Korspel Op Schaal
Inhoud blog
  • slagbomen bouwen
  • werken met een decoupeerzaag
  • werken met een boormachine
  • lijmtest
  • bouwput verven
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Dorp op School
    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het treinspoor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    31-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de watertoren verven (juiste kleur mengen)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samenwerken!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bouten vastzetten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de watertoren
    Onze groep heeft nagedacht over hoe we de kegel moesten bevestigen op de kartonnen buis.  We namen contact met de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) om de hoogte van onze watertoren te kennen.  Ook dachten we na over bruikbare, waterdichte materialen. 

    23-03-2010, 15:16 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schuurpapier als straatbekleding
    Rob: Eerst hebben we de totale lengte van de straten gemeten en we keken hoeveel stukken er uit één vel schuurpapier gingen.  Zo konden we uitrekenen hoeveel vellen we nodig hebben.

    23-03-2010, 15:13 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de juiste verhoudingen
    Sharona: We moesten de lengte van het voetbalveld, het bos en de weide meten.  We gebruikten daarvoor een rolmeter (50 m).

    23-03-2010, 15:11 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bouwput
    Minke: We moesten een gat uit de plaat zagen met een zaag voor de funderingen en kelder. We hadden het over verschillende soorten zagen en kozen voor de wip- of decoupeerzaag. Eerst had de meester een gaatje geboord met de boormachine.  We kozen samen het juiste boortje. 

    23-03-2010, 15:10 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er waren nog 3 andere werkgroepen:
    - budget: zij maakten kennis met een excel-bestand om de uitgaven bij te houden.
    - geschiedenis van Korspel: zij gingen in een boekje op zoek naar belangrijke info over kerk en school.
    - toren:  Deze groep moest met papieren stroken en lijm een zo hoog mogelijke toren maken.

    12-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hefbomen - katrollen (cfr. een hijskraan)
    - Nick: Het was een moelijke opdracht.  Het was gelukt omdat we een katrol gebruikt hadden.
    - Sharona: Het lukte niet om alleen de zak op te heffen.  Met de katrol werd het veel makkelijker.

    12-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    een waterrad bouwen (cfr. waterkrachtcentrale)
    - Meya: Het was niet zo moeilijk en ons rad werkte goed nadat we de trechter goed op het molentje richten.
    - Sander Poel: Ik leerde dat water kracht heeft en we zagen een toepassing in de watermeter van de school.


    12-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.experimenteren maar!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In groep mochten de kinderen verschillende experimentjes uitvoeren.  Dit vonden zij er van:
    communicerende vaten (cfr. watertoren)
    - Lina: Ik vond het leuk, maar het was ook ingewikkeld met al die buisjes.  Ik heb geleerd dat het water altijd aan 2 kanten even hoog wil staan.
    - Maxim: Als je in een fles gaatjes maakt dan stoomt het water uit het onderste gaatje harder doordat de druk groter is.



    12-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    09-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bezoek aan een bouwwerf
    In de nabijheid van de school is men een appartementsblok aan het bouwen.  Een ideale gelegenheid om dit eens van dichtbij te gaan bekijken.
    Deze onderwerpen kwamen tijdens de leerwandeling o.a. aan bod:
    - werking van een kraan + afstandsbediening
    - opbouw van een muur
    - isolatie
    - samenstelling beton, mortel, ...
    - draagbalken: beton, staal
    - veiligheidsvoorzieningen
    - ijzeren verstevigingsnetten
    enz.!

    09-03-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We gaan er tegen aan!
    Het wordt hoog tijd om onze plannen concreet te maken.  De klas werd onderverdeeld in 6 groepen en elke groep is verantwoordelijk voor 1 onderdeel van het dorp:
    uitwerken van de plattegrond, algemene organisatie en budget
    - Lauren
    - Rob
    - Sander D. L.

    de school
    - Berna
    - Meya
    - Kenneth
    - Sander P.

    de kerk
    - jelina
    - Jens
    - Minke
    - Brian

    de watertoren
    - Maxim
    - Lina
    - Danica
    - Dilara

    de treinstopplaats
    - Samira
    - Seppe
    - Steffi
    - Mustafa

    overige gebouwen
    - Ece
    - Stef
    - Sharona
    - Nick

    Sommigen maakten zich ongerust bij de verdeling van de groepen: Kan ik deze taak wel aan? 
    Vandaag gingen de kinderen in hun groep aan het werk en brainstormden over wat ze allemaal nodig hadden om hun onderdeel uit te werken.
    Enthousiast waren ze alvast!



    04-03-2010, 15:28 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.informatie verzamelen
    Om ervoor te zorgen dat de gebouwen correct worden nagemaakt, hebben we natuurlijk de juiste info nodig.  daarom gaan verschillende kinderen naar 't Inktpotje, winkeltje bij Annemie, de apotheek, ... om ev. te vragen naar een plan of afmetingen.  Ze trekken ook foto's van de buitenkant.  Deze sturen ze onder de vakantie door naar de pc in de klas.

    11-02-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De financiën
    Lina, Sander De leenheer en Lauren zullen het budget gaan beheren van € 150.  De eerste taak die ze kregen was het betalen van de plaat.  Vermits de plaat via de Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo aan de school werd bezorgd, moet het bedrag van € 11,25 aan hen betaald worden.
    Ze gingen op de pc op zoek naar het adres van de school, het telefoonnummer en noteerden mogelijke manieren om te betalen: meegeven aan Rob(papa geeft daar les!) of bij Rob thuis gaan afgeven.  Is dat wel veilig?!  Lauren had gehoord van 'een rekening', maar kon niet meer vertellen.  Ik gaf ze de opdracht om thuis informatie te vragen over dit onderwerp en na de krokusvakantie bekijken we dit verder. 

    11-02-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.plattegrond 2
    Vandaag werd er verder gewerkt aan de plattegrond in de groepen.  Met de kinderen werd besproken of we de rechthoek als vorm voor de plaat moeten houden? Zijn er nog andere mogelijkheden?  Zijn die misschien beter? 
    In elke groep vonden er discussies plaats: ik mag niets doen!, ze luisteren niet naar ons, ... . Tijdens de nabespreking gingen we hier dieper op in: Zonder samenwerken lukt het niet!

    09-02-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de plattegrond
    Om niet meteen het grondplan op de plaat te zetten, werden de kinderen in 3 groepen verdeeld.  Elke groep kreeg grote witte bladen om de oppervlakte van de plaat na te bouwen (122 x 244).  Dit leek een heel moeilijke opgave en het overleggen verliep moeizaam in elke groep.  De groep waar ik als leerkracht het minste vertrouwen in had, was als eerste klaar (na 100 min.).  In deze groep zaten geen echte leiderstypes en dat botste misschien in de andere groepen?!  In elke groep moest het nauwkeurig aftekenen, meten, knippen, ... 'gestimuleerd' worden.  Dit zal een belangrijk werkpunt worden op de plaat.

    08-02-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De plaat is er!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De meester heeft 'de plaat' afgehaald bij de houthandel.  Ze is in 4 stukken gezaagd zodat we er beter aan kunnen werken.  Ook was er rondom een kant in hout van ongeveer 10 cm.  Toen onze meester vroeg naar de functie van deze boord, hadden wij als leerlingen er het raden naar.  Om dingen vast te zetten, voor de watervoorziening, voor de elektriciteitsdraden natuurlijk. Ah ja!

    05-02-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennismaking met de blog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de computerklas konden de kinderen gisteren de eerste berichten zelf eens lezen.

    05-02-2010, 00:00 Geschreven door De Hoeksteners  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs