Eerlijk is eerlijk: Matthew McConaughey krijgt zijn lichaam niet alléén door op zijn voeding te letten. Demi Moore eet appelschijfjes, Cindy Crawford eet azijn. Jessica Alba bant alle lightdrankjes. Jennifer Lopez snuift extract van pompelmoes.
Henry Ford zei altijd dat hij zijn hoed afnam wanneer hij een Alfa Romeo tegenkwam. Enzo Ferrari huilde als een kind toen hij voor het eerst de Alfa Romeo's klopte. Twee markante anekdotes over een merk dat al bijna een eeuw lang autogeschiedenis schrijft.
Alfa Romeo symboliseert een aantal waarden die tot ieders verbeelding blijven spreken: sportiviteit, onstuitbare levenskracht, een muzikaal motorgeluid, elegante lijnen en een authentiek Italiaans gevoel voor stijl.
De complete geschiedenis van de legende hebben we voor u samengevat in de vijf volgende hoofdstukken:
"De passie": sinds 1910 mag al wat bij Alfa Romeo gebeurt op grote aandacht rekenen. Het aantrekkelijke merk stond boven alle mogelijke politieke verwikkelingen. In boek en film verpersoonlijkte Alfa Romeo de schoonheid en de stijl van Italië.
"De modellen": Torpedo, Giulietta, Duetto... Alfa Romeo creëerde heel wat onvergetelijke modellen, die ook op technologisch vlak vaak uitblonken.
"De races": al meteen na de oprichting van het bedrijf deden de Alfa Romeo's hun intrede op het circuit - uit noodzaak en uit roeping. Met een uitzonderlijk palmares als resultaat.
"De mensen": in dit hoofdstuk brengen we een eresaluut aan de grootste piloten, ingenieurs en designers die de Alfa Romeo-legende gemaakt hebben tot wat ze is (Nuvolari, Ferrari, Fangio, Merosi, Jano, Pininfarina, Zagato...).
"De onderneming": de lange weg die het bedrijf aflegde van begin vorige eeuw tot vandaag. Een verhaal vol uitzonderlijke gebeurtenissen en sterke persoonlijkheden.
Home Link naar onze andere blogs Accijnsverhogende belasting opgeheven
Sinds 1 januari van dit jaar is de accijnsverhogende belasting voor diesels opgeheven, zodat ze nu niet meer zwaarder worden belast dan benzine-auto's.
De jaarlijkse rijtaks is steeds hoger geweest voor dieselauto's dan voor benzines. Sinds 2004 wordt dat verschil echter geleidelijk aan afgebouwd. Sinds 1 januari is men eindelijk tot een volledige gelijkschakeling van de rijtaks voor diesels en benzine-auto's gekomen. Om maar een voorbeeld te geven: een dieselmotor met 15 fiscale PK vereiste tot vorig jaar een rijtaks van 1.062 euro, vanaf dit jaar is dat nog slechts 606,96 euro, een verschil van bijna 400 euro. Die nieuwe tarieven zullen ook van toepassing zijn voor wie zijn auto voor 2008 heeft ingeschreven. Het ziet er dus naar uit dat België nog meer dan voordien een dieselland bij uitstek zal worden. In AG736, die op 23 januari verschijnt, zal in de blauwe katern een aangepaste tabel met de nieuwe rijtaks worden gepubliceerd.
11-01-2008 om 21:21
geschreven door Hans
Sollicitatieformulier Oostendse politie
Home Link naar onze andere blogs Een tussendoortje
Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE
INSCHRIEVINGSPAPIEREN VOE DE POLIECHE
Je naame: ......................
Je voornaame: ..................
Je lapnaame: ...................
Je vrouwe eur naame:.........................................
Seks: vint, wuf, voede twèè (*) (*) schrappn wattater nie past
De moate va je kolle: ............... va je sluffers:..................
De moate va je kop :...............(voer e kepi ziender mo juuste klèène moaten) Wien ister de derde keuninck van België? Berten - Vandelanotte - Boedewien (*)
Kaje gie schrieven? ................ Kaje gie lezen? ................. Kaje gie tellen? ................ en toe hoevele (hoenderd is genoeg): . Hoevele is èèn en èèn? elve - twèè - vuuve (*) Ka je gie verschillende toalen? Waffer:................................. Ka je gie Frans klappen? Met oar - zoender oar (*) Lig je gie tusschen de lakens? mè joen wuuf. - mè eenander wuuf (*) Ka je gie met e motto rien? ................ (Dades nogol belangriek want der zin der mo viere die kunnen rien en der zien vele motos wè!) Waffer ploeg moeje gie ën'n ? s'nuchtens - s'achternoens - ollèène mo de zundag (*)
Je kafeetjes? Bie de rosten - in den aviso - in de kantiene van de vésmiene (*)
Oe rap eje gie e stik a je kloten? Achter twèè pienten en e spaatje? Achter e fleche giniever? Achter e baksje trapiest? (*) (Voe wiekagent te worden moeje kunnen twintig pienten drinken en je moe nog kopabel zien voe alleine thus te graken!)
Die papieren binnenbriengen vo diesedaagenuchtet en mè e bitje chance en e langen oarme zi je gie int nieuw koader.
Je moe ieroender zelve tèèkenen !!!
............
11-01-2008 om 21:12
geschreven door Hans
10-01-2008
Zeker niet op het salon
Home Link naar onze andere blogs Zeker niet op het salon in Brussel...
Home Link naar onze andere blogs Renault Mégane opnieuw populairste model
De Renault Mégane is voor het tweede jaar op rij de best verkochte auto in België. Hij haalt het afgetekend van de Peugeot 207 en de Volkswagen Golf. Volkswagen blijft wel het best verkochte merk voor Peugeot en Citroën, alle modellen samengeteld.
Met 19.250 stuks tegenover 20.984 in 2006 zakt de verkoop van de Renault Mégane, maar toch blijft het in België de meest populaire wagen. In dit cijfer zitten uiteraard de verschillende koetswerkvarianten ingerekend.
Monovolume Het leeuwenaandeel wordt geleverd door de Mégane Scénic monovolume (11.666) en de breaks (2.988), wat bewijst dat het vooral om gezinswagens gaat. Maar ook de coupé-cabrio haalt met 1.151 stuks de top drie van de best verkochte cabrio's in ons land.
Home Link naar onze andere blogs Autosalon van Brussel Maybach, Mercedes en Smart Paleis 10
De pronkstukken van de stand zijn ongetwijfeld de C-Klasse Break AMG, die in wereldpremière wordt getoond, en de Belgische premières van de E-Klasse E 300 Bluetec, C 200 CDI FE (Fuel Economy), smart mhd (micro hybrid drive) en smart Brabus. De E-Klasse 300 Bluetec, aangedreven door de zuinigste diesel ooit, en de E 350 CGI met directe injectie van de tweede generatie komen in België begin 2008 op de markt. Eveneens in 2008 lanceert Mercedes-Benz de C-Klasse 200 CDI FE, een bijzonder zuinig diesel met een (verlaagd) verbruik van 5,1 liter per 100 km die slechts 135 g CO2 per km uitstoot. En ook de A- en B-Klasse worden in de loop van 2008 aangevuld met zuiniger varianten.
Hoewel het Autosalon van Brussel vooral gewijd is aan de verkoop, probeert Mercedes-Benz altijd een extra dimensie toe te voegen, bijvoorbeeld door een deel van zijn toekomstige projecten te onthullen of een blik te gunnen in de coulissen van de onderzoeksafdelingen. Zo was er in 2002 de wereldpremière van de E-Klasse, twee jaar later die van het prototype F 500 en in 2006 werd de Bionic Car voor het eerst aan de wereld getoond. In 2008 kan de bezoeker de F 700 ontdekken, het allernieuwst en veruit spectaculairste prototype van Mercedes-Benz, dat boordevol technische innovaties zit en uitgerust is met de revolutionaire DiesOtto-motor. Zijn voorganger, de F 600, is eveneens in Brussel te bewonderen, in het kader van de expositie «Ecology meets Economy» in Paleis 1. In Paleis 10 is het volledig vernieuwde smart-gamma opgesteld, waaronder de fortwo cdi, die de kampioen van de milieuvriendelijkheid blijft met slechts 88 g CO2 per km. Ter herinnering: de benzineversie is in november jongstleden door ADAC uitgeroepen tot de wagen met het goedkoopste gebruik (op basis van 15.000 km per jaar). Ook die versie zal in Brussel te zien zijn. De kroonjuwelen van Mercedes-Benz Cars, de Maybach en de Mercedes SLR McLaren, worden in een prestigieus kader geëxposeerd, in het midden van Paleis 10.
Net voor de zomer werden verschillende aanpassingen op de R-Klasse aangekondigd. Het gamma telt nog altijd de bekende configuratie met zes individuele stoelen, maar wordt nu aangevuld met de varanten met vijf of zes plaatsen. Mercedes-Benz heeft ook de voor- en achterzijde van zijn SUVs herwerkt. In de herfst, ter gelegenheid van de Autosalon van Frankfurt, heeft het merk met de ster verschillende nieuwe modellen als de C-Klasse Break en een reeks interessante evoluties van het bestaande gamma gepresenteerd. Tegelijk onthulde het zijn plannen voor de komende maanden en jaren. Met 19 nieuwe modellen, waarvan 7 met hybride motor in vijf categorieën, en het ultranieuwe prototype F 700 heeft Mercedes-Benz duidelijk de weg uitgetekend die het in de toekomst wil inslaan. Op basis van reële tests toont de dagelijkse praktijk op verbluffende wijze aan dat deze ontwikkelingsstrategie nuttig en gerechtvaardigd is. Zo hebben Mercedes-Benz en smart samen 23 prijzen weggekaapt op de jongste Michelin Bibendum Challenge (wedstrijd in zuinigheid en ecologie) in Shanghai. De Mercedes-Benz E 300 Bluetec, E 200 NGT en smart fortwo cdi BTL (aangedreven door een synthetische biobrandstof) kregen elk vier onderscheidingen. De Mercedes-Benz A-Klasse Fuel Cell en de F 600 hygienus (Fuel Cell) wisten elk drie prijzen in de wacht te slepen, terwijl de smart fortwo mhd (= micro hybrid drive) met twee trofeeën werd bekroond.
Home Link naar onze andere blogs Nieuwe Opel Insignia
Nieuwe Opel Insigna niet op salon van Brussel.
Opels middenklasser van de nieuwste generatie belooft een enorme stap voorwaarts te zetten. Het nieuwe model, dat in juli 2008 zijn première beleeft op het autosalon van Londen, vestigt nieuwe normen op het gebied van technologie en design, en dat niet alleen voor het merk Opel maar ook voor het segment van de middenklassers. Als aanloop naar die lancering kondigde Opel vandaag de nieuwe naam van het model aan: Opel Insignia.
Met de Insignia blijft Opel trouw aan zijn strategie: geavanceerde technologie betaalbaar maken voor meer klanten. Over het design van de nieuwe wagen zegt Alain Visser, Chief Marketing Officer, General Motors Europe: Wie onze baanbrekende GTC conceptcar van dichtbij bekijkt, krijgt een goed idee van hoe sensationeel de nieuwe designtaal van Opel zal zijn.
De lijnen van de Insignia zijn gebaseerd op de GTC Concept, die eerder dit jaar is gepresenteerd. Insignia werd als naam al eerder gebruikt voor een concept car in 2003. De "echte" Insignia heeft echter niet het design van de concept car met dezelfde naam.
Febiac organiseert van 15 tot en met 27 januari 2008 het 86e Auto & Moto Salon onder de benaming European Motor Show Brussels, 2008.
Deze benaming vertaalt de ambitie van Brussel om zijn positie als vooraanstaand salon in de hoofdstad van Europa verder uit te bouwen. Het is dan ook de bedoeling om als eerste motor show van het jaar in Europa een groot aantal premières aan te trekken.
Doelstelling van het Salon is om 13 dagen lang het uitstalraam te zijn van de auto- en motorsector en hierdoor een gunstig verkoopklimaat te scheppen voor de meer dan 700.000 verwachte bezoekers.
Deze bezoekers zijn traditioneel een trouwe weergave van de auto- en motorminnende Belgische weggebruikers. Steeds meer trekken echter ook internationale bezoekers naar Brussel.
De European Motor Show Brussels, 2008 zal Milieu als hoofdthema hanteren.
Home Link naar onze andere blogs Atomium krijgt slechts half miljoen bezoekers
Het Atomium in Brussel heeft van 1 januari tot 28 december 2007 573.112 bezoekers over de vloer gekregen. De cijfers liggen onder de verwachtingen.
Bij de heropening van het Atomium in 2006 stelden de verantwoordelijken een bezoekersaantal van 700.000 per jaar voorop. Dat aantal werd in 2006 gehaald, maar in 2007 was dat niet het geval.
Verjaardagsfeest Toch blijven de verantwoordelijken niet bij de pakken zitten. In 2008 zijn er immers feestelijkheden gepland ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Atomium en die zouden veel bezoekers moeten lokken.
De bol die voor kinderen bestemd is, de Kindersfeer, deed het wel goed in 2007 en is al zeker tot eind juni 2008 gereserveerd.
Festiviteiten voor jarig atomium in 2008
Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van het Atomium zijn er tussen 17 april en 19 oktober 2008 tientallen activiteiten en evenementen gepland in en rond het gebouw op de Heizel.
Zo wordt vlakbij het Atomium wordt een tijdelijk paviljoen gebouwd met naar schatting 43.000 bierkratten. Daarin vinden tentoonstellingen en filmprojecties plaats voor het grote publiek. De geschiedenis van de Wereldtentoonstellingen vormt de rode draad.
Expo 58 Opmerkelijk is dat het paviljoen volledig wordt opgetrokken in de geest van de periode van voor Expo 58, maar wel met materialen die recycleerbaar zijn. Hierdoor beantwoordt het project aan strikte ecologische doelstellingen. Het paviljoen opent de deuren op 17 april. Architenbureau V+ staat in voor het ontwerp. Het Brusselse bedrijf Place Publique zorgt voor de inkleding.
Tentoonstelling Er komt ook een tentoonstelling, 'Tussen Utopie en werkelijkheid', die is opgezet door het Archief van de Stad Brussel, het Algemeen Rijksarchief en de vzw Atomium. Die expositie spitst zich toe op de herdenking van het jaar 1958 en wordt gekoppeld aan een rondleiding in het Atomium.
Speciale uitgaven Voorts staat er ook een Wandeling langs de paviljoenen op het programma. Langs de Eeuwfeestlaan zullen grote foto's hangen van paviljoenen uit 1958. Er zijn ook verschillende speciale uitgaven (boeken, strips, tijdschriften) gepland die de herinnering aan Expo 58 levendig moeten houden.
Luchtshow In de feestperiode staan verder nog twee rommelmarkten, autoparades, een volksbal, vuurwerk en georganiseerde (fiets)tochten, openluchtvertoningen van films uit de jaren 50, een elektrofuif en verschillende andere tentoonstellingen op het programma. De Post brengt nog een speciale postzegel uit. En in samenwerking met Brussels Airport komt er, nog onder voorbehoud, een luchtshow rond de bollen van het Atomium.
Mast op top Begin volgend jaar wordt met een legerhelikopter een mast op de top van het Atomium geplaatst om de echte start van de festiviteiten in te luiden. Het openingsvuurwerk is gepland op 17 april 2008.
Skoda's zijn vooral populair als gezinsauto. Automobilisten met een bedrijfswagen hebben liever meer status, maar consumenten die hun vierwieler uit eigen zak betalen, vinden hun weg naar de Skodatoonzaal steeds makkelijker. Niet verwonderlijk overigens, want een product als de Fabia Combi lijkt wel hét prototype van de gezinswagen anno 2008.
Voor Skoda is dit al het tweede model dat ze dit jaar lanceren. Deze Fabia Combi werd voor het eerst op de IAA in Frankfurt getoond. Het uitlopende model blijft ook nog even doorlopen als prijsgunstig instapmodel. In de nabije toekomst mogen we verder nog een nieuwe Superb (luxeberline) en de Yeti (compacte SUV) verwachten.
Zakelijker De nieuwe Combi ziet er een tikkeltje zakelijker uit dan zijn voorganger. De afgeronde achterklep werd wat hoekiger, en dat komt niet alleen de kofferinhoud ten goede. De passagiers achterin worden ook op een beetje meer knie- én hoofdruimte bedacht. De Skoda is uitgerust met dakrails om hem iets meer breakallure te geven. Boven de achterruit voorzagen de designers ook nog een discreet spoilertje.
Binnenin kijk je op het dashboard dat we al kennen uit de gebruikelijke Skoda Fabia. Tegen meerprijs is die boordplank in twee tinten uitgevoerd, waarbij het onderste gedeelte een stuk lichter is. De Tsjechen voorzien zelfs een likje nepalu rond de luchtmonden van de ventilatie en aan de deurklinken. In de optielijst vinden we ook nog een groot navigatiesysteem, een digitale Climatronicairco en zelfs bochtverlichting. Deze draaiende koplampen worden met conventionele halogeenlampen geleverd (geen xenon) wat de prijs absoluut ten goede komt.
Ruim De koffer is erg ruim te noemen voor een compacte wagen als de Fabia. In de normale configuratie slikt hij 480 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.460 liter, en dat is maar liefst 253 liter meer dan bij de vorige Combi. Skoda voorziet naast twee stopcontacten van 12 volt ook enkele handige tools om de lading netjes op zijn plaats te houden.
Zo noteren we langs de flanken van de koffer kleine haakjes om winkelzakjes op te hangen. Verder is er een flexibele afscheiding die in de wand haakt en waarachter de bagage blijft liggen. Zo rollen de sinaasappels niet heen en weer in de koffer. Sportievelingen kunnen optioneel ook een houder bestellen, zodat je in een handomdraai twee fietsen in de koffer krijgt. Vijf motoren Onder de motorkap vinden we het gebruikelijke palet motoren. De instapmotor is de 1.2 benzineversie die 60 of 70 pk sterk is. Er bestaat ook een 1.4 en een 1.6. Die laatste is overigens de enige die met een automatische schakeldoos leverbaar is. Die Tiptronic met zes versnellingen betaal je 1.000 euro¡extra.
Combiklanten zijn meestal dieselklanten. Skoda voorziet de 1.4 driecilinder en de 1.9 vierpitter. Beide motoren worden gevoed via lawaaierige pompverstuivers maar ze zijn werkgraag en springen zuinig om met diesel. Wie bijbetaalt, kan beide motoren ook met een roetfilter leverbaar. Een elektronisch stabiliteitsprogramma is optioneel leverbaar op alle motorisaties. Deze Combiversie is vanaf begin volgend jaar beschikbaar.
Green Line volgt Op het salon van Brussel zal Skoda ook haar Green Lineversie van de Fabia Combi tonen. Deze versie is vergelijkbaar met de VW Polo BlueMotion en de Seat Ibiza Ecomotive. De Fabia wordt aangedreven door een 80 pk krachtige 1.4 TDI-diesel in combinatie met een roetfilter.
Door de wagen lichter en lager te maken, een versnellingsbak met langere verhoudingen te gebruiken en banden met lagere rolweerstand te monteren, daalt het verbruik tot 4,1 liter diesel per 100 km. Bijkomend voordeel is een CO2-emissie van 110 gram per km. Zo geniet de Skoda een fiscale korting van 3%. Bovendien hebben roetfilterklanten recht op een extra voordeel van 200 euro. (gv)
Technische fiche
Lengte: 4.239 mm Breedte: 1.642 mm Hoogte:1.498 mm Wielbasis: 2.462 mm Deuren/zitplaatsen:5/5 Koffervolume: 480 - 1.460 liter Brandstoftank: 45 liter Leeggewicht:1.150 kg
MOTOREN, PRESTATIES, PRIJZEN
benzinemotoren * 1.2 benzinemotor (60 pk / 108 Nm) Prestaties: top 156 km/u, 0 tot 100 km/u: 16,8 s Verbruik:5,9 l/100 km CO2-emissie: 140 g/km Prijs: 11.445 euro
* 1.2 benzinemotor (70 pk / 112 Nm) Prestaties: top 164 km/u, 0 tot 100 km/u: 15,1 s Verbruik: 5,9 l/100 km CO2-emissie:140 g/km Prijs: 11.790 euro
* 1.4 benzinemotor (86 pk / 132 Nm) Prestaties: top 175 km/u, 0 tot 100 km/u: 12,7 s Verbruik: 6,5 l/100 km CO2-emissie: 155 g/km Prijs: 12.490 ?
* 1.6 benzinemotor (105 pk / 153 Nm) Prestaties: top 192 km/u, 0 tot 100 km/u: 10,4 s Verbruik: 6,9 l/100 km CO2-emissie: 165 g/km Prijs: 12.890 euro
dieselmotoren * 1.4 turbodiesel (70 pk / 155 Nm) Prestaties: top 164 km/u, 0 tot 100 km/u: 15,4 s Verbruik: 4,8 l/100 km CO2-emissie: 127 g/km Prijs: 13.645 euro
* 1.4 turbodiesel + optionele roetfilter (80 pk / 195 Nm) Prestaties: top 173 km/u, 0 tot 100 km/u: 13,7 s Verbruik: 4,6 l/100 km CO2-emissie: 120 g/km, (127 g/km met roetfilter) Prijs: 14.090 euro (14.740 euro met roetfilter)
* 1.9 turbodiesel motor + optionele roetfilter (105 pk / 240 Nm) Prestaties: top 191 km/u, 0 tot 100 km/u: 11 s Verbruik: 4,9 l/100 km CO2-emissie:127 g/km (135 g/km met roetfilter) Prijs: 14.990 euro (15.640 euro met roetfilter)
Concurrenten
Skoda Fabia Combi 1.4 TDI (80 pk) Prijs: 14.090 euro BIV: 61,50 euro
Dacia Logan MCV 1.5DCi (70 pk) Prijs: 11.800 euro BIV: 61,50 euro
Renault Clio Grandtour 1.5 DCi (68 pk) Prijs: 15.150 euro BIV: 61,50 euro
Ergens in mijn persoonlijke archieven heb ik nog een foto van een echte "oer" Willy. Heb er zelf mee gereden tijdens mijn legerdienst, en jammer om zeggen, ze was stukken beter dan de Minerva. Bekijk maar ééns de prijzen en je weet het wel. De Willy had maar drie versnellingen, de veldversnellingen buiten beschouwing gelaten (de Minerva vier) maar had zovéél meer rijplezier... Ik zal de foto proberen op te zoeken om dan op mijn site te plaatsen.