Home Link naar onze andere blogs Autosalon van Brussel Maybach, Mercedes en Smart Paleis 10
De pronkstukken van de stand zijn ongetwijfeld de C-Klasse Break AMG, die in wereldpremière wordt getoond, en de Belgische premières van de E-Klasse E 300 Bluetec, C 200 CDI FE (Fuel Economy), smart mhd (micro hybrid drive) en smart Brabus. De E-Klasse 300 Bluetec, aangedreven door de zuinigste diesel ooit, en de E 350 CGI met directe injectie van de tweede generatie komen in België begin 2008 op de markt. Eveneens in 2008 lanceert Mercedes-Benz de C-Klasse 200 CDI FE, een bijzonder zuinig diesel met een (verlaagd) verbruik van 5,1 liter per 100 km die slechts 135 g CO2 per km uitstoot. En ook de A- en B-Klasse worden in de loop van 2008 aangevuld met zuiniger varianten.
Hoewel het Autosalon van Brussel vooral gewijd is aan de verkoop, probeert Mercedes-Benz altijd een extra dimensie toe te voegen, bijvoorbeeld door een deel van zijn toekomstige projecten te onthullen of een blik te gunnen in de coulissen van de onderzoeksafdelingen. Zo was er in 2002 de wereldpremière van de E-Klasse, twee jaar later die van het prototype F 500 en in 2006 werd de Bionic Car voor het eerst aan de wereld getoond. In 2008 kan de bezoeker de F 700 ontdekken, het allernieuwst en veruit spectaculairste prototype van Mercedes-Benz, dat boordevol technische innovaties zit en uitgerust is met de revolutionaire DiesOtto-motor. Zijn voorganger, de F 600, is eveneens in Brussel te bewonderen, in het kader van de expositie «Ecology meets Economy» in Paleis 1. In Paleis 10 is het volledig vernieuwde smart-gamma opgesteld, waaronder de fortwo cdi, die de kampioen van de milieuvriendelijkheid blijft met slechts 88 g CO2 per km. Ter herinnering: de benzineversie is in november jongstleden door ADAC uitgeroepen tot de wagen met het goedkoopste gebruik (op basis van 15.000 km per jaar). Ook die versie zal in Brussel te zien zijn. De kroonjuwelen van Mercedes-Benz Cars, de Maybach en de Mercedes SLR McLaren, worden in een prestigieus kader geëxposeerd, in het midden van Paleis 10.
Net voor de zomer werden verschillende aanpassingen op de R-Klasse aangekondigd. Het gamma telt nog altijd de bekende configuratie met zes individuele stoelen, maar wordt nu aangevuld met de varanten met vijf of zes plaatsen. Mercedes-Benz heeft ook de voor- en achterzijde van zijn SUVs herwerkt. In de herfst, ter gelegenheid van de Autosalon van Frankfurt, heeft het merk met de ster verschillende nieuwe modellen als de C-Klasse Break en een reeks interessante evoluties van het bestaande gamma gepresenteerd. Tegelijk onthulde het zijn plannen voor de komende maanden en jaren. Met 19 nieuwe modellen, waarvan 7 met hybride motor in vijf categorieën, en het ultranieuwe prototype F 700 heeft Mercedes-Benz duidelijk de weg uitgetekend die het in de toekomst wil inslaan. Op basis van reële tests toont de dagelijkse praktijk op verbluffende wijze aan dat deze ontwikkelingsstrategie nuttig en gerechtvaardigd is. Zo hebben Mercedes-Benz en smart samen 23 prijzen weggekaapt op de jongste Michelin Bibendum Challenge (wedstrijd in zuinigheid en ecologie) in Shanghai. De Mercedes-Benz E 300 Bluetec, E 200 NGT en smart fortwo cdi BTL (aangedreven door een synthetische biobrandstof) kregen elk vier onderscheidingen. De Mercedes-Benz A-Klasse Fuel Cell en de F 600 hygienus (Fuel Cell) wisten elk drie prijzen in de wacht te slepen, terwijl de smart fortwo mhd (= micro hybrid drive) met twee trofeeën werd bekroond.
Home Link naar onze andere blogs Nieuwe Opel Insignia
Nieuwe Opel Insigna niet op salon van Brussel.
Opels middenklasser van de nieuwste generatie belooft een enorme stap voorwaarts te zetten. Het nieuwe model, dat in juli 2008 zijn première beleeft op het autosalon van Londen, vestigt nieuwe normen op het gebied van technologie en design, en dat niet alleen voor het merk Opel maar ook voor het segment van de middenklassers. Als aanloop naar die lancering kondigde Opel vandaag de nieuwe naam van het model aan: Opel Insignia.
Met de Insignia blijft Opel trouw aan zijn strategie: geavanceerde technologie betaalbaar maken voor meer klanten. Over het design van de nieuwe wagen zegt Alain Visser, Chief Marketing Officer, General Motors Europe: Wie onze baanbrekende GTC conceptcar van dichtbij bekijkt, krijgt een goed idee van hoe sensationeel de nieuwe designtaal van Opel zal zijn.
De lijnen van de Insignia zijn gebaseerd op de GTC Concept, die eerder dit jaar is gepresenteerd. Insignia werd als naam al eerder gebruikt voor een concept car in 2003. De "echte" Insignia heeft echter niet het design van de concept car met dezelfde naam.
Febiac organiseert van 15 tot en met 27 januari 2008 het 86e Auto & Moto Salon onder de benaming European Motor Show Brussels, 2008.
Deze benaming vertaalt de ambitie van Brussel om zijn positie als vooraanstaand salon in de hoofdstad van Europa verder uit te bouwen. Het is dan ook de bedoeling om als eerste motor show van het jaar in Europa een groot aantal premières aan te trekken.
Doelstelling van het Salon is om 13 dagen lang het uitstalraam te zijn van de auto- en motorsector en hierdoor een gunstig verkoopklimaat te scheppen voor de meer dan 700.000 verwachte bezoekers.
Deze bezoekers zijn traditioneel een trouwe weergave van de auto- en motorminnende Belgische weggebruikers. Steeds meer trekken echter ook internationale bezoekers naar Brussel.
De European Motor Show Brussels, 2008 zal Milieu als hoofdthema hanteren.
Home Link naar onze andere blogs Atomium krijgt slechts half miljoen bezoekers
Het Atomium in Brussel heeft van 1 januari tot 28 december 2007 573.112 bezoekers over de vloer gekregen. De cijfers liggen onder de verwachtingen.
Bij de heropening van het Atomium in 2006 stelden de verantwoordelijken een bezoekersaantal van 700.000 per jaar voorop. Dat aantal werd in 2006 gehaald, maar in 2007 was dat niet het geval.
Verjaardagsfeest Toch blijven de verantwoordelijken niet bij de pakken zitten. In 2008 zijn er immers feestelijkheden gepland ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Atomium en die zouden veel bezoekers moeten lokken.
De bol die voor kinderen bestemd is, de Kindersfeer, deed het wel goed in 2007 en is al zeker tot eind juni 2008 gereserveerd.
Festiviteiten voor jarig atomium in 2008
Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van het Atomium zijn er tussen 17 april en 19 oktober 2008 tientallen activiteiten en evenementen gepland in en rond het gebouw op de Heizel.
Zo wordt vlakbij het Atomium wordt een tijdelijk paviljoen gebouwd met naar schatting 43.000 bierkratten. Daarin vinden tentoonstellingen en filmprojecties plaats voor het grote publiek. De geschiedenis van de Wereldtentoonstellingen vormt de rode draad.
Expo 58 Opmerkelijk is dat het paviljoen volledig wordt opgetrokken in de geest van de periode van voor Expo 58, maar wel met materialen die recycleerbaar zijn. Hierdoor beantwoordt het project aan strikte ecologische doelstellingen. Het paviljoen opent de deuren op 17 april. Architenbureau V+ staat in voor het ontwerp. Het Brusselse bedrijf Place Publique zorgt voor de inkleding.
Tentoonstelling Er komt ook een tentoonstelling, 'Tussen Utopie en werkelijkheid', die is opgezet door het Archief van de Stad Brussel, het Algemeen Rijksarchief en de vzw Atomium. Die expositie spitst zich toe op de herdenking van het jaar 1958 en wordt gekoppeld aan een rondleiding in het Atomium.
Speciale uitgaven Voorts staat er ook een Wandeling langs de paviljoenen op het programma. Langs de Eeuwfeestlaan zullen grote foto's hangen van paviljoenen uit 1958. Er zijn ook verschillende speciale uitgaven (boeken, strips, tijdschriften) gepland die de herinnering aan Expo 58 levendig moeten houden.
