Onze groep heeft nagedacht over hoe we de kegel moesten bevestigen op de kartonnen buis. We namen contact met de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) om de hoogte van onze watertoren te kennen. Ook dachten we na over bruikbare, waterdichte materialen.
Rob: Eerst hebben we de totale lengte van de straten gemeten en we keken hoeveel stukken er uit één vel schuurpapier gingen. Zo konden we uitrekenen hoeveel vellen we nodig hebben.
Minke: We moesten een gat uit de plaat zagen met een zaag voor de funderingen en kelder. We hadden het over verschillende soorten zagen en kozen voor de wip- of decoupeerzaag. Eerst had de meester een gaatje geboord met de boormachine. We kozen samen het juiste boortje.
Er waren nog 3 andere werkgroepen: - budget: zij maakten kennis met een excel-bestand om de uitgaven bij te houden. - geschiedenis van Korspel: zij gingen in een boekje op zoek naar belangrijke info over kerk en school. - toren: Deze groep moest met papieren stroken en lijm een zo hoog mogelijke toren maken.
hefbomen - katrollen (cfr. een hijskraan) - Nick: Het was een moelijke opdracht. Het was gelukt omdat we een katrol gebruikt hadden. - Sharona: Het lukte niet om alleen de zak op te heffen. Met de katrol werd het veel makkelijker.
een waterrad bouwen (cfr. waterkrachtcentrale) - Meya: Het was niet zo moeilijk en ons rad werkte goed nadat we de trechter goed op het molentje richten. - Sander Poel: Ik leerde dat water kracht heeft en we zagen een toepassing in de watermeter van de school.
In groep mochten de kinderen verschillende experimentjes uitvoeren. Dit vonden zij er van: communicerende vaten (cfr. watertoren) - Lina: Ik vond het leuk, maar het was ook ingewikkeld met al die buisjes. Ik heb geleerd dat het water altijd aan 2 kanten even hoog wil staan. - Maxim: Als je in een fles gaatjes maakt dan stoomt het water uit het onderste gaatje harder doordat de druk groter is.
In de nabijheid van de school is men een appartementsblok aan het bouwen. Een ideale gelegenheid om dit eens van dichtbij te gaan bekijken. Deze onderwerpen kwamen tijdens de leerwandeling o.a. aan bod: - werking van een kraan + afstandsbediening - opbouw van een muur - isolatie - samenstelling beton, mortel, ... - draagbalken: beton, staal - veiligheidsvoorzieningen - ijzeren verstevigingsnetten enz.!
Het wordt hoog tijd om onze plannen concreet te maken. De klas werd onderverdeeld in 6 groepen en elke groep is verantwoordelijk voor 1 onderdeel van het dorp: uitwerken van de plattegrond, algemene organisatie en budget - Lauren - Rob - Sander D. L.
de school - Berna - Meya - Kenneth - Sander P.
de kerk - jelina - Jens - Minke - Brian
de watertoren - Maxim - Lina - Danica - Dilara
de treinstopplaats - Samira - Seppe - Steffi - Mustafa
overige gebouwen - Ece - Stef - Sharona - Nick
Sommigen maakten zich ongerust bij de verdeling van de groepen: Kan ik deze taak wel aan? Vandaag gingen de kinderen in hun groep aan het werk en brainstormden over wat ze allemaal nodig hadden om hun onderdeel uit te werken. Enthousiast waren ze alvast!
Om ervoor te zorgen dat de gebouwen correct worden nagemaakt, hebben we natuurlijk de juiste info nodig. daarom gaan verschillende kinderen naar 't Inktpotje, winkeltje bij Annemie, de apotheek, ... om ev. te vragen naar een plan of afmetingen. Ze trekken ook foto's van de buitenkant. Deze sturen ze onder de vakantie door naar de pc in de klas.
Lina, Sander De leenheer en Lauren zullen het budget gaan beheren van 150. De eerste taak die ze kregen was het betalen van de plaat. Vermits de plaat via de Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo aan de school werd bezorgd, moet het bedrag van 11,25 aan hen betaald worden. Ze gingen op de pc op zoek naar het adres van de school, het telefoonnummer en noteerden mogelijke manieren om te betalen: meegeven aan Rob(papa geeft daar les!) of bij Rob thuis gaan afgeven. Is dat wel veilig?! Lauren had gehoord van 'een rekening', maar kon niet meer vertellen. Ik gaf ze de opdracht om thuis informatie te vragen over dit onderwerp en na de krokusvakantie bekijken we dit verder.
Vandaag werd er verder gewerkt aan de plattegrond in de groepen. Met de kinderen werd besproken of we de rechthoek als vorm voor de plaat moeten houden? Zijn er nog andere mogelijkheden? Zijn die misschien beter? In elke groep vonden er discussies plaats: ik mag niets doen!, ze luisteren niet naar ons, ... . Tijdens de nabespreking gingen we hier dieper op in: Zonder samenwerken lukt het niet!
Om niet meteen het grondplan op de plaat te zetten, werden de kinderen in 3 groepen verdeeld. Elke groep kreeg grote witte bladen om de oppervlakte van de plaat na te bouwen (122 x 244). Dit leek een heel moeilijke opgave en het overleggen verliep moeizaam in elke groep. De groep waar ik als leerkracht het minste vertrouwen in had, was als eerste klaar (na 100 min.). In deze groep zaten geen echte leiderstypes en dat botste misschien in de andere groepen?! In elke groep moest het nauwkeurig aftekenen, meten, knippen, ... 'gestimuleerd' worden. Dit zal een belangrijk werkpunt worden op de plaat.
De meester heeft 'de plaat' afgehaald bij de houthandel. Ze is in 4 stukken gezaagd zodat we er beter aan kunnen werken. Ook was er rondom een kant in hout van ongeveer 10 cm. Toen onze meester vroeg naar de functie van deze boord, hadden wij als leerlingen er het raden naar. Om dingen vast te zetten, voor de watervoorziening, voor de elektriciteitsdraden natuurlijk. Ah ja!