Foto
nieuw mop van de maand zie onder vrije tekst rechts
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Startpagina !
Zoeken met Google


Foto
Foto
Foto
Foto
Willekeurig Bloggen.be Blogs
filip_en_nathalie
www.bloggen.be/filip_e
Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • brandweer merkspals
  • brandweer kapellen
  • brandweer kalmthout
  • Foto
    Inhoud blog
  • MOPPEN KOLLOM
  • Hoe voorkom je brand?
  • Brandpreventietips
  • Hoe werkt 1-1-2?
  • Nuttige tips alvorens u op vakantie vertrekt
    Laatste commentaren
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    We zijn de 19de week van 2025
    Vuur en water, al eeuwen vriend en vijand van de mens.
    Zoeken in blog

    hulpdienste info
    meeste info gaat over de brandweer en over de ambulance
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In case of emergency
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ICE (afkorting voor In Case of Emergency) is een in 2005 gestart initiatief om bezitters van een mobiele telefoon ertoe te bewegen telefoonnummers (en adressen) in het telefoonboek van hun telefoontoestel te zetten die hulpverleners direct kunnen bellen als de eigenaar in een ongeluk betrokken raakt. Daarmee kan men voorkomen dat hulpverleners kostbare tijd verliezen met het zoeken met wie er contact moet worden opgenomen indien iemand ernstig gewond is en er niet met het slachtoffer gecommuniceerd kan worden.

    Als iemand wil dat er meerdere personen gecontacteerd worden, kunnen zij meerdere ICE-nummers in hun toestel zetten. Daarvoor kunnen codes als ICE 1, ICE 2, ICE 3 gebruikt worden.

    Het initiatief is in Groot-Brittannië begonnen en heeft zich naar verschillende landen verspreid, waaronder Nederland. Er is nog geen officiële overheidscampagne actief in Nederland. Toch wordt via organisaties als het Rode Kruis een oproep gedaan aan mensen over de hele wereld. En het idee wordt ook door het Korps Landelijke Politiediensten ondersteund (zie link nu.nl).

    Enkele telecombedrijven zijn een soortgelijke campagne begonnen, maar willen SOS gebruiken, omdat dit in Nederland een beter bekende afkorting is. Dit is echter in strijd met de poging dit initiatief internationaal gelijk te houden.

    De oorsprong van dit idee ligt bij Bob Brotchie die dit in mei 2005 bedacht om hulpverleners in noodgevallen sneller de juiste personen te laten bereiken.

    16-01-2008 om 18:20 geschreven door jeroen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.heb je een brandwond dit moet je doen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EERS WATER DE REST KOMT LATER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    1 KOEL de wond +/-10 inuten met bij voorkeur lauw zachtstromend leidingwater

    2 VOORKOM onderkoeling... koel alleen de wond!!!!!!

    3 verwijder alleen de kleding die NIET aan de wond kleeft

    4 waarschuw een ARTS bij blaren een aangetaste huid,elektrische en chemische verbrandingen

    5smeer NIETS op een brandwond

    6  BEDEK de wonde met steriel verband of een schone doek

    7 geef het slachtoffer GEEN eten of drinken

    8 vervoer het slachtoffer, indien mogelijk ZITTEND

    ( PS LAAT HET WATER NIET DREKT OP HET WOND LOOPEN MAAR EEN BEETJE ER BOVEN NIET.....VLAK OP DE WOND )

    16-01-2008 om 18:11 geschreven door jeroen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strepen op de helm
    Strepen op de helm
    Bevelvoerder Bevelvoerder
    1 smalle band
    Officier van dienst Officier van dienst
    2 smalle band
    Hoofdofficier Hoofd Officier
    3 smalle band
    Commandant Commandant
    1 brede band
    Regionaal Commandant Regionaal Commandant
    1 smalle en 1 brede band

    14-01-2008 om 19:43 geschreven door jeroen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis traumahelikopter
    Helikopter hulpverlening bij grote / ernstige ongevallen te land is al jaren gebruikelijk in het buitenland (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk). In Nederland wordt deze hulpverlening op zee in de vorm van de SAR (Search And Rescue) door de eenheden van de Marine en de Luchtmacht uitgevoerd. Bij grote / ernstige ongevallen op land konden deze eenheden in het kader van het Rampenplan ook worden ingezet. De SAR-eenheid van de Koninklijke Marine is dag- en nacht getraind en uitgerust voor reddingen op zee en wordt ingezet op het gehele Nederlandse Continentale Plat. De SAR-eenheid van de Koninklijke Luchtmacht wordt met name ingezet als rescue platform t.b.v. de Schietrange Vliehors op Vlieland en voor SAR-acties op de Waddenzee. Bijzonder is dat deze eenheid reeds jaren als (eerste) "luchtambulance" voor alle Waddeneilanden fungeert.

    In Nederland werd in het verleden vaak gezegd dat ons land te klein was voor hulpverlening door de lucht. Verder werd als argument gebruikt dat de ziekenhuizen zo gunstig verspreid zijn, dat er altijd één dichtbij de ongevalsplaats is.

    Maar door nieuwe ontwikkelingen in de traumaopvang (zoals de
    ATLS) is men gaan inzien dat het niet altijd goed is een slachtoffer zo snel mogelijk in een ziekenhuis te krijgen, maar dat het vaak nuttiger is om het slachtoffer op de plaats van het ongeval te stabiliseren, voor transport. Hierdoor wordt verergering van het letsel tijdens het transport voorkomen.
    Een bijkomende ontwikkeling is dat door de regionalisering en de beddenreducties in de gezondheidszorg, de "ziekenhuisjes om de hoek" niet meer bestaan, maar allemaal gefuseerd zijn tot grotere regionale centra. Dit geeft dus weer een grotere afstand.


    In 1995 zijn de ANWB en het VUMC (toen nog AZVU) gezamenlijk, in samenwerking met de
    GG & GD Amsterdam en het VZA een proef begonnen met helikopterhulpverlening (Lifeliner One). Deze proef heeft drieëneenhalf jaar geduurd en de kosten zijn in eerste instantie grotendeels gedragen door de ANWB en het AZVU, aan deze proef hebben een aantal ziektenkostenverzekeraars bijgedragen. Naast deze proef hebben de ANWB en het AZR in augustus 1997 een tweede station in Rotterdam (Lifeliner Two) opgestart.


    Huidige situatie

    Op 2 oktober 1998 heeft Medio de Minister van Volksgezondheid een beslissing genomen over traumazorg in Nederland en de landelijke invoering van traumateams per helikopter. Hierbij wordt een helikopter traumateam een vast onderdeel van de hulpverlening aan ongevalslachtoffers en niet meer een experiment, zoals tot medio 1998 in Amsterdam en in Rotterdam.

    In 1999 heeft Minister Borst de traumacentra
    AZR, AZG, AZN en het VUMC aangewezen als traumacentra met helikoptervoorziening. In 2000 hebben VUMC en AZR, zijnde de opdrachtgevers, ANWB Medical Air Assistance BV, een dochter van de ANWB, gekozen als operator voor het Heli-MMT. Dit betekent dat ANWB Medical Air Assistance BV de operatie voor beide centra continueert met de Lifeliner 1, opererend vanaf het helikopterplatform van het VUMC. en met de Lifeliner 2, opererend vanaf Rotterdam Airport.

    In Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen is nu een helikopter traumateam gestationeerd. Het station in Nijmegen is sinds 1 maart 2001 operationeel en het station in Groningen sinds 12 november 2001.

    Sinds 28 februari 1998 is de Duitse helikopter van de
    ADAC uit Aken (Christoph Europa 1) ook inzetbaar op Nederlands grondgebied, nl. in Zuid-Limburg en is de ADAC helikopter vanuit Rheine (Christoph Europa 2) inzetbaar in Twente. Sinds 1994 is de helikopter van het IMDH in Brugge (MUG-Helikopter) inzetbaar in Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren.












    14-01-2008 om 17:48 geschreven door jeroen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rangonderscheidingen vrijwillige- en beroepsbrandweer in Nederland


    Brandwacht
    Brandwacht

    Brandwacht 1e klas
    Brandwacht 1e klas

    Hoofdbrandwacht
    Hoofdbrandwacht

    Onderbrandmeester
    Onderbrandmeester

    Brandmeester
    Brandmeester

    Adjunct Hoofdbrandmeester
    Adjunct Hoofdbrandmeester

    Adjunct Hoofdbrandmeester 1e klas
    Adjunct Hoofdbrandmeester 1e klas


    Hoofdbrandmeester
    Hoofdbrandmeester

    Hoofdbrandmeester 1e klas
    Hoofdbrandmeester 1e klas

    Commandeur
    Commandeur

    Commandeur 1e klas
    Commandeur 1e klas

    Adjunct Hoofdcommandeur
    Adjunct Hoofdcommandeur

    Adjunct Hoofdcommandeur 1e klas
    Adjunct Hoofdcommandeur 1e klas

    Hoofdcommandeur
    Hoofdcommandeur

    Hoofdcommandeur 1e klas
    Hoofdcommandeur 1e klas

     

    14-01-2008 om 17:38 geschreven door jeroen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)


    Foto

    nieuw mop van de maand zie onder vrije tekst rechts




    ales over de hulpdienste
    Archief per week
  • 30/06-06/07 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gastenboek
  • Bezoekje
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken met MSN




    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    countryliefhebbers
    www.bloggen.be/country
    Zoeken in blog


    Foto


    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    sorry dat er dees maand geen mop is van de mand er zal er volgende keer een staan sorry sorry sorry


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs