Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
HAPPY TOGETHER
Peuterklas
18-02-2014
***Aftellen naar Carnaval***
In de kring hangen een draad vol met kleurrijke ballonnen... Elke dag na het ochtendritueel laten we een ballon knallen... Als we 's avonds de dag afsluiten tellen we hoeveel ballonnen er nog over blijven... Zo veel keer moeten we nog slapen voor we op school carnaval vieren...
We hebben een heleboel knoopjes in verschillende kleurtjes...We hebben ook hartjes-doosjes....ook in die verschillende kleurtjes... Het is de bedoeling dat de kleuren in de juiste kleur doosjes worden gesorteerd...
Met een gesloten doosje mogen de kleuters dan bij juf komen... Juf 'piept' of het juist is...spannend hé...
Bij een volgende stap worden getalkaartjes tot 3 aangeboden...wie kan een geel doosje met het juiste aantal knoopjes naar de juf brengen... Wat was het stil aan die werktafel...ja er moest veel geteld en nagedacht worden!
Deze activiteit is uit een idee van de kinderen gegroeid. In de klas heb ik nog een doos logilokken (van in 'mijnen' tijd). Leuke blokken om tijdens een kleurenthema aan te bieden. We hadden het terloops over een reuze taart, hoe we er bij kwamen, dat weet ik niet meer...
Tijd om de handen uit de mouwen te steken!
Juf tekent een reuze taart en de creativelingen gaan aan de slag...het resultaat mocht er zijn...
Achteraf kleefden we de tekening op een tafel en werd de taart nog veel, telkens opnieuw versierd!
De kinderen krijgen heel wat verschillende materialen aangeboden, dit in verschillende kleuren... Door met de kleuren om te gaan leren we deze kennen en juist benoemen...Eerst gaan we op zoek, wat is er rood, waar zijn er groene blikken,... Daarna gaan we sorteren rood bij rood, geel bij geel,... Als we dat goed kunnen gaan we seriëren ....rood-geel-rood-geel,...
We luisterden naar het verhaal van Lies... Lies leerde fietsen en is enkele keren gevallen... Met als gevolg enkele schaafwondjes.... We mochten die wondjes ontsmetten en daarna kleefden we er een échte pleister op!
We leerden over ons lichaam... Soms voelen we ons ook niet zo tip top. Rube moest hoesten en niezen... Rutje kreeg rode vlekjes... Tijd om bij de dokter aan te kloppen! We knutselden alvast een doktersoutfit...
Ben ik een jongen? Ben ik een meisje? Deze vraag kan een kleuter toch wel bezig houden...We maken kennis met Louis en Sophie... Louis is een jongetjespop en Sophie een meisjespop... We krijgen allemaal een foto van een vriendje uit de klas... Is het een meisje dan leggen we de foto bij de meisjespop en is het een jongen dan leggen we de foto bij Louis...
We stelden ook vast dat er meer meisjes dan jongens in onze klas zitten...
Tijd voor een nieuw thema... Regelmatig komen de kinderen spontaan iets over zichzelf vertellen: 'Juf, mijn haren zijn geknipt.', 'Juf, ik ben een meisje, hé', 'Juf, een jongen heeft geen haarspeldje in zijn haar hé...
Ze ontdekken hun eigen lichaam...
We starten het thema 'Van kop tot teen'
We hebben een hoofdje, een romp, 2 armen en 2 benen... Zijn we een jongen of een meisje...
Tijdens een begeleid momentje zetten we kaarsjes op de taart. We krijgen een mooie taart en trekken een kaartje... We zetten het juiste aantal kaarsjes op de taart!
We schilderen een mooie verjaardagstaart in. We doen ons best om de juiste kleur te gebruiken: rode aardbeien (met een groen steeltje), oranje vlammetjes en we werken het geheel af met slagroom...
De kinderen spelen in de klas regelmatig met plasticine. Dit is een activiteit die in de smaak valt!
Om de creativiteit wat te prikkelen worden extra spelmaterialen aangeboden...
De kinderen krijgen bijvoorbeeld een werkkaart waarop een 'lege' taart staat afgebeeld. Deze taart mogen ze dan naar eigen smaak versieren...
Een andere keer krijgen ze verjaardagskaarsjes aangeboden. Ze maken taartjes met veel of weinig kaarsjes,... De kinderen tellen spontaan tijdens hun spel.