Over mijzelf
Ik ben Sylvia
Ik ben een vrouw en woon in Lozen / Bocholt (België) en mijn beroep is Kleuterleidster in spe?.
Ik ben geboren op 22/01/1988 en ben nu dus 37 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dansen.
Inhoud blog
  • Culturele dag in Genk
  • Bezoekje aan Antwerpen
  • Bezoek aan het Europees parlement te Brussel
  • "What a shoe can do" - project met de kleuters
  • Presentatie 'What a shoe can do'
    Agenda

    Belangrijke data in mijn agenda met betrekking tot de EOS-activiteiten.

    Zoeken in blog

    Sylvia
    en de EOS-ervaringen
    Heyy, ik ben Sylvia. In mijn laatste jaar kleuteronderwijs heb ik besloten een stapje in het onbekende te zetten en deel te nemen aan het EOS-programma. Dit om ondermeer nieuwe mensen te leren kennen en kennis te maken met andere culturen. Het zal zeker een leuke en rijke ervaring worden!
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoekje aan Alden Biesen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het bezoekje aan Alden Biesen was heel anders dan verwacht. Allereerst kregen we wat uitleg over uitwisselingssytemen en dergelijke. Deze gaven informatie over hoe je nu als student, of later als kleuterleidster / leerkracht in het buitenland een soort van bijscholingen kan doen. Ik vond de informatie wel heel erg moeilijk om te volgen. Nadien hebben we een blad gekregen met informatie op over de school / de leerkracht / de student. In groepjes van 4 moesten we bespreken wat wij het belangrijkste vonden en waarom. Dit was niet zo gemakkelijk om in het Engels uit te drukken. Ook was het precies moeilijk voor de andere studenten om je te begrijpen. Dit komt ook ondermeer omdat in mijn groep 3 verschillende soorten leerkrachten in wording zaten. We hadden het dus over het kleuteronderwijs, over het lager onderwijs én zelfs over het secundair onderwijs (want er was ook een studente secundair onderwijs in mijn groepje aanwezig). Namiddag heeft Rudi ons gegidst doorheen Alden Biezen en al zijn gebouwen. Ik ben hierbij in gebouwen geweest waar ik voordien nog niet geweest was. Ook heb ik tijdens deze rondleiding de 2 Tjechische studenten beter leren kennen, want met deze had ik nog niet zoveel contact gehad.

    Het bezoekje aan Alden Biesen was wel leuk en je maakte op deze manier ook nader kennis met andere studenten. Wel begon de dag niet zo goed. Nefeli (mijn Griekse studente) belde mij 's morgens al dat haar wekker niet afgegaan was en dat ze de bus had gemist. Ze was precies een beetje in paniek maar langs de andere kant was ze blij dat Henrietta bij haar was en dat Henrietta haar had wakker gemaakt. Ik heb dan uitgeleg dat ze de volgende bus moesten nemen (de 20a tot Bilzen station) en dat ze dan maar een smsje moest sturen wanneer ze op de bus zat. Eenmaal ze op de bus zat stuurde ze dat ze op 10u10 zou aankomen in Bilzen station. Rudi is deze 2 studenten toen gaan ophalen in het station en ze hebben uiteindelijk toch niet zo heel veel informatie gemist.

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Sylvia  


    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drama + de tweede Nederlandse les.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag hebben er onze eerste dramales gehad. De les werd gegeven door Hanne Schulpé en ik moet zeggen dat ik me echt op mijn gemak voelde bij haar. We hebben oefeningen gedaan die in de loop van het eerste en het tweede jaar ook aan bod zijn gekomen, maar ze waren soms wel verder verdiept. Zo hebben we bijvoorbeeld 'Woesj' gespeeld en hier kwamen enkele nieuwe handelingen bij kijken. Ook hebben we nogmaals geleerd hoe we kunnen 'vechten' en dit echt kunnen doen lijken. Ik heb dit samen met Foteini (een Griekse studente) gedaan en ik moet zeggen dat ik haar hier wel op een andere manier heb leren kennen. Nadien hebben we per 4 een toneeltje met een vechtscène moeten voorbereiden en voorbrengen in de klas. Vermits expressie / drama eigenlijk een groot werkpunt van mij is, vind ik dat ik nu wel kan zeggen dat ik echt alles heb gegeven. Ik voelde me heel erg op mijn gemak in de klas en bij de docent en had hier een goed gevoel bij. Ik moet zelfs toegeven dat ik het leuk vond om te doen!



    De tweede Nederlandse les is ook alweer afgelopen. Vandaag hebben we een soort ganzenbord gespeeld met de studenten. We hebben ons in drie groepen verdeeld en hadden dus ook drie ganzenborden met een ander thema voorzien. Samen met Bert heb ik het ganzenbord begeleid over eten en drinken. Bij de eerste groep was het wat moeilijk om te begeleiden, vermits ze dan echt nog al de woorden moeten leren begrijpen en hanteren. Na het doorschuiven krijg je dan echter een groep die al een ander ganzenbord hebben gespeeld en zij begrijpen dus de woordenschat al, wat het spel vlotter doet verlopen. Ik vond deze les wel moeilijker om te geven dan de vorige Nederlandse les. Dit komt ook doordat de studenten een enorme grote woordenschat te verwerken hebben bij deze les en je merkt dat het voor hen moeilijk wordt. Wel vind ik het leuk om te zien dat enkele studenten de nieuwe woorden opschrijven, zodat ze deze kunnen leren. Ook was het leuk om tijdens de inleiding van de les te zien dat de studenten hun woorden nog kenden (of toch de meest!). Bij het zien van de prenten (handelingen bij het lied superman zijn in prenten weergegeven) konden de studenten nog vertellen welke handeling weergegeven is.

