Na de keukenblok was het
afwerken van de opbergplaats Porta Potti draagbare toilet. Deze komt te staan onder het bed en tussen koelkast en
keukenblok. De voorzijde werd afgemaakt met laminaat en het deurtje werd in hetzelfde
hout gemaakt als de andere meubels.
De
keukenblok komt naast het bed te staan en aan de kant van de schuifdeur, dit als er gekookt word dan kan het
schuifraam wat open staan om de damp van het koken naar buiten te doen trekken,
maar ook bij mooi weer kan de schuifdeur dan ook volledig open staan terwijl
er kan gekookt worden. De maten zijn
90cm hoogte, 105 cm breed en 49 cm
diepte. We kozen voor 2 deuren en geen
lade, daar er een hangsysteem bestaat dat er een schuifrek
binnen in de kast kan geplaatst worden voor bestek. Inoxblad werd genomen als werkblad, onderhoudsvriendelijk en omdat we dit ook
graag zagen. Een wasbak en 2 kookvuren van Smeg om ons te voorzien voor afwas en koken. Gans het geheel is aangesloten op gas met de nodige
gaskraan om af te sluiten. Water word voorzien door middel van een elektrisch
pompje die op de kraan wordt gestoken en daarna met een darm in de
watertank van 20 liter word gedaan, zodanig dat er water is via de kraan. De jerrycan voor water staat gebouwd in de
kast en om deze bij te laten vullen is er
een deurtje voorzien aan de buitenkant van de keuken en als je schuifdeur open
doet dan kan je deurtje open doen om zo de jerrycan te laten bij vullen. Aan de hoeken van de keuken bij het binnenkomen van de camper heb ik een
profiel voorzien zodanig dat er eens kan tegen gestoot worden, je weet nooit.
De
bovenkasten komen boven de tafel in de zithoek en gaan dienen als opbergruimte. De maten van de gekozen kastjes zijn 110 cm br x 32 cm diepte x 30 cm hoogte en waar er 2
deurtjes zijn van elk zon 40 cm breed.
Dit is een meet en secuur werk. Er komt héél wat bij kijken en er moet met van alles rekening mee
gehouden worden zoals, push slotjes, de ophanging waar er een gedeelte
aan de gebogen plafond komt en
het onderste gedeelte tegen de kleerkast en 15 cm boven het venster
komt. Na het getimmer en het samen steken
van de opbergkast kwam het moment om op te hangen, terug
waterpassen en aftekenen zodanig dat de ophanging in éénmaal kon gebeuren
dit voor goede stevigheid van het geheel. De vastmaking gebeurde met de nodig L-profielen zowel boven als onderaan, zodanig dat deze
stevig vast hangde aan de camionette, en zeker niet zou doorzakken.
Tussen
de bestuurderszetel en de zitbank wordt er een extra ophoging voorzien dat zal dienen
als bergruimte waar hieronder de omvormer en acculader in staat en
waar we dan ook nog aan kunnen via een opengaand stuk in deze
ophoging. Anderzijds komt deze ophoging op niveau met de vloer waar bestuurder en passagier
zitten en wordt er dan ook nog een kleine
bagageruimte voorzien waar kleine spullen kunnen opgeborgen worden. Een stevig kaderment van panlatten maakt de
ondersteuning voor het gans
geheel zodanig stevig dat we hierop kunnen staan en hier wordt dan ook de
tafel op gezet.
De
zitbank naast de kleerkast had een opmeting van 75 breedte 53 diepte en 62 hoogte (met dit laatste moesten we
rekening houden met het aansluit gedeelte voor
de voeten die een hoogte van 15 cm had).
Een kaderment van gedrenkte
panlatten werd geopteerd, dit voor de stevigheid van het
geheel. Als zitvlak gebruiken we
multiplex 12 mm. Er werd een opening voorzien,
zodanig dat we altijd aan de verwarming, batterij en elektriciteitkast
kunnen.
Daar de
kast er nu staat is het moment eer we verder doen met de koelkast om de koude
lucht aanvoerbuis van de verwarming te plaatsen naar de bergruimte toe,
dus er worden twee gaten geboord van 8 cm diameter doorheen de wanden en van de kleerkast dicht tegen de vloer zodanig dat de
buis onder de plank van de koelkast komt te liggen. Deze buis moet zover
mogelijk van de verwarming te komen en de warmte uitblazers van
deze Truma, anders werkt de verwarming niet optimaal en gaat de
thermostaat niet goed in zijn werking, het blijft dan ook altijd warm op
één plaats en circuleert niet genoeg rond.
Door de koude lucht aanvoerbuis
naar de bergruimte te leiden, kan er genoeg circulatie rond het
ganse systeem plaatsvinden.
Y-stuk
van Webasto voor het opsplitsen van 80 mm PAPK luchtslang naar 2 uitgangen van
60 mm. Te gebruiken bij het aanleggen van de ringverwarming
EM 05
Eindstukmoer
De
buizen worden geleid onder de zitbank naar als ene kant voeten zitbank en
andere kant richting keuken en bed. Dit
met ingebouwde eindroosters.
EN Eindrooster
De EM 05
eindstukmoer is een bevestiging voor het EN eindrooster aan het einde van een
luchtslang. Het wordt voornamelijk gebruikt voor Truma kachels en
airconditioners en past perfect op de Truma UR3 65 mm en VR 72 72 mm slangen en
de Truma KR65 koudeluchtslang.
Tussen de eindstukmoer en het eindrooster kan een wand geklemd worden zodat de
bevestiging van het uitblaasmondje eenvoudig en schroefloos is.
Het EN
eindrooster is een uitblaasmond voor Truma kachels en airconditioners. Het past
perfect is het T-stuk met schroefdraad of de EM 05 eindstukmoer. Beide zijn
optioneel verkrijgbaar.
Het luchtrooster is geschikt voor gebruik met de Truma UR3 65 mm en VR 72 72 mm
slangen of de Truma KR65 koudeluchtslang.
Het schot in het rooster kan gedraaid en gekanteld worden waardoor de richting
van de luchtstroom kan worden bepaald. De blaasmond is tevens afsluitbaar.
Het
grote werk aan de meubeltjes kan beginnen.
De start is de kleerkast met als optie een
hangkast voor jassen, broeken enz
Daaronder een opbergruimte voor
dergelijke kleding en gans onderaan de
koelkast . Eerst een mal gemaakt in
karton om de gebogen vormen te kunnen overbrengen van de lange
zijwanden die reiken tot aan het plafond, dan uitzagen en plaatsen met de
bijhorende kastverbinders. Vervolgens de
deur vastmaken met de
scharnieren en de ingebouwde Pushlo met de bijhorende schootplaatjes.
De
kwalitatieve MDC koelkasten van Waeco zijn voorzien van de hoogwaardige
compressors van Danfoss. Deze bieden de meest intensieve en duurzame koeling
bij mobiel gebruik. Zelfs bij extreme omgevingstemperaturen en in schuine
standen werken deze compressor koelkasten uitstekend, ideaal dus op een boot of
jacht en zonder zorgen in uw camper of caravan.
De ruimte in uw camper of caravan is al beperkt genoeg, daarom kunt u beter een
koelkast kopen die zijn ruimte optimaal benut. Bij deze MDC compressie koelkast
is er met elk detail rekening gehouden, de indeling van de koelruimte komt
zonder onnodige versieringen en veel ruimte!
Alle roosters zijn verstelbaar en uitgerust met een veiligheidsbeugel. Dus als
u last krijgt van een wilde zee of slechte wegen dan blijven uw gekoelde
producten perfect op hun plek liggen. De roosters kunt u ook openklappen aan de
linkerkant om zo extra plek te creëren voor 1,5 liter flessen. De deur is
voorzien van een dubbele sluiting die uw koelkast stevig dicht houd.
Een van de grote voordelen is ook dat u geen gasinstallatie hoeft te
instaleren! Geen gaten meer in uw camper of caravan! U hoeft geen luchtafvoer
meer naar buiten te boren zolang u op een andere manier voor voldoende
ventilatie zorgt.
- Geen gasaansluiting en luchtafvoer naar buiten nodig
- Helling onafhankelijk
- Normale koeling en ***-en vriesvak
- Geschikt voor gebruik met zonne-energie
- Groot vriesvak
- Binnenverlichting
- Deur met magneetsluiting
- Deuraanslag en vergrendeling rechts/links wisselbaar (standaard
deurscharnieren rechts)
- Deursluiting voor dubbele vergrendeling (boven en onder)
- Dubbele functie (vergrendeling/ventilatie)
Samenvattend een krachtige compressor koelkast waar veel slimme functies in
zitten die tot in detail afgewerkt zijn.
