Kocsola. Hongarije en de Donau.
Na de monding van de Ipeľ (Hongaars: Ipoly)
verlaat de Donau (Duna) bij Szob de Slovaakse grens en worden beide
oevers Hongaars. Kort daarop dwingen de Börzsöny- en Pilisberg de rivier in een
rechthoekige bocht naar het zuiden om zo de fameuze Donauknie bij Visegrád te
vormen. Zo onderbreekt hij zijn loop van doorgaans west naar oost om 500 km
strikt naar het zuiden te vloeien. De Donau is zowat de langste stroom van Europa en passeert o.a. in Wenen, Bratislava, Budapest, Belgrado....Hij eindigt in de Zwarte Zee in Roemenië en vormt daar de bekende Donaudelta - een prachtig natuurfenomeen -.
Na zo'n 40 km stroomt de Donau door de Hongaarse
hoofdstad Budapest, die met haar 3 miljoen inwoners de allergrootste stad
aan de loop der Donau is. De stroom verlaat hier het Hongaarse
middelgebergte en gaat de Grote Hongaarse Laagvlakte (Hongaars: (Nagy-)Alföld) binnen,
waarvan hij de westelijke grens vormt. Na talrijke kleinere steden - na
Budapest - als Dunaújváros, Baja, Paks en Kalocsa verlaat de Donau kort na
Mohács Hongarije en vormt verder de grens tussen Kroatië en Servië. De
rivier is voorbij Boedapest zo breed dat er nog maar vier bruggen
zijn, na de stad. Vroeger waren er slechts twee: een in Dunaföldvár en
een in Baja. Toen waren er talrijke veerponten om de Donau over te
steken. Sedert de nieuwe bruggen bij Dunaújváros en bij Szekszárd zijn er nu 4
bruggen na de hoofdstad. Dit leidde o.a. tot het afschaffen van een aantal
veerponten om de stroom over te steken. Eentje die nog actief is, gaat van
Géderlak naar Paks. Dit veerpont werd door Robert & co benut. Die leidt dus
van de provincie Bács Kiskun naar die van Tolna. Er is er nog eentje in de buurt van Ráckeve. Daar
is een eiland - Csepel - in de Donau, gevormd door twee armen van
deze machtige stroom. Langs de ene arm is een brug, aan de andere niet en daar
moet men het veerpont (komp) op, om de weg nr. 6 te bereiken.
Belangrijke zijrivieren die in de Donau
uitmonden (op grondgebied Hongarije) zijn: de Leitha (Hongaars: Lajta),
die tot 1921 de grens tussen Cisleithanië en Transleithanië en later
respectievelijk Oostenrijk en Hongarije vormde. Hij komt in Győr de (zesde stad
van Hongarije) van links met de Rába samen. De Rába, komt bij Győr samen met de Leitha om
de Mosoni Duna te vormen en zo'n 15 km verder uit te monden in de Donau. De Sió,
de afvoer van het Balatonmeer, die enkele kilometers ten oosten van Szekszárd
uitmondt in de Donau.
De foto's.

Een dergelijk veerpont (komb) vertrekt van een oever van de Donau.
De infrastructuur is eerder eenvoudig. Een toegangsweg en aan de over een bord
met informatie, de afvaarten en de prijs. Hier de situatie in Géderlak. Willy
blijft rustig bij.

Een zicht op de toegangsweg en die is smal naar dit veerpont.
Bemerk de overkant van de Donau, daar ligt de stad Paks (met de enige Hongaarse
kerncentrale).

En
daar komt het veerpont (komb) vanaf de overkant. Eigenlijk is dat een pont,
waarop men kan oprijden en dit wordt getrokken door een trekboot die langszij
is gemonteerd. De foto is wel ingezoomd.

Het
systeem is vrij eenvoudig. Het pont heeft een soort, in hoogte, verstelbare
loopbrug en aan de oever is een soort hellend vlak gemaakt. De boot moet wel manoeuvreren
om in de goede positie aan te leggen.

Zicht
vanaf het hellend vlak. Die veerponten zijn niet echt druk gebruikt, gezien de
vele bruggen nu. Meestal zijn het toeristen en lokale mensen die hiervan
gebruik maken.

Voilà, netjes aangemeerd en alles is klaar voor de
autos en andere rijtuigen te laden. Gewone voetgangers en fietsers kunnen ook
mee. Meestal koopt men het ticket aan boord.

Zicht op de aankomende reizigers. Ook een duidelijk
zicht op de trekboot van het veerpont.

En dit zijn de wachtende om in te stappen, erop ter
rijden enz. Het is niet druk, maar dit is een kleine vertrekplaats, het is nog
geen toeristisch seizoen
Robert rijdt aan boord. Vroeger werden die veerponten druk gebruikt.

Olga en Hilde monsteren nog even of dit pont wel betrouwbaar
is
je weet maar nooit en de Donau is er breed en nogal wild in die omgeving,
wegens een eiland in de stroom.

De naam van de trekboot. In de achtergrond gaan een
paar moedigen op hun eigen manier de Donau bevaren. Meestal gaat dat om
hengelaars. Hengelen is hier immens populair.

Klaar voor de start, het gezelschap van Robert, Olga en
Hilde
de overkant wenkt.

En daar gaan ze dan
Willy is er blijkbaar gerust in
zeemansbenen
blijkbaar
Bemerk ook de positie van de trekboot. De Donau heeft hier een sterke
stroming en was gezwollen van de vele regens (nogal ontypisch Hongaars weer
voor de maand mei).

Een
blik naar de aanlegoever, die achter een bocht ligt. Het pont moet rond
het eiland manoeuvreren. Donkere wolken boven de Donau voorspellen weinig
goeds voor het weer. Eilanden en zandbanken komen nogal veelvuldig voor in de
bedding van de Donau. Voor het vrachtvervoer, met boten of
duwbakken, is het dus nodig te laveren tussen boeien en de vaartgeul is
zeer grillig. Bij echt regenweer kan het niveau van de machtige Donau tot
+8 m gaan. Dit zagen we zelf vorig jaar in Dunaföldvár aan de bekende brug
(hierover
verscheen een artikel op de blog). Bij echt hoogwater kunnen bijvoorbeeld
cruiseschepen niet tegen de stroom opvaren. Op de Donau is nogal wat
cruiseverkeer tussen Wenen, Regensburg, Passau en Servië (Belgrado) of
Roemenië. Veel van de passagiers komen meestal een typische paardenshow
bekijken in de Bákod puszta. Ze meren dan aan in Kalocsa. Met bussen gaan ze
dan naar Dunapataj.
Bron: eigen ervaring -foto's Robert -
tekst Eric en Wikipedia
|