In groep mochten de kinderen verschillende experimentjes uitvoeren. Dit vonden zij er van: communicerende vaten (cfr. watertoren) - Lina: Ik vond het leuk, maar het was ook ingewikkeld met al die buisjes. Ik heb geleerd dat het water altijd aan 2 kanten even hoog wil staan. - Maxim: Als je in een fles gaatjes maakt dan stoomt het water uit het onderste gaatje harder doordat de druk groter is.
In de nabijheid van de school is men een appartementsblok aan het bouwen. Een ideale gelegenheid om dit eens van dichtbij te gaan bekijken. Deze onderwerpen kwamen tijdens de leerwandeling o.a. aan bod: - werking van een kraan + afstandsbediening - opbouw van een muur - isolatie - samenstelling beton, mortel, ... - draagbalken: beton, staal - veiligheidsvoorzieningen - ijzeren verstevigingsnetten enz.!
Het wordt hoog tijd om onze plannen concreet te maken. De klas werd onderverdeeld in 6 groepen en elke groep is verantwoordelijk voor 1 onderdeel van het dorp: uitwerken van de plattegrond, algemene organisatie en budget - Lauren - Rob - Sander D. L.
de school - Berna - Meya - Kenneth - Sander P.
de kerk - jelina - Jens - Minke - Brian
de watertoren - Maxim - Lina - Danica - Dilara
de treinstopplaats - Samira - Seppe - Steffi - Mustafa
overige gebouwen - Ece - Stef - Sharona - Nick
Sommigen maakten zich ongerust bij de verdeling van de groepen: Kan ik deze taak wel aan? Vandaag gingen de kinderen in hun groep aan het werk en brainstormden over wat ze allemaal nodig hadden om hun onderdeel uit te werken. Enthousiast waren ze alvast!
Om ervoor te zorgen dat de gebouwen correct worden nagemaakt, hebben we natuurlijk de juiste info nodig. daarom gaan verschillende kinderen naar 't Inktpotje, winkeltje bij Annemie, de apotheek, ... om ev. te vragen naar een plan of afmetingen. Ze trekken ook foto's van de buitenkant. Deze sturen ze onder de vakantie door naar de pc in de klas.
Lina, Sander De leenheer en Lauren zullen het budget gaan beheren van 150. De eerste taak die ze kregen was het betalen van de plaat. Vermits de plaat via de Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo aan de school werd bezorgd, moet het bedrag van 11,25 aan hen betaald worden. Ze gingen op de pc op zoek naar het adres van de school, het telefoonnummer en noteerden mogelijke manieren om te betalen: meegeven aan Rob(papa geeft daar les!) of bij Rob thuis gaan afgeven. Is dat wel veilig?! Lauren had gehoord van 'een rekening', maar kon niet meer vertellen. Ik gaf ze de opdracht om thuis informatie te vragen over dit onderwerp en na de krokusvakantie bekijken we dit verder.
Vandaag werd er verder gewerkt aan de plattegrond in de groepen. Met de kinderen werd besproken of we de rechthoek als vorm voor de plaat moeten houden? Zijn er nog andere mogelijkheden? Zijn die misschien beter? In elke groep vonden er discussies plaats: ik mag niets doen!, ze luisteren niet naar ons, ... . Tijdens de nabespreking gingen we hier dieper op in: Zonder samenwerken lukt het niet!
Om niet meteen het grondplan op de plaat te zetten, werden de kinderen in 3 groepen verdeeld. Elke groep kreeg grote witte bladen om de oppervlakte van de plaat na te bouwen (122 x 244). Dit leek een heel moeilijke opgave en het overleggen verliep moeizaam in elke groep. De groep waar ik als leerkracht het minste vertrouwen in had, was als eerste klaar (na 100 min.). In deze groep zaten geen echte leiderstypes en dat botste misschien in de andere groepen?! In elke groep moest het nauwkeurig aftekenen, meten, knippen, ... 'gestimuleerd' worden. Dit zal een belangrijk werkpunt worden op de plaat.
De meester heeft 'de plaat' afgehaald bij de houthandel. Ze is in 4 stukken gezaagd zodat we er beter aan kunnen werken. Ook was er rondom een kant in hout van ongeveer 10 cm. Toen onze meester vroeg naar de functie van deze boord, hadden wij als leerlingen er het raden naar. Om dingen vast te zetten, voor de watervoorziening, voor de elektriciteitsdraden natuurlijk. Ah ja!
Vandaag mocht de klas zichzelf opdelen in groepen en elke groep (4) kreeg een wegenkaart van Beringen. Hierop moesten ze een rechthoek tekenen (met geodriehoek!). Binnen deze rechthoek moest dat deel van Korspel liggen dat ze op de plaat willen. In een tweede stap berekenden ze de werkelijke oppervlakte van die rechthoek. De meeste groepen zaten in de knoop omdat ze de werkelijke afmetingen in m² lieten staan en niet hebben omgezet naar km². Zo kregen ze bv. als werkelijke oppervlakte 1 600 000 m². Het herleiden naar 1,6 km² verliep moeizaam en werd klassikaal besproken. Ze bekeken ook mekaars rechthoek: hebben we ongeveer hetzelfde? wat is verschillend? wie heeft de spoorweg er bij? wie gaat tot aan de Boskant? ... We namen een klassikaal besluit. Dan was het tijd voor het zware werk! Op welke schaal gaan we werken op de plaat? Met lat, kaart en zakrekenmachine gingen ze aan de slag ... Ook hier kwamen ze er zelf niet uit.
In de lessen wiskunde zullen we zeker extra aandacht besteden aan schaalberekening.
Op de foto in bijlage zie je een groep aan het werk!
Vandaag mochten de kinderen een ontwerp maken voor de maquette. Elke groep kreeg 10 A3-bladen voor hun ontwerp. Twee groepen kwamen ertoe om de bladen aan elkaar te bevestigen. Het resultaat was pover, maar was volgens mij te wijten aan de te open opdracht. Dit moeten we herbekijken.
Ik heb vandaag de klasgroep even laten stilstaan bij enkele vragen rond het project: 1. Hoe moet het project er volgens jou uitzien? 2. Wat kan er allemaal van techniek in zitten? 3. Wat denk je dat moeilijk zal zijn? 4. Waar denk jij dat je goed in bent? 5. Waar zou jij het liefst aan werken? In bijlage vinden jullie enkele antwoorden van de kinderen.
Na de telefoontjes waren dit de prijzen: - Gamma Koersel: 18 - Hubo Leopoldsburg: 23 - Klus Beverlo: 16,10 - houthandel Verellen Leopoldsburg: 11,25
Het leek overduidelijk wie de goedkoopste was tot de meester met een folder van de Gamma op de proppen kwam waarin stond: 20 % korting op alle MDF-platen van 27-01 tot 08-02. Is een plaat op dit moment in de Gamma dan toch niet goedkoper? In groepjes gingen de kinderen aan het rekenen. het resultaat: 18 - 3,60 = 14,40 Houthandel Verellen blijft de goedkoopste en wordt dus onze leverancier van de plaat! Ook hebben we even het begrip BTW (Belasting op Toegevoegde Waarde) aangeraakt. moeilijk!
We zijn terug van onze sneeuwklassen en moeten er dus gaan invliegen. We hebben in samenspraak met de kinderen 4 doe-het-zelfzaken in de buurt uitgekozen die we telefonisch gaan contacteren om naar de kostprijs van een plaat te vragen. Vier kinderen (zie foto in bijlage: Brian, Meya, Maxim en Lina) gaan deze taak op zich nemen. - Hoe gaan ze het nummer opzoeken? - Hoe gaan ze zich aan de telefoon gedragen? - Is er iemand die verwijst naar eventuele promoties in folders? - Wordt er aandacht geschonken aan het vervoeren van de plaat? Ik ben benieuwd naar het resultaat!