Ieder schooljaar leren we heel wat bij: wiskunde, taal, wereldoriëntatie,....
Maar wat we zeker niet mogen vergeten, en nu in de kijker willen zetten, is VERKEER.
Dit is niet alleen belangrijk in de klas tijdens de theorieles. Maar het is uiterst belangrijk om deze kennis juist toe te passen in het echte dagdagelijkse leven.
Via deze blog willen we jullie op de hoogte houden van al die leerstof en praktische activiteiten. Hierbij proberen we alsook zoveel mogelijk tips te geven voor zowel onze kinderen als de ouders.
Vandaag stapten we op onze fiets om met onze ganse afdeling (3 - 4 - 5 - 6) onze fietsvaardigheden verder te ontwikkelen. Samen reden we naar het Peerdsbos. Daar werden we opgewacht door onze turnleerkrachten: juf Kirsten, juf Annemie, juf Caroline en meester Geert.
Daar aangekomen mocht ik al met trots zeggen dat dit vlot verlopen was. Even op adem komen, en we konden van start gaan. In het Peerdsbos zelf moesten we ons verplaatsen naar verschillende activiteiten. Deze waren zeer leerrijk en soms ontzettend ontspannend. Want dat mag ook al eens.
Wat deden we die dag allemaal? - Stratego. Een ontzettend slim bosspel. - Fietsvaardigheden. Over een plankje fietsen, een rotonde, afstappen, over een bruggetje. Het ene ging al wat beter dan het andere voor sommigen onder ons. - Even uitblazen in de speeltuin. - Een fietstocht door het bos. Hierbij splitsten we ons op in 2 groepen. Diegene die wilden, konden wat sneller fietsen. - Honkbal. Zo hard je kon op een tennisbal meppen met een tennisraket. Hup je fiets op en het afgebakende parcour afleggen. Maar opgelet. Als er 'stop' werd geroepen, moest dit natuurlijk ook gebeuren. - Fietsvaardigheden. Mierennest (door elkaar rijden maar elkaar of de grond niet raken), tikkertje (waarbij de tikker een lange flexibele buis vasthad), stambeeld spelen (enkele leerlingen hielden een voorwerp vast. Diegene die op de fiets zaten, moeten dit proberen te nemen en aan iemand anders te geven) en wie/wat ben ik? Allemaal leuke maar ontzettend leerrijke spelletjes.
Hierbij wil ik ook de papa van Sarah en de mama van Ferre bedanken voor de extra begeleiding tijdens deze dag. De foto's die Sarahs papa getrokken heeft, zullen morgen op deze blog staan.
Bibliotheekbezoek 9. Oversteken tussen geparkeerde auto's.
Het is af te raden om tussen geparkeerde auto's over te steken. Maar in bepaalde situaties kun je niet anders. Naast de gekende oversteekvaardigheden houden we rekening met enkele nieuwe.
De gevaren. - Je kunt de fietsers en auto's niet zien aankomen. - De geparkeerde auto's kunnen vertrekken of achteruit rijden. - De bestuurders van de auto's kunnen de leerlingen niet goed zien.
De oplossingen. - De stoeprand is normaal de kijklijn. - Omdat er geen goed zicht, kun je beter een andere denkbeeldige (= kijklijn) nemen. - De nieuwe kijklijn loopt gelijk met de zijkant van de wagen aan de bestuurderszijde.
Hoe zie je dat een auto wilt vertrekken? - Er komt rook uit de uitlaat. - We witte achteruitrijlichten of de rode remlichten branden. - Je hoort de motor.
Wat mag ik zeker niet vergeten? - De stoeprand = de rand van de parkeerzone. - Ik moet oogcontact maken met eventuele bestuurders van de geparkeerde auto. - Ik let op het aankomende verkeer. Hierbij luister ik aandachtig naar naderende motorgeluiden. - Ik steek recht over.
Informatie voor onze ouders. - Eerst kijken of er een bestuurder in de auto achter het stuur zit. De auto's kunnen namelijk wegrijden of achteruit rijden. - Zit er iemand achter het stuur? Wilt de bestuurder vertrekken? Zoek oogcontact met de bestuurder van de wagen. Als de bestuurder je gezien heeft, kun je veilig tot aan de kijklijn stappen. - Als er geen verkeer is, kun je veilig en in rechte lijn naar de overkant stappen.
