Krijg ik hier van alle kanten op men oren dat de blog niet bijgewerkt geraakt. Pure vermoeidheid is het excuus. Dood van de zenuwen kan ook. Toch wel een beetje ongerust. Wie hebben we nu aan boord. aan wat zijn we nu begonnen. Hoe ouder hoe zotter. Kies maar uit, alle uitvluchten zijn helaas waar. Duitse ongrundlichheit heeft ons op de knieën gekregen. Prima boot ware het niet dat zijn mazouttank ongereinigd werd geïnstalleerd, met als gevolg leidingverstopping zodat moteurke zonder brandstof viel en dus met de beste wil van de wereld niet verder kon. Ons schipperke uit de duizend heeft bijna letterlijk in zijn bakske down onder geleefd tot hij het gevonden had. En meteen het volgende probleem creëerde. Om te reinigen werd alles uit elkaar gevezen, en terug gemonteerd. Wat we niet gezien hadden was dat de duitsers niet passende hulpstukken op de mazout filter hadden gevezen-gelijmd. Na de kuis beurd in Cherbour, vielen we weer in Panne, nu voor Roscoff door dat alles uit elkaar was getrild en we lucht zogen i.p.v. mazout. In Brest hadden de Franschen geen goesting om een tandje bij te steken, dezen heeft dan maar weer op zijnen buik gelegen om alles te klaren. Ennn! We blijven varen. Vandaag vlot met toch wel wat wind 20-25 knopen = 5-6 beaufort naar de Gironde doorgestoken. 270 zeemijlkes op 50 uur niet slecht voor ons bootje. Het binnen varen leek meer op een wildwaterrafting met +/- 5 mijl tegen stroom en de wind van achteren. Doodmoe maar gelukkig ga ik nu slapen. Morgen meer nieuws. Jan
24-08-2013 om 23:05
geschreven door jan vanoverschelde
15-08-2013 om 22:39
geschreven door jan vanoverschelde
03-08-2013
Tussentijds nieuws
Sorry voor de foert, Maar het Duitse internet in de haven heeft me meer grijs haar bezorgd dan den boot zelve. Ondertussen deze voormiddag geland in Zeebrugge, 10 uur extra tegen wind en golven opboksen om noch in Nieuwpoort te geraken na drie zware dagen ts Cuchaven en België was er teveel aan. Nu even rusten en morgen meer nieuws hier over. In bijlage het verslag van de eerste helft Neustadt-Cuxhaven.
03-08-2013 om 18:20
geschreven door jan vanoverschelde
19-07-2013
FOERT
STRAKS WETEN JULLIE WAAROM
19-07-2013 om 08:23
geschreven door jan vanoverschelde
12-07-2013
Bijna op weg
Na de windstilte van de laatste weken een pak nieuws.
Na 10 jaar CE reglementering en 150 boten die overal in Europa ingeschreven zijn tikt de Belgische FOD MOB onze constructeur op de vingers omdat hij ergens een kruisje vergeet te zetten om te zeggen dat hij geen geluidscontrole laat uitvoeren omdat het niet nodig is volgens de normen. Na dagenlang geduldig schipperen tussen beide en na het ontvangen van de Vlaggenbrief moet het toch van mijn hart dat ik absoluut niet kon lachen met deze "FOp MOp. ( Piratenvlag was reeds besteld als laatste mogelijkheid).
Carine is al aan het pakken geslagen, wat resulteerde in het recupereren van alle ooit gebruikte reistassen ende zakken. En nog geen al te lege plekken in de kleerkast. Gelukkig is ze nu aan het oefenen op haar nieuw speeltje en leest ze niet mee over mijn schoere (oud Vlaams voor schouder). Het moet daar aardig lukken want ik hoor ze niet. Naar het schijnt heeft ze een "goed" weer side gevonden voor op haar tablet,(voor de prés vijftigers niet de venster-tablet). Spijtig dat we zowiezo geen verbinding hebben op zee.
Ikzelf heb me bezig gehouden met het verzamelen en ordenen van alle paperassen voor de boot, blijkbaar ben je in elke nieuwe haven een totale vreemdeling die alles moet kunnen voorleggen. Soit drie mapjes gemaakt, boot, reserve thuis, reserve Lanzarote.
Ook den bureau opgekuist, is in jaren niet zo "naakt" geweest, precies of alles nog moet starten. Ook den hof opgekuist, laatste onkruid getrokken, bezekes geplukt, zwembad op "zomerslaap" gezet. Morgen een laatste rondje rijden met de grasmachien, misschien trek ik wel een waaierke zoals in de toer de france.
Heb ook een valieske met gerief gevuld om kleine akkefietjes, herstelingskes, modificaties en dergelijke aan te kunnen. Ge weet toch "geen betere monteur dan een Vlaming.
Zondag de laatste krachttoer, alles wat we verzameld hebben voor op de boot in de auto krijgen, en maandag zijn we weg. Nieuws zal er met hopen zijn de volgende dagen. En voor de ongelovigen onder jullie, begin augustus organiseren we een "gapersdag" in Nieuwpoort. Als de belangstelling verder explodeert overwegen een VIPpas genre Walibi.
Nog wat fotokes van de laatste dagen:
12-07-2013 om 21:41
geschreven door jan vanoverschelde
25-06-2013
STAND VAN ZAKEN
SORRY,
Dacht een worddocument hierin rechtstreeks te kunnen kopiëren, wat me dus niet gelukt is. dan maar het volgende document openen.
25-06-2013 om 20:54
geschreven door jan vanoverschelde
20-06-2013
Even schrikken
Het nadert met rasse schreden, (Vlaams van de jaren stillekes) vandaar dat het nodig werd de Duitsers even achter hun vodden te zitten om de nodige papieren te bezorgen voor de vlaggenbrief en radiolicentie. Het werkt blijkbaar als je van beleefd Engels overschakelt naar Streng Duits om iets gedaan te krijgen. Om 9 uur gebeld en om 9u30 al een mailke met het meest noodzakelijke. Alles mooi opgeslagen, bewaard, geklasseerd en afgedrukt voor het in te dienen dossier. Tot zover alles goed tot ik de papieren eens deftig doorneem. Het belangrijkste is de CE certificering van de boot volgens veiligheidsklasse. Mooi ogend, diploma achtig, streng zakelijk, kortom betrouwbaarheid straalt er zo af.
TO'OTTT!!!!
De naam van het keuringsorganisme mijn aandacht trekt: GERMANISCHER LLOYD.
Lloyd, Lloyd? Lloyd! Verdomme t'is nie waar, de Fyra, gekeurde brol, door Lloyd.
Snel eens op t' internet gezocht.
Hebben niets met elkaar gemeen.
Zijn er na den oorlog Adolfen van naam veranderd, Lloyd's zullen der ook niet bijkomen dees dagen.
20-06-2013 om 18:40
geschreven door jan vanoverschelde
12-06-2013
EVEN WEZEN WATERTANDEN
Volgers en volgsters,
hèhè spellingscontrole zegt volgsters is fout, foute conclusie dan maar: vrouwen lopen voor , volgen niet.
Geen groot nieuws van het botenfront. Duitsers werken naarstig voort, gaan op tijd zijn en anders haben wir es nicht gewust. Motor is er, appelblauw-zeegroene Volvo. Kiel is er ook, fameus stukske ijzer om ons recht te houden.
Vriendelijke mevrouw FOD MOB belooft zich uit de naad te werken om onze vlaggenbrief klaar te hebben voor vertrek zodat we niet uit pure armoede overschakelen naar vreemde vlaggen.
Eerste poging door Duitsers is niet gelukt. Kunnen geen Belgische vlag leveren. "Kwart toerke draaien?", werd niet gesmaakt, wat Duits is blijft Duits. " Leeuwke?" werd niet begrepen.
Dan maar zelf een vlag besteld, in Nederland notabéné , en meteen twee. Gezien de prijs kan dat niet lang meegaan en voor die prijs bestel je er beter een meer. Leverkosten zijn groter dan prijs van vlag zelf.
Nu waarover het eigenlijk zou moeten gaan: watertanden.
Gisteren naar zee geweest Veel boten vooral zeilboten langs kust vooral noordwaarts
zonder deze
vandaar.
12-06-2013 om 13:07
geschreven door jan vanoverschelde
05-06-2013
ALWEER IETS KLAAR
Weer iets minder op de te doen lijst
Het klinkt zelfs beter dattoe doe list
Nog rap geprofiteerd van het laatste slechte
weer om iets nuttigs ineen te steken en misschien nog meer om mijn roets (nieuw woord voor wortels) niet te
verloochenen.
Als rasechte, maar toch geëxporteerde,
West-Vlaming (schrijver dateert nog van voor de kinderrechten weet ik veel) ben
ik groot gebracht met altijd ergens op de achtergrond: wees bendig! En vermits
we in de jaren 60-70 nog niet moesten inburgeren, ben ik stiekem, zonder
uiterlijke tekenen westvlaming gebleven.
Bendig ben ik geweest en heb zelf het
handpeillood voor FINALLY gemaakt.
Extra bendig was ik zelfs, vermits ik alleen
RECUP of al eens zinvol ingezette materialen nogmaals zinvol heb laten wezen.
Tot zover de XAVIER DB stijl om jullie te
vertellen dat ik eigenlijk graag knutsel, maar niet intEngels.
Wie mij kan vertellen wat bendig heel precies
betekend is steeds welkom aan boord. (ik weet ook wat er op tinternet te rapen valt)
Fotoke volgt ten gepaste tijde
05-06-2013 om 13:45
geschreven door jan vanoverschelde