    Bijlagen:
    drama 2.jpg (69.1 KB)   

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door Sylvia  


    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste Nederlandse les

    De eerste Nederlandse les kan gegeven worden. We hadden ons hier goed op voorbereid, maar toch wist ik niet goed wat ik hiervan moest verwachten. Het leek me erg moeilijk om te doen, maar eenmaal we bezig waren verliep het steeds beter en beter. We begonnen met het liedje 'superman' van 'kinderdisco' ook wel bekend als het liedje 'superlife' dat tijdens de bewegingslessen in de kleuterklas weleens gebruikt wordt.  Nadien werden de studenten in groepjes verdeeld. Ik had thuis een twister gemaakt en stond dus aan dit spel om te begeleiden en te verwoorden. Vermits we het muizenverhaal ook gingen vertellen, heb ik een twister gemaakt met de kleuren oranje, roze, bruin en paars. Dit omdat de hoofdkleuren al in het muizenverhaal vermeld worden. Ook hadden we een spel voorzien waarin ze in het Nederlands leerden tellen én een spel om de plaatsbegrippen aan te leren (dit met behulp van het liedje 'Waar is beer'). Samen met Lotte heb ik de twister gespeeld, begeleid, uitgelegd ... . Het verbaasde mij hoe vlug sommige studenten hiermee weg waren. Ze konden de kleuren goed benoemen, de linkerhand en de linkervoet en al de andere dingen die hierbij te pas kwamen. Wel heb ik gemerkt dat het moeilijk is voor hen om zinnen te maken, wat natuurlijk ook begrijpelijk is! In onze Nederlandse taal komen ook veel klank- / lettercombinaties voor die ze in andere landen niet hebben en die het dus moeilijk maken voor hen om deze uit te spreken (enkele voorbelden zijn 'sch', 'gr', 'ui' en nog veel meer). Soms leidde dit tot grappige taferelen, maar dat zullen zij ook wel denken wanneer wij een woord uit hun taal proberen na te bootsen. Als slot van onze eerste les hebben we het lied 'hoofd, schouders, knie en teen' uitgebeeld. Dit was dan ondermeer om verschillende lichaamsdelen te leren kennen en te benoemen. Tot mijn grote verbazing waren er een aantal studenten die na een aantal keer het lied gehoord en uitgebeeld te hebben ook al een beetje konden meezingen.

    Kortom, de eerste Nederlandse les was moeilijk om tegeven maar wel de moeite waard. Het was heel leuk om te doen en ik kijk al uit naar de volgende Nederlandse les!

    23-02-2010 om 00:00 geschreven door Sylvia  


    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De start van de EOSmodule
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De start van EOS is gemaakt. Vandaag hebben we kennis gemaakt met al de overige studenten die we nog niet gezien hadden. We zijn dan onmiddellijk met de bus naar Diepenbeek gegaan, wat voor sommigen een hele ervaring was (zeker door het feit dat we met een deel recht moesten staan in de bus). In Diepenbeek aangekomen werden de fietsen in orde gemaakt en uitgedeeld. De meeste studenten waren onmiddellijk tevreden met hun fiets, maar enkelen hadden toch nog wat complimenten. Sultan (mijn Turkse studente) had het probleem dat haar fiets wat te groot was met als gevolg dat ze moeilijk bij de trappers kon en bijna rechtstreeks het fietspad af reed. Ik heb dan besloten dat ik met haar fiets terug naar onze school zou fietsen en dat zij hem dan enkel zou gebruiken om in Hasselt zelf rond te fietsen. Tot mijn grote verbazing konden de meeste studenten wél fietsen! We maakten een gezellige fietstocht terug met de studenten die wel goed konden fietsen. De enkele studenten die niet goed konden fietsen, reden samen met een paar studenten met de bus terug naar onze school. De fietstocht verliep redelijk goed en we zijn maar 1 maal moeten stoppen, vermits Henrietta (de Finse studente) haar broek tussen haar ketting vast was komen te zitten. Onderweg waaide het af en toe wel eens wat harder en heeft het een beetje geregend. Al bij al hebben we dus nog geluk gehad dat we niet in een stortbui terecht gekomen zijn. Onderweg kwamen we een ligfiets tegen, wat niet al de buitenlandse studenten kenden. Dit tafereel riep natuurlijk ook wel vragen op. Ook vond Henrietta het vreemd dat we altijd onze hand uitsteken als we afdraaien om op deze manier aan te tonen welke richting we uitgaan. Hierbij had ze ook enkele vragen en het leek haar nogal een beetje gevaarlijk. Eindelijk aangekomen op school, moest iedereen zijn volkslied zingen. De Turkse studenten hebben een heuse indruk op me nagelaten. Ze stonden vastberaden voor de groep met de vlag in hun hand en tuurden voor zich uit zonder zich te veroeren. Ze zongen uit volle borst hun volkslied en waren ontzettend trots op hun nationaliteit, hun land, hun volkslied.

    Als afsluiting van de eerste dag was er een kleine receptie met wat chips en wat drank en konden we zo nog wat verder kennis maken met elkaar. Nadien konden we lekker gezellig gaan 'tafelen'. Natacha had stoofvlees voorzien (zowel runds- als kippenstoofvlees) en we zijn frieten gaan halen in de frituur. We hebben gezellig gegeten en gebabbeld aan tafel en hebben zo onze eerste dag afgesloten. Het was zelfs later geworden dan verwacht en het was dus wel een lange en zware dag.

    22-02-2010 om 00:00 geschreven door Sylvia  




    Archief per week
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs