Inhoud blog
  • correctiesleutel van twee toetsen
  • Toetsen
  • Toetsenoverzichten
  • Leerstofoverzicht + correctiesleutel (in PDF)
  • Grieks
    Zoeken in blog

    Blogsite 1LC + 1LD 2010-2011

    01-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefeningen op de datief
    Beste leerlingen van 1LC, jullie kunnen hier de oefeningen op de datief corrigeren.

    Leerlingen van 1LD, wij gaan die oefeningen donderdag samen maken in de klas.

    TIP voor iedereen: studeer goed de uitgangen zodat je ze rats vanbuiten kunt...



    7.1 Oefeningen bij de datief (HB p.100-101)

    B  

    1.Aan de beste mannen

    2.Aan onze meester

    3.Aan de bekende volkeren

    4.Aan het ongelukkige meisje

    5.Aan de grote jongen

    6.Aan de mooie slavin

    7.Aan de jongens en de meisjes

    8.Voor het onbekende bericht

     

    E

    1.Marcus geeft mooie geschenken aan zijn vriendin.

    2.Waarom antwoord je niets aan Centiem?

    3.Maak de maaltijd klaar voor onze vrienden!

    4.Jouw hulp is voor mij niet noodzakelijk.

    5.Het is niet meer aangenaam voor jullie.

    6.Wat vertelt hij aan Lucia?

    7.Het is heel goed voor jullie, heel slecht voor ons.

    8.We zijn aan jou de grootste dank verschuldigd.

     

    F

    1.Onze families, van onze familie, aan onze familie

    2.Onze zussen (sorores = nom./acc.vr.mv.)

    3.Vele vrouwen

    4.Dwaze slavinnen, van een dwaze slavin, aan een dwaze slavin

     

    Woorden uit de tweede klasse kunnen voor duidelijkheid in de naamval zorgen!

     

    G

    1.Nom.

    2.Dat.

    3.Nom.

    4.Gen.

    5.Nom.

    6.Gen.

    7.Dat.

    8.Gen.

    9.Dat.

    10.            Dat.


    H

    1.Nom.vr.mv.  = mijn vriendinnen

    Gen.vr.enk.  = van mijn vriendin

    Dat. Vr.enk.  = aan mijn vriendin

    2.Dat.m.mv.  = aan jouw vijanden

    3.Acc.vr.enk.  = een gelukkige echtgenote

    4.Nom.m.mv.  = aangename mannen

    Gen.m.enk. = van een aangename man

    5.Nom.vr.mv.  = mijn zussen

    6.Nom./acc.o.mv. = andere geheimen

    7.Gen.vr.mv.  = van jouw zorgen

    8.Nom./acc.o.enk.  = het derde hoofdstuk

    9.Acc.m.enk. = de geschikte plaats

    10.           Nom./acc.o.mv. = andere bezittingen

    11.           Dat.m.mv.= aan onze kinderen (libris = aan boeken)

    12.           Nom./acc.o.mv. = enorme tempels


    I

    1.Acc.m.mv. = gelukkige jongens/kinderen

    2.Gen.o.enk. = van de Romeinse markt of van het Romeinse Forum

    3.Dat.o.enk. = voor het beste plan/voor de beste raad

    4.Nom.m.mv. = mijn ogen

    Gen.m.enk. = van mijn oog

    5.Nom./acc.o.enk. = een veilige stad

    6.Acc.m./vr.enk. = mij en jou

    7.Nom.vr.mv. = de slechtste meesteressen

    Gen.vr.enk. = van de slechtste meesteres

    Dat.vr.enk. = aan de slechtste meesteres

    8.Nom.m.mv. = onze volkeren

    Gen.m.enk. = van ons volk

    9.Nom.vr.mv. = de bekende vrouwen

    Gen.vr.enk. = van de bekende vrouw

    Dat.vr.enk. = aan de bekende vrouw

    10.            Gen.m.mv. = de overige kinderen

    11.            Acc.m.mv. = alle boeken

    12.           Acc.vr.mv. = mooie eilanden



    01-02-2011 om 19:43 geschreven door Mevrouw Carels  


    21-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correctie oef. op de genitief en vocatief

    6.1 Oefeningen bij de genitief

     

     

    B

     

    1.   de zorgen van de meesteres

    2.   de groep van vrienden

    3.   de woorden van de slaaf

    4.   de muren van de steden

    5.   de namen van de mannen

    6.   de zoon van Centiem

    7.   de reden/oorzaak van de gevaren

    8.   de vreugde van de jongen/kind

    9.   de tempels van de markt

    10.                    de reden van de vreugde

    11.                    de steden van het eiland

    12.                    het plan/de raad van mijn dochters

     

     

    C

     

    1.   de vriendinnen, van de vriendin

    2.   de talen, van de taal

    3.   de dochters, van de dochter

    4.   de families, van de familie

    5.   de meesteressen, van de meesteres

    6.   de overwinningen, van de overwinning

    7.   de wegen, van de weg

    8.   de redenen, van de reden

     


    D

     

    1.   de getallen, van het getal / de groepen, van de groep

    2.   de mannen, van de man

    3.   van het plan

    4.   de velden, van het veld

    5.   van de vreugde

    6.   de open velden, van het open veld

    7.   de rivieren, van de rivier

    8.   van het zilver

    9.   de vijanden, van de vijand

    10.                    van het voorbeeld

    11.                    de boeken, van het boek

    12.                    van het begin

     

    E

     


    1.   gen.m.mv.

    2.   acc.m.enk.

    3.   nom./acc.o.enk.

    4.   acc.m.enk.

    5.   nom.m.mv., gen.m.enk.

    6.   nom./acc.o.mv.

    7.   nom.vr.mv., gen.vr.enk.

    8.   acc.vr.enk.

    9.   gen.o.enk 

    10.                    acc.m.mv.

    11.                    gen.m.mv.

    12.                    acc.m.enk.

    13.                    gen.vr.mv.

    14.                    nom./acc.o.enk.

    15.                    nom.m.mv., gen.m.enk.

    16.                    nom.vr.mv., gen.vr.enk.


     

     


    6.2 Oefeningen bij de vocatief

     

    a.    mater, cives, Tiberi, filia mea, frater mi, Petra,

    Corneli, carae amicae, amici mei, Centesime

     

    b.   servi, rex, Aurelia, filii mei, fili mi, dominae, Brute

     

     

    6.4 Een tweede reeks oefeningen bij de genitief

     

    B

     

    1.   de slaaf van jouw familie

    2.   naar de wijngaard van Marcus

    3.   de vele goudstukken van Lucia

    4.   de naam van het kleine eiland

    5.   het leven van vele slaven

    6.   de vader van jouw vriend

    7.   de muren van de oude stad

    8.   de oude muren van de stad

    9.   de strenge woorden van de meesteres

    10.                    de woorden van de strenge meesters

    11.                    het harde leven van de slavinnen

    12.                    de vele wegen van de stad

     


    Latijnse zinnetjes voor in de klas:

     

                                                                           LK = leerkracht

    LK: Surgite omnes. = Sta allemaal recht.

    LK: Avete omnes. = Hallo iedereen.

    Leerling: Ave magistra/magister. = Hallo Mevr./Meneer.

    LK: Considite. = Ga zitten.

    Leerling: Peto verbum. = Ik heb een vraag.

                                            (Ik vraag het woord.)

    LK: Tibi do. = Ik geef het (woord) aan jou.

    LK: Tacete. = Zwijg.

    LK: Salvete.= Daaag!

     

     

     

    C

     

    1.   naar de dochter van de meesteres

    2.   de dochter van mijn meesteres

    3.   de vriendin van mijn dochter

    4.   bij de meester van de slaven

    5.   alle zonen van Centiem

    6.   behalve de vrouw/echtgenote van Centiem

    7.   de poort van de hoge tempel

    8.   de hoge poort van de tempel

    <

    21-01-2011 om 11:48 geschreven door Mevrouw Carels  


    19-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begrijpend lezen
    Beste leerlingen

    Wie de vorige begrijpend lezen oefening nog eens wil hermaken: je vindt hier de lege versie in de bijlage.
    Je vindt er ook de correctiesleutel.
    Indien vragen, stel ze gerust!

    Vriendelijke groeten
    Mevrouw Carels

    Bijlagen:
    Marcus mag dan toch trouwen... - begrijpend lezen - correctie.doc (44.5 KB)   
    Marcus mag dan toch trouwen.pdf (109.3 KB)   

    19-01-2011 om 18:42 geschreven door Mevrouw Carels  


    23-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat met jullie goede punten!

    Jullie hebben allemaal heel goed gewerkt, dus ik hoop dat jullie van de vakantie genieten en als je je verveelt... probeer dan eens een cartoon te tekenen voor Latijn ;-).

    23-12-2010 om 20:10 geschreven door Mevrouw Carels  


    08-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De examens gaan bijna van start en ik wil jullie veel succes wensen!
    Als jullie nog vragen hebben, kunnen jullie die hier stellen.

    Nog één tip:
    initium initi- o. = begin
    (dat is het enige woordje dat na 284 komt en toch in het examen staat).

    08-12-2010 om 16:54 geschreven door Mevrouw Carels  


    04-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbetersleutel mansio prima
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de leerlingen die zo flink zijn extra oefeningen te maken. Zie bijlage voor de verbetersleutel!

    Bijlagen:
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.docx (21.7 KB)   
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.docx (21.7 KB)   
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.pdf (408.4 KB)   
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.pdf (408.4 KB)   

    04-12-2010 om 12:20 geschreven door Mevrouw Carels  


    29-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centiem vindt een oplossing
    Zie bijlage voor de correctiesleutel van de begrijpend lezen oefening.

    Bijlagen:
    Begrijpend lezen - Centiem vindt een oplossing.docx (13.1 KB)   
    Centiem vindt een ....doc (28.5 KB)   

    29-11-2010 om 00:00 geschreven door Mevrouw Carels  


    26-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede herhalingsoef. voor verantwoording

    5.6 Oef. bij het gebruik van de nom. en de acc. (1ste klasse) HB p.72

    3 FUNCTIES BIJ DE NOM. EN DE ACC.

    Nominatief: NWDG, ond., bijg.adj.

    Accusatief: LV, BWB met vz., bijg.adj.

     

    A.

    1.     Lucius is een slaaf.                                    Nom.: NWDG bij Lucius (ond.) en

    est (KWW)

    2.     Gedurende vele uren wachten we.     Acc.: Bijg.adj. bij dominant horas

    3.     Onze meester is streng.                          Nom.: NWDG bij dominus noster

    (ond.) en est (KWW)

    4.     Hij/Ze verwacht Linus voor de poort.            Acc.: LV bij exspectat

    5.     We zien daar vele kinderen.                 Acc.: LV bij videmus

    6.     Jullie zijn vrolijke kinderen.                   Nom.: NWDG bij estis (KWW +

    ond.)

    7.     Ik ga naar de meester.                            Acc.: BWB van richting met vz. ad

    bij eo

    8.     De wijngaard is buiten de muren.       Nom.: ond. bij est

    9.     Alle slaven behalve Linus zijn aanwezig. Acc.: BWB met vz. praeter bij

    adsunt

    10.                       De muren zijn hoog.                                Nom.: NWDG bij muri (ond.) en

    sunt (KWW)

    11.                       We blijven intussen bij onze grootvader.  Acc.: bijg.adj. bij dominant

    avum

    12.                       Ze vrezen de kinderen/jongens niet.  Acc.: LV bij timent

    26-11-2010 om 08:59 geschreven door Mevrouw Carels  


    24-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via de reacties bij dit deeltje kan je elkaar tips geven om te studeren!
    Succes!

    24-11-2010 om 22:24 geschreven door Mevrouw Carels  


    23-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tekening
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Leg de tekening uit en geef de correcte term.
    Zie bijlage voor de correctiesleutel van het huiswerk van 1LC.

    Bijlagen:
    Correctiesleutel huistaak 1LC.docx (12 KB)   

    23-11-2010 om 19:25 geschreven door Mevrouw Carels  


    21-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerstofoverzicht
    In de bijlage vinden jullie het leerstofoverzicht.

    Vergeet niet dat je
    1. controletoetsen hebt om de theorie te studeren én
    2. je moet ook oefeningen hermaken of extra oefeningen maken bij het studeren.

    Succes!

    Bijlagen:
    Leerstofoverzicht Latijn 1e jaar, 1 e trimester.doc (64.5 KB)   

    21-11-2010 om 12:16 geschreven door Mevrouw Carels  


    19-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correctie oefening F + H (HB p.66)

    Oefening F

     

    1.     vita                acc.vr.enk.

    2.     signum          nom./acc.o.enk.

    3.     fluvius           acc.m.enk.

    4.     patria                        nom.vr.enk.

    5.     amica                        acc.vr.enk.

    6.     avus               nom.m.enk.

    7.     rosa               acc.vr.mv.

    8.     ludus             acc.m.mv.

    9.     annus                        acc.m.enk.

    10.                       servus           nom.m.mv.

    11.                       domina         nom.vr.mv.

    12.                       exemplum    nom./acc.o.mv.

    13.                       cura               acc.vr.mv.

    14.                       numerus       acc.m.mv.

    15.                       hora               nom.vr.enk.

    16.                       donum          nom./acc.o.mv.

     


     

    Oefening H

     

     

    1

    Lucia:nom.

    Marcum:acc.

    Lucia houdt van Marcus

    2

    Aureliam :acc.

     Marcus:nom.

    Ziet Marcus Aurelia ?

    3

    Petra :nom.

             /

    Petra roept.

    4

    Passatum :acc.

             /

    Hij/ze vreest Passatus.

    5

    Servi : nom.

    Vineam :acc.

    De slaven verzorgen de wijngaard.

    6

    Dominus :nom.

    Aureos : acc.

    De meester bekijkt de/zijn goudstukken.

    7

    Aurum : acc.

             /

    Ik vind het goud niet terug.

    8

    Pueros : acc.

             /

    Ze horen de jongens.

    9

    Pericula : acc.

             /

    Hij/ze merkt de gevaren.

    10

    Marcum : acc.

             /

    Hij/ze waarschuwt Marcus.

    11

    Dominus :nom.

             /

    De meester wacht thuis.

    12

    Amicam : acc.

             /

    Hij/ze heeft een vriendin.

     

    19-11-2010 om 17:00 geschreven door Mevrouw Carels  


    18-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huistaak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste leerlingen

    Als jullie vragen hebben over de huistaak, dan kunnen jullie die hier stellen!

    Veel succes!




    Extra vraagjes voor de ijverige werkers. Hoe vertaal je de volgende zinnen? En in welke naamval staat het zelfstandig naamwoord?

    Virum videt.        -         Dominos exspectant.         -          Donum domi latet.        -         Oppida vident.

    Verantwoord de naamval van het vetgedrukte deel. Verantwoorden is de naamval geven, de functie én de dominant.

    Dominos exspectant.
    Pulchros pueros exspectant.
    Pulchra est.



    Dominantenschema

    FUNCTIE                       -->                       DOMINANT

    ond. / LV / MV                -->                       pv
    bijg.adj.                            -->                       zelfst.naamw. in zelfde naamval, geslacht en getal          
                                                                        bv. dominus meus (nom) en dominum meum (acc)
    NWDG                            -->                      1. KWW 2. ond.               Bijv. Meum amicum pulchrum est.
                                                                                                                         NWDG bij est (KWW) en meum amicum (ond)

    18-11-2010 om 16:43 geschreven door Mevrouw Carels  


    10-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nom. of acc.?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de vragen stelde Suzanne al een hele tijd geleden een vraag... Niemand helpt haar! Dit verontrust me eigenlijk wel... Wil alsjeblief iemand haar helpen en gauw?

