Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
HAPPY TOGETHER
Peuterklas
10-02-2014
***Vormen en kleuren combineren***
Deze activiteit is uit een idee van de kinderen gegroeid. In de klas heb ik nog een doos logilokken (van in 'mijnen' tijd). Leuke blokken om tijdens een kleurenthema aan te bieden. We hadden het terloops over een reuze taart, hoe we er bij kwamen, dat weet ik niet meer...
Tijd om de handen uit de mouwen te steken!
Juf tekent een reuze taart en de creativelingen gaan aan de slag...het resultaat mocht er zijn...
Achteraf kleefden we de tekening op een tafel en werd de taart nog veel, telkens opnieuw versierd!
De kinderen krijgen heel wat verschillende materialen aangeboden, dit in verschillende kleuren... Door met de kleuren om te gaan leren we deze kennen en juist benoemen...Eerst gaan we op zoek, wat is er rood, waar zijn er groene blikken,... Daarna gaan we sorteren rood bij rood, geel bij geel,... Als we dat goed kunnen gaan we seriëren ....rood-geel-rood-geel,...
We luisterden naar het verhaal van Lies... Lies leerde fietsen en is enkele keren gevallen... Met als gevolg enkele schaafwondjes.... We mochten die wondjes ontsmetten en daarna kleefden we er een échte pleister op!
We leerden over ons lichaam... Soms voelen we ons ook niet zo tip top. Rube moest hoesten en niezen... Rutje kreeg rode vlekjes... Tijd om bij de dokter aan te kloppen! We knutselden alvast een doktersoutfit...
Ben ik een jongen? Ben ik een meisje? Deze vraag kan een kleuter toch wel bezig houden...We maken kennis met Louis en Sophie... Louis is een jongetjespop en Sophie een meisjespop... We krijgen allemaal een foto van een vriendje uit de klas... Is het een meisje dan leggen we de foto bij de meisjespop en is het een jongen dan leggen we de foto bij Louis...
We stelden ook vast dat er meer meisjes dan jongens in onze klas zitten...
Tijd voor een nieuw thema... Regelmatig komen de kinderen spontaan iets over zichzelf vertellen: 'Juf, mijn haren zijn geknipt.', 'Juf, ik ben een meisje, hé', 'Juf, een jongen heeft geen haarspeldje in zijn haar hé...
Ze ontdekken hun eigen lichaam...
We starten het thema 'Van kop tot teen'
We hebben een hoofdje, een romp, 2 armen en 2 benen... Zijn we een jongen of een meisje...
Tijdens een begeleid momentje zetten we kaarsjes op de taart. We krijgen een mooie taart en trekken een kaartje... We zetten het juiste aantal kaarsjes op de taart!
We schilderen een mooie verjaardagstaart in. We doen ons best om de juiste kleur te gebruiken: rode aardbeien (met een groen steeltje), oranje vlammetjes en we werken het geheel af met slagroom...
De kinderen spelen in de klas regelmatig met plasticine. Dit is een activiteit die in de smaak valt!
Om de creativiteit wat te prikkelen worden extra spelmaterialen aangeboden...
De kinderen krijgen bijvoorbeeld een werkkaart waarop een 'lege' taart staat afgebeeld. Deze taart mogen ze dan naar eigen smaak versieren...
Een andere keer krijgen ze verjaardagskaarsjes aangeboden. Ze maken taartjes met veel of weinig kaarsjes,... De kinderen tellen spontaan tijdens hun spel.
We maken in de klas een thema-hoek rond feest vieren. Er wordt spelmateriaal aangeboden die de fantasie en het plezier van de kinderen prikkelt. Ze spelen een bepaalde rol, leren vlot met elkaar omgaan en delen het aangeboden spelmateriaal. Telkens mogen 4 kinderen in de thema-hoek spelen. Wie een kaartje heeft mag hier spelen. Elke kleuter krijgt de kans om al dan niet hierop in te gaan...
Rube en Rutje genieten ook ten volle van het feestgebeuren... Vandaag brachten ze hun verjaardagshoed mee... We doen leuke spelletjes met de hoed en wie wil mag de hoed even op zetten...
We doen de polonaise en wie de hoed op heeft stapt voorop! Dat vonden de kleuters superrrrr!!!
We gaan graag aan het werk en vinden uitdagende opdrachten wel leuk. We kunnen vrij kleurplaten kiezen en die naar eigen fantasie inkleuren. Er kan ook een opdracht aan verbonden zijn...kleur de ballon in dezelfde kleur van het kaartje die er aan hangt...
We kleven een vlaggenlijn maar proberen de kleuren af te wisselen...
We luisteren naar een verhaaltje en leggen de verschillende prentjes in de juiste volgorde. Om de taalontwikkeling te stimuleren worden we ook aangemoedigd het verhaal na te vertellen...
In de klas leren we ook waarden kennen en genieten met onze hele klasgroep van deze waardevolle momenten...We bestempelen allemaal 1 vlaggetje en maken er een lange vlaggenlijn van!De vlaggetjes vormen samen een mooie slinger, wij vormen een hechte klasgroep, allemaal vriendjes van elkaar...