Inhoud blog
  • Einde en de eerste trip gedaan
  • deel 26: De gordijnen en de jaloezieën
  • deel 25:De verlichting en tv
  • deel 24: De plafond en muren werden geschilderd
  • deel 23: De plafond en muren werden bekleed met vliesbehang
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    De Opel Movano camionette naar camper

    10-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 12: bagageruimte met opbergruimte voor gasflessen, alsmede de ontluchting gaslucht

    25 - 26/02/2013

    Er wordt geopteerd om het maximale aan ruimte te kunnen uithalen van bergruimte onder het bed.  De gasflessen komen te staan in een aparte ruimte en met spanbanden vastgemaakt zodanig dat deze al rijdend goed blijven staan.  Deze gasflessenruimte moet volledig luchtdicht zijn en ook een gasontvluchting gemaakt worden in de vloer die onderaan de wagen uitkomt, dit mocht er gas ontsnappen, deze gaat altijd naar de grond trekken.  Dit wordt aangeraden.










    10-03-2013 om 18:14 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 11: het bedgedeelte
    22 en 23 februari 2013

    Gelukkig konden we in de breedte van de camionette werken, daar we allebei niet zo groot zijn, en de binnenmaat was 1,80m.  Dus we prefereerden voor 180 x 130 cm.  Een kaderment werd verkozen voor de stevigheid waarvan we gedrenkte latten maat 46x46 gebruikten.  De hoogte van de vloer tot waar lattenbodem kwam was 105 cm, om onder het bed een bagageruimte te maken, zowel voor de gasflessen als zetels, tafel, enz…;  de voorzijde wordt voorzien van een schuifdeur om daarachter de porta potti te plaatsen die onder bed komt te staan. Het bed is een 2- persoonsbed in ijzerconstructie die schuifbaar is en 140 cm totale breedte kan hebben, we kozen voor  het uitschuifbare gedeelte tot 130 cm.








    28-02-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    23-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 10: zijwanden in multiplex
    18-19 en 20 februari 2013

    Na de isolatie en de elektriciteitskabels was het tijd om de zijwanden in multiplex te plaatsen rondom de schuiframen en zijwanden bed gedeelte.  De nodige onderlatten werden bevestigd aan de schachten van de camionette. 








    23-02-2013 om 20:02 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 9: verwarming Truma E 2400 - gas

     

    16 februari 2013

    De Truma E 2400 kachel is een ruimtebesparende en universeel inzetbare luchtverwarming. Geschikt als verwarming in kleinere campers en cabines van bedrijfsvoertuigen of vrachtwagens. In grotere campers kan de E 2400 als hulpverwarming worden gebruikt.

    Door zijn kleine afmetingen is de Trumatic E 2400 de meest compacte luchtverwarming op gas in zijn vermogensklasse. Er zijn zelfs verschillende inbouwposities mogelijk. 

    De kachel heeft een elektronische besturing en bewaking met thermostaatgestuurde uitschakeling en nieuwe ontsteking.
    De thermostaat en elektronica zijn in één enkele, ruimtebesparende installatiekast geïntegreerd. Dit systeem controleert continu alle functies en zorgt voor een volautomatische en veilige werking. 
    De accubelasting is minimaal.

    De Trumatic E-kachel heeft een zuinig gasverbruik door een hoog rendement van ± 95%.

    Rustpauzes en de nachtrust worden niet verstoord vanwege de extreem stille, geïntegreerde ventilator.


    De afvoer van uitlaatgassen en de aanvoer van verbrandingslucht is gecombineerd mogelijk, zowel door de wand als door de vloer.
    De Truma E 2400 is ook betrouwbaar tijdens het rijden of bij extreme windomstandigheden.






    • Specificaties
    • Merk:Truma
    • Naam:E 2400 kachel
    • Vermogen:2400 watt
    • Brandstof:Gas
    • Aansluitspanning:12 volt DC
    • Stroomverbruik:0,6 - 1,1 ampère
    • Bedrijfsdruk:30 mbar
    • Verbruik:100 - 200 gram per uur
    • Luchtopbrengst:49 m³ - 78 m³ per uur
    • Thermostaat:Inclusief
    • Ventilator:Geïntegreerd
    • Afmetingen:370 x 248 x 123 mm (lxbxh)
    • Geschikt voor:Kleinere campers en cabines
    • Exclusief:Schoorsteen- en ringverwarming benodigdheden
    • Gewicht:4,7 kg


    Voor de gasleiding hebben we koperen leidingen gebruikt 6/8, en twee verdeelkraantjes dit voor afsluiten gasvuur keuken en Truma gasverwarming.  Een Antargaz propaangasfles van 8 kg waar je kan zien hoeveel de inhoud van deze fles nog is.  Een clip – on drukregelaar wordt bevestigd op deze fles en daarbij nog een gasdrukregelaar om de koperen leiding aan te bevestigen die vertrekt enerzijds naar de Truma E2400 gasverwarming met een verdeelkraantje en anderzijds naar het gasvuur ook met een verdeelkraantje.  We hebben geopteerd om 2 zo'n flessen te plaatsen die dan in een kast te komen staan onder het bed.

     


    23-02-2013 om 19:57 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    13-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 8: accu, inverter, acculader en zekeringskast plaatsen

    7 en 8 februari 2013

     

    Een Bosch accu semi tractie deep cycle 140 Ah, inverter 500 Watt (piekvermogen 1500 Watt, acculader 12 Volt/20 Ampère werden gekozen voor de elektriciteit.  2 zekeringen van 50 Ampère en dit geplaatst juiste na de startaccu en juist voor de woonaccu leiden ertoe mocht er iets mislopen dan springen die zekeringen uit.  Een Bosch scheidingsrelais van 12Volt/75 Ampère geplaatst tussen woon en startaccu dit als de wagen stil staat en er wordt elektriciteit gebruikt via de woonaccu, dan kan er geen elektriciteit genomen worden van de startaccu door deze scheidingsrelais.  Deze relais is verbonden aan de startontsteking met een zekering van 2 Ampère van de wagen, zodanig dat deze niet kan verbruiken van de startaccu bij stilstand, als de auto terug gestart is dan laad de woonaccu automatisch mee op.  Een zekeringskast dient om alles te verzamelen van alle elektriciteitskabels met een verliesschakelaar en de nodige zekeringen zowel op 230 Volt als de nodige zekeringen 12 Volt.  Deze komt onder de zitbank alsook de woonaccu.  In de tussenschacht staat de inverter, acculader, stopcontact.

    http://www.bloggen.be/Richtext2.3/class/rich_files/images/space.gif

    de Varta accu auto 95 Ah




    de Bosch woonaccu semi tractie deep cycle 140 Ah




    zekeringskast met de nodige zekeringen voor deel van 230 Volt

    en deel 12 Volt - met een stroomverliesschakelaar



    inverter 500 Watt en acculader 20 ampère

    met Bosch scheidingsrelais 75 ampère en

    stopcontact



    hier zie je de volledige installatie



    en hier de installateur

    13-02-2013 om 09:07 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    09-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 7: plafond
    6 februari 2013

    Daar de elektriciteitskabels in de schachten goed zaten, was de plafond klaar om de multiplex platen van 5 mm aan te brengen.  De bevestiging van de platen gebeurden met vijzen van 2 cm en die kwamen aan de panlatten die we al eerst aan de schachten vast hadden gemaakt.  






    09-02-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    05-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 5: vloerplaat plaatsen
    5 februari 2013

    Eerst werden de holtes van de vloerbodem opgevuld met aluminiumnoppenfolie. Daarna als isolerende laag nog een ondervloerscherm met aluminium zijde.  Daarboven de OSB vloerplaat van 18mm dikte.  4 OSB platen van 244 x 59 cm zijn nodig geweest voor deze vloerbedekking.  De totale dikte met ondervloer, noppenfolie en OSB platen zijn 40mm dikte.  Daarboven als eindafwerking komt een waterproof laminaat.






    05-02-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 6: elektriciteitskabels plaatsen
    2-3 februari 2013

    De plaatsing van de elektriciteitskabels stonden deze twee dagen centraal.  Zowel voor de stopcontacten, verlichting en schakelaars kwamen allemaal op z'n plaats.  Dit is een moeilijke klus, daar de kabels tussen de ijzeren schachten moesten geleid worden.  De aanhouder wint.






    05-02-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    02-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 4: isolatie plaatsen

    30 januari 2013

     

    Vandaag 1ste fase isolatie aangebracht  (Kingspan Kooltherm of resol genoemd) 36 panelen van 120 cm x 40 cm x 615 gr./plaat. 



    Achterste deuren volledig geïsoleerd, dit was het moeilijkste daar slot en handgreep hierin bevestigd waren. Daarna de rest van de zijwanden geisoleerd en de openstaande gaten met Rubson isolatieschuim PU opgevuld (wel voorzichtig met isolatieschuim, daar dit veel kracht heeft en zich uitzet).  De resol platen zelf aan het metaal gekleefd met Bison montagekit.  



    De plafond werd in 2 fasen gedaan, daar deze platen moesten ondersteund worden om zo te kunnen drogen.





    02-02-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 3: het plaatsen van 2 schuiframen

    24 januari 2013

     

    Vandaag het nauwkeurige werk, en geconcentreerd, nl. het uitsnijden van het raamgat in het metaal van de camionette.  Als ramen hebben we gekozen voor schuifraam Seitz S4 60 br x50cm h.   De voorste ruit kan schuiven, de achterste ruit is vast (in de rijrichting).  


    Dankzij de veiligheidsgrendels kan het raam van buitenaf niet geopend worden. Een compleet systeem voor kampeerwagens en caravans dat gereed is om direct te kunnen installeren. Voorzien van een dubbele acryl glazen ruit, geïntegreerd rolgordijn en hor.







    Eerst werden de maten overgeplaatst op het metaal van de camionette, goed uitgemeten en bij iedere zijde 2 mm meer gemeten (dit voor uitzetting) en dan alles afgetaped.



    Vervolgens werd er in iedere hoek een gat geboord van 10 mm dit om de inzet met de ijzerzaag te vergemakkelijken



    Dan komt het serieuse werk, het uitsnijden van het raamgat.  Geconcentreerd, traag en vooral mooi langs de tape.



    Daar is het uitgesneden raamgat.



    Nu nog antiroest zowel binnen als buiten rondom het ijzer van het raamgat, tot zelfs 2 x geschilderd.


    De binnenlatten werden eraan gekleefd met BISON montagekit,  bevestigd met spanvijzen om gans de constructie goed te laten rusten om op 't gemak te laten drogen (een ganse nacht).







    De volgende morgen mochten de spanvijzen weg, en het hout zat oersterk stevig aan het metaal van de camionette.  Het buitenraam werd in het raamgat geplaatst en vervolgens het binnenraam.  Met de bijhorende vijzen werden de beide delen van het raam aan elkaar gevezen met als resultaat dat het raamgat volledig klaar was.  Als extra werd er geopteerd om nog eens extra afdichtingskit rondom het raam te doen, dit ter extra waterinsijpeling te voorkomen.


    24-01-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    18-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's deel 2

    Eerst de plateau bevestigen aan de bak zelf waarop de zetel komt, dit goed uitmeten en met vijzen met nyloc moeren vastzetten



    Dan de maten overnemen om terug nieuwe gaten te boren in het onderstel van de stoel



    Vervolgens de stoel boven de vastgemaakte plateau zetten om dan terug deze te bevestigen maar deze keer aan plateau



    De stoel draait naar binnen zie oranje hendel die ook binnenkant staat

    18-01-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 2: plaatsen van draaiplateau's aan de zetels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15/01/2012 

    Vandaag zijn de 2 draaiplateaus geplaatst (bestuurder alsmede passagier).  Dit zijn draaiplateaus merk  FA.S.P.  universeel van kampeercentrum De Wit in Nederland.  De plaatsing is heel  goed gegaan, het is wel geconcentreerd meetwerk (milimeter werk) om de plateau correct te plaatsen, want met ijzerplaten werken is niet hetzelfde als met hout werken.  De stoelen zijn vastgezet met 8 mm vijzen en nyloc moeren.  De gaten geboord met boor 10mm en wat vergroot met boor 12mm om wat speling te hebben bij het juist zetten van de stoelen.  Eerst werd de plateau aan deze blok bevestigd en vervolgens werd de stoel aangepakt om op indentieke afstand opnieuw de gaten te boren zoals deze in de blok werden geboord.  Dan werd de stoel bovenop de plateau geplaatst en terug met moeren en nyloc moeren vast gezet.  De oranje hendel moet aan de binnenkant staan.  De stoel dan getest en hij draaide perfect rond. Het enige wat nu nog moet gebeuren is de handrem verlagen en aanpassen van hoogte zodanig dat de bestuurderszetel ook kan draaien.  Een gespecialiseerde opel garagist neemt dit onder handen daar dit belangrijk is voor de veiligheid en keuring.  Wordt vervolgd...

    18-01-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    17-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van de beginfase
    Ziehier foto's van de beginfase Very Happy

    u ziet de polyester platen tegen de wanden, deze eraf gehaald om dan de wanden te kunnen isoleren





    zie hier het resultaat van het afnemen polyester en klaar om te isoleren



    met tape de indeling uitgeplakt om wat inzicht te krijgen


    grondplan 

    17-01-2013 om 00:00 geschreven door Gretine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    16-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 1: beginfase ombouw Opel Movano naar camper
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze beginfase van camionette tot camper:

     

    07/01/2013 Aankoop auto: Opel Movano L2/H2 -2298 cc / 92 kw / 125 pk  

    08/01/2013 Keuring lichte vracht te Diksmuide