Deze
komt te staan onder het bed, maar volledig afgemaakt en op een uitschuifbare plank,
zodanig dat dit efficiënt in gebruik is en dit vanaf de woonruimte.
De
Thetford Porta Potti Qube 165 is een groot chemisch toilet. Het spoelsysteem
bestaat uit een balgpomp met handbediening.
Het onderste gedeelte van de Porta Potti Qube is de afvaltank. De 21 liter afvaltank
is licht van gewicht, eenvoudig te vervoeren en uitgerust met een opbergvak
voor de toiletvloeistofmonsters die standaard gratis worden meegeleverd.
De spoelwatertank heeft een capaciteit van 15 liter en vormt met de toiletpot
de bovenzijde van het draagbare toilet. De toiletbril en deksel zijn
afneembaar.
De Porta Potti Qube 165 van Thetford is lichtgewicht en compact. Ideaal voor
camper, caravan, tuinhuisje, boot of als tweede wc.
De chemische toiletten van Thetford zijn van duurzaam, lichtgewicht en
hoogwaardig kunststof. Door de ronde vormen is het toilet eenvoudig te reinigen
en onderhouden.
De draagbare toiletten zijn zeer eenvoudig in gebruik. Er hoeven geen losse
delen gedemonteerd of gereinigd te worden. De geïntegreerde schenktuit en handige
beluchtingknop zorgen dat de afvaltank zonder spatten geleegd kan worden.
deel 12: bagageruimte met opbergruimte voor gasflessen, alsmede de ontluchting gaslucht
25 - 26/02/2013
Er wordt
geopteerd om het maximale aan ruimte te kunnen uithalen van bergruimte onder het
bed. De gasflessen komen te staan in een
aparte ruimte en met spanbanden
vastgemaakt zodanig dat deze al rijdend goed blijven staan. Deze gasflessenruimte moet volledig
luchtdicht zijn en ook een gasontvluchting
gemaakt worden in de vloer die onderaan de wagen uitkomt, dit mocht er
gas ontsnappen, deze gaat altijd naar de grond trekken. Dit wordt aangeraden.
Gelukkig
konden we in de breedte van de camionette werken, daar we allebei niet zo groot
zijn, en de binnenmaat was 1,80m. Dus we
prefereerden voor 180 x 130
cm. Een kaderment werd verkozen voor de
stevigheid waarvan we
gedrenkte latten maat 46x46 gebruikten.
De hoogte van de vloer tot waar
lattenbodem kwam was 105 cm, om onder het bed een bagageruimte te
maken, zowel voor de gasflessen als zetels, tafel, enz ; de voorzijde wordt voorzien van een
schuifdeur om daarachter de porta potti te
plaatsen die onder bed komt te staan. Het bed is een 2- persoonsbed in
ijzerconstructie die schuifbaar is en 140 cm totale breedte kan hebben,
we kozen voor het uitschuifbare gedeelte tot 130 cm.
Na
de isolatie en de elektriciteitskabels was het tijd om de zijwanden in multiplex
te plaatsen rondom de schuiframen en
zijwanden bed gedeelte. De nodige
onderlatten werden bevestigd aan de
schachten van de camionette.
De Truma E 2400 kachel is een ruimtebesparende en universeel inzetbare
luchtverwarming. Geschikt als verwarming in kleinere campers en cabines van
bedrijfsvoertuigen of vrachtwagens. In grotere campers kan de E 2400 als
hulpverwarming worden gebruikt.
Door zijn kleine afmetingen is de Trumatic E
2400 de meest compacte luchtverwarming op gas in zijn vermogensklasse. Er zijn
zelfs verschillende inbouwposities mogelijk.
De kachel heeft een elektronische besturing en
bewaking met thermostaatgestuurde uitschakeling en nieuwe ontsteking.
De thermostaat en elektronica zijn in één
enkele, ruimtebesparende installatiekast geïntegreerd. Dit systeem controleert
continu alle functies en zorgt voor een volautomatische en veilige werking.
