Inhoud blog
  • Zelfstandige wandeling.
  • Foto's fietdag, gemaakt door meester Chris.
  • Foto's fietdag, gemaakt door meester Chris.
  • Foto's fietsdag.
  • fietsdag (deel 2)
  • fietdag (deel 3)
  • fietsdag (deel 4)
  • Wat leren we dit schooljaar over verkeer?
  • Fietsdag
  • Joepie... We gaan zwemmen.
  • Ons vierde thema in de klas was een echte herhaling.
  • Bibliotheekbezoek 9. Oversteken tussen geparkeerde auto's.
  • Onderweg met de auto.
  • Bibliotheekbezoek 8. Individueel oversteken op een zebrapad.
  • Fietsproeven.
  • Wat een weer....
  • Gedurende de maanden januari - februari leerden we ook veel bij in de klas.
  • Bibliotheekbezoek 7. 'Alweer' een herhalingsles.
  • Bibliotheekbezoek 6. Opnieuw een opfrismoment...
  • Bibliotheekbezoek 5. Even opfrissen...
  • Een overzicht van ons 2e thema...
  • Bibliotheekbezoek 4. Gevaarlijke kruispunten veilig oversteken.
  • Bibliotheekbezoek 3. Thee of koffie?
  • Fietsvaardigheden
  • Fietsvaardigheden.
  • Wat deden we in de klas?
  • Bibliotheekbezoek 2. Waar loert het gevaar???
  • In het park Vordenstein.
  • Samen in de auto...
  • Bibliotheekbezoek 1. Stappen op de stoep in groep.
    Archief per maand
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Verkeer... 3 E doet zeker mee!
    Al onze activiteiten rond verkeer kan je hier ontdekken.
    21-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een overzicht van ons 2e thema...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Thema 2 Openbaar vervoer.

     

    Les 1-Met z’n allen.

     

    De leerlingen…

    … beseffen dat samen rijden veel voordelen heeft voor mens en milieu.

    … kunnen enkele vormen van gemeenschappelijk vervoer opnoemen.

     

     

    Les 2 Samen fietsen is veiliger.

     

    De leerlingen…

    … weten dat samen fietsen veiliger is.

    … zien in dat fietspoolen gezond en sociaal is.

    … willen graag fietspoolen.

     

     

    Les 3 Mijn fietspooling.

     

    De leerlingen…

    … weten dat fietspoolen veel voordelen heeft.

    … beseffen dat het meestal mogelijk is om samen te fietsen.

    … zoeken naar mogelijkheden om te fietspoolen.

    21-12-2012 om 00:00 geschreven door Juf Jamuna  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bibliotheekbezoek 4. Gevaarlijke kruispunten veilig oversteken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nadat we ontdekt hebben welke kruispunten we in onze omgeving hebben, leren we ze nu veilig over te steken. Dit deden we steeds in groepjes van 4. De wandeling tussen de oversteekplaatsen, deden we samen. Hierbij herhaalden we 'wandelen in groep'.

    • Kijken is van levensbelang!

    De leerlingen moeten rondkijken naar alle richtingen – niet alleen links en rechts maar ook voor en achter zich – om het aankomende verkeer en alle mogelijke gevaren op te merken. Benadruk de leerlingen dat ze enkel op hun voorrang mogen rekenen als ze zeker zijn dat de weggebruikers van beide kanten tijdig kunnen en zullen stoppen. Maak duidelijk dat ze oogcontact maken of teken geven met de hand als ze willen oversteken. VERWOORDEN HOE JE VEILIG KUNT OVERSTEKEN Laat de leerlingen zelf verwoorden hoe ze veilig oversteken. Dit zijn de opeenvolgende stappen: 1. stoppen aan de stoeprand 2. links en rechts kijken 3. voor en achter zich kijken (dichtstbijzijnde verkeer komt van links en achter) 4. links kijken en recht oversteken

    Informatie voor onze ouders:

    •              Je kind leert stilaan zelfstandig drukkere en gevaarlijkere kruispunten over te steken. Op deze leeftijd is oversteektraining nog broodnodig! Wijs je kind op de juiste regels en op de gevaren op deze kruispunten. Geef hen de kans om reeds zelfstandig te voet een gekende route af te leggen.

    •              Benadruk dat voorrang voor voetgangers niet betekent dat je blindelings mag oversteken. Als je niet zeker bent dat de naderende bestuurder je gezien heeft of tijdig kan stoppen, sta dan je voorrang af en wacht met oversteken.

    • Leer je kind dat oogcontact met de andere weggebruikers belangrijk is. Als je oogcontact hebt met de bestuurder, ben je zeker dat hij/zij je gezien heeft en je veilig kan oversteken. Aarzel niet om de bestuurder te bedanken met een knikje of een vriendelijk handgebaar.
















    13-12-2012 om 00:00 geschreven door Juf Jamuna  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bibliotheekbezoek 3. Thee of koffie?

    Vooraleer we jullie vertellen wat we moeten doen aan een T - kruispunt, is het belangrijk dat je weet wat zulk een kruispunt is.

    Een T - kruispunt is een kruispunt waarbij 2 armen in elkaars verlengde liggen en de derde er 'loodrecht' op uitkomt. Zo ontstaat de vorm T.

    Waar letten we op...?
    Het is niet voldoende om enkel naar links en rechts te kijken. Er kan verkeer afdraaien en/of vanuit een zijstraat komen. Dit hangt af vanwaar je staat. Alsook moet je rekening houden met de zebrapaden of de verkeerslichten als deze er zijn.

    Info aan onze ouders:
    Wanneer je samen met je kind een T - kruispunt moet oversteken doe je dit best door:
    * maar 1 keer een straat over te steken.
    * de straat altijd recht oversteken.
    * niet enkel naar links en rechts, maar ook naar het afdraaiende verkeer van voor en/of achter je te kijken.
    * oogcontact te zoeken met de andere bestuurders.
    * hoffelijk te zijn wanneer ze stoppen en je hand als bedanking op te steken.























    We herhaalden ook nog een keer hoe we moeten oversteken en wandelen in groep. Dit blijft voor onze jongens en meisjes van het derde leerjaar zéér belangrijk om te herhalen.



    15-11-2012 om 00:00 geschreven door Juf Jamuna  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsvaardigheden
    Vandaag daagden we onze leerlingen uit met enkele nieuwe moeilijkheden.

    Dit oefenden we vorige keer.
    - Vertragen, remmen, stoppen en vertrekken.
    - Korte bocht naar rechts nemen.
    - Je snelheid aanpassen aan de groep.
    - De fluitsignalen.

    Vandaag legden we de nadruk op:
    - rechts omkijken.
    - rechterarm uitsteken.
    - over een bruggetje en een balk rijden.
    - opgelet voor hindernissen.

    Informatie aan de ouders.
    Volgens het verkeersreglement moeten fietsers altijd hun arm uitsteken als ze van richting willen veranderen. In sommige omstandigheden is het echter veiliger om je beide handen aan het stuur te houden. Bijvoorbeeld als het wegdek in slechte staat is, bij slechte weersomstandigheden of wanneer je bijvoorbeeld onhandige bagage vervoert.

    TIP! Met een armsignaal geef je een duidelijke waarschuwing aan andere weggebruikers dat je van richting wilt veranderen. Het is aangeraden om verschillende keren links achterom te kijken en oogcontact te maken met de bestuurder van het achterliggende voertuig. Zo ben je zeker dat de bestuurder je opgemerkt heeft als je gaat uitwijken.


























    14-11-2012 om 00:00 geschreven door Juf Jamuna  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs