Zoals jullie kunnen zien, draaien en keren de foto's hoe ze zelf willen . Sorry daarvoor maar ze leiden echt een eigen leven. Misschien is er iemand die mij daarmee kan helpen? Laat mij iets weten, dat zou fijn zijn. Het is echt frustrerend!!
Maar in de klas blijven wel even verder werken met de drie beren en goudlokje.
We hebben gewerkt rond klein en groot, sorteren van de beren naar kleur en grootte, lopen en dansen als beren, het liedje"ik zag twee beren" geleerd, beren geknutseld en gespeeld met de beren in de poppenhoek.
Deze week kijken we naar de hoedjes van mama beer: welke soorten hoedjes zijn er, hoe groot of hoe klein zijn ze ,zetten hoedjes op, paraderen ermee rond, welke zijn de mooiste hoedjes, knutselen een hoedje ,....en doen allerlei leuke spelletjes er mee.
We gaan ook op zoek naar beren afdrukken, rollen als beren, maken zelf beren poten afdrukken, voelen hoe zacht of hoe ruw een beer is,.....
AANDACHT!!
Even nog iets praktisch! Voor het schoolfeest hebben de kleuters een effen donkere T-shirt nodig met lange mouwen. Deze kunnen het best zonder opschrift of tekening zijn en de kleuren donker bruin, zwart of donker blauw. Deze blijven op school liggen tot juist voor het optreden. Dan krijgen jullie de T-shirt terug en doen de kleuters de T-shirt thuis aan op de dagen van het schoolfeest voor het optreden.
Voor 28 februariwil ik alle T-shirts in de klas hebben, zodat we de rest van kleren ook kunnen passen
De volgend twee weken brengen wij het sprookje " goudlokje en de drie beren" aan.
Het verhaal gaat over drie beren die in een
huis in het bos wonen. Ze hebben lekkere pap gemaakt en terwijl die afkoelt gaan ze een stuk
wandelen. Een meisje genaamd Goudlokje vanwege haar goudblonde haar loopt langs
hun huis, ziet dat het leeg is en besluit om naar binnen te gaan. Ze probeert de
drie stoelen uit, waarbij ze er één breekt, en kiest de beste stoel uit om op
te zitten. Ze probeert de drie borden pap uit en eet het bord leeg dat het best
op temperatuur is (niet te warm, niet te koud, precies goed). Vervolgens
probeert ze de bedden uit. Alleen het beste bed voldoet aan haar eisen (niet te
hard, niet te zacht, precies goed) en daarin besluit ze te gaan slapen. Als de
beren terugkomen zijn ze geschokt. Ze ontdekken dat een van de borden leeg is,
een stoel kapot is en dat er iemand in een van hun bedden slaapt. Uit schaamte
vlucht Goudlokje het huis uit om nooit meer terug te komen
We maken kennis met beren, hoe lopen ze, wat eten beren, we hebben en kleine beren, wat doen beren,....
Ondertussen maken we de kleuters bewust van het respecteren van de spullen van anderen en van hun spullen.
De eerste week zit er weer op. De nieuwe vriendjes spelen al heel leuk mee in de klas!
Deze week vieren we de verjaardag van "jules "in de klas met veel toeters en bellen,
en dit aan de hand van het verhaal "Anna is jarig" .
De kleuters maken een leuke kroon voor jules. Leren hoe ze een taart kunnen versieren. Knippen vlaggetjes uit papier. Zoeken de juiste kaarsjes voor op een taart. Zingen een nieuw verjaardagsliedje. Tekenen en kleuren een verjaardagskaartje.
En als afsluiter geven we een feestje!
nog even iets praktisch!
Willen jullie aub de drank jeton boven op de boterhammendoos plakken? Zo blijven de jetons vrij van boterhammetjes. Dank je!
Sinterklaas is
weer uit het land vertrokken. Nu is het tijd om naar Kerstmis toe te groeien.
Elke dag starten
we met het doorgeven van het licht a.d.h.v. een kaarsje.
We staan stil bij
de geboorte van Jezus en het vieren van Kerstmis. Samen met de kleuters zetten we de kerstboom en versieren de klas voor Kerstmis.De kleuters kunnen
zich verkleden als Jozef, Maria, koning, herder, schaapje... en het mooie kerstverhaal
naspelen.
Het wordt een
gezellige tijd in onze klas met de kerstboom, de lampjes, een lekkere
feestpudding, een kerstverhaal en kaarsjes. Met de nadruk op
het "samen zijn".
We vragen u om uw
kleuter een kaarsje mee te geven waar hun naam op staat.
Dit kunnen we dan
elke dag aansteken en uitblazen.dankt.
" O kom toch eens kijken wat ik in mijn schoentje ..."
Elke dag vertellen de kleuters enthousiast over de vondst van de Sint, gevonden in hun schoentje.
We gaan ook al spelend op zoek naar antwoorden op de vragen: Wie geeft ons al dat lekkers, hoe doet hij dat, hoe zetten we een schoen, waarom brengt hij snoep en cadeautjes,......?
We bouwen samen met de kleuters een paleis voor Sint en Piet, We oefenen net zo als Piet om over de daken te lopen, zingen Sinterklaas liedjes, tellen hoeveel snoepjes in een zakje moeten, proberen om Piet te tekenen,verkleden ons als Piet en Sint, brengen pakjes rond,leren hoe we een schoentje kunnen zetten, vertellen over hun verlanglijstje, ....
Als grote afsluiter komt de Sint en zwarte Piet op bezoek op school en dit op 4 december. Na een dagje vrij mogen de kleuters op 6 december een geschenkje van de Sint meebrengen naar school. Hiermee mogen ze dan spelen in de klas en trots vertellen wat ze er zo leuk aan vinden.
Maandag 3 december beginnen we ook met de adventskrans in de klas. Zo leven we stilaan ook naar Kerstmis toe.