Gisteren was het Marktdag hier in de stad. Op deze dagen hebben we wel eens de voorbijganger die net zin heeft in een koffie als hij/zij onze zaak ziet!
Het grootste deel daarvan zijn oudere mensen. Ik noem ze de Benidorm basterds. Of wel een karreke die ze voor zich uit duwen, of wel een gemotoriseerde rolstoel, op 3 wielen dan nog wel.
Ja kijk die menskes kunnen misschien niet meer zo goed zien, en kennen het verschil niet tussen een restaurant en een koffieshop! Daarom laat ik expres ook altijd 1 à 2 tafels ongedekt (afhankelijk van de reservaties) speciaal voor deze "basterds"
Dit werkt ook alleen maar totdat ze achter een pannenkoek of een croque gaan vragen. Dan bestormen ze me met vragen waarom we dat niet hebben, en waarom de koffie zo duur is ( 2,5)... Dan moet ik uitleggen dat we eigenlijk een restaurant zijn...
Maar toch zijn er zo een paar teruggekeerd met hun kinderen en kleinkinderen als dank. Daarvoor doe je het toch, Niet?
Het is een nieuwe hype om mensen digitaal te bestormen met aanvragen en vriendschapsverzoeken van allerhande netwerksites! Het is niet genoeg om 100 vrienden of volgelingen te hebben. Zoals in alles in het leven willen we steeds meer!
Deze netwerksites zijn dan ook vaak het onderwerp van klanten, als ik zo door mijn zaak wandel. Bla bla bla Facebook, bla bla bla Twitter...
Het is natuurlijk plezant om de laatste nieuwtjes op die manier te weten te komen. Goed en slecht nieuws verspreidt zich ook razendsnel. Bij een geboorte of een verjaardag hoeft maar 1 persoon proficiat online te schrijven en heel je vriendenlijst volgt minuten later.
Het is sociaal zijn op een asociale manier.
De sociaal geëngageerde persoon wordt nog socialer, en de asociale kan ook eens zijn gevoelens uiten, zonder zich geconfronteerd te voelen!
Grote bedrijven spioneren zo op hun personeel. Wat ze doen, en zeggen. Vooral over het bedrijf zelf. Of ze wel zijn wie ze zeggen dat ze zijn. Geef ze ongelijk. Je stelt je helemaal bloot, iedereen mag alles weten, behalve je baas... Gek!
Het Horeca gebeuren is ook online te volgen. Nieuwste menu's, acties, last minutes...
Nu wordt je zaak niet alleen via google gevonden, maar ook via facebook.