We hebben een hoop te vertellen over de
muzische klas en over onderwijsland in Zuid-Afrika.
Het schilderen van de muzische klas schoot
tot vorige week zaterdag heel goed op. Dinsdag-, donderdag- , vrijdagnamiddag
en zaterdag stond onze schilderploeg paraat J. We zijn heel blij dat we zoveel hulp krijgen van Michelle,
Haike, Eline en Karo uit ons huis, dankzij hen schiet het goed op. Vrijdag
kregen we hulp van enkele kinderen uit grade 7 en grade 2. Ze zagen er heel
blij en trots uit dat ze ons mochten helpen. De kinderen uit grade 7 stelden
ons ook veel vragen over hoe we dingen in onze taal zeggen. En telkens we ze
tegen komen zeggen ze nu één van die zinnen of woorden tegen ons en schieten
daarna keihard in de lach.
We hebben vorige week aan de leerkrachten
gevraagd of ze ons wilden helpen met het podium en het schilderen. Ze beloofden
ons om het plafond te schilderen en de mannen gingen tot onze grote verbazing
onmiddellijk aan de slag met het opmeten van het klaslokaal voor het podium. Ze
hebben een constructie uitgedokterd en naar verschillende winkels gebeld om
prijzen op te vragen. We zijn het niet gewoon dat als je hier iets vraagt, het
direct gebeurt. We zijn heel blij dat ze het deze keer wel doen, je voelt dat
alle leerkrachten achter het project om de muzische klas op te fleuren staan en
er ons ook graag mee willen helpen.
We hebben sinds vorige week ook van alle
niveaus enkele leesboekjes. Nu hebben we voor alle kinderen een leesboekje op
hun niveau. Toch is het voor sommige van onze slechtste lezers nog steeds te
moeilijk. Voor hen hebben we enkele blaadjes met korte zinnen en eenvoudige
woorden gecombineerd met prentjes (van woorden die te moeilijk zijn om te
lezen). Zo kunnen ook deze kinderen het echte lezen oefenen. We hebben de
kinderen ook verteld dat het verleden week onze laatste week zou zijn en we er
een leuke laatste les van zouden maken.
We wilden graag een Belgische dag
organiseren voor grade 7. We hadden toestemming van de directeur en alles was
geregeld. We zouden elke klas anderhalf uur bij ons nemen. Elke leerling zou
twee workshops volgen: Belgische desserts maken bij Ellen en volksdansen bij
Skrållan. Vrijdag zouden we met enkele leerlingen een markt opzetten. Tijdens
de speeltijd zouden we dan alle desserts verkopen en Belgische muziek spelen en
dansen. We zijn zondag naar de winkel geweest en hebben de recepten uitgetest.
Goed dat we dat gedaan hebben, want het beslag voor Petit beurre taart maken
bleek bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk te zijn.
Jammer genoeg zijn deze twee dagen in het
water gevallen
Toen we maandag op school toekwamen zagen
we dat er heel veel autos voor de school stonden. Er waren twee vergaderingen
aan de gang. De secretaresse zei dat we gewoon onze klassen konden halen. Toen
we onze eerste klas ophaalden, liepen er een hoop ouders en leerlingen op het
schoolterrein. De leerkracht van onze klas vertelde ons dat de ouders beslist
hadden om de school te sluiten. De ouders hadden dit beslist, omdat er al jaren
leerkrachten tekort zijn op de school en er al enkele jaren enkele leerkrachten
niet betaald worden. Ze hoopten met de staking het departement van onderwijs
van de Eastern Cape (onze provincie) tot het uitbetalen en aanstellen van
leerkrachten te brengen. Twee vrijwilligers van een school in de buurt zijn ons
komen ophalen. We zagen dat de ouders het stuk straat voor de school hadden
afgesloten met stenen en banden in brand hadden gestoken. Toen we even in de
leraarskamer van de andere school zaten, hoorden we geroep. Een groep ouders en
kinderen waren naar die school getrokken om steun te zoeken in de
stakingsactie. De directeur praatte met de ouders en kon hen wat kalmeren. Hij
wou zijn school open laten. Daarop gingen de ouders naar een highschool in de
buurt om daar steun te zoeken.
De ene stakingsdag werd een stakingsweek
Woensdag en vrijdag hebben we verder kunnen
werken aan de muzische klas. Woensdag was er een moment waarop een deel
leerkrachten (de mannen) het plafond aan het schilderen waren en een deel
leerkrachten (de vrouwen) rond een naaimachine stonden om te kijken of we oude
gordijnen zouden kunnen gebruiken. Het was heel leuk om al die bedrijvigheid te
zien, om te zien dat er een hoop leerkrachten waren die ons steunden in het
project van de muzische klas. Toen we even pauzeerden, ging het gesprek over de
apartheid. Eén van de leerkrachten toonde de littekens die hij er aan
overgehouden had: littekens van rubberen kogels op zijn benen en een heel groot
litteken aan de binnenkant van zijn arm. Je zag zijn spier heel goed liggen en
bewegen. Ze hadden een autoband rond zijn arm gedraaid en het in brand gestoken.
De vraag waarom ze dit met hem hadden gedaan, negeerde hij. Het zou kunnen dat
het te pijnlijk of te persoonlijk is om te vertellen. Het was choquerend om te
zien. Je weet wel dat de apartheid nog maar een kleine 20 jaar bestaat en dat
die leerkrachten in de 40 zijn, maar je staat er niet echt bij stil dat het zij
zijn die geprotesteerd en gevochten hebben tegen het apartheidsregime.
Vrijdag zijn we om stof geweest voor de
gordijnen voor het podium. Enkele leerkrachten hebben ons beloofd dat ze maandag
hun beste naaikunsten boven zullen halen. Normaal gezien kunnen we dan dinsdag
de laatste dingen afwerken in de muzische klas en afscheid nemen van de
kinderen en de leerkrachten. Het herinrichten van deze klas was al een hele
ervaring op zich, we hebben er heel veel van geleerd.
We hopen dat de school volgende week weer
open zal zijn.
Wist je dat:
- De kerk die de muzische klas gebruikt er
mee in zat dat we de hele klas zwart zouden schilderen. Er
hadden enkele kinderen enorm
geschrokken toen ze de kerk binnen kwamen, omdat zwart blijkbaar
de kleur van de duivel is.
- Er na schooltijd vaak kinderen op het
schoolterrein blijven rondhangen of die eerst naar huis gaan en
dan weer terug komen.
- Er maandag een hoop koeien kwamen proeven
van het gras op het schoolterrein. Veel tijd om te
eten hadden ze niet, want ze werden
onmiddellijk achterna gezeten door enkele kinderen.
- Er maandag een oudervergadering was omdat
er een meisje van grade 7 de duivel op de achterkant
van haar hoofd geschoren had.
- De regering de ouders na de afschaffing
van de apartheid een hoop macht gegeven geeft, waardoor
de ouders de school nu kunnen sluiten.
- De leerkrachten niet tegen de beslissing
van de ouders ingaan, omdat ze bang zijn dat de ouders
hun kinderen naar een andere school
zullen sturen en ze zo hun werk zullen verliezen.
- De Eastern Cape het slechtste
onderwijssysteem heeft van Zuid-Afrika. De leerkrachten zijn ook
totaal niet te spreken over de manier
waarop het departement van onderwijs zaken aanpakt in deze
provincie.
- We binnen 5 dagen alweer voet zetten op
Belgische bodem?!
Veel liefs
Ellen en Skrållan








|