        Vraag over HB p. 55 oef F
        de 3de zin
                  Dominus dominaque ubique pericula sentiunt.
        Hoe vertaal je dat? en HB p. 66 oef I snap ik ook niet goed
        kan iemand mij helpen? xd suzanne


    Nieuwe vraagjes: nom. of acc.?
    1. Laetam puellam video.
    2. Oppida magna sunt.
    3. Dona damus.

    ond. of LV?
    1. Nos vident.
    2. Viros exspectant.               (viros komt van 'vir')
    3. Rosae pulchrae sunt.

    Vertaal de zes bovenstaande zinnetjes.

    Succes!

    10-11-2010 om 19:21 geschreven door Mevrouw Carels  


    07-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pers.vnw. + huwelijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie kan mij eens per persoonlijk voornaamwoord de mogelijke functies (ond-LV-NWDG-bijg.adj.-MV) geven?

                       mihi
                       nos
                       te
                       vobis
                       ego

    Nog twee extra vraagjes:

    - Wat zijn de verschillen tussen de republiek en de keizertijd wat betreft het huwelijk?
    - Wie is de figuur op de tekening??

    Veel succes!

    07-11-2010 om 00:00 geschreven door Mevrouw Carels  


    30-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je vragen hebt, dan kan je die hier stellen. De rest van de klas zal je dan proberen te helpen met de antwoorden. Ik zal op internet kunnen maandag, dinsdag, woensdag en donderdag, dus jullie zullen op elkaar moeten rekenen.

    Groeten
    Mevrouw Carels

    Bijlagen:
    kruiswoordraadsel 2 (herhaling 1 ste semester).jcw (9.8 KB)   
    Kruiswoordraadsel.docx (90.9 KB)   
    vraagteken.jpg (15.1 KB)   

    30-10-2010 om 15:03 geschreven door Mevrouw Carels  


    25-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefening NWDG en bijg.adj.
    Dag leerlingen van 1LC en 1LD,

    Hier een oefening om te kijken of jullie de site kunnen gebruiken.
    Typ de oplossing bij de volgende oefeningen in de reactie-ruimte.


    Wat is bijgesteld adjectief en wat is NWD van gezegde? En waarom?

    Eerst in het Nederlands:

    1. Ik ben ongelukkig.
    2. Het vrolijke jongetje is ziek.
    3. De boze mannen zijn triest.


    Nu in het Latijn:

    1. Pauper sum.
    2. Laeti pueri sunt felices.
    3. Puellae sunt felices.
    4. Felix est.
    5. Felices puellae sunt pauperes.

    25-10-2010 om 21:16 geschreven door Mevrouw Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Welkom op de site van 1LC en 1LD!

    Het is de bedoeling dat jullie op deze site terecht kunnen voor vragen, tips, vertalingen,....
    Jullie kunnen elkaar helpen en ik zal van mijn kant zoveel mogelijk extra informatie op deze site plaatsen.

    Ik zal er ook op plaatsen wat je telkens precies moet kennen voor de weektoets of herhalingstoets. (Het zal wel niet allemaal in één keer kunnen, maar ik zal er goed aan werken in de herfstvakantie.)
    Als jullie nog tips hebben in verband met wat je op deze site wilt te zien krijgen, dan mag je die altijd stellen!
    Tip: kijk regelmatig eens op de site zodat je minder dingen vergeet en meer stipt in orde bent.
    Ik ben er zeker van dat we als team er zo voor kunnen zorgen dat de hele klas nog betere resultaten boekt!
    We gaan ervoor

    Groeten
    R.Carels

    25-10-2010 om 00:00 geschreven door Mevrouw Carels  




    Archief per week
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • bedaaaaankt!!! (julieee 1LC)
        op correctiesleutel van twee toetsen
  • VAKANTIE!!! (Baudre)
        op hic - iste - ille
  • Voor Marie-Lou (Thieutje)
        op correctiesleutel van twee toetsen
  • Griekse cultuur (Marie-Lou)
        op correctiesleutel van twee toetsen
  • vraagjes marie-lou (suzy)
        op correctiesleutel van twee toetsen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs