Op 6 juni 2014 is er een dodelijk
ongeval gebeurd in de Haven van Antwerpen. Op kaai 1333 is een
jongeman met een spiksplinternieuwe auto in de zij van een shuttlebus
gereden waarbij de chauffeur van de shuttlebus het leven heeft
gelaten. Verschillende verhalen gaan de ronde, maar de feiten weet ik
niet. Het parket is momenteel aan het uitzoeken wat er exact gebeurd
is, dus ga ik ook niet voorbarig zijn.
Wat wel geweten is dat op kaai 1333,
Antwerp EuroTerminal, het risico groot was. De tijdsdruk was er groot
en het leek er altijd alsof men gehaast was om de schepen op tijd te
laden en te lossen. Een normale werkmethode de dag van vandaag.
Veiligheid is belangrijk, maar de snelheid primeert. Maar is de
snelheid van het laden en lossen van schepen effectief een prioriteit
die boven de waarde van een mensenleven gaan? Volgens mij niet. Het
is niet belangrijk dat een schip binnen de 7u geladen of gelost wordt
als het risico op een ongeval groot is. Verschillende dokwerkers
bleven om die reden ook weg van AET. Zij wilden hun leven niet op het
spel zetten door deze risico's te nemen, wat trouwens begrijpelijk
is. Het is dan ook zeer spijtig dat zo'n ongeval eerst moet gebeuren
alvorens met veiligheid rekening gehouden wordt. Nu gaat het anders
op AET. Veiligheid primeert. Snelheidsregels worden gerespecteerd,
voorrangsregels worden gerespecteerd. Maar was het echt nodig dat er
eerst een persoon verloren ging?
Ik ben zeer blij dat Patrick niet voor
niets is gestorven en dat men lessen trekt uit dit ongeval, maar
indien de bestuurder van de nieuwe auto niet onder invloed was van
alcohol of drugs, kan hem niets verweten worden, maar is het de
directie die verantwoordelijk is voor de dood van Patrick. Zij hadden
meer belang moeten hechten aan veiligheid in plaats van snelheid. Zij
hadden het personeel moeten aanmanen om verantwoordelijk te rijden en
de regels te respecteren die zijzelf mee bepaald hebben in plaats van
de regels als richtlijn te bekijken en de prioriteit te stellen op
snelheid. In plaats van zulke risico's te nemen hadden zij meer tijd
moeten inplannen om het schip geladen te krijgen.
Ik hoop dan
ook dat de veiligheid niet enkel de komende maand zal primeren, maar
voor altijd, zoals op alle kaaien ook hoort. Dokwerkers zijn een
apart ras. Zij zitten in de sector waar de meeste (dodelijke)
arbeidsongevallen gebeuren, waar tijdsdruk zeer hoog is, en
werkzekerheid zeer laag. Maar zij staan elke dag klaar om de schepen
te laden en te lossen en hebben de ervaring en de nodige opleiding om
dit op een verantwoorde manier te organiseren. Het zijn de werkgevers
die in de fout gaan door steeds minder voor steeds meer werk in te
calculeren. Werkgevers willen kosten drukken door minder dokwerkers
te laten komen voor meer schepen. Ze zien het steeds grootser, steeds
sneller, maar er zijn grenzen. Mensen zijn geen radars in een
machine. Zij kunnen fouten maken, maar deze fouten kunnen
ingecalculeerd worden. Zet een persoon extra in de ploeg en reken
twee uur extra uit, zodat bij een mogelijk risico de tijd kan genomen
worden om het risico te analyseren alvorens het te nemen, en indien
nodig een oplossing te bedenken.
Er is ook sprake van dat men de haven
wil liberaliseren. Geen dokwerkers meer, maar iedereen kan er komen
werken, ervaring of niet. Het resultaat zal zijn dat men de mensen
aan boord van de schepen in het schip zetten en aan wal interimmers
of onervaren mensen. Dit zal nog meer risico's meebrengen die genomen
moeten worden, en dat tegen een minimumloon. Is dat een oplossing? Ik
dacht het niet. Men moet van het statuut van havenarbeiders
afblijven. Deze mensen weten wat ze doen. Zij hebben het voordeel om
elke dag op een andere kaai te werk gesteld te worden waardoor zij de
haven door en door kennen, maar zij zijn dagelijks bezig met het
behandelen van de goederen en creëren geen al te groot
routinegevaar. Een risico dat in fabrieken wel bestaat, want routine
veroorzaakt onoplettendheid. Doordat dokwerkers niet alle dagen op
dezelfde kaai staan ontstaat er geen routine. Vandaag lossen ze
auto's, morgen laden ze containers, overmorgen laden ze platen en
lossen ze coils, ze hebben variatie, de benodigde variatie om geen
routine te creëren maar steeds geconcentreerd te zijn op hun jobs.
Als men dit aanvalt en om zeep helpt zullen er nog meer doden vallen.
Is dat wat men wil? Ik dacht het niet.