Toch zijn er
mensen die dat niet zo goed snappen, het reservatie systeem!
Was het
enkel op reservatie? Nee meneer, maar we
zitten helaas vol. Oh dan moeten we daar volgend jaar toch aan denken.
Dan heb je
nog mensen die zeggen: we zijn al in 3 zaken geweest, en overal zat het vol. Ja hier (dan) ook mevrouw!!!!!!!
Dat is toch een beter alternatief, dan iets extras in het eten te doen
Op hoogdagen
moet je ook altijd proberen om op het juiste uur te arriveren in de zaak waar u
gereserveerd hebt! Er wordt altijd een tafelplan opgesteld, en als je dan een
half uur eerder binnenwandelt daar zijn we niet zo mee opgezet!
Je hebt ook mensen die een half uur later binnenwandelen. Hun tafel is dan al lang
weggegeven aan iemand anders, en als ze geluk hebben is er net een tafel vrij
als ze binnenkomen. Wat gisteren (spijtig) het geval was.
Waarom reserveren als je toch komt wanneer je goesting hebt
Dan heb je
nog mensen die op zo een hoogdag thuisblijven, en ineens een ingeving krijgen
om te bellen naar een zaak voor een reservatie (voor de week erop).
Ik neem de telefoon op tussen mijn bestellingen en het brengen van de
aperitieven door. Het was voor een
reservatie! Wanneer graag? Gaat dat
volgende week zondag? Om hoe laat had u graag gewild? Om hoe
laat zijn jullie open! Om 18h mevrouw.
Mag dat tussen 19h en 20h? Liefst specifieker,
de speling is te groot! Om 19.30H?
Ja tuurlijk, op welke naam aub? op
Mag ik een telefoon nr .. En
zo gaat dat verder .
Je zweet, en
je puft, en je kucht Maar niemand heeft daar iets van gemerkt Wat goed!!!
Het was een super avond!
Ikzelf blijf anoniem, maar ik
ga jullie wijzer maken over wat er zoal allemaal kan gebeuren op de werkvloer
en achter de schermen in de HORECA.
In de U.S.A.
is er een waiter, de naam ben ik even kwijt, en hij heeft een boek geschreven
over het leven van een Garçon.
Wat hij allemaal meemaakt tijdens zijn werkuren in het restaurant waar hij
werkt.
In Amerika
zijn de gasten heel verwend, en vragen nogal gauw naar the Manager
Maar het is dan niet altijd de ECHTE manager die naar u tafel komt om u klacht
in ontvangst te nemen. De werkploeg speelt dan blad steen schaar voor wie
vandaag The Manager moet gaan spelen
Hier in
Vlaanderen is het gelukkig niet zo erg. De mensen hier kunnen tegen een
stootje, en de meesten beseffen zelfs dat fouten maken menselijk is (gelukkig
ben ik geen dokter).
Gisteren kwamen
er 4 jongeren (de mannen hadden nog geen gezichtshaar, dus ik schat 18 jaar)
binnen. Ze waren verwonderd dat bijna alle tafeltjes gereserveerd waren, en konden
precies niet kiezen tussen het tafeltje aan het raam of die vlak ernaast
Dilemma.
Even tussendoor:Men wandelt 2 menukaarten voorbij bij het
binnenkomen, eentje buiten en eentje in het inkomhalletje!!!!!!
Mij collega bracht de menukaarten en vroeg heel beleeft of ze
misschien graag een aperitiefje wilden of een glaasje wijn. Aan de hoeveelheid
frisdranken die hij moest brengen constateerde ik dat ze jonger waren als 18
Ik als Gastvrouw, ga meestal de bestelling opnemen van de
gasten. Maar voor dat ik daar de kans toe kreeg kwam één van de
gezichtshaarloze mannen naar mij toe en gaf de menukaarten terug!
Ze vonden hun goesting niet (zie mijn nota van even
tussendoor) en vroegen om de rekening
Beste Restaurantbezoekers, denk hieraan dat je drankjes dan
50% meer kosten dan normaal.
Want de tafel is overhoop gebracht, we moeten ze terug indekken met nieuw
bestek en afvegen. Dat is werk wat ons niets oplevert.
Als je ergens binnen gaat waar je nog nooit bent geweest, en
je bent nog niet zeker. Vraag gerust achter een menukaart, de Garçons of de
Gastheer/vrouw, vinden dit helemaal niet erg, want op die manier kunnen ze jouw
ook overtuigen om toch te blijven!