De accubelasting is minimaal.
De Trumatic E-kachel heeft een zuinig
gasverbruik door een hoog rendement van ± 95%.
Rustpauzes en de nachtrust worden niet
verstoord vanwege de extreem stille, geïntegreerde ventilator.
De afvoer van uitlaatgassen en de aanvoer van
verbrandingslucht is gecombineerd mogelijk, zowel door de wand als door de
vloer. De Truma E 2400 is ook betrouwbaar tijdens het
rijden of bij extreme windomstandigheden.
Specificaties
Merk:Truma
Naam:E 2400 kachel
Vermogen:2400 watt
Brandstof:Gas
Aansluitspanning:12 volt DC
Stroomverbruik:0,6 - 1,1 ampère
Bedrijfsdruk:30 mbar
Verbruik:100 - 200 gram per
uur
Luchtopbrengst:49 m³ - 78 m³ per
uur
Thermostaat:Inclusief
Ventilator:Geïntegreerd
Afmetingen:370 x 248 x 123 mm
(lxbxh)
Geschikt voor:Kleinere campers
en cabines
Exclusief:Schoorsteen- en
ringverwarming benodigdheden
Gewicht:4,7 kg
Voor de gasleiding hebben we koperen leidingen gebruikt 6/8, en twee verdeelkraantjes dit voor afsluiten gasvuur keuken en Truma
gasverwarming. Een Antargaz propaangasfles van 8 kg waar je kan zien hoeveel
de inhoud van deze fles nog is. Een
clip on drukregelaar wordt bevestigd op deze fles en daarbij nog een gasdrukregelaar om de koperen leiding aan te
bevestigen die vertrekt enerzijds naar de Truma E2400 gasverwarming met een
verdeelkraantje en anderzijds naar het gasvuur ook met een verdeelkraantje. We hebben geopteerd om 2 zo'n flessen te plaatsen die dan in een kast te komen staan onder het bed.
deel 8: accu, inverter, acculader en zekeringskast plaatsen
7 en 8 februari 2013
Een Bosch accu semi
tractie deep cycle 140 Ah, inverter 500 Watt (piekvermogen 1500 Watt, acculader
12 Volt/20 Ampère werden gekozen voor de elektriciteit. 2 zekeringen van
50 Ampère en dit geplaatst juiste na de startaccu en juist voor de woonaccu
leiden ertoe mocht er iets mislopen dan springen die zekeringen uit. Een
Bosch scheidingsrelais van 12Volt/75 Ampère geplaatst tussen woon en startaccu
dit als de wagen stil staat en er wordt elektriciteit gebruikt via de woonaccu,
dan kan er geen elektriciteit genomen worden van de startaccu door deze
scheidingsrelais. Deze relais is verbonden aan de startontsteking met een
zekering van 2 Ampère van de wagen, zodanig dat deze niet kan verbruiken van de
startaccu bij stilstand, als de auto terug gestart is dan laad de woonaccu
automatisch mee op. Een zekeringskast dient om alles te verzamelen van
alle elektriciteitskabels met een verliesschakelaar en de nodige zekeringen
zowel op 230 Volt als de nodige zekeringen 12 Volt. Deze komt onder de
zitbank alsook de woonaccu. In de tussenschacht staat de inverter,
acculader, stopcontact.
de Varta accu auto 95 Ah
de Bosch
woonaccu semi tractie deep cycle 140 Ah
zekeringskast met de
nodige zekeringen voor deel van 230 Volt
Daar de elektriciteitskabels in
de schachten goed zaten, was de plafond klaar om de multiplex platen van 5 mm
aan te brengen. De bevestiging van de
platen gebeurden met vijzen van 2 cm en die kwamen aan de panlatten die we al
eerst aan de schachten vast hadden gemaakt.
Eerst werden de holtes van de vloerbodem opgevuld met
aluminiumnoppenfolie. Daarna als isolerende laag nog een ondervloerscherm met
aluminium zijde. Daarboven de OSB
vloerplaat van 18mm dikte. 4 OSB platen
van 244 x 59 cm zijn nodig geweest voor deze vloerbedekking. De totale dikte met ondervloer, noppenfolie en
OSB platen zijn 40mm dikte. Daarboven als eindafwerking komt een waterproof laminaat.
De plaatsing van de elektriciteitskabels stonden deze twee dagen centraal. Zowel voor de stopcontacten, verlichting en schakelaars kwamen allemaal op z'n plaats. Dit is een moeilijke klus, daar de kabels tussen de ijzeren schachten moesten geleid worden. De aanhouder wint.
Vandaag 1ste fase isolatie
aangebracht (Kingspan Kooltherm of resol genoemd) 36 panelen van 120 cm x
40 cm x 615 gr./plaat.
Achterste deuren volledig geïsoleerd, dit
was het moeilijkste daar slot en handgreep hierin bevestigd waren. Daarna de
rest van de zijwanden geisoleerd en de openstaande gaten met Rubson
isolatieschuim PU opgevuld (wel voorzichtig met isolatieschuim, daar dit veel
kracht heeft en zich uitzet). De resol platen zelf aan het metaal
gekleefd met Bison montagekit.
De plafond werd in 2 fasen gedaan, daar deze platen moesten ondersteund worden om zo te kunnen drogen.
Vandaag het nauwkeurige
werk, en geconcentreerd, nl. het uitsnijden van het raamgat in het metaal van
de camionette. Als ramen hebben we gekozen voor schuifraam Seitz S4 60 br
x50cm h. De voorste ruit kan schuiven, de achterste ruit is vast
(in de rijrichting).
Dankzij
de veiligheidsgrendels kan het raam van buitenaf niet geopend worden. Een
compleet systeem voor kampeerwagens en caravans dat gereed is om direct te
kunnen installeren. Voorzien van een dubbele acryl glazen ruit, geïntegreerd
rolgordijn en hor.
Eerst werden de maten overgeplaatst op het metaal van de camionette, goed uitgemeten en bij iedere zijde 2 mm meer gemeten (dit voor uitzetting) en dan alles afgetaped.
Vervolgens werd er in iedere hoek een gat geboord van 10 mm dit om de inzet met de ijzerzaag te vergemakkelijken
Dan komt het serieuse werk, het uitsnijden van het raamgat. Geconcentreerd, traag en vooral mooi langs de tape.
Daar is het uitgesneden raamgat.
Nu nog antiroest zowel binnen als buiten rondom het ijzer van het raamgat, tot zelfs 2 x geschilderd.
De binnenlatten werden eraan gekleefd met BISON montagekit, bevestigd met spanvijzen om gans de constructie goed te laten rusten om op 't gemak te laten drogen (een ganse nacht).
De volgende morgen mochten de spanvijzen weg, en het hout zat oersterk stevig aan het metaal van de camionette. Het buitenraam werd in het raamgat geplaatst en vervolgens het binnenraam. Met de bijhorende vijzen werden de beide delen van het raam aan elkaar gevezen met als resultaat dat het raamgat volledig klaar was. Als extra werd er geopteerd om nog eens extra afdichtingskit rondom het raam te doen, dit ter extra waterinsijpeling te voorkomen.
Vandaag zijn de 2 draaiplateaus geplaatst (bestuurder alsmede passagier). Dit zijn draaiplateaus merk FA.S.P. universeel van kampeercentrum De Wit in Nederland. De plaatsing is heel goed gegaan, het is wel geconcentreerd meetwerk (milimeter werk) om de plateau correct te plaatsen, want met ijzerplaten werken is niet hetzelfde als met hout werken. De stoelen zijn vastgezet met 8 mm vijzen en nyloc moeren. De gaten geboord met boor 10mm en wat vergroot met boor 12mm om wat speling te hebben bij het juist zetten van de stoelen. Eerst werd de plateau aan deze blok bevestigd en vervolgens werd de stoel aangepakt om op indentieke afstand opnieuw de gaten te boren zoals deze in de blok werden geboord. Dan werd de stoel bovenop de plateau geplaatst en terug met moeren en nyloc moeren vast gezet. De oranje hendel moet aan de binnenkant staan. De stoel dan getest en hij draaide perfect rond. Het enige wat nu nog moet gebeuren is de handrem verlagen en aanpassen van hoogte zodanig dat de bestuurderszetel ook kan draaien. Een gespecialiseerde opel garagist neemt dit onder handen daar dit belangrijk is voor de veiligheid en keuring. Wordt vervolgd...