Foto
Foto
Car00007.gif
Free 4 Wheels Gastenboek
  • get viagra overnight delivery
  • rijbewijs
  • tijdelijke website
  • brommobiel club 45 belgie
  • myn gedacht

    laat gerust een berichtje na in mijn gastenboek,alvast mijn dank voor uw bezoek aan deze blog Free 4 Wheels... Groet Turbo3

    Welkom BIJ FREE 4 WHEELS
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Welkom BIJ FREE 4 WHEELS
    Verantwoordelijke Communicatie en pr "Free 4 Wheels " Lady Turbo "
    Rondvraag / Poll
    Een wagen zonder rijbewijs, is een gevaar op de weg ?
    Neen, is een voertuig zoals een ander ?
    Ja, neem dat ding van de weg!
    Ikvoel me veiliger als ik met zo"n wagentje rijdt !
    Ieder voertuig, is een gevaar op de weg !
    Geen mening
    Bekijk resultaat

    Welkom BIJ FREE 4 WHEELS
    LOKAAL; Café- Taverne " De Retro " Onze Lieve Vrouwstraat 1 " Oostakker-Gent
    Welkom bij .... Free 4 Wheels.....
    Brommobiel Blog
    Lokaal: Café-Taverne " De Retro ", Onze Lieve Vrouwstraat 1 Te 9041 0ostakker. Info Gsm:0496/535263
    19-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.


    In drie en een half uur van Brugge naar Antwerpen

    Rijden zonder rijbewijs met brommobiel
     
     

    De brommobiel is klein, handig en bijna iedereen mag ermee rijden.
    Helaas vaak tot groot ongenoegen van de andere weggebruikers. Maar de
    lilliputters laten niet langer met zich sollen.
     

    Er broeit wat in het immer groeiende gild der brommobielgebruikers dat
    dagelijks voor slak, kabouterkar, rugzak op wielen en meer van dat
    fraais wordt uitgescholden. De merken Aixam, Ligier en Microcar
    verkopen in België brommobielen of droogbrommers die er op het eerste
    gezicht niet kleiner of minder hip uitzien dan een Smart, maar die hun
    slechte reputatie te danken hebben aan hun beperkte snelheid en het
    feit dat je er zonder autorijbewijs of rijlessen mee op de baan mag.

    De kans is groot dat je onder de brommobilisten niet de allerbeste
    bestuurders aantreft, maar ook die hebben recht op mobiliteit. Net als
    voetgangers en fietsers horen brommobielgebrukers in meer dan één
    opzicht tot de categorie van zwakke weggebruikers. Ze zijn trager,
    onzekerder en kwetsbaarder dan de andere bestuurders.

    Eigenlijk zouden alle gewone autogebruikers meer begrip en aandacht
    moeten hebben voor de mobiele verkeersvertragers die de brommobielen
    zijn.

    Bewust zonder rijbewijs

    Jurgen De Bundel (42) uit Wachtebeke, al anderhalve maand de trotse
    bezitter van een hemelsblauwe Aixam, vindt het hoog tijd om de Vlaamse
    weggebruikers te sensibiliseren. Hij zette een website op poten,
    Free4wheels, en roept alle brommobilisten te lande op voor een
    demonstratie op 2mei in Brugge. Jurgen, die werkloos is en al zijn
    tijd in de actiegroep steekt, heeft geen groots eisenpakket: hij wil
    eenvoudigweg meer begrip en respect van de medeweggebruikers.

    Is het dan zo erg? Jurgen vindt van wel. 'Vrachtwagenchauffeurs tonen
    nog het meeste begrip. Voor hen ga weleens aan de kant staan, ik word
    niet graag gesandwicht tussen twee trucks. Met andere automobilisten
    maak ik bijna elke dag wel een incident mee. Mensen die me inhalen
    over de witte lijn, gebaren maken of me uitschelden.'

    Soms begeeft Jurgen zich wel eens tegen 45 per uur op wegen waar
    anderen negentig doen, maar alleen als het echt niet anders kan.
    Verder dan een uitstapje naar Blankenberge heeft hij zich met zijn
    brommobiel nog niet gewaagd.

    Om boodschappen te doen vindt Jurgen De Bundel, een vader van vier
    jonge kinderen, zijn Aixam onontbeerlijk. De vierwieler is veel
    handiger dan zijn brommer, waarvan hij echter maar moeilijk kan
    scheiden. Maar hoe vervoert hij zijn vier koters? 'Mocht het wettelijk
    toegelaten zijn, ik nam ze mee in de koffer. Maar dat mag nu eenmaal
    niet. Omdat alles inzake brommobielen op het bromfietsrijbewijs
    gebaseerd is, mag je maar met één passagier in de brommobiel zitten.
    Als mijn vrouw en ik er met de Aixam opuit trekken, zoeken we opvang
    voor de kinderen. Als we allemaal samen ergens naartoe moeten, vragen
    we aan iemand om ons te vervoeren. De bus? Nee, daar zit ik niet graag
    in. Op vakantie gaan we niet: we hebben een tuin.'

    Er is één constante bij de brommobielgebruikers. Ze kunnen of willen
    geen autorijbewijs halen, of ze hebben er niet langer recht op. Jurgen
    ziet dat anders. 'Een rijbewijs halen interesseert me van geen kanten.
    Je moet er heel veel geld insteken, van de honderd mensen zakken er
    negentig. En ik heb geen zin om het examen tien keer opnieuw te doen.
    Mochten ze me een miljoen geven, ik zou nog geen autorijbewijs
    willen.' De vrouw van Jurgen is er vooralsnog ook nog niet in geslaagd
    om een rijbewijs te behalen.

    Jurgen rijdt met een 'L' op zijn Aixam en is verplicht om een
    A3-motorrijbewijs te behalen. Wie na 14februari 1961 geboren is, moet,
    in het bezit zijn van een rijbewijs A3 om met een brommobiel te mogen
    rijden. Wie ouder is, heeft geen enkel rijbewijs nodig. Je mag
    overigens al vanaf je zestiende met een brommobiel de weg op, maar in
    de praktijk blijkt het voertuig daarvoor niet hip genoeg.

    Ten gevolge van een Europese richtlijn zullen vanaf 2010 ook
    brommobielen een nummerplaat moeten dragen.

    Conflicten vermijden

    Willy Nauts (69) rijdt met zijn zesde Ligier, zijn eerste brommobiel
    kocht hij in 1988. De ruime koffer van de X-TOO is ideaal om de
    rolstoel van zijn vrouw, Annie Borny (56), te vervoeren. Willy heeft
    vroeger altijd met een motor gereden en jaren geleden was hij
    vrachtwagenchauffeur. Maar aan een rijbewijsB waagt hij zich liever
    niet. 'Hij ziet niet goed uit één oog en hij is nogal nerveus', zegt
    Annie. 'Ik denk niet dat hij erdoor zou geraken.'

    Het grootste afknapper bij hun brommobiel is ook voor Willy en Annie
    het onbegrip van de jonge bestuurders. 'Ze maken gebaren of komen vlak
    achter ons rijden. Dan gaan we maar opzij. We vermijden elk conflict',
    zegt Annie. Het belet het paar niet om vanuit Den Haan grote
    expedities te ondernemen: tot over de Nederlandse grens, naar
    Oostburg.

    'Maar dat mag nu niet meer, omdat er tussen Sluis en Oostburg een stuk
    autoweg ligt', zegt Annie. De gewone automobilist knort tevreden als
    er weer een stuk expresweg wordt opgewaardeerd tot autoweg en geeft
    flink gas bij. De brommobilist moet voortdurend op zijn hoede zijn
    voor wijzigingen aan het wegennet en de soms uit het niets opduikende
    blauwe verkeersborden G1 en G3, die het begin van respectievelijk een
    autosnelweg of een autoweg aangeven en dus verboden terrein zijn voor
    de trage weggebruikers. En toch. Willy Nauts en Annie Borny geraakten
    vanuit Den Haan ook al tot in Brussel, naar het Voedingssalon: drie
    uur heen en drie uur terug over secundaire wegen.

    Zonder brommobiel zouden ze niet kunnen. 'We wonen in een sociale
    woonwijk en daar zijn geen winkels.' Willy is vastberaden: hij blijft
    rijden zo lang hij kan. Telkens als er een nieuw type uitkomt, koopt
    hij een nieuwe Ligier, die hij telkens omnium verzekert.

    Geen comfort

    Ook voor wie geen autorijbewijs meer heeft, is de brommobiel een
    mogelijke oplossing. Laurent Goethals (78) slaagde er twee jaar
    geleden niet in om zijn rijbewijs te laten vernieuwen. De praktische
    proef ging goed, maar bij de oogarts liep het mis. 'Ik kan blijkbaar
    niet goed naar links kijken. Ik heb me daarbij neergelegd en op
    aanraden van mijn zoon een brommobieltje gekocht waarmee ik tot nog
    toe vijfduizend kilometer heb gereden.' Voor Goethals valt de
    vergelijking met zijn Volkswagen van vroeger in het nadeel van de
    Ligier uit. 'Voor oudere mensen is dat goed, maar je hebt er geen
    comfort in. De wegligging is hard, het maakt veel lawaai en het gaat
    niet snel. Ik rij nu niet meer zo ver. Ik ben ook alleen, waar moet ik
    naartoe? Bovendien is mijn zoon altijd bereid om mij te voeren.'

    De lichten van BMW's

    Monique Lauwers (50) uit Brugge rijdt 25.000 kilometer per jaar met
    haar brommobiel. Ze slaagde tweemaal niet voor de theoretische proef
    van haar rijbewijsB en koos voor de gemakkelijke oplossing. 'Zo'n
    Ligier is best handig, maar duur in de aankoop, zo'n 13.000 euro. Ik
    weet het, daar heb je ook al een echte auto voor. Maar ze zijn zuinig
    in het verbruik: drie liter per honderd kilometer.'

    Het vervelendste zijn de andere automobilisten: 'Ze knipperen met hun
    lichten, kleven tegen mijn bumper. BMW's zijn het ergst.'

    'In het begin ging ik soms op de pechstrook staan om ze door te laten,
    maar dat doe ik nu niet meer.' Monique herinnert zich nog de eerste
    keren dat ze, zonder enige ervaring en zonder rijbewijs achter het
    stuur van haar brommobiel plaatsnam. 'In het begin wou ik er niet mee
    rijden. Op een rotonde durfde ik mijn voorrang niet nemen, nu doe ik
    dat wel.'

    Met een paar jaar rijervaring achter de rug begint Monique er toch
    terug over te denken om haar rijbewijsB te halen. 'Mijn familie woont
    voornamelijk in Antwerpen en het kost me drieëneenhalf uur om daar te
    geraken. Bovendien zat ik al twee keer per ongeluk op de expresweg. Ik
    heb het bij de politie nagevraagd: op N-wegen zoals de N49 tussen
    Antwerpen en Knokke mag ik in principe rijden, maar op bepaalde
    stukken wordt die een expresweg. Alleen staat het verkeersbord dat dat
    aangeeft pas na vijf kilometer op de weg. En je kunt dan moeilijk vijf
    kilometer achteruitrijden.'

    www.bloggen.be/free4wheels

    bron: De Standaard 26/04/2008

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    02-06-2010
    brommobiel
    ik rijd sedert 2008 met mijn brommobiel krijg er soms ook kretiek op maar daar stoor ik mij niet meer aan en voor bumper kleven heb ik van iemand een tip gekregen en het helpt en van opzij te gaan hebben ze mij ook afgeraden anders breng ge je zelf in gevaar ze moet je maar voorbij steken als ze kans zien

    02-06-2010 om 03:29 geschreven door martine




    Foto


    Foto


    Car00007.gif
    Welkom op de blog " FREE 4 WHEELS"

    Blog als favoriet !

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Archief per week
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Car00006.gif
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Laatste commentaren
  • Mee eens! (Lennart)
        op
  • brommobiel (martine)
        op
  • brommobiel (martine)
        op
  • eerste rit van FREE4WHEELS (Casteels Rosita)
        op

  • Het meest interactieve dieetprogramma



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs