deel 12: bagageruimte met opbergruimte voor gasflessen, alsmede de ontluchting gaslucht
25 - 26/02/2013
Er wordt
geopteerd om het maximale aan ruimte te kunnen uithalen van bergruimte onder het
bed. De gasflessen komen te staan in een
aparte ruimte en met spanbanden
vastgemaakt zodanig dat deze al rijdend goed blijven staan. Deze gasflessenruimte moet volledig
luchtdicht zijn en ook een gasontvluchting
gemaakt worden in de vloer die onderaan de wagen uitkomt, dit mocht er
gas ontsnappen, deze gaat altijd naar de grond trekken. Dit wordt aangeraden.
Gelukkig
konden we in de breedte van de camionette werken, daar we allebei niet zo groot
zijn, en de binnenmaat was 1,80m. Dus we
prefereerden voor 180 x 130
cm. Een kaderment werd verkozen voor de
stevigheid waarvan we
gedrenkte latten maat 46x46 gebruikten.
De hoogte van de vloer tot waar
lattenbodem kwam was 105 cm, om onder het bed een bagageruimte te
maken, zowel voor de gasflessen als zetels, tafel, enz ; de voorzijde wordt voorzien van een
schuifdeur om daarachter de porta potti te
plaatsen die onder bed komt te staan. Het bed is een 2- persoonsbed in
ijzerconstructie die schuifbaar is en 140 cm totale breedte kan hebben,
we kozen voor het uitschuifbare gedeelte tot 130 cm.
Na
de isolatie en de elektriciteitskabels was het tijd om de zijwanden in multiplex
te plaatsen rondom de schuiframen en
zijwanden bed gedeelte. De nodige
onderlatten werden bevestigd aan de
schachten van de camionette.
De Truma E 2400 kachel is een ruimtebesparende en universeel inzetbare
luchtverwarming. Geschikt als verwarming in kleinere campers en cabines van
bedrijfsvoertuigen of vrachtwagens. In grotere campers kan de E 2400 als
hulpverwarming worden gebruikt.
Door zijn kleine afmetingen is de Trumatic E
2400 de meest compacte luchtverwarming op gas in zijn vermogensklasse. Er zijn
zelfs verschillende inbouwposities mogelijk.
De kachel heeft een elektronische besturing en
bewaking met thermostaatgestuurde uitschakeling en nieuwe ontsteking.
De thermostaat en elektronica zijn in één
enkele, ruimtebesparende installatiekast geïntegreerd. Dit systeem controleert
continu alle functies en zorgt voor een volautomatische en veilige werking.
De accubelasting is minimaal.
De Trumatic E-kachel heeft een zuinig
gasverbruik door een hoog rendement van ± 95%.
Rustpauzes en de nachtrust worden niet
verstoord vanwege de extreem stille, geïntegreerde ventilator.
De afvoer van uitlaatgassen en de aanvoer van
verbrandingslucht is gecombineerd mogelijk, zowel door de wand als door de
vloer. De Truma E 2400 is ook betrouwbaar tijdens het
rijden of bij extreme windomstandigheden.
Specificaties
Merk:Truma
Naam:E 2400 kachel
Vermogen:2400 watt
Brandstof:Gas
Aansluitspanning:12 volt DC
Stroomverbruik:0,6 - 1,1 ampère
Bedrijfsdruk:30 mbar
Verbruik:100 - 200 gram per
uur
Luchtopbrengst:49 m³ - 78 m³ per
uur
Thermostaat:Inclusief
Ventilator:Geïntegreerd
Afmetingen:370 x 248 x 123 mm
(lxbxh)
Geschikt voor:Kleinere campers
en cabines
Exclusief:Schoorsteen- en
ringverwarming benodigdheden
Gewicht:4,7 kg
Voor de gasleiding hebben we koperen leidingen gebruikt 6/8, en twee verdeelkraantjes dit voor afsluiten gasvuur keuken en Truma
gasverwarming. Een Antargaz propaangasfles van 8 kg waar je kan zien hoeveel
de inhoud van deze fles nog is. Een
clip on drukregelaar wordt bevestigd op deze fles en daarbij nog een gasdrukregelaar om de koperen leiding aan te
bevestigen die vertrekt enerzijds naar de Truma E2400 gasverwarming met een
verdeelkraantje en anderzijds naar het gasvuur ook met een verdeelkraantje. We hebben geopteerd om 2 zo'n flessen te plaatsen die dan in een kast te komen staan onder het bed.
deel 8: accu, inverter, acculader en zekeringskast plaatsen
7 en 8 februari 2013
Een Bosch accu semi
tractie deep cycle 140 Ah, inverter 500 Watt (piekvermogen 1500 Watt, acculader
12 Volt/20 Ampère werden gekozen voor de elektriciteit. 2 zekeringen van
50 Ampère en dit geplaatst juiste na de startaccu en juist voor de woonaccu
leiden ertoe mocht er iets mislopen dan springen die zekeringen uit. Een
Bosch scheidingsrelais van 12Volt/75 Ampère geplaatst tussen woon en startaccu
dit als de wagen stil staat en er wordt elektriciteit gebruikt via de woonaccu,
dan kan er geen elektriciteit genomen worden van de startaccu door deze
scheidingsrelais. Deze relais is verbonden aan de startontsteking met een
zekering van 2 Ampère van de wagen, zodanig dat deze niet kan verbruiken van de
startaccu bij stilstand, als de auto terug gestart is dan laad de woonaccu
automatisch mee op. Een zekeringskast dient om alles te verzamelen van
alle elektriciteitskabels met een verliesschakelaar en de nodige zekeringen
zowel op 230 Volt als de nodige zekeringen 12 Volt. Deze komt onder de
zitbank alsook de woonaccu. In de tussenschacht staat de inverter,
acculader, stopcontact.
de Varta accu auto 95 Ah
de Bosch
woonaccu semi tractie deep cycle 140 Ah
zekeringskast met de
nodige zekeringen voor deel van 230 Volt
Daar de elektriciteitskabels in
de schachten goed zaten, was de plafond klaar om de multiplex platen van 5 mm
aan te brengen. De bevestiging van de
platen gebeurden met vijzen van 2 cm en die kwamen aan de panlatten die we al
eerst aan de schachten vast hadden gemaakt.
Eerst werden de holtes van de vloerbodem opgevuld met
aluminiumnoppenfolie. Daarna als isolerende laag nog een ondervloerscherm met
aluminium zijde. Daarboven de OSB
vloerplaat van 18mm dikte. 4 OSB platen
van 244 x 59 cm zijn nodig geweest voor deze vloerbedekking. De totale dikte met ondervloer, noppenfolie en
OSB platen zijn 40mm dikte. Daarboven als eindafwerking komt een waterproof laminaat.
De plaatsing van de elektriciteitskabels stonden deze twee dagen centraal. Zowel voor de stopcontacten, verlichting en schakelaars kwamen allemaal op z'n plaats. Dit is een moeilijke klus, daar de kabels tussen de ijzeren schachten moesten geleid worden. De aanhouder wint.
Vandaag 1ste fase isolatie
aangebracht (Kingspan Kooltherm of resol genoemd) 36 panelen van 120 cm x
40 cm x 615 gr./plaat.
Achterste deuren volledig geïsoleerd, dit
was het moeilijkste daar slot en handgreep hierin bevestigd waren. Daarna de
rest van de zijwanden geisoleerd en de openstaande gaten met Rubson
isolatieschuim PU opgevuld (wel voorzichtig met isolatieschuim, daar dit veel
kracht heeft en zich uitzet). De resol platen zelf aan het metaal
gekleefd met Bison montagekit.
De plafond werd in 2 fasen gedaan, daar deze platen moesten ondersteund worden om zo te kunnen drogen.
Vandaag het nauwkeurige
werk, en geconcentreerd, nl. het uitsnijden van het raamgat in het metaal van
de camionette. Als ramen hebben we gekozen voor schuifraam Seitz S4 60 br
x50cm h. De voorste ruit kan schuiven, de achterste ruit is vast
(in de rijrichting).
Dankzij
de veiligheidsgrendels kan het raam van buitenaf niet geopend worden. Een
compleet systeem voor kampeerwagens en caravans dat gereed is om direct te
kunnen installeren. Voorzien van een dubbele acryl glazen ruit, geïntegreerd
rolgordijn en hor.
Eerst werden de maten overgeplaatst op het metaal van de camionette, goed uitgemeten en bij iedere zijde 2 mm meer gemeten (dit voor uitzetting) en dan alles afgetaped.
Vervolgens werd er in iedere hoek een gat geboord van 10 mm dit om de inzet met de ijzerzaag te vergemakkelijken
Dan komt het serieuse werk, het uitsnijden van het raamgat. Geconcentreerd, traag en vooral mooi langs de tape.
Daar is het uitgesneden raamgat.
Nu nog antiroest zowel binnen als buiten rondom het ijzer van het raamgat, tot zelfs 2 x geschilderd.
De binnenlatten werden eraan gekleefd met BISON montagekit, bevestigd met spanvijzen om gans de constructie goed te laten rusten om op 't gemak te laten drogen (een ganse nacht).
De volgende morgen mochten de spanvijzen weg, en het hout zat oersterk stevig aan het metaal van de camionette. Het buitenraam werd in het raamgat geplaatst en vervolgens het binnenraam. Met de bijhorende vijzen werden de beide delen van het raam aan elkaar gevezen met als resultaat dat het raamgat volledig klaar was. Als extra werd er geopteerd om nog eens extra afdichtingskit rondom het raam te doen, dit ter extra waterinsijpeling te voorkomen.
Vandaag zijn de 2 draaiplateaus geplaatst (bestuurder alsmede passagier). Dit zijn draaiplateaus merk FA.S.P. universeel van kampeercentrum De Wit in Nederland. De plaatsing is heel goed gegaan, het is wel geconcentreerd meetwerk (milimeter werk) om de plateau correct te plaatsen, want met ijzerplaten werken is niet hetzelfde als met hout werken. De stoelen zijn vastgezet met 8 mm vijzen en nyloc moeren. De gaten geboord met boor 10mm en wat vergroot met boor 12mm om wat speling te hebben bij het juist zetten van de stoelen. Eerst werd de plateau aan deze blok bevestigd en vervolgens werd de stoel aangepakt om op indentieke afstand opnieuw de gaten te boren zoals deze in de blok werden geboord. Dan werd de stoel bovenop de plateau geplaatst en terug met moeren en nyloc moeren vast gezet. De oranje hendel moet aan de binnenkant staan. De stoel dan getest en hij draaide perfect rond. Het enige wat nu nog moet gebeuren is de handrem verlagen en aanpassen van hoogte zodanig dat de bestuurderszetel ook kan draaien. Een gespecialiseerde opel garagist neemt dit onder handen daar dit belangrijk is voor de veiligheid en keuring. Wordt vervolgd...