FINALLY
onderweg
24-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna te water deel drie
zie bijlage met fotos

Bijlagen:
Bijna te water.docx (1.8 MB)   

24-10-2013 om 15:36 geschreven door jan vanoverschelde  


22-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna weer te water: vervolg.
Twee dagen Fatima?

Tweemaal geslapen in Fatima.
 
De eerste dag start zonnig, dus wij op weg om de streek te verkennen. Ons duur betaalde GPS heeft duidelijk last van een of andere stoorzender op weg naar de GRUTAS de MIRA DE AIRE. Langs onmogelijk kleine wegen duiken we eindelijk het juist dorp binnen. Bijna verlaten straten en versleten bewegwijzering doen ons het ergste vrezen. Ten onrechte blijkt later.
Mist hult de helling waarop de ingang ligt om 12 u alweer als we binnen duiken in de sprookjesachtige spelonk. Een lange afdaling in een kronkelende spelonk steeds omhult door druipsteen in vele kleuren, soms fijn, soms groots, soms majestueus. Eén lange belevenis van 45 minuten met een waterspel op het einde. En een lift die ons meer dan 150 naar omhoog brengt, terug naar de ......zon.
Dezelfde stoorzender doet ons weer vragen stellen bij het Portugese wegennet op weg naar het Oude Ourém. Heel mooi op een steile heuvel ligt oude dorpje juist onder het kasteel. Gelukkig is het trendy restaurant gesloten zodat we in het dorpscafé belanden bij de twee dorpsschonen. Voor een keer mag je dit letterlijk nemen. Een Croque en één sozijs later, doorgespoeld met een koffie en de plaatselijke ginnembra kunnen we de klim naar de parking weer aan.
Tomar nog even achter de kiezen steken en voor morgen rest ons dan alleen nog Fatima zelf. Een sanitaire stop doet ons een PUNTO de VUA (zelf uitgevonden Portugais) ontdekken voor stad en Kruisriddersburcht annex klooster. De optie om hier te avondeten doet ons nog een ommetje maken naar de plaatselijke BOLSE ofte stuwmeer, groots en indrukwekkend maar nikske toerisique dus terug naar Tomar.

Met verrassing: tis Kermis voor de heilige diet hem aangaat. Volk, volk en nog eens volk, de Gentse feesten int klein.
Het centrum is echter zo dood als een pier, zelfs maar ne halve pier.
Een Italiaans restaurant doet ons hopen op eens iets anders dan de o so saaie Portugese keuken.
Missie geslaagd. Fatima en Evora morgen, moet nu kamer ontruimen

22-10-2013 om 12:37 geschreven door jan vanoverschelde  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BIJNA WEER TE WATER
Nee, varen doen we nog niet. Wel genieten we al twee dagen van de frisse Portugese regen.

Impulsief als we zijn boekten we onze vlucht naar Lissabon voor de laatste overtocht reeds voor 14 oktober. Een citytripje Lissabon en enkele dagen voor de was en de plas op de boot en hupsakee rond 20-21 oktober afvaart voor Carine en vliegtuig voor Jan.

Hotel en vlucht waren juist geboekt als Keith ons mailt: crew problemen, hebben slechts op 28 oktober de juiste mensen.
Wie zei er ook weer? alle slecht nieuws heeft ook zijn goeie kant. Dan maar 14 dagen door Portugal toeren.

Lissabon was zalig, we logeerden in een klein appartementje juist onder het kasteel aan trammetje 12 en 28, ideaal dus voor het namiddagdutje van Carine.

Volgende halte was Peniche, met onderweg een eerste proeverij van Portugees regenweer. We bezochten onderweg het befaamde Kasteel de Pena in Sintra. Denken we toch, door de mist weten we dat niet gans zeker. In Peniche waren we aan ons hotel gekluisterd door de storm.

's Morgens was de beloofde zon echter alweer van de partij en het nabije oude Obidos een ware ontdekking. Verder ging het naar het klooster van Alcobaça. Mooie gotische kerk en dito klooster, beetje kaal, maar vooral de keuken, volledig in faiencetegeltjes, deed de onderlip even zakken van bewondering. Een trouwpartij in de kerk en het gapersdeel van mijn reisgezel deed ons opnieuw halt houden in een Pastelleria, de koffie is fantastisch maar het gebak altijd te zoet.
Nog even rond de kerk van Batalha gewandeld en dan naar bed in Fatima.
 Vervolg in volgende bijdrage 

22-10-2013 om 12:06 geschreven door jan vanoverschelde  


02-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MET HORTEN EN STOTEN

Allez vooruit met de geit,

Dus toch vertrokken uit Porto, met veel vertraging en toch slecht weer.
Cascais was het doel, daar wachtte de nieuwe crew op onze komst.
De geschatte 30 u werden er 36 in slechte omstandigheden.
Even op de tanden gebeten en de nodige peptalk van Carine en Keith deden ons de muur van Cascais ronden omstreeks 18 u maandagavond.
Ik hield het voor bekeken, de koord was teindend, aan wal een hotel gezocht en de volgende dag de vlieger op naar Lanzarote.
Carine, Keith, Roel en Ellie vertrekken om 24 u richting Lanzarote.
Dachten ze.
Strakke zuidenwind en golven van nabij de 4 meter hielden hun als het ware staande.
Alhoewel "staande" voor Roel en Elly niet al te letterlijk mag genomen worden gezien de zeeziekteproblemen.
Carine en Keith alleen tot Lanzarote was niet te doen. Juist voor ik op het vliegveld ben krijg ik bericht: Het wordt Lagos in zuidportugal, kom ook naar daar. Ik de trein op. halverwege nieuw bericht: weer verslechterd nog proberen Sines te halen.
Sines was niet meer bereikbaar voor mij, dus toch maar een bed gezocht in Lagos.
Als de weergoden eens meezitten varen ze morgen donderdag-vrijdag naar hier. zoals reeds gezegd wacht ik dan maar tot de duiven vallen.
Boot zal hier een tijdje blijven tot we mensen vinden om ze verder naar Lanzarote te varen.
zaterdag vliegen we met zijn allen via Sevilla naar Lanzarote en zien we dan wel.

jan en onze nieuwe gezagvoerster Carine

02-10-2013 om 18:59 geschreven door jan vanoverschelde  


25-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOENSDAG WASDAG
ALLES IN BIJLAGE

Bijlagen:
woensdag wasdag.docx (218.8 KB)   

25-09-2013 om 20:37 geschreven door jan vanoverschelde  


17-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN WEEK VERDER
ZIE BIJLAGEN

Bijlagen:
Snel cursus.docx (362.9 KB)   
Toch geen pintje.docx (204.3 KB)   

17-09-2013 om 10:58 geschreven door jan vanoverschelde  


07-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weer op weg
Versterkt met nieuw bloed en beschermd door Sint Jacob zijn schelp uit Compostella zijn we vanmorgen uit La Coruña vertrokken.

Wat de crew betreft is het even aanpassen.Onze professionele bemanning heeft plaats gemaakt voor een criple crew bestaande uit Jeroen (op krukken,na knie-operatie) en Melissa (met 2 gebroken vingers in verband).Enfin,samen vormen ze ook enen "hele".Jammer dat ook hun maag wat aanpassingsproblemen had.
Zoals gewoonlijk werd het een trip op motor,met (alweer) te weinig wind!!Naar het schijnt toch beter dan teveel.
Waar we wel uitzonderlijk fier op zijn.Onze eerste echte aanmeerpoging zonder professionele hulp,is (natuurlijk;wie had iets anders verwacht!!!!)van de eerste keer goed gelukt.Zelfs zonder dat de hele yachthaven buiten kwam om te kijken.

Nu verdiende rust en morgen gezond weer op (dat is in ieder geval het plan!).

Mijn eerste bijdrage tot de blog met eigen gerepareerde laptop met dan aan ons criple-team.   :

07-09-2013 om 22:08 geschreven door jan vanoverschelde  


27-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALLES OK MET TMOTEURKE
Eindelijk eens deftig internet in de haven.
Ja in Spanje.
Vanmorgen in alle vroegte binnen gedreven in Santander.
Opgaande zon op Picos de Europa, moet ge gezien hebben;
Geen fotoke, graaf of gravin sliep nog.
Respect voor Spanjolen, zeker van het noorden stijgt nog.
Was rond 11 u vanmorgen bij een Volvo dealer om onderhoud te vragen voor ons zorgenkind. ( kwestie van garantie).
Madameke op bureau bewoog hemel en aarde om aan mijn dovenspaans (= met handen en voeten) verzoek te voldoen.
Morgenvroeg om 9 u (misschien wel 9u30) zal ons moteurke oordeelkundig onderhanden genomen worden en kunnen we 's middags onze tocht verder zetten naar La Coruña.
Wind zit goed zegt onze schipper, na enkele weken weet ik dat dit ook kan betekenen dat der geen wind zal zijn, vandaar mijn zorg voor ons Moteurke.
Terug een tochtje van 225 zeemijlen, dus toch wel 50 of meer uren onderweg.
Afspraak daar zaterdag komende.
Jan

Bijlagen:
, finally.docx (219 KB)   

27-08-2013 om 23:27 geschreven door jan vanoverschelde  


24-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.teveel om op te noemen
Krijg ik hier van alle kanten op men oren dat de blog niet bijgewerkt geraakt.
Pure vermoeidheid is het excuus.
Dood van de zenuwen kan ook.
Toch wel een beetje ongerust.
Wie hebben we nu aan boord.
aan wat zijn we nu begonnen.
Hoe ouder hoe zotter.
Kies maar uit, alle uitvluchten zijn helaas waar.
Duitse ongrundlichheit heeft ons op de knieën gekregen.
Prima boot ware het niet dat zijn mazouttank ongereinigd werd geïnstalleerd, met als gevolg leidingverstopping zodat moteurke zonder brandstof viel en dus met de beste wil van de wereld niet verder kon.
Ons schipperke uit de duizend heeft bijna letterlijk in zijn bakske down onder geleefd tot hij het gevonden had.
En meteen het volgende probleem creëerde. Om te reinigen werd alles uit elkaar gevezen, en terug gemonteerd. Wat we niet gezien hadden was dat de duitsers niet passende hulpstukken op de mazout filter hadden gevezen-gelijmd.
Na de kuis beurd in Cherbour, vielen we weer in Panne, nu voor Roscoff door dat alles uit elkaar was getrild en we lucht zogen i.p.v. mazout. In Brest hadden de Franschen geen goesting om een tandje bij te steken, dezen heeft dan maar weer op zijnen buik gelegen om alles te klaren.    Ennn!   We blijven varen.
Vandaag vlot met toch wel wat wind 20-25 knopen = 5-6 beaufort naar de Gironde doorgestoken.
270 zeemijlkes op 50 uur niet slecht voor ons bootje. Het binnen varen leek meer op een wildwaterrafting met +/- 5 mijl tegen stroom en de wind van achteren. Doodmoe maar gelukkig ga ik nu slapen.
Morgen meer nieuws.  Jan

24-08-2013 om 23:05 geschreven door jan vanoverschelde  


15-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 AUG
LEES IN BIJLAGE

Bijlagen:
15 augustus.docx (13.3 KB)   

15-08-2013 om 22:39 geschreven door jan vanoverschelde  


03-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussentijds nieuws
Sorry voor de foert,
Maar het Duitse internet in de haven heeft me meer grijs haar bezorgd dan den boot zelve.
Ondertussen deze voormiddag geland in Zeebrugge, 10 uur extra tegen wind en golven opboksen om noch in Nieuwpoort te geraken na drie zware dagen ts Cuchaven en België was er teveel aan.
Nu even rusten en morgen meer nieuws hier over.
In bijlage het verslag van de eerste helft Neustadt-Cuxhaven.

Bijlagen:
Herstart.docx (824.6 KB)   

03-08-2013 om 18:20 geschreven door jan vanoverschelde  


19-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FOERT
STRAKS WETEN JULLIE WAAROM

19-07-2013 om 08:23 geschreven door jan vanoverschelde  


12-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna op weg

Na de windstilte van de laatste weken een pak nieuws.

Na 10 jaar CE reglementering en 150 boten die overal in Europa ingeschreven zijn tikt de Belgische FOD MOB onze constructeur op de vingers omdat hij ergens een kruisje vergeet te zetten om te zeggen dat hij geen geluidscontrole laat uitvoeren omdat het niet nodig is volgens de normen.
Na dagenlang geduldig schipperen tussen beide en na het ontvangen van de Vlaggenbrief moet het toch van mijn hart
dat ik absoluut niet kon lachen met deze "FOp MOp.
( Piratenvlag was reeds besteld als laatste mogelijkheid).

Carine is al aan het pakken geslagen, wat resulteerde in het recupereren van alle ooit gebruikte reistassen ende zakken.
 En nog geen al te lege plekken in de kleerkast.
Gelukkig is ze nu aan het oefenen op haar nieuw speeltje en leest ze niet mee over mijn schoere (oud Vlaams voor schouder).  Het moet daar aardig lukken want ik hoor ze niet. Naar het schijnt heeft ze een "goed" weer side gevonden voor op haar tablet,(voor de prés vijftigers niet de venster-tablet). Spijtig dat we zowiezo geen verbinding hebben op zee.

Ikzelf heb me bezig gehouden met het verzamelen en ordenen van alle paperassen voor de boot, blijkbaar ben je in elke nieuwe haven een totale vreemdeling die alles moet kunnen voorleggen. Soit drie mapjes gemaakt, boot, reserve thuis, reserve Lanzarote.

Ook den bureau opgekuist, is in jaren niet zo "naakt" geweest, precies of alles nog moet starten.
Ook den hof opgekuist, laatste onkruid getrokken, bezekes geplukt, zwembad op "zomerslaap" gezet. Morgen een laatste rondje rijden met de grasmachien, misschien trek ik wel een waaierke zoals in de toer de france.

Heb ook een valieske met gerief gevuld om kleine akkefietjes, herstelingskes, modificaties en dergelijke aan te kunnen. Ge weet toch "geen betere monteur dan een Vlaming.

Zondag de laatste krachttoer, alles wat we verzameld hebben voor op de boot in de auto krijgen, en maandag zijn we weg.
Nieuws zal er met hopen zijn de volgende dagen.
 En voor de ongelovigen onder jullie, begin augustus organiseren we een "gapersdag" in Nieuwpoort. Als de belangstelling verder explodeert overwegen een VIPpas genre Walibi.

Nog wat fotokes van de laatste dagen:














12-07-2013 om 21:41 geschreven door jan vanoverschelde  


25-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAND VAN ZAKEN

SORRY,

Dacht een worddocument hierin rechtstreeks te kunnen kopiëren, wat me dus niet gelukt is.
dan maar het volgende document openen.

Bijlagen:
stand van zaken 24 juni.docx (410.4 KB)   

25-06-2013 om 20:54 geschreven door jan vanoverschelde  


20-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even schrikken

Het nadert met rasse schreden, (Vlaams van de jaren stillekes) vandaar dat het nodig werd de Duitsers even achter hun vodden te zitten om de nodige papieren te bezorgen voor de vlaggenbrief en radiolicentie.
Het werkt blijkbaar als je van beleefd Engels overschakelt naar Streng Duits om iets gedaan te krijgen. Om 9 uur gebeld en om 9u30 al een mailke met het meest noodzakelijke.
Alles mooi opgeslagen, bewaard, geklasseerd en afgedrukt voor het in te dienen dossier.
Tot zover alles goed tot ik de papieren eens deftig doorneem.
Het belangrijkste is de CE certificering van de boot volgens veiligheidsklasse.
Mooi ogend, diploma achtig, streng zakelijk, kortom betrouwbaarheid straalt er zo af.

TO'OTTT!!!!

De naam van het keuringsorganisme mijn aandacht trekt: GERMANISCHER LLOYD.

Lloyd, Lloyd? Lloyd! 
Verdomme t'is nie waar, de Fyra, gekeurde brol, door Lloyd.

Snel eens op t' internet gezocht.

Hebben niets met elkaar gemeen.

Zijn er na den oorlog Adolfen van naam veranderd, Lloyd's zullen der ook niet bijkomen dees dagen.

 

20-06-2013 om 18:40 geschreven door jan vanoverschelde  


12-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EVEN WEZEN WATERTANDEN

Volgers en volgsters,

hèhè spellingscontrole zegt volgsters is fout, foute conclusie dan maar: vrouwen lopen voor , volgen niet.

Geen groot nieuws van het botenfront.
Duitsers werken naarstig voort, gaan op tijd zijn en anders haben wir es nicht gewust.
Motor is er, appelblauw-zeegroene Volvo.
Kiel is er ook, fameus stukske ijzer om ons recht te houden.

Vriendelijke mevrouw FOD MOB belooft zich uit de naad te werken om onze vlaggenbrief klaar te hebben voor vertrek zodat we niet uit pure armoede overschakelen naar vreemde vlaggen.

Eerste poging door Duitsers is niet gelukt. Kunnen geen Belgische vlag leveren.
"Kwart toerke draaien?", werd niet gesmaakt, wat Duits is blijft Duits.
" Leeuwke?" werd niet begrepen.

Dan maar zelf een vlag besteld, in Nederland notabéné ,  en meteen twee. Gezien de prijs kan dat niet lang meegaan en voor die prijs bestel je er beter een meer. Leverkosten zijn groter dan prijs van vlag zelf.

Nu waarover het eigenlijk zou moeten gaan:  watertanden.

Gisteren naar zee geweest
Veel boten
vooral zeilboten
langs kust
vooral noordwaarts

zonder deze

vandaar.


 

 

12-06-2013 om 13:07 geschreven door jan vanoverschelde  


05-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALWEER IETS KLAAR

Weer iets minder op de ‘te doen lijst’

Het klinkt zelfs beter dat  ‘toe doe list’

Nog rap geprofiteerd van het laatste slechte weer om iets nuttigs ineen te steken en misschien nog meer om mijn  ‘roets’ (nieuw woord voor wortels) niet te verloochenen.

Als rasechte, maar toch geëxporteerde, West-Vlaming (schrijver dateert nog van voor de kinderrechten weet ik veel) ben ik groot gebracht met altijd ergens op de achtergrond: wees bendig! En vermits we in de jaren 60-70 nog niet moesten inburgeren, ben ik stiekem, zonder uiterlijke tekenen westvlaming gebleven.

Bendig ben ik geweest en heb zelf het handpeillood voor FINALLY gemaakt.

Extra ‘bendig’ was ik zelfs, vermits ik alleen RECUP of al eens zinvol ingezette materialen nogmaals zinvol heb laten wezen.

Tot zover de ‘ XAVIER DB’ stijl om jullie te vertellen dat ik eigenlijk graag knutsel, maar niet intEngels.

Wie mij kan vertellen wat ‘ bendig’ heel precies betekend is steeds welkom aan boord. (ik weet ook wat er op tinternet te rapen valt)

Fotoke volgt ten gepaste tijde

05-06-2013 om 13:45 geschreven door jan vanoverschelde  


31-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEER IETS KLAAR
 

Bijlagen:
finally Weer iets klaar.docx (404.4 KB)   

31-05-2013 om 17:56 geschreven door jan vanoverschelde  


30-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar gaan we.
Nee nog niet als de bliksem ervandoor.
Wel een eerste impressie van ons bootje.







30-05-2013 om 15:57 geschreven door jan vanoverschelde  




Inhoud blog
  • ZE IS ER BIJNA
  • Zis vertrokken, eindelijk
  • Bijna te water deel drie
  • Bijna weer te water: vervolg.
  • BIJNA WEER TE WATER
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per week
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs