De sterke dollar zorgt ervoor dat alles een stuk duurder geworden is. Zo betalen we 55$ per dag om de auto te parkeren, als je weet dat we de auto hier 4 dagen laten staan... Gisteravond een maaltijd in Hard rock cafe 220$, een flesje water in de seven/eleven kost al vlug 2 dollar. Het shoppen zal dus gelimiteerd worden😜 . Vandaag gaan we met de Staten Island ferry naar Staten Island, een goedkope manier om het Statue of liberty te zien. De ferry vaart 140 keer per dag uit en wordt door de locals veel gebruikt voor woon/werk verkeer. Daarna via Batterypark naar Wall street, 9/11 memorial en dan naar de High line. In Chelsea park gaan we op de foodmarket sushi en taco's eten als lunch. De High Line is een 2,2 km lang verhoogd park, 9 meter boven de begane grond. Het was oorspronkelijk in de jaren 1930 aangelegd als een spoorwegviaduct langs de westzijde van Manhattan. Dankzij het viaduct konden goederentreinen hun waren rechtstreeks tot in de magazijnen brengen.Het spoorwegviaduct
Sporen op de High Line
In de jaren 1860 werd er een spoorweglijn aangelegd langs het dunbevolkte westelijke deel van Manhattan. De lijn stond toen bekend als de West Side Line. Tegen de jaren 1930 was het verkeer in het gebied zo erg toegenomen dat de spoorweg een gevaar betekende voor de veiligheid. Zodoende werd in 1934 een meer dan 2 km lang deel van het traject - 22 huizenblokken van Gansevoort Street tot aan 34th Street - op een negen meter hoog viaduct geplaatst en kreeg het de naam High Line. De spoorlijn werd gebruikt door goederentreinen die hun waren tot in de warenhuizen in de Meatpacking en Chelsea wijken brachten.
In 1980 werd de spoorweg buiten gebruik gesteld en het viaduct begon in verval te raken. Wilde planten overdekten al snel de sporen.
Een nieuw park
De High Line
Aan het einde van de jaren 1990, toen de beslissing reeds gevallen was om de High Line af te breken, stelde een groep buurtbewoners voor om het viaduct om te vormen tot een park, gelijkaardig aan de Promenade Plantée in Parijs. Ze slaagden er in om het bevel tot afbraak teniet te doen en overtuigden de stad hun idee van een park in de lucht te steunen.
In 2006 werd met de omvorming van de verhoogde spoorweg tot een park gestart volgens een ontwerp van architecten Diller Scofidio + Renfro en landschapsarchitecten van de James Corner Field Operations. Het eerste deel van de High Line, van Gansevoort Street in het Meetpacking District tot aan 20th Street in Chelsea, opende in juni 2009.
Het High Line park
Zicht op 10th Avenue
De High Line is nu een verhoogd groen park/boulevard bereikbaar door middel van een reeks van liften en trappen. Een wandeling langs het mooi aangelegde park is een aangename ervaring aangezien je je drie verdiepingen boven de drukke stad begeeft. En dankzij de laagbouw in de buurt heb je ook een mooi zicht op de omgeving.
Het park is zo aangelegd dat je geregeld referenties ziet naar het verleden van de High Line. Zo zijn er nog steeds stukken spoorweg te zien en hebben betonnen balken de vorm van sporen. De route van het park loopt ook door gebouwen waar de treinen vroeger hun lading losten. Langs een centraal wandelpad zijn bloembedden en allerlei planten aangelegd. Vaak zijn het wilde grassen gelijkaardig aan deze die hier groeiden nadat de spoorweg buiten gebruik raakte. Er zijn ook vele zitplaatsen en zelfs ligstoelen evenals een aantal trappen van waaruit je door een venster zicht hebt op het verkeer beneden op 10th Avenue.
Na een vlekkeloze vlucht landden we om 15 u30 plaatselijke tijd in Newark, de grootste luchthaven van New York. Door de douane, vingerafdrukken, oogscan, en dan de auto oppikken. Een mooie,witte dodge, 7 plaatsen, ...net groot genoeg voor 6 passagiers en 4 koffers. Na een autorit van n uurtje door t drukke verkeer in hartje NY, geraakten we bij t hotel. Pal aan Times Square, een supergrote kamer, 2 badkamers, ....ja, t komt hier goed. Vlug inchecken en dan richting drukte, Times square, de M& M's store en daarna eten bij Hard rock cafe Times square. Nog n kleine wandeling en rond 22 u30, thuis al 4 u30 in de ochtend, terug aan t hotel. Iedereen uitgeput, ...morgen wacht n drukke en bloedhete dag, t is hier 35° in de schaduw.
Vandaag bleven we de hele dag op het parelwitte strand van Kenting. We huurden strandstoelen, parasols, ligbedjes en 2 rubberen bootjes, we betaalden 40 euro voor n hele dag, hier kennen ze dus hun prijzen. We genoten van het heldere blauwe water, het hete, witte strand, aten beef noodle soup, verse mango en zagen dat het goed was. Het was alweer n bloedhete dag, de zoncreme vloeide rijkelijk, maar blijkbaar niet genoeg, enkele lichaamsdelen zullen vanavond heet aanvoelen. Morgen nog n halve dag strand, de stoelen zijn al gereserveerd en dan nemen we terug bus en highspeed tot taipei, een reis van ongev 4,5 u. Terug naar de city met zn miljoenen mensen, zn starbucks op elke corner,....
Vandaag bleven we de hele dag op het parelwitte strand van Kenting. We huurden strandstoelen, parasols, ligbedjes en 2 rubberen bootjes, we betaalden 40 euro voor n hele dag, hier kennen ze dus hun prijzen. We genoten van het heldere blauwe water, het hete, witte strand, aten beef noodle soup, verse mango en zagen dat het goed was. Het was alweer n bloedhete dag, de zoncreme vloeide rijkelijk, maar blijkbaar niet genoeg, enkele lichaamsdelen zullen vanavond heet aanvoelen. Morgen nog n halve dag strand, de stoelen zijn al gereserveerd en dan nemen we terug bus en highspeed tot taipei, een reis van ongev 4,5 u. Terug naar de city met zn miljoenen mensen, zn starbucks op elke corner,....
Taiwan is een land met n ongelofelijke eetcultuur, taiwanezen eten altijd en overal. Je hebt de talloze restaurants, gaande van taiwanees naar thais, japans, af en toe n italiaan, cofee en tea huisjes , ijsjes en nog zoveel meer. Maar echt populair zijn de streetfoodkraampjes. De talrijke nachtmarkten staan vol. Je vindt er de traditionele juices, alles wordt versgeperst, je kan alle fruit combineren maar door de hitte zijn alle juices jammer te warm om echt van te genieten en vooral te zoet. Overal wordt hier n soort vloeibare honing bijgedaan wat zorgt voor te zoete drankjes. Je kan ook bevroren fruit laten mixen, ideaal als afkoeling, je krijgt dan n soort cruched ice maar ook hier doet men honing bij. Ijs , vooral mango is er in overvloed, maar die smaakt meestal zeer milky. Daarnaast ziijn er de gevulde pannenkoeken, de kleine gekleurde jellyballetjes, gevuld met gemalen nootjes of sesam. Hartig kan je alle kanten uit. Gaande van barbequespiesjes van rund, varkens of lams, gelakte eend, alle mogelijke organen, varkenspoot, nek, .... Je kan het niet bedenken of het is er. Zeer bekend is ook de gebakken stinky tofu, zoals de naam het zegt, zeer slecht riekende gebakken tofu. Alle eten ligt in de hitte, soms uren, dus hygiene is een zeer rekbaar begrip in deze regionen. We proeven veel, eten vanalles, kopen veel streetfood en zijn nog niet ziek geweest. Rub en laurien doen mee met de fam Huang en eten veel pikant, de oudjes doen het wat gewoner. Maar t smaakt. Gewoon je knop omdraaien, niet teveel nadenken over alle bacterien en gewoon genieten.
Na een busrit van n uurtje kwamen we aan in t station, vanwaar we met de highspeedtrain tegen 300 km/ u naar t zuiden van Taiwan reden. Alle comfort aan boord, n starbucks en 50 min later kwamen we aan in t uiterste puntje van taiwan. Nog n zeer lange busrit van 2,5 u tot in Kenting, het " oostende" van Taiwan. We gingen vanavond naar n seafood restaurant. Een belevenis op zich. Overal aquariums waar je je eigen vis of kreeft, krab , kan kiezen. Je betaalt steeds per gewicht! Zo zielig, alle vissen kijken je met grote ogen aan....dont buy me.....maar ja, n mens moet eten dus ,5 u later zaten we te smullen van alweer n excellente maaltijd. De obers gaven hun ogen de kost aan...Laurien! Ze zien hier zelden Europeanen, dat merk je aan alles. Mensen die op de foto willen met rub of Laurien. Laurien mag aan de streetfoodkraamjes gratis n suikerspin draaien, ze wordt uitgenodigd in n nightclub( als enige!!) ....enfin, t was n leuke avond. Morgen meer over de streetfoodcultuur.
Vanochtend werden we wakker met een stralende zon. Het sun moon lake lag er prachtig bij. Na een chinees ontbijt( noedelsoep,...) vertrokken we naar een lokale kunstdealer waar we gisteravond een mooi boedha zagen. 10 jaar geleden kreeg ik van stef n prachtige, melkglazen vrouwenboedha die sindsdien ons huis en gezin beschermt. Ik had altijd gezegd dat ik zelf ook nog n boedha wilde kopen in azie. Oliver vertelde ons dat t zeer belangrijk is dat je je boedha zelf koopt en dat het n boedha moet zijn die bij je past. Als je jouw boedha zag, zou je onmiddellijk weten dat die bij jou paste. En zo ging ik op zoek maar nergens the one.... Tot we gisteravond een ijsje gingen eten en toevallig in n zijstraat een klein winkeltje binnen gingen...en daar was ze...een wit marmeren boedha, perfecte match met de vorige, een uniek stuk, gemaakt door n taiwanese stenenkapster. Een nachtje erover geslapen en vanmorgen werd de boedha zorgvuldig ingepakt om verscheept te worden naar t verre belgie!😍 Nadien namen we de boot die ons naar de andere kant van het meer bracht. We huurden opnieuw fietsen en maakten een rit van 12 km langs de oevers van het meer. Bloedheet alweer maar net als gisteren trok de hemel tegen 3 u helemaal dicht. We zaten net in de bus naar het station toen de hemelsluizen helemaal openden. T is hier regenseizoen en als t regent, dan is dat niet zoals in belgie maar t n echte tropische typhoon. Donker, stortbuien van uren, manman