TIP... steek nooit over vlak voor of achter een bus of vrachtwagen. Je staat dan in de dode hoek van het voertuig waardoor de bus- of vrachtwagenchauffeur je niet kan zien.
Dinsdag 16 april stonden onze leerlingen hevig enthousiast voor het sportieve voetbaltornooi. Maar om naar de voetbalvelden te geraken, moesten we de hulp inroepen van enkele bereidwillige ouders. Via dit bericht wil ik deze ouders bedanken. Niet alleen voor de tijd. Maar ook voor het veilig vervoeren van onze kinderen.
Bibliotheekbezoek 8. Individueel oversteken op een zebrapad.
De juiste oversteektechniek. 1. Kies een veilige plaats voor je oversteekt. 2. Kijk eerst links (dichtstbijzijnde verkeer). 3. Kijk dan naar rechts (van die kant kan er ook verkeer komen). 4. Kijk opnieuw naar links. 5. Is er geen verkeer, steek dan recht over. 6. In het midden van de rijbaan kijk je best nog eens naar rechts en links (of er geen verkeer aankomt). 7. Als er geen verkeer is, stap je rustig verder tot aan de overkant. Komt er wel verkeer dan kun je eventueel nog stoppen.
Informatie voor de ouders. - Wanneer een zebrapad binnen de 30 meter afstand ligt, ben je verplicht hiervan gebruik te maken. - Bestuurders (ook fietsers) die het zebrapad naderen, moeten voorrang verlenen aan de voetgangers die op het punt staan om over te steken of al aan het oversteken zijn. - Voorrang als voetganger ≠ blindelings oversteken. - Als je oversteekt zonder zebrapad, heb je geen voorrang meer tijdens het oversteken omdat er geen zebrapad aanwezig is. - Zoek tijdens het oversteken oogcontact met de bestuurder en blijk uitkijken. - NIET ALLE WEGGEBRUIKERS PASSEN DEZE VERKEERSREGELS CORRECT TOE... - Wanneer een tram nadert, mag je een zebrapad dat over de tramrails of -bedding loopt, niet oversteken. Behalve als dit toegestaan is door verkeerslichten.
Vandaag begin ik met de informatie voor de ouders omdat ik deze heel belangrijk vind.
- Laat je kind nooit de straat opgaan met een fiets die niet in orde is. Controleer regelmatig samen de werking van de remmen, de verlichting en de juiste zadelhoogte. - Geef je kind zelf al wat verantwoordelijkheid om z'n fiets in orde te houden. Leer hem de fiets netjes stallen, regelmatig de werking van de fietslichten controleren, vuile onderdelen poetsen, de ketting smeren of een lekke band repareren. Voor grotere herstellingen breng je de fiets naar de fietsenmaker.
Maar als ik eerlijk mag zijn, ik weet ook niet hoe je een lekke band repareert. Maar al die andere taakjes zijn wel haalbaar.
En nu het verloop van deze dag. Tijdens de turnles herhaalde juf Kirsten enkele belangrijke zaken. - Altijd rechts van je fiets opstappen en afstappen. - Stap nooit op je fiets zonder helm en hesje. - We herhaalden alsook de fluitsignalen. - We oefenden hoe je moet 'ritsen'. Wanneer de leerlingen van 2 rijen er 1 moeten vormen of wanneer ze terug per 2 mogen fietsen. Best moeilijk. Maar als je je aandacht erbij houdt lukt het wel. - Arm uitsteken als je wilt afslaan. - Steeds over je schouder kijken. Maar wel opgelet dat je niet uitzwenkt.
Na deze leerrijke en vruchtbare herhaling, gingen we de openbare weg op. We volgden een uitgestippelde weg en kwamen enkele belangrijke verkeerspunten tegen. Hierbij werd er duidelijke en gerichte uitleg gegeven door onze sportieve juf Kirsten. (Dank je wel juf.)
Vrijdag 15 maart ... Joepie, onze tweede culturele uitstap naar het Kasteel van Schoten. Een ideale moment om onze fietsvaardigheden uit te testen... dachten we. Want de sneeuwvlokken dachten er anders over. Om taferelen zoals je hiernaast ziet, te vermijden, veranderden we onze planning. (Oké, eerlijk, het sneeuwde nu ook niet zo hard. Maar de wegen lagen er gevaarlijk glad bij bedekt door dat witte tapijt met hier en daar een gladde plek.)
Nieuwe planning = te voet.
Uiteindelijk was dit nog eens een goede oefening voor onze jongens en meisjes om hun wandelvaardigheden in te oefenen. - Wandelen per twee. - Eenzelfde tempo aanhouden. - ...
Maar wat er ook bij kwam, was de weg naar het park. Hier heb je slechts 1 weggetje dat gebruikt wordt door zowel fietsers als voetgangers. Daarvan wordt een klein gedeelte ook gebruikt door automobilisten.
Maar waar moeten wij dan stappen????
Als er een voetpad is... - Stap ik langs de huizen. - Let ik op bij uitritten, garages of hindernissen. DUS... ik wandel altijd op de stoep. Enkel als er hindernissen de stoep volledig versperren, mag je die voorzichtig verlaten.
Als er geen voetpad is, maar wel een berm... - Ik maak een onderscheid tussen een verharde of onverharde berm. - Is de berm modderig, hobbelig, smal, breed, ligt die hoger dan de rijbaan of gelijk,...? - Kunnen we met z'n 2 naast elkaar op de berm stappen? Of moeten we achter elkaar wandelen? DUS...als er geen stoep is, stap je op de berm op voorwaarde dat die veilig begaanbaar is. Anders stap je op het fietspad of op de rijbaan.
Als er geen voetpad is, maar wel een fietspad... Dan stap je op het fietspad. Maar er bestaan verschillende soorten fietspaden. - Fietspad met dubbele rijrichting: Als het fietspad gescheiden is van de rijbaan, stappen we achter elkaar op het fietspad aan de linkerkant van de rijbaan. Zo zien we de fietsers beter aankomen. Ligt het fietspad vlak naast de rijbaan, dan stappen we achter elkaar op het fietspad aan de rechterkant. - Fietspad met enkele richting aan elke kant van de rijbaan: Als het fietspad gescheiden is van de rijbaan door een berm, dan stappen we op het fietspad aan de rechterkant van de rijbaan. We stappen achter elkaar zodat de fietsers veilig kunnen inhalen. Ligt het fietspad vlak naast de rijbaan, dan stappen we op het fietspad aan de overkant van de rijbaan, tegen de richting van het aankomend verkeer. Zo zien we het rijdend verkeer beter aankomen.
Als er geen voetpad is en geen berm of geen fietspad... dan stappen we op de rijbaan aan de linkerkant en achter elkaar. - Stappen in groep, links op de rijbaan: We kijken zo het naderende verkeer in de ogen en kunnen de snelheid van het wegverkeer beter inschatten. Op de rijbaan ligt de snelheid van de weggebruikers hoger dan op een fietspad. Naast kijken is het ook belangrijk om goed te luisteren. Als een voertuig met hoge snelheid nadert, zetten we een stap opzij en wachten we totdat het voertuig voorbij is. We dragen een fluohesje om zelf beter zichtbaar te zijn. - Stappen in groep, rechts op de rijbaan: Als de groep aan de rechterkant van de rijbaan stapt, dan mag die niet meer dan de helft van de rijbaan innemen. De leerkracht stapt achteraan om een goed overzicht over de groep te hebben en bij gevaar trekt die de aandacht met een fluitsignaal. Speelse kinderen stappen achteraan, dicht bij de leerkracht. Plichtsbewuste kinderen stappen vooraan.
Informatie voor onze ouders. Bestuurders moeten minimum 1 meter bewaren tussen zichzelf en één of meerdere voetgangers die op de rijbaan stappen. Als dat onmogelijk is, dan moeten ze stapvoets voorbijrijden en indien nodig stoppen.
Gedurende de maanden januari - februari leerden we ook veel bij in de klas.
Thema 3 Mobiliteit.
Les 1 Stevige stappers.
De leerlingen
kennen de voordelen van stappen tegenover veelvuldig
autogebruik.
willen meer verplaatsingen te voet afleggen;
Les 2 Niet stappen maar trappen.
De leerlingen
weten dat fietsen heel gezond is.
beseffen dat fietsen een goed alternatief is voor
het veelvuldig autogebruik.
kiezen ervoor om mee te fietsen.
Les 3 Wie zoekt die vindt.
De leerlingen
kennen de voordelen van stappen en fietsen.
vergelijken hun verplaatsingswijzen.
zoeken naar mogelijkheden om meer te stappen
(wandelclubje) en te fietsen (fietspoolen). Informatie voor de ouders. Kennen jullie het stop - principe? S = stappen. Bijvoorbeeld naar school, naar de bakker, naar je grootouders,... T = trappen. De afstanden die al wat verder liggen. Maar ze blijven haalbaar om te overbruggen met de fiets. O = openbaar vervoer. Je vermijdt stress, druktes, het zoeken naar een parkeerplaats,.... P = de personenwagen. Probeer deze alleen te gebruiken als het niet anders kan.
De keuze die je maakt hangt natuurlijk af van enerzijds de afstand. En anderzijds het doel van je verplaatsing. Maar probeer er bij stil te staan en maak de juiste keuze.
Hier zijn ze weer, denk je misschien. Maar de nood aan herhaling is en blijft groot bij deze weggebruikers. Want als 8 / 9 - jarige is het belangrijk om bewust om te gaan met het verkeer.
Hier zijn de belangrijke stappen nog eens op een rijtje als je een gevaarlijk kruispunt moet oversteken.
- Stoppen aan de stoeprand. - Goed naar links - rechts - voor en/of achter kijken. - Rekening houden met fietsers. - Oogcontact zoeken met de bestuurders. - Opgelet als er grote voertuigen voorbij rijden of de straat inslaan.
Info voor de ouders. - Onze jongens en meisjes van het derde leerjaar hebben opnieuw de gevaarlijke punten voor voetgangers benoemt. Hierbij hebben we herhaald wat belangrijk is en waar je zeker op moet letten. Maar het is belangrijk dat u samen met hen de moeilijke punten overloopt wanneer ze een route zelfstandig moeten afleggen. Bijvoorbeeld naar de boekenwinkel of bakker. - Zorg dat je kind in het verkeer steeds voldoende zichtbaar is. Met een fluohesje word je overdag sneller gezien en in het donker zorgen de reflecterende elementen voor een goede zichtbaarheid. - Wanneer u onze klassen ziet wandelen of fietsen, zal u merken dat alle leerlingen een fluohesje dragen. Dit heeft een gele kleur. De leerkracht, en eventueel extra begeleiders, dragen een oranje fluohesje.
Ja hoor, herhaling is belangrijk. En ook vandaag merkte ik dat dit noodzakelijk is. Daarom overliepen we de belangrijke afspraken waaraan je je moet houden als je een T - kruispunt moet oversteken.
- Kijk niet alleen links en rechts. - Hou ook rekening met afslaand verkeer. - DUS kijk ook goed voor of achter je.
Het was vandaag echt noodzakelijk om bepaalde afspraken te herhalen. Daarom schonken we onze aandacht naar 'wandelen in groep'.
Nog even alles op een rijtje...
Veilig stappen in groep doe ik zo... ... afstand houden. ... eenzelfde tempo stappen. ... het tempo wordt bepaald door de leerlingen vooraan. ... niet spelen in groep! ... de kleinste leerling stapt aan de kant van de huizen.
Hoe kruis je op een veilige manier een andere voetganger? - Blijf van de straatkant weg! - Opgelet voor fietspaden. - Indien nodig wacht je even.
Nadat we ontdekt hebben welke kruispunten we in onze omgeving hebben, leren we ze nu veilig over te steken. Dit deden we steeds in groepjes van 4. De wandeling tussen de oversteekplaatsen, deden we samen. Hierbij herhaalden we 'wandelen in groep'.
Kijken is van levensbelang!
De leerlingen moeten rondkijken naar alle richtingen niet
alleen links en rechts maar ook voor en achter zich om het aankomende verkeer
en alle mogelijke gevaren op te merken. Benadruk de leerlingen dat ze enkel op
hun voorrang mogen rekenen als ze zeker zijn dat de weggebruikers van beide
kanten tijdig kunnen en zullen stoppen. Maak duidelijk dat ze oogcontact maken
of teken geven met de hand als ze willen oversteken. VERWOORDEN HOE JE VEILIG
KUNT OVERSTEKEN Laat de leerlingen zelf verwoorden hoe ze veilig oversteken.
Dit zijn de opeenvolgende stappen: 1. stoppen aan de stoeprand 2. links en
rechts kijken 3. voor en achter zich kijken (dichtstbijzijnde verkeer komt van
links en achter) 4. links kijken en recht oversteken Informatie voor onze ouders:
Je kind leert
stilaan zelfstandig drukkere en gevaarlijkere kruispunten over te steken. Op
deze leeftijd is oversteektraining nog broodnodig! Wijs je kind op de juiste
regels en op de gevaren op deze kruispunten. Geef hen de kans om reeds
zelfstandig te voet een gekende route af te leggen.
Benadruk dat
voorrang voor voetgangers niet betekent dat je blindelings mag oversteken. Als
je niet zeker bent dat de naderende bestuurder je gezien heeft of tijdig kan
stoppen, sta dan je voorrang af en wacht met oversteken.
Leer je kind dat oogcontact
met de andere weggebruikers belangrijk is. Als je oogcontact hebt met de
bestuurder, ben je zeker dat hij/zij je gezien heeft en je veilig kan
oversteken. Aarzel niet om de bestuurder te bedanken met een knikje of een
vriendelijk handgebaar.
Vooraleer we jullie vertellen wat we moeten doen aan een T - kruispunt, is het belangrijk dat je weet wat zulk een kruispunt is.
Een T - kruispunt is een kruispunt waarbij 2 armen in elkaars verlengde liggen en de derde er 'loodrecht' op uitkomt. Zo ontstaat de vorm T.
Waar letten we op...? Het is niet voldoende om enkel naar links en rechts te kijken. Er kan verkeer afdraaien en/of vanuit een zijstraat komen. Dit hangt af vanwaar je staat. Alsook moet je rekening houden met de zebrapaden of de verkeerslichten als deze er zijn.
Info aan onze ouders: Wanneer je samen met je kind een T - kruispunt moet oversteken doe je dit best door: * maar 1 keer een straat over te steken. * de straat altijd recht oversteken. * niet enkel naar links en rechts, maar ook naar het afdraaiende verkeer van voor en/of achter je te kijken. * oogcontact te zoeken met de andere bestuurders. * hoffelijk te zijn wanneer ze stoppen en je hand als bedanking op te steken.
We herhaalden ook nog een keer hoe we moeten oversteken en wandelen in groep. Dit blijft voor onze jongens en meisjes van het derde leerjaar zéér belangrijk om te herhalen.
Vandaag daagden we onze leerlingen uit met enkele nieuwe moeilijkheden.
Dit oefenden we vorige keer. - Vertragen, remmen, stoppen en vertrekken. - Korte bocht naar rechts nemen. - Je snelheid aanpassen aan de groep. - De fluitsignalen.
Vandaag legden we de nadruk op: - rechts omkijken. - rechterarm uitsteken. - over een bruggetje en een balk rijden. - opgelet voor hindernissen.
Informatie aan de ouders. Volgens het verkeersreglement moeten fietsers altijd hun arm uitsteken als ze van richting willen veranderen. In sommige omstandigheden is het echter veiliger om je beide handen aan het stuur te houden. Bijvoorbeeld als het wegdek in slechte staat is, bij slechte weersomstandigheden of wanneer je bijvoorbeeld onhandige bagage vervoert.
TIP! Met een armsignaal geef je een duidelijke waarschuwing aan andere weggebruikers dat je van richting wilt veranderen. Het is aangeraden om verschillende keren links achterom te kijken en oogcontact te maken met de bestuurder van het achterliggende voertuig. Zo ben je zeker dat de bestuurder je opgemerkt heeft als je gaat uitwijken.