Luchtshow In de feestperiode staan verder nog twee rommelmarkten, autoparades, een volksbal, vuurwerk en georganiseerde (fiets)tochten, openluchtvertoningen van films uit de jaren 50, een elektrofuif en verschillende andere tentoonstellingen op het programma. De Post brengt nog een speciale postzegel uit. En in samenwerking met Brussels Airport komt er, nog onder voorbehoud, een luchtshow rond de bollen van het Atomium.
Mast op top Begin volgend jaar wordt met een legerhelikopter een mast op de top van het Atomium geplaatst om de echte start van de festiviteiten in te luiden. Het openingsvuurwerk is gepland op 17 april 2008.
Skoda's zijn vooral populair als gezinsauto. Automobilisten met een bedrijfswagen hebben liever meer status, maar consumenten die hun vierwieler uit eigen zak betalen, vinden hun weg naar de Skodatoonzaal steeds makkelijker. Niet verwonderlijk overigens, want een product als de Fabia Combi lijkt wel hét prototype van de gezinswagen anno 2008.
Voor Skoda is dit al het tweede model dat ze dit jaar lanceren. Deze Fabia Combi werd voor het eerst op de IAA in Frankfurt getoond. Het uitlopende model blijft ook nog even doorlopen als prijsgunstig instapmodel. In de nabije toekomst mogen we verder nog een nieuwe Superb (luxeberline) en de Yeti (compacte SUV) verwachten.
Zakelijker De nieuwe Combi ziet er een tikkeltje zakelijker uit dan zijn voorganger. De afgeronde achterklep werd wat hoekiger, en dat komt niet alleen de kofferinhoud ten goede. De passagiers achterin worden ook op een beetje meer knie- én hoofdruimte bedacht. De Skoda is uitgerust met dakrails om hem iets meer breakallure te geven. Boven de achterruit voorzagen de designers ook nog een discreet spoilertje.
Binnenin kijk je op het dashboard dat we al kennen uit de gebruikelijke Skoda Fabia. Tegen meerprijs is die boordplank in twee tinten uitgevoerd, waarbij het onderste gedeelte een stuk lichter is. De Tsjechen voorzien zelfs een likje nepalu rond de luchtmonden van de ventilatie en aan de deurklinken. In de optielijst vinden we ook nog een groot navigatiesysteem, een digitale Climatronicairco en zelfs bochtverlichting. Deze draaiende koplampen worden met conventionele halogeenlampen geleverd (geen xenon) wat de prijs absoluut ten goede komt.
Ruim De koffer is erg ruim te noemen voor een compacte wagen als de Fabia. In de normale configuratie slikt hij 480 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.460 liter, en dat is maar liefst 253 liter meer dan bij de vorige Combi. Skoda voorziet naast twee stopcontacten van 12 volt ook enkele handige tools om de lading netjes op zijn plaats te houden.
Zo noteren we langs de flanken van de koffer kleine haakjes om winkelzakjes op te hangen. Verder is er een flexibele afscheiding die in de wand haakt en waarachter de bagage blijft liggen. Zo rollen de sinaasappels niet heen en weer in de koffer. Sportievelingen kunnen optioneel ook een houder bestellen, zodat je in een handomdraai twee fietsen in de koffer krijgt. Vijf motoren Onder de motorkap vinden we het gebruikelijke palet motoren. De instapmotor is de 1.2 benzineversie die 60 of 70 pk sterk is. Er bestaat ook een 1.4 en een 1.6. Die laatste is overigens de enige die met een automatische schakeldoos leverbaar is. Die Tiptronic met zes versnellingen betaal je 1.000 euro¡extra.
Combiklanten zijn meestal dieselklanten. Skoda voorziet de 1.4 driecilinder en de 1.9 vierpitter. Beide motoren worden gevoed via lawaaierige pompverstuivers maar ze zijn werkgraag en springen zuinig om met diesel. Wie bijbetaalt, kan beide motoren ook met een roetfilter leverbaar. Een elektronisch stabiliteitsprogramma is optioneel leverbaar op alle motorisaties. Deze Combiversie is vanaf begin volgend jaar beschikbaar.
Green Line volgt Op het salon van Brussel zal Skoda ook haar Green Lineversie van de Fabia Combi tonen. Deze versie is vergelijkbaar met de VW Polo BlueMotion en de Seat Ibiza Ecomotive. De Fabia wordt aangedreven door een 80 pk krachtige 1.4 TDI-diesel in combinatie met een roetfilter.
Door de wagen lichter en lager te maken, een versnellingsbak met langere verhoudingen te gebruiken en banden met lagere rolweerstand te monteren, daalt het verbruik tot 4,1 liter diesel per 100 km. Bijkomend voordeel is een CO2-emissie van 110 gram per km. Zo geniet de Skoda een fiscale korting van 3%. Bovendien hebben roetfilterklanten recht op een extra voordeel van 200 euro. (gv)
Technische fiche
Lengte: 4.239 mm Breedte: 1.642 mm Hoogte:1.498 mm Wielbasis: 2.462 mm Deuren/zitplaatsen:5/5 Koffervolume: 480 - 1.460 liter Brandstoftank: 45 liter Leeggewicht:1.150 kg
MOTOREN, PRESTATIES, PRIJZEN
benzinemotoren * 1.2 benzinemotor (60 pk / 108 Nm) Prestaties: top 156 km/u, 0 tot 100 km/u: 16,8 s Verbruik:5,9 l/100 km CO2-emissie: 140 g/km Prijs: 11.445 euro
* 1.2 benzinemotor (70 pk / 112 Nm) Prestaties: top 164 km/u, 0 tot 100 km/u: 15,1 s Verbruik: 5,9 l/100 km CO2-emissie:140 g/km Prijs: 11.790 euro
* 1.4 benzinemotor (86 pk / 132 Nm) Prestaties: top 175 km/u, 0 tot 100 km/u: 12,7 s Verbruik: 6,5 l/100 km CO2-emissie: 155 g/km Prijs: 12.490 ?
* 1.6 benzinemotor (105 pk / 153 Nm) Prestaties: top 192 km/u, 0 tot 100 km/u: 10,4 s Verbruik: 6,9 l/100 km CO2-emissie: 165 g/km Prijs: 12.890 euro
dieselmotoren * 1.4 turbodiesel (70 pk / 155 Nm) Prestaties: top 164 km/u, 0 tot 100 km/u: 15,4 s Verbruik: 4,8 l/100 km CO2-emissie: 127 g/km Prijs: 13.645 euro
* 1.4 turbodiesel + optionele roetfilter (80 pk / 195 Nm) Prestaties: top 173 km/u, 0 tot 100 km/u: 13,7 s Verbruik: 4,6 l/100 km CO2-emissie: 120 g/km, (127 g/km met roetfilter) Prijs: 14.090 euro (14.740 euro met roetfilter)
* 1.9 turbodiesel motor + optionele roetfilter (105 pk / 240 Nm) Prestaties: top 191 km/u, 0 tot 100 km/u: 11 s Verbruik: 4,9 l/100 km CO2-emissie:127 g/km (135 g/km met roetfilter) Prijs: 14.990 euro (15.640 euro met roetfilter)
Concurrenten
Skoda Fabia Combi 1.4 TDI (80 pk) Prijs: 14.090 euro BIV: 61,50 euro
Dacia Logan MCV 1.5DCi (70 pk) Prijs: 11.800 euro BIV: 61,50 euro
Renault Clio Grandtour 1.5 DCi (68 pk) Prijs: 15.150 euro BIV: 61,50 euro
Ergens in mijn persoonlijke archieven heb ik nog een foto van een echte "oer" Willy. Heb er zelf mee gereden tijdens mijn legerdienst, en jammer om zeggen, ze was stukken beter dan de Minerva. Bekijk maar ééns de prijzen en je weet het wel. De Willy had maar drie versnellingen, de veldversnellingen buiten beschouwing gelaten (de Minerva vier) maar had zovéél meer rijplezier... Ik zal de foto proberen op te zoeken om dan op mijn site te plaatsen.
Home Link naar onze andere blogs Mooie 4 x 4 jammer dat hij niet aangekleed is.
Sommige mensen beweren dat dit een Jeep is... Pas daarmee op, Jeep is één merknaam....
23-12-2007 om 19:46
geschreven door Hans
21-12-2007
Nissan limo-busje
Home Link naar onze andere blogs Nissan Forum: limo-busje voor hele gezin
Wij waren Nissan(3) klant, ze komen wel ietske te laat. We kochten ondertussen een Opel Zafira...
Nissan toont op de autoshow in Detroit, komende januari, de Forum concept car. Die is de, als we Nissan mogen geloven, missende schakel in de evolutie van minivan tot familielimousine.
De Nissan Forum concept is opgezet als auto voor het hele gezin. Er is ruimte voor volwassenen om hun kleine kinderen onderweg te vermaken, maar grotere kinderen hebben de kans om zich af te zonderen en dingen voor zichzelf te doen. De auto heeft zeven zitplaatsen en is bijna vijf meter lang. Om de kids te bezig houden is een uitgebreid multimediasysteem van Bose aan boord.
Normale mpv's zijn in de VS doorgaans gericht op vrouwelijke bestuurders. De Forum pretendeert geslachtsloos te zijn en dus ook geschikt voor mannelijke chauffeurs. Omdat dit soort auto's vaak wordt gebruikt als taxi van een naar school waken camera's over de omgeving rondom de auto zodat veilig tussen de kinderen kan worden gemanoeuvreerd.
De Forum heeft geen B-stijl en een railloze schuifdeur. De voorportieren kunnen negentig graden openen. Om een lichte omgeving te scheppen is een glazen Moonroof geïnstalleerd.
In het interieur is een zogeheten 'zwevend' instrumentenpaneel, en sfeerverlichting. De tapijten zijn van pure wol. De stoelen van de tweede zitrij kunnen 180 graden worden gedraaid. Dat gaat automatisch en bij die ombouw wordt de middenconsole even opgetild en worden de voorstoelen eventjes naar voren geschoven om ruimte te maken voor de beweging.
Home Link naar onze andere blogs Eén Honda op tien hybride eind 2009
Honda CR-Z Concept (2007)
Alhoewel Honda voor de grote modellen inzet op zuinige dieselmotoren, wordt de hybride auto steeds belangrijker in het gamma van het Japanse merk. Over twee jaar moet één op de tien verkochte Honda's een hybride aandrijflijn hebben.
Om de verkopen een stimulans te geven, komt Honda de komende twee jaar met twee geheel nieuwe hybrides. De eerste is de Global Hybrid, waarmee het Japanse merk de hybridetechnologie voor een breder publiek toegankelijk wil maken. Deze kleine hybride krijgt dus een lagere vanafprijs dan de Civic Hybrid en de Toyota Prius. Honda rekent op een jaarproductie van 200.000 exemplaren als de Global Hybrid in 2009 op de markt komt.
Spectaculairder is de eerste sportieve hybride, die sterk zal lijken op de CR-Z Concept die op de Tokyo Motor Show debuteerde. Honda onthult de productieversie van de CR-Z op de Detroit Motor Show (NAIAS), die begin januari wordt georganiseerd.
Home Link naar onze andere blogs Laat je niet flitsen
Morgen maximum 90 per uur wegens fijn stof
De volgende dagen wordt een periode van verhoogde luchtverontreiniging verwacht. Daardoor geldt morgen, donderdag vanaf 6 uur op bepaalde delen van ringwegen en autosnelwegen een snelheidsbeperking tot 90 km/uur, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL).
Temperatuursinversie De oorzaak van de toename van luchtverontreiniging is het weer, dat gekenmerkt wordt door lage windsnelheden en een krachtige temperatuursinversie. Volgens voorspellingen van de IRCEL zullen donderdag en vrijdag de concentraties fijn stof op verschillende plaatsen in België hoger liggen dan 70 microgram per kubieke meter.
Dynamische verkeersborden De snelheidsbeperking wordt aangegeven via dynamische verkeersborden. De beperking geldt op ringwegen en autosnelwegen in Vlaanderen en op autosnelwegen in Wallonië. Mobiliteitsclub VAB gaat op twee locaties ook een spandoek als extra signalisatie testen. In afwachting van dynamische informatieborden over het hele autosnelwegennet zou dat spandoek volgens VAB een eenvoudige en goedkope communicatiedrager moeten zijn.
Scherpe controle De wegpolitie zal op delen van ringwegen en autosnelwegen verscherpt toezicht houden op de snelheidsbeperking. "We hebben van een aantal parketten al vernomen dat de nultolerantie toegepast zal worden", klinkt het bij de federale politie. "De maatregel is niet nieuw en dus hoeven de weggebruikers niet meer gewaarschuwd te worden."