Skoda's zijn vooral populair als gezinsauto. Automobilisten met een bedrijfswagen hebben liever meer status, maar consumenten die hun vierwieler uit eigen zak betalen, vinden hun weg naar de Skodatoonzaal steeds makkelijker. Niet verwonderlijk overigens, want een product als de Fabia Combi lijkt wel hét prototype van de gezinswagen anno 2008.
Voor Skoda is dit al het tweede model dat ze dit jaar lanceren. Deze Fabia Combi werd voor het eerst op de IAA in Frankfurt getoond. Het uitlopende model blijft ook nog even doorlopen als prijsgunstig instapmodel. In de nabije toekomst mogen we verder nog een nieuwe Superb (luxeberline) en de Yeti (compacte SUV) verwachten.
Zakelijker De nieuwe Combi ziet er een tikkeltje zakelijker uit dan zijn voorganger. De afgeronde achterklep werd wat hoekiger, en dat komt niet alleen de kofferinhoud ten goede. De passagiers achterin worden ook op een beetje meer knie- én hoofdruimte bedacht. De Skoda is uitgerust met dakrails om hem iets meer breakallure te geven. Boven de achterruit voorzagen de designers ook nog een discreet spoilertje.
Binnenin kijk je op het dashboard dat we al kennen uit de gebruikelijke Skoda Fabia. Tegen meerprijs is die boordplank in twee tinten uitgevoerd, waarbij het onderste gedeelte een stuk lichter is. De Tsjechen voorzien zelfs een likje nepalu rond de luchtmonden van de ventilatie en aan de deurklinken. In de optielijst vinden we ook nog een groot navigatiesysteem, een digitale Climatronicairco en zelfs bochtverlichting. Deze draaiende koplampen worden met conventionele halogeenlampen geleverd (geen xenon) wat de prijs absoluut ten goede komt.
Ruim De koffer is erg ruim te noemen voor een compacte wagen als de Fabia. In de normale configuratie slikt hij 480 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.460 liter, en dat is maar liefst 253 liter meer dan bij de vorige Combi. Skoda voorziet naast twee stopcontacten van 12 volt ook enkele handige tools om de lading netjes op zijn plaats te houden.
Zo noteren we langs de flanken van de koffer kleine haakjes om winkelzakjes op te hangen. Verder is er een flexibele afscheiding die in de wand haakt en waarachter de bagage blijft liggen. Zo rollen de sinaasappels niet heen en weer in de koffer. Sportievelingen kunnen optioneel ook een houder bestellen, zodat je in een handomdraai twee fietsen in de koffer krijgt. Vijf motoren Onder de motorkap vinden we het gebruikelijke palet motoren. De instapmotor is de 1.2 benzineversie die 60 of 70 pk sterk is. Er bestaat ook een 1.4 en een 1.6. Die laatste is overigens de enige die met een automatische schakeldoos leverbaar is. Die Tiptronic met zes versnellingen betaal je 1.000 euro¡extra.
Combiklanten zijn meestal dieselklanten. Skoda voorziet de 1.4 driecilinder en de 1.9 vierpitter. Beide motoren worden gevoed via lawaaierige pompverstuivers maar ze zijn werkgraag en springen zuinig om met diesel. Wie bijbetaalt, kan beide motoren ook met een roetfilter leverbaar. Een elektronisch stabiliteitsprogramma is optioneel leverbaar op alle motorisaties. Deze Combiversie is vanaf begin volgend jaar beschikbaar.
Green Line volgt Op het salon van Brussel zal Skoda ook haar Green Lineversie van de Fabia Combi tonen. Deze versie is vergelijkbaar met de VW Polo BlueMotion en de Seat Ibiza Ecomotive. De Fabia wordt aangedreven door een 80 pk krachtige 1.4 TDI-diesel in combinatie met een roetfilter.
Door de wagen lichter en lager te maken, een versnellingsbak met langere verhoudingen te gebruiken en banden met lagere rolweerstand te monteren, daalt het verbruik tot 4,1 liter diesel per 100 km. Bijkomend voordeel is een CO2-emissie van 110 gram per km. Zo geniet de Skoda een fiscale korting van 3%. Bovendien hebben roetfilterklanten recht op een extra voordeel van 200 euro. (gv)
Technische fiche
Lengte: 4.239 mm Breedte: 1.642 mm Hoogte:1.498 mm Wielbasis: 2.462 mm Deuren/zitplaatsen:5/5 Koffervolume: 480 - 1.460 liter Brandstoftank: 45 liter Leeggewicht:1.150 kg
MOTOREN, PRESTATIES, PRIJZEN
benzinemotoren * 1.2 benzinemotor (60 pk / 108 Nm) Prestaties: top 156 km/u, 0 tot 100 km/u: 16,8 s Verbruik:5,9 l/100 km CO2-emissie: 140 g/km Prijs: 11.445 euro
* 1.2 benzinemotor (70 pk / 112 Nm) Prestaties: top 164 km/u, 0 tot 100 km/u: 15,1 s Verbruik: 5,9 l/100 km CO2-emissie:140 g/km Prijs: 11.790 euro
* 1.4 benzinemotor (86 pk / 132 Nm) Prestaties: top 175 km/u, 0 tot 100 km/u: 12,7 s Verbruik: 6,5 l/100 km CO2-emissie: 155 g/km Prijs: 12.490 ?
* 1.6 benzinemotor (105 pk / 153 Nm) Prestaties: top 192 km/u, 0 tot 100 km/u: 10,4 s Verbruik: 6,9 l/100 km CO2-emissie: 165 g/km Prijs: 12.890 euro
dieselmotoren * 1.4 turbodiesel (70 pk / 155 Nm) Prestaties: top 164 km/u, 0 tot 100 km/u: 15,4 s Verbruik: 4,8 l/100 km CO2-emissie: 127 g/km Prijs: 13.645 euro
* 1.4 turbodiesel + optionele roetfilter (80 pk / 195 Nm) Prestaties: top 173 km/u, 0 tot 100 km/u: 13,7 s Verbruik: 4,6 l/100 km CO2-emissie: 120 g/km, (127 g/km met roetfilter) Prijs: 14.090 euro (14.740 euro met roetfilter)
* 1.9 turbodiesel motor + optionele roetfilter (105 pk / 240 Nm) Prestaties: top 191 km/u, 0 tot 100 km/u: 11 s Verbruik: 4,9 l/100 km CO2-emissie:127 g/km (135 g/km met roetfilter) Prijs: 14.990 euro (15.640 euro met roetfilter)
Concurrenten
Skoda Fabia Combi 1.4 TDI (80 pk) Prijs: 14.090 euro BIV: 61,50 euro
Dacia Logan MCV 1.5DCi (70 pk) Prijs: 11.800 euro BIV: 61,50 euro
Renault Clio Grandtour 1.5 DCi (68 pk) Prijs: 15.150 euro BIV: 61,50 euro
Ergens in mijn persoonlijke archieven heb ik nog een foto van een echte "oer" Willy. Heb er zelf mee gereden tijdens mijn legerdienst, en jammer om zeggen, ze was stukken beter dan de Minerva. Bekijk maar ééns de prijzen en je weet het wel. De Willy had maar drie versnellingen, de veldversnellingen buiten beschouwing gelaten (de Minerva vier) maar had zovéél meer rijplezier... Ik zal de foto proberen op te zoeken om dan op mijn site te plaatsen.
Home Link naar onze andere blogs Mooie 4 x 4 jammer dat hij niet aangekleed is.
Sommige mensen beweren dat dit een Jeep is... Pas daarmee op, Jeep is één merknaam....
23-12-2007 om 19:46
geschreven door Hans
21-12-2007
Nissan limo-busje
Home Link naar onze andere blogs Nissan Forum: limo-busje voor hele gezin
Wij waren Nissan(3) klant, ze komen wel ietske te laat. We kochten ondertussen een Opel Zafira...
Nissan toont op de autoshow in Detroit, komende januari, de Forum concept car. Die is de, als we Nissan mogen geloven, missende schakel in de evolutie van minivan tot familielimousine.
De Nissan Forum concept is opgezet als auto voor het hele gezin. Er is ruimte voor volwassenen om hun kleine kinderen onderweg te vermaken, maar grotere kinderen hebben de kans om zich af te zonderen en dingen voor zichzelf te doen. De auto heeft zeven zitplaatsen en is bijna vijf meter lang. Om de kids te bezig houden is een uitgebreid multimediasysteem van Bose aan boord.
Normale mpv's zijn in de VS doorgaans gericht op vrouwelijke bestuurders. De Forum pretendeert geslachtsloos te zijn en dus ook geschikt voor mannelijke chauffeurs. Omdat dit soort auto's vaak wordt gebruikt als taxi van een naar school waken camera's over de omgeving rondom de auto zodat veilig tussen de kinderen kan worden gemanoeuvreerd.
De Forum heeft geen B-stijl en een railloze schuifdeur. De voorportieren kunnen negentig graden openen. Om een lichte omgeving te scheppen is een glazen Moonroof geïnstalleerd.
In het interieur is een zogeheten 'zwevend' instrumentenpaneel, en sfeerverlichting. De tapijten zijn van pure wol. De stoelen van de tweede zitrij kunnen 180 graden worden gedraaid. Dat gaat automatisch en bij die ombouw wordt de middenconsole even opgetild en worden de voorstoelen eventjes naar voren geschoven om ruimte te maken voor de beweging.
Home Link naar onze andere blogs Eén Honda op tien hybride eind 2009
Honda CR-Z Concept (2007)
Alhoewel Honda voor de grote modellen inzet op zuinige dieselmotoren, wordt de hybride auto steeds belangrijker in het gamma van het Japanse merk. Over twee jaar moet één op de tien verkochte Honda's een hybride aandrijflijn hebben.
Om de verkopen een stimulans te geven, komt Honda de komende twee jaar met twee geheel nieuwe hybrides. De eerste is de Global Hybrid, waarmee het Japanse merk de hybridetechnologie voor een breder publiek toegankelijk wil maken. Deze kleine hybride krijgt dus een lagere vanafprijs dan de Civic Hybrid en de Toyota Prius. Honda rekent op een jaarproductie van 200.000 exemplaren als de Global Hybrid in 2009 op de markt komt.
Spectaculairder is de eerste sportieve hybride, die sterk zal lijken op de CR-Z Concept die op de Tokyo Motor Show debuteerde. Honda onthult de productieversie van de CR-Z op de Detroit Motor Show (NAIAS), die begin januari wordt georganiseerd.
Home Link naar onze andere blogs Laat je niet flitsen
Morgen maximum 90 per uur wegens fijn stof
De volgende dagen wordt een periode van verhoogde luchtverontreiniging verwacht. Daardoor geldt morgen, donderdag vanaf 6 uur op bepaalde delen van ringwegen en autosnelwegen een snelheidsbeperking tot 90 km/uur, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL).
Temperatuursinversie De oorzaak van de toename van luchtverontreiniging is het weer, dat gekenmerkt wordt door lage windsnelheden en een krachtige temperatuursinversie. Volgens voorspellingen van de IRCEL zullen donderdag en vrijdag de concentraties fijn stof op verschillende plaatsen in België hoger liggen dan 70 microgram per kubieke meter.
Dynamische verkeersborden De snelheidsbeperking wordt aangegeven via dynamische verkeersborden. De beperking geldt op ringwegen en autosnelwegen in Vlaanderen en op autosnelwegen in Wallonië. Mobiliteitsclub VAB gaat op twee locaties ook een spandoek als extra signalisatie testen. In afwachting van dynamische informatieborden over het hele autosnelwegennet zou dat spandoek volgens VAB een eenvoudige en goedkope communicatiedrager moeten zijn.
Scherpe controle De wegpolitie zal op delen van ringwegen en autosnelwegen verscherpt toezicht houden op de snelheidsbeperking. "We hebben van een aantal parketten al vernomen dat de nultolerantie toegepast zal worden", klinkt het bij de federale politie. "De maatregel is niet nieuw en dus hoeven de weggebruikers niet meer gewaarschuwd te worden."
Home Link naar onze andere blogs Een ongelooflijke knuffel
17-12-2007 om 18:27
geschreven door Hans
14-12-2007
Naakt voor drinkwater
Home Link naar onze andere blogs Paris naakt voor drinkwater
Paris Hilton heeft het gevonden! In plaats van in de boekskes te staan omdat ze, oeps!, haar slipje is 'vergeten', gaat ze gewoon naakt voor een reclamecampagne. Zo slaat de blondine twee vliegen in één klap: ze mag naakt gaan én ze wordt er voor betaald. Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van de fotografie...
Water voor iedereen Met deze gouden foto's zet Paris zich ook nog eens in voor een goed doel: the rich water foundation. Die organisatie, opgericht door Paris en Günther Aloys, hoofd van het champagnemerk Rich Prosecco, zet zich in voor proper drinkwater voor mensen in nood. Paris is het gezicht van Rich Prosecco, de champagne die uit een blikje wordt gedronken.
Drinkbaar water is ook het thema zijn van de Stubru-actie Music for life, waarin het opgehaalde geld ten voordele gaat van waterprojecten. Waarmee Paris indirect Music for life promoot!
Ondertussen lijkt het weer goed aan tussen Paris en Stavros Niarchos. De twee werden al samen gespot op het (eenmalige?) reünieconcert van Led Zeppelin, en sindsdien konden ze in diverse nachtclubs niet van elkaar afblijven.
Home Link naar onze andere blogs VAB waarschuwt automobilisten voor problemen door koude
De automobilistenbond VAB waarschuwt automobilisten voor de komende vriestemperaturen. De VAB-wegenwachters stellen in de winter immers geregeld vast dat automobilisten uit onwetendheid middeltjes gebruiken die vervelende of kostelijke gevolgen hebben. VAB benadrukt dat automobilisten zeker moeten controleren of de rubber van de ruitenwissers en de batterij van hun wagen in goede staat zijn, en of ze nog genoeg ruitenwisservloeistof met antivriesmiddel hebben.
Zeker te vermijden zijn het ontdooien van de ruiten met zeer warm water omdat ze door het grote temperatuurverschil kunnen barsten, en het hard trekken aan portieren of kofferdeksel (zo wordt de rubber losgetrokken). Andere tips: gebruik de handrem (kan vastvriezen) niet maar zet de auto in versnelling, en zet vastgevroren ruitenwissers niet aan.