Na 4 dagen voorbereidingstijd hebben we een aantal activiteitjes voor de kleuters voorbereid omtrent schoenen. Ieder domein moest aanwezig zijn en door een buitenlandse student aan de kleuters gegeven worden. Allereerst werd de dag ingeleid met een filmpje over een meisje die haar schoenen verwaarloosde. De schoenen werden helemaal vuil en ze werden hier heel erg verdrietig van. Uiteindelijk vallen de schoenen in slaap...En dit was dan ook het einde van het eerste filmpje. De kleuters konden aan de hand van de verschillende activiteiten tonen dat ze wel respect hadden voor schoenen en verdiende zo bij iedere activiteit een stickertje. Bij beeldend representeren konden de kleuters een keuze maken. Ze konden ofwel een schoen versieren door deze te verven, ofwel konden ze met schoenen op een groot stuk behangpapier stempelen. Vervolgens was er nog Spaanse en Turkse dans voorzien waaraan de kleuters konden deelnemen. Daarnaast hadden de kleuters ook nog de kans om een Spaans kringspel te spelen dat heel erg aanleunt bij het in België gekende spel 'zakdoekleggen'. Ikzelf heb samen met Sultan, een Turkse studente, een versje aan de kleuters geleerd. Sultan probeerde het versje in het Nederlands mee op te zeggen, maar dat is natuurlijk heel erg moeilijk. Bij deze activiteit was dan ook meer ondersteuning nodig van het Nederlands. Wel lieten we de kleuters heel veel bewegen en heeft Sultan de kleuters laten stappen en bewegen zoals ze dat in Turkije doen (er kwamen onder andere kleine danspasjes en huppelpassen in voor). Het was moeilijk om mezelf gedurende deze activiteit op de achtergrond te houden en Sultan het woord te geven, vermits ik het versje toch steeds moest opzetten. Wel was het leuk om te zien hoe de kinderen genoten van de Turkse taal, want we hadden afgesproken dat de buitenlandse studenten gewoon hun eigen taal mochten spreken. Het was een ontzettend leuke dag en het project op zich was zeker de moeite waard.
10-03-2010 om 00:00
geschreven door Sylvia 
|