Inhoud blog
  • Dokwerker omgekomen op kaai 1333
  • De realiteit over lenen
  • Immigratie en asiel
  • CD&V, de echte winnaar
  • Justitie en veiligheid
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Europa Anders
    Omdat sociaal niet socialistisch moet zijn
    12-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dokwerker omgekomen op kaai 1333

    Op 6 juni 2014 is er een dodelijk ongeval gebeurd in de Haven van Antwerpen. Op kaai 1333 is een jongeman met een spiksplinternieuwe auto in de zij van een shuttlebus gereden waarbij de chauffeur van de shuttlebus het leven heeft gelaten. Verschillende verhalen gaan de ronde, maar de feiten weet ik niet. Het parket is momenteel aan het uitzoeken wat er exact gebeurd is, dus ga ik ook niet voorbarig zijn.

    Wat wel geweten is dat op kaai 1333, Antwerp EuroTerminal, het risico groot was. De tijdsdruk was er groot en het leek er altijd alsof men gehaast was om de schepen op tijd te laden en te lossen. Een normale werkmethode de dag van vandaag. Veiligheid is belangrijk, maar de snelheid primeert. Maar is de snelheid van het laden en lossen van schepen effectief een prioriteit die boven de waarde van een mensenleven gaan? Volgens mij niet. Het is niet belangrijk dat een schip binnen de 7u geladen of gelost wordt als het risico op een ongeval groot is. Verschillende dokwerkers bleven om die reden ook weg van AET. Zij wilden hun leven niet op het spel zetten door deze risico's te nemen, wat trouwens begrijpelijk is. Het is dan ook zeer spijtig dat zo'n ongeval eerst moet gebeuren alvorens met veiligheid rekening gehouden wordt. Nu gaat het anders op AET. Veiligheid primeert. Snelheidsregels worden gerespecteerd, voorrangsregels worden gerespecteerd. Maar was het echt nodig dat er eerst een persoon verloren ging?


    Ik ben zeer blij dat Patrick niet voor niets is gestorven en dat men lessen trekt uit dit ongeval, maar indien de bestuurder van de nieuwe auto niet onder invloed was van alcohol of drugs, kan hem niets verweten worden, maar is het de directie die verantwoordelijk is voor de dood van Patrick. Zij hadden meer belang moeten hechten aan veiligheid in plaats van snelheid. Zij hadden het personeel moeten aanmanen om verantwoordelijk te rijden en de regels te respecteren die zijzelf mee bepaald hebben in plaats van de regels als richtlijn te bekijken en de prioriteit te stellen op snelheid. In plaats van zulke risico's te nemen hadden zij meer tijd moeten inplannen om het schip geladen te krijgen.

    Ik hoop dan ook dat de veiligheid niet enkel de komende maand zal primeren, maar voor altijd, zoals op alle kaaien ook hoort. Dokwerkers zijn een apart ras. Zij zitten in de sector waar de meeste (dodelijke) arbeidsongevallen gebeuren, waar tijdsdruk zeer hoog is, en werkzekerheid zeer laag. Maar zij staan elke dag klaar om de schepen te laden en te lossen en hebben de ervaring en de nodige opleiding om dit op een verantwoorde manier te organiseren. Het zijn de werkgevers die in de fout gaan door steeds minder voor steeds meer werk in te calculeren. Werkgevers willen kosten drukken door minder dokwerkers te laten komen voor meer schepen. Ze zien het steeds grootser, steeds sneller, maar er zijn grenzen. Mensen zijn geen radars in een machine. Zij kunnen fouten maken, maar deze fouten kunnen ingecalculeerd worden. Zet een persoon extra in de ploeg en reken twee uur extra uit, zodat bij een mogelijk risico de tijd kan genomen worden om het risico te analyseren alvorens het te nemen, en indien nodig een oplossing te bedenken.


    Er is ook sprake van dat men de haven wil liberaliseren. Geen dokwerkers meer, maar iedereen kan er komen werken, ervaring of niet. Het resultaat zal zijn dat men de mensen aan boord van de schepen in het schip zetten en aan wal interimmers of onervaren mensen. Dit zal nog meer risico's meebrengen die genomen moeten worden, en dat tegen een minimumloon. Is dat een oplossing? Ik dacht het niet. Men moet van het statuut van havenarbeiders afblijven. Deze mensen weten wat ze doen. Zij hebben het voordeel om elke dag op een andere kaai te werk gesteld te worden waardoor zij de haven door en door kennen, maar zij zijn dagelijks bezig met het behandelen van de goederen en creëren geen al te groot routinegevaar. Een risico dat in fabrieken wel bestaat, want routine veroorzaakt onoplettendheid. Doordat dokwerkers niet alle dagen op dezelfde kaai staan ontstaat er geen routine. Vandaag lossen ze auto's, morgen laden ze containers, overmorgen laden ze platen en lossen ze coils, ze hebben variatie, de benodigde variatie om geen routine te creëren maar steeds geconcentreerd te zijn op hun jobs. Als men dit aanvalt en om zeep helpt zullen er nog meer doden vallen. Is dat wat men wil? Ik dacht het niet.

    12-06-2014 om 22:49 geschreven door Europanders  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)


    Archief per week
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs