nog niet met tekenprogramma’s gewerkt. Tux paint kan je van het internet downloaden en het is bovendien een zeer leuk programma om met te werken. Het leren kennen van dit programma, zou opnieuw een pluspunt zijn voor het latere leven. Zo kunnen ze in hun vrije tijd eens creatief werken op de computer. Al het kunnen en leren staat in teken van later, vrijetijdsbesteding en dergelijke.

    Lesvoorbereiding:

    Datum: 18 maart 2008

    Student: Patricia Anciaux
    Stageschool: MPI De Bevertjes te Oedelem

    Begin: 13h50 – Einde: 15h05

    Leergebied/domein: M.V./media

    Stageklas: speelleerklas lager C

    Beginsituatie:
    De leerlingen kunnen al een computer opstarten en surfen op het internet. Werken met TUX PAINT hebben ze echter nog niet geoefend.

    Dit zou een pluspunt zijn voor het latere leven. Zo kunnen ze in hun vrije tijd tekenen op de computer.

    Er zijn telkens maximum drie leerlingen aan de computer zitten. Dit voor optimale begeleiding. Dit is een speelleerklas van het type 2.

    De andere leerlingen werken zelfstandig . Om de 25 minuten worden er drie nieuwe leerlingen bij de leerkracht geroepen.

    Situering in de ontwikkelingsdoelen. :

    Ø 1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

    Ø 2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige verantwoorde en doelmatige manier.

    Ø 3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

    Ø De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

    Ø De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

    Ø De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

    Ø De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

    Ø De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

    Lesdoelen:

    Cognitieve doelstellingen:

    Ø De leerlingen kunnen een computer opstarten.

    Ø De leerlingen kunnen TUX PAINT openen.

    Ø De leerlingen kunnen een tekening maken.

    Ø De leerlingen kunnen kennismaken met TUX PAINT

    Socio – affectieve doelstellingen:

    De leerlingen kunnen elkaar helpen.

    Ø De leerlingen kunnen samenwerken.

    Ø De leerlingen kunnen zich verdraagzaam opstellen.

    Ø De leerlingen kunnen naar elkaar luisteren .

    Ø De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen.

    Ø De leerlingen kunnen gemotiveerd zijn.

    Ø De leerlingen kunnen een actieve werkhouding vertonen.

    Bronnen:

    Ontwikkelingsdoelen type 2

    Internet

    Cursus Media 2 LLO

    Onderwijs- en leermiddelen:

    1 computer in de klas, TUX PAINT, begeleidende fiche.

    LESFASE 1: Inleiding 3 x Timing: 5 min.

    LEERINHOUD

    motivatie

    De leerlingen zitten aan de computer.

    De leerlingen benoemen:

    - het toetsenbord => om letters op het scherm te toveren. .

    - de computermuis => om dingen aan te wijzen op het scherm.

    - de entertoets => van regel verspringen, naar beneden springen

    - de spatie toets => een beetje plaats tussen twee woorden.

    - Opstartknop => om de computer op te starten.

    De leerlingen vertellen kort waarvoor het toetsenbord, de computermuis en de twee speciale toetsen dienen.

    WERKVORMEN EN MEDIA

    De leerkracht duidt een aantal dingen aan, de leerlingen zeggen zo vlug mogelijk de juiste benaming. De leerlingen vertellen er ook bij wat het nut is, waarvoor we dat nodig hebben.

    De leerkracht stelt een aantal vragen:

    wijs eens het toetsenbord aan.

    Wijs eens de computermuis aan.

    Wie kan eens de enter toets aanduiden?

    Wie kan een de spatie toets aanduiden?

    LESFASE 2: TUX PAINT 3 x Timing: 20 min.

    LEERINHOUD

    De leerlingen leren met drie samenwerken.

    De leerlingen leren de basisstappen van een tekst opmaken in word.

    De leerlingen leren:

    Het programma verkennen.

    De verschillende knoppen kennen.

    Een tekening maken op de computer.

    De tekening opslaan.

    Het programma afsluiten.

    - De leerlingen werken uiteindelijk zelfstandig.

    - De leerlingen hebben aandachtig geluisterd wat je allemaal met het programma kunt doen.

    - Aan de hand van de begeleidende fiche ( zie pagina 115) gaan de leerlingen nu zelfstandig een tekening maken. De goede lezers , lezen de fiche, de minder goede lezen kunnen naar de pictogrammen kijken.

    WERKVORMEN EN MEDIA

    Onderwijsleergesprek

    De leerkracht zegt wat de leerlingen moeten doen aan de hand van een stappenplan die de leerlingen kunnen zien:

    Ga naar de pinguïn ( tux paint).

    Nu zie je een wit blad met allemaal knopjes aan de zijkanten. Het witte blad is je tekenpapier.

    Aan de linker kant zien we de gereedschappen. De verschillende dingen die we kunnen gebruiken om te tekenen.

    Penselen,

    Stempel,

    Lijnen,

    Vormen,

    Tekst,

    Toverij,

    Gom.

    Ga nu in de linker kolom naar toverij.

    Nu zie je in de rechterkolom, welke dingen we met toverij kunnen doen.

    Scroll maar naar beneden, door op het pijltje te klikken.

    =>De leerkracht laat de leerlingen vrij oefenen.

    Klik nu in de linkerkolom op stempel.

    Nu zie je in de rechterkolom verschillende stempels ( pinguïns).

    =>De leerkracht laat de leerlingen vrij oefenen.

    Hoe kunnen we nu iets weggommen?

    Klik in de linkerkolom op gom. Daarna ga je met je muis naar het tekenblad en klik je op het stukje dat je weg wilt, uit wilt gommen.

    Klik nu in de linkerkolom op schilderen. In de rechterkolom kan je kiezen hoe dik je penseel is.

    Onderaan kan je uit kleuren kiezen.

    =>De leerkracht laat de leerlingen vrij oefenen.

    De tekening opslaan.

    Na het tekenen klik je in de linkerkolom op opslaan. Daarna verlaat je het programma door op stoppen te klikken.

    Wil je het programma verlaten? => ja

    Een tekening maken.
    De leerkracht heeft de leerlingen de nodige uitleg gegeven. De leerlingen kunnen nu zelf een tekening maken.

    Lesfase 3: Computer uitschakelen Timing: 5 min.

    LEERINHOUD

    We klikken onderaan in de linkerbenedenhoek op start.

    Daarna op uitschakelen.

    Dan nog eens op uitschakelen.

    Als de computer uit is, duwen we op het aan en uit knop aan het scherm.

    De leerlingen schakelen de computer uit.

    WERKVORMEN EN MEDIA

    - -Als we de computer nu willen afsluiten.
    Hoe moeten we dat nu op de juiste manier doen?


    De leerkracht overloopt de stapjes met de leerlingen.

    Begeleidende fiche TUX PAINT

    Tux Paint!

    1. Ga naar de pinguïn ( tux paint).

    2. Dubbelklik op de pinguin. Nu zie je dit.

    [Title Screenshot]

    3. Nu zie je een wit blad met allemaal knopjes aan de zijkanten. Het middenblad is je tekenpapier.

    [Tools: Paint, Stamp, Lines, Shapes, Text, Magic, Undo, Redo,      Eraser, New, Open, Save, Print, Quit]

    4. Aan de linker kant zien we de gereedschappen. De verschillende dingen die we kunnen gebruiken om te tekenen.

    · Penselen,

    · Stempel,

    · Lijnen,

    · Vormen,

    · Tekst,

    · Toverij,



    ·Gom.




    5. Ga nu in de linker kolom naar toverij.

    6. Nu zie je in de rechterkolom, welke dingen we met toverij kunnen doen.

    7. Scroll maar naar beneden, door op het pijltje te klikken.

    8. Klik nu in de linkerkolom op stempel.

    9. Nu zie je in de rechterkolom verschillende stempels ( pinguïns).

    10. Klik in de linkerkolom op gom. Daarna ga je met je muis naar het tekenblad en klik je op het stukje dat je weg wilt, uit wilt gommen.


    11. Klik nu in de linkerkolom op schilderen. In de rechterkolom kan je kiezen hoe dik je penseel is.

    12. Onderaan kan je uit kleuren kiezen.

    [Colors - Black, White, Red, Pink, Orange, Yellow, Green, Cyan,      Blue, Purple, Brown, Grey]

    13. Een tekening maken.

    Maak nu zelf een mooie tekening.

    14. De tekening opslaan.

    - Na het tekenen klik je in de linkerkolom op opslaan.

    - Daarna verlaat je het programma door op stoppen te klikken.

    I. Wil je het programma verlaten? => ja

    12-05-2008 om 00:00 geschreven door juf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les eerste graad : Initiatie WORD

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door juf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEEL III: WAT IS ER TE VINDEN IN DE LEERPLANNEN ,DE EINDTERMEN EN DE ONTWIKKELINGSDOELEN I.V.M. ICT ?

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